Mainos
Mainos
loytajat_kansikuva

Käytetty mopo voi olla rahareikä – ota huomioon nämä asiat

Etsiessä internetistä käytettyä mopoa, kannattaa ensisijaisesti kiinnittää huomiota siihen, että mopo on kuvissa puhdas ja hyvin ylläpidetyn näköinen. Näkemättä ja kokeilematta käytettyä mopoa ei kannata ostaa.

Etsimiseen, tinkaamiseen ja myymiseen uppoutuva Löytäjät-sarja palaa ruutuun toisen kauden jaksoin 31. maaliskuuta AVAlla. Toisella kaudella sarjassa metsästetään myös erilaisia menopelejä. 

Erkki ”Pyörä-Erkki” Kuivalainen kertoo, että käytettyä mopoa ostaessa kannattaa tarkkailla sitä onko mopo puhdas, löytyykö myyjältä huoltokirja, miten mopo lähtee käyntiin ja pysyykö se käynnissä pienillä kierroksilla.

– Aina pitää käydä paikan päällä katsomassa ja kokeilemassa mopoa ennen ostamista.

Mopo vai skootteri teinille?

– Mopon ja skootterin väliltä valitseminen riippuu tietenkin aina teinistä, siitä missä päin asuu ja millaista maastoa kulkuvälineellä on tarkoitus kulkea, sanoo Erkki ”Pyörä-Erkki” Kuivalainen.

Kaupunkiajossa skootteri on parempi, mutta skootterilla ei sovi lähteä ajamaan talvella. Enduro, eli tavallinen mopo, sopii haastavampaan maastoon.

Kuivalainen sanoo, että sillä ei ole niin väliä valitseeko kaksi- vai nelitahtisen mopon. Hän sanoo, että arkikäytössä kaksitahtisen huoltotoimet ovat usein pienempiä. Kaksitahtinen myös nousee mäkiä vähän paremmin ja lähtee nopeammin liikkeelle.

Mopo huolto

Mopon huolto riippuu merkistä. Erkki ”Pyörä-Erkki” Kuivalainen suosittelee aina seuraamaan mopon huoltokaaviota. Kuivalainen arvioi, että mopoa tulee huoltaa 1000–2000 ajetun kilometrin välein. Esimerkiksi nelitahtisessa mopossa moottoriöljyt kannattaa vaihtaa 1000 ajokilometrin välein.

– Aika yksinkertaisia asioita. Ainakin öljyt ja rengaspaineet kannattaa tarkastaa tasaisesti.

Mikäli huoltokaaviota ei ole, kannattaa kääntyä maahantuoja tai huoltoliikkeen puoleen.

Kuivalainen sanoo, että on tärkeää kokeilla miten mopo lähtee käyntiin, kun moottori on viileänä. Ostajan on hyvä tarkkailla, että kaasu toimii kunnolla ja pyörä pysyy tyhjäkäynnillä pienillä kierroksilla.

Mikäli mopo ei pysy käynnissä tai käynnisty kunnolla, voi moottori olla rikki tai säädöt voivat olla väärissä asetuksissa. Ostajan kannattaa varmistaa, ettei mopoon ole tehty itse koneremontteja tai virityksiä. Mikäli niitä on tehty, ostajan on syytä pyytää kuitteja korjauksista nähtäväksi.

– Jos myyjä on itse juuri vaihtanut männän, on se vain tekohengitystä, sillä ei kauaa mennä.

Kuivalainen sanoo, että sellaista mopoa ei kannata lähteä ostamaan, joka on likainen, vuotaa nesteitä, jossa ei ole jarruja tai joka ei lähde käyntiin. Kauttaaltaan puhtaasta moposta näkee, että sitä on pidetty hyvin.

Kuivalainen muistuttaa, että aina jos ostaa rikkinäisen mopon, niin ottaa riskin kalliiksikin tulevista korjauksista.

 – Jos on joku pieni vika, rengas on vaikka kulunut, niin silloin korjaaminen onnistuu ehkä itseltä. Korjaamisia voi muutenkin yrittää itse, mutta jos tarvittavaa osaamista ei ole, niin erityisesti sähköviat voivat olla hankalia. Usein saattaa joutua kääntymään ammattiavun puoleen.

Kuivalainen sanoo, että nuoriso usein haluaa muokata mopoaan yksilöllisemmäksi. Tällöin kannattaa keskittyä helposti muokattaviin, lähinnä ulkoisiin tekijöihin, kuten väreihin, peileihin ja pakoputkistoon. Mopon virittäminen on laitonta. 

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme