Mainos
Mainos

Ei jonoja, ruuhkia tai ahdistusta – tämän vuoksi valtaosa shoppailee verkossa

85 prosenttia uskaltaa AVAn kyselyn mukaan tehdä ostoksensa verkossa. Millaiset ostokset ovat suomalaisnaisten suosiossa?

Suomalaiset ovat innokkaita verkkoshoppailijoita – se käy ilmi AVAn kyselystä, jonka mukaan miltei 85 prosenttia vastaajista harrastaa nettishoppailua. Ainaostaan noin 11 prosenttia välttelee tätä ja turvautuu perinteiseen kaupoilla kiertelyyn. Suomalaiset shoppailijat suosivat suomalaisia verkkokauppoja ja maksavat mieluiten ostoksensa pankkipalvelun kautta ja suojatulla yhteydellä.

"Nettishoppailen ainoastaan sivustoilla, joista olen kuullut tuttaviltani ja joita on kehuttu hyviksi ja luotettaviksi. En uskaltaisi tilata sellaisesta paikasta, johon itse törmään sattumalta netissä ja josta en ole koskaan aiemmin kuullut mitään. Mieluummin pelaan varman päälle ja tilaan suosituista paikoista, joista varmasti saat tuotteet, jotka olet maksanut.

"Yksinkertaisesti paljon helpompaa kuin perinteinen ruuhkassa pyöriminen. Lisäksi valikoimat yleensä monipuolisemmat, hinnatkin voivat olla edullisemmat. Matkat, liput, vaatteet, kirjat, musiikki, elokuvat, tietotekniikka, valokuvat, second hand -tuotteet... Kaikkea muuta paitsi ruokaa."

"Miksei? Netissä on monipuolisempi valikoima, kun uskaltautuu etsimään muualtakin kuin Suomesta, eBaystä löytää vintage-helmiä ja myös kunnon halpaa sekundaa, joita käyttää ehkä kerran. Kirjoja, levyjä ja leffoja saa myös paljon halvemmalla. Eikä tarvitse jonottaa, tai olla ruuhkassa, tai kurjassa kelissä!"

"Uskallan shoppailla verkossa – koska se on ainoa tapa, miten ylipäätään tykkään shoppailla! Ostan vaatteet, kengät, kodintekstiilit ja leffat pääsääntöisesti netistä. Vihaan nimittäin yli kaiken täyteen ahdetuissa kaupoissa kuljeskelua, en löydä sieltä koskaan mitään ja pelkkä ajatuskin vellovien ihmismassojen seassa pujottelusta nostaa niskakarvani pystyyn – kassajonossa seisomisesta nyt puhumattakaan! Luojalle kiitos verkkokaupoista."

Verkkoshoppailun etuja ovat siis vastaajien mukaan helppous, monipuolisuus, edullisuus ja erikoisempienkin toiveiden täyttyminen.

Menen kauppaan, sovitan ja mietin

11 prosenttia vastanneista välttelee verkossa asioimista, koska ei luota siihen, että saa näin haluamansa tuotteen. Koneella istuminen ei myöskään tuota haluttua nautintoa esimerkiksi vaatteiden katselusta ja kaupoissa kiertelystä.

"En shoppaile netin kautta, koska ei milloinkaan tiedä mitä saat. Ostamasi tuote voi ensinnäkin olla aivan eri värinen kuin kuvassa. Lisäksi koko pettää usein ja jo siitä syystä joudut palauttamaan tuotteen. Kaikkein paras tapa on mennä kauppaan, sovittaa ja miettiä. Mikäli asu on sopiva, nuku yön yli ja osta sitten. Ulkomailla on usein kiire ja silloin tulee tehtyä vääriä ostopäätöksiä.

"Olen kyllä tilannut netistä, mutta harvemmin. Itse nautin shoppailusta lähinnä, kun menen kauppaan ja saan sovittaa ja katsella vaatteita."

Matkoja, vaatteita ja asusteita

Suomalaiset ostavat verkossa erityisesti matkoja sekä vaatteita ja asusteita. Innokkaita verkkoshoppailijoita Ostohyvitys.fi-palvelun käyttäjätilastojen mukaan ovat erityisesti 25–40-vuotiaat naiset, jotka löytävät verkosta oman paikkakuntansa tarjontaa laajemman valikoiman muotituotteita. Monet noin kolmekymppiset ovat perustamassa perhettä ja sen myötä hintatietoisia. Verkosta etsitään ahkerasti tarjouksia sekä tapoja säästää.

Naiset suosivat erityisesti verkossa rahaa tuhlatessaan vaatteita ja kenkiä, lahjakorttien hankkimista, hotelleiden ja lentojen ostamista, kauneus- ja terveystarvikkeita ja lehtitilauksia.


AVA

Kuvat: Shutterstock

Lähteet: AVAn kysely marras–joulukuu 2012, Ostohyvitys.fi

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme