Mainos
Mainos

Asiakaspalvelija: Arvostan, että huonosta palvelusta valitetaan

Suomalaiset uskaltavat valittaa huonosta palvelusta, AVAn kysely osoittaa. Asiantuntijoiden mukaan valitus kannattaa tehdä mahdollisimman pian palvelutilanteen jälkeen.

Valittaminen on kuluttajan oikeus. Siinä missä kuluttaja maksaa saamastaan tuotteesta tai palvelusta sovitun hinnan sovittuna aikana, myyjän täytyy toimittaa tuote sovittuun hintaan. Tuotteen tai palvelun täytyy myös olla sovitunlainen. Vaikka laissa aikarajaa ei ole määritelty tarkasti, asia kannattaa hoitaa mieluiten heti, ellei odottamiselle ole erityistä syytä.

Kysyimme AVAn lukijoilta, uskaltavatko he valittaa huonosta palvelusta. Kysymykseemme vastasi kyllä 36,3 prosenttia, toisinaan 40,9 prosenttia ja ei 22,7 prosenttia vastanneista. Suurin osa palautetta antavista muistutti, että valittaminen kannattaa. Palvelu yleensä paranee, kun on huomauttanut asiasta.

Näin AVAn lukijat kommentoivat asiaa:

"En halua pahoittaa kenenkään mieltä"

"En yleensä valita, mutta jos asiakaspalvelu on selvästi huonoa, saatan välittää viestini ylempään johtoon. Itsekin asiakaspalvelutyössä olevana arvostan sitä, että huonosta palvelusta huomautetaan, mutta turhan valittamisen voisi jättää vähemmälle. Joissakin asioissa otan yhteyttä esimiestasoon (esim. pankkipalvelut, hotellivirkailijat). Usein palaute tulee annettua saman tien: huono ruuan laatu ravintolassa, epäsiistit wc-tilat, asiakaspalvelijan epämiellyttävä käytös. Netin ota yhteyttä -toiminnot ovat myös hyvä väylä jättää yleistä palautetta.

"En halua pahoittaa kenenkään mieltä. Minusta palveluntuottajan pitää itse panostaa palveluun niin, että asiakkaan ei tarvitse valittaa."

"Jos palvelu on toistuvasti huonoa, valitan"

"Jos esim. kaupassa myyjä on välinpitämätön/ynseä, niin en jaksa nähdä valittamisen vaivaa, vaikka huonoa asiakaspalveluahan se myyjän käytös on. Jos kuitenkin kyseinen myyjä lisäksi esim. puhuu puhelimessa omia yksityisasioitaan sen sijaan, että tekisi työnsä, on epäystävällinen ja röyhkeä, niin silloin se on jo niin huonoa palvelua, että viitsin sen valituksenkin tehdä. Myös jos palvelu on toistuvasti huonoa, samassa paikassa ja samalta ihmiseltä, niin silloin saatan nähdä valittamisen vaivan, vaikka yhden kerran sen antaisinkin mennä. Yhden huonon päivän ymmärrän, mutta jatkuva huono palvelu ei sovi."

"On kuluttajan oikeus saada hyvää palvelua"

"Kyllä valitan heti. Esim. eräässä pikaruokapaikassa aterian odotus kesti kyselyrumbineen puoli tuntia. Jo ensimmäisen kyselyn aikana tein valituksen hitaasta palvelusta. Tilaus oli tippunut pikkuvälikköön, joten keittiö ei tiennyt edes koko tilauksesta. Kassajärjestelmässä se toki näkyi. Kolmen päivän päästä sain postitse aterialipukkeet korvauksena aiheutuneesta mielipahasta pahoitteluiden kera. Näitä valituksia on useita ja erilaisista paikoista. Aiheellinen valitus kuuluu asiaan. P.s. Kannattaa myös itse olla kohtelias asiakaspalvelutehtävissä oleville ja kiittää hyvästä palvelusta, kuuluu hyviin tapoihin. Moni asiakas saisi katsoa itseään peiliin saatuaan jopa ynseää palvelua oman käytöksensä seurauksena."

"Kyllä uskallan, itsekin asiakaspalvelutehtävissä toimivana ihmisenä koen oikeudekseni saada hyvää palvelua. Jos palvelun laatu ei ole sellaista, miten itse työssäni pyrin asiakkaita palvelemaan, huomautan asiasta välittömästi (ystävällisesti) saaden palvelun yleensä muuttumaan heti paremmaksi."

"Asiakas on aina oikeassa -lause on asiakaspalvelijoiden pahin painajainen. Mutta kyllä, jos myyjä kohtelee minua erittäin huonosti, purkaa huonon fiiliksensä minuun tai on muuten välinpitämätön, kyllä valitan, sillä työhön kuuluu asiakkaan palvelu hyvin. Itsekin asiakaspalvelijana tiedän ettei se ole helppoa jos asiakas on vaikea, mutta se on niitä työn puolia."

"Valittaa täytyy uskaltaa, muuten palvelun tai tuotteen laatu ei parane. Hyvä asiakaspalvelija ottaa valituksen vastaan ammattitaidolla, jotkut harjoittelijat nyrpistävät nenää!"

Katso Kaiken maailman kampaamot: Epävireinen concerto

Katsomo-video ei ole saatavilla

AVA on myös InstagramissajaTwitterissä! Käyttämällä twiitissäsi hashtagia #avatv viestisi voi päästä telkkariin.Tykkää AVAsta myös Facebookissa!

Lue myös:

AVA, Maarit Rasi

Kuva: Shutterstock

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot