Mainos
Mainos
Jenni Levävaara saitin kansikuva

Älä anna liikuntainnon lopahtaa – "Kipu on heikkouden pakenemista kropasta"

Rakas, sinusta on tullut pullukka -ohjelman juontaja ja personal trainer Jenni Levävaara muistuttaa, mitkä keinot auttavat pitämään elämänmuutosinnostusta yllä.

Uutena vuotena vannotaan perinteisesti terveempien elämäntapojen ja liikunnantäytteisten päivien puolesta. Into saattaa kuitenkin lopahtaa jo ennen kuin tammikuu ehtii vaihtua helmikuuksi.

Rakas, sinusta on tullut pullukka -ohjelmaa luotsaava personal trainer Jenni Levävaara kertoo, kuinka saat liikuntainnostuksesta pysyvän elämäntavan.

– Liikunta kannattaa aloittaa omaa kehoa kuunnellen, oman jaksamisen rajoissa. Jos ei ole kokemusta liikuntaharrastuksista, voi olla hyvä idea palkata valmentaja muutamaksi kerraksi, Jenni vinkkaa.

Huonokuntoisille elämäntapamuutoksen tekijöille Jenni Levävaara suosittelee myös lääkärin pakeilla käyntiä.

– Omien veri- ja rasva-arvojen näkeminen voi toimia motivoivana tekijänä.

”Kipu on heikkouden pakenemista kropasta”

Yksi asia on Jennin mukaan varmaa: jos liikunnasta on ollut taukoa, tai liikunnan harrastaminen on ollut mitätöntä, tulevat paikat taatusti aluksi kipeiksi.

– Kannattaa hyväksyä ja tiedostaa se, ettei sitten alussa pelästy. Kipu on vain heikkouden pakenemista kropasta, personal trainer kannustaa.

Hyviä lajeja liikunnan aloitteluun ovat Jennin mukaan kävely, pyöräily ja uinti.

– Kävelyyn voi pikkuhiljaa lisätä intervalliharjoituksia.Voit aloittaa vaikkapa juoksemalla mäet ylös, kerralla ei tarvitse juosta pitkiä matkoja.

Pariskunnille hyvä lajivaihtoehto on Jennin mukaan esimerkiksi tanssi.

– Siinä tulee läheisyys samalla, ja liikunnan ohella hoidetaan myös parisuhdetta.

– Myös pallolajit voivat olla kiva, sosiaalinen tapahtuma.

”Liikunnan pitäisi olla mielekästä”

Lajia valitessa on hyvä pitää yksi asia mielessä:

– Kannattaa valita niitä lajeja, joista tykkää. Liikunnan pitäisi olla kivaa ja mielekästä. Täytyy miettiä, haluaako liikkua yksin vai ryhmässä, ja minkä lajin parissa, Jenni Levävaara muistuttaa.

– On turha lähteä väkisin vääntämään sellaista lajia, josta ei pidä, ja joka ei tyydytä myös mieltä. Liikunnan pitäisi olla mielekästä, silloin se on myös kestävää, hän jatkaa.

Liikuntaa harrastaessa ei kannatakaan pohtia pelkästään rasvanpolttoa ja kulutettuja kaloreita.

– Kannattaa ottaa liikunta siltä kammalta, että nyt lisätään luovuutta ja jäsennellään ajatuksia ja lasketaan stressitasoja ja otetaan aikaa itselle. Se saa ideat kumpuamaan ja pursuamaan.

Uudenvuoden innoittamille kuntosalikorttien hankkijoille Jenni muistuttaa vielä, että pelkkä kuntosalilla tai lenkillä käyminen ei riitä, jos oikeasti haluaa karistaa kiloja. Huomiota on kiinnitettävä myös ruokavalioon.

– Ruokavalio on 70–90 prosenttia tuloksista. Sen muuttamisella saadaan painonpudotus aikaan.  

Rakas, sinusta on tullut pullukka -ohjelman 2. kausi alkaa Subilla 8.1. klo 21.00.

Tykkää Rakas, sinusta on tullut pullukka -sarjasta Facebookissa www.facebook.com/rakaspullukka!

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme