Mainos
Mainos

Lentoemäntä paljastaa: Tällainen matkustajien käytös ärsyttää

Kuvittelitko lentoemäntien olevan vain kauniita kahvinkaatajia? Mietipä uudestaan. Lentoemäntä kertoo Helmelle, mitä työ todellisuudessa on – ja mikä matkustajien käytöksessä ärsyttää.

Lentoemäntä Salla (nimi muutettu) paljastaa Helmen lukijoille, mitä työ pitää sisällään ja millaisiin tilanteisiin yläilmoissa voi joutua. Salla on toiveammatissaan, mutta kuten missä tahansa työssä, siitä löytyy myös omat huonot puolensa. Entä onko henkilökunnalla paljon suhteita keskenään? Helmi otti selvää.

Kaukana stereotypiasta

Salla kertoo etenkin suomalaisten miesten keskuudessa vallitsevan stereotyyppisen käsityksen tyhjäpäisestä lentoemännästä ärsyttävän. Vastoin yleisiä luuloja lentoemäntien joukosta löytyy korkeasti koulutettuja naisia.

– Etenkin miehillä tuntuu olevan se stereotyyppinen käsitys, että lentoemännät ovat tyhjäpäitä, joilla ei ole koulutusta – niin kuin olisimme jotain kynsiä viilaavia kikattelijoita tarjoilemassa kahvia. No, ainakin suomalaiset miehet tuntuvat ajattelevan näin. Nykyään lentoemännäksi pystyy hakemaan melko nuorena, joten ihmiset tuntuvat kuvittelevan, että suurin osa on tullut sinne suoraan lukiosta. Joukossa on kuitenkin paljon ihmisiä, joilla on korkeakoulututkinto; ammatti josta voisi tienata paremminkin kuin lentoemäntänä. Henkilökunnasta löytyy niin asianajajia, psykologeja, ensihoitajia kuin ekonomejakin, Salla luettelee.

Lentoemännät saavat myös usein ehdotuksia miesasiakkailta. Yleensä heiltä kysytään, missä he viettävät aikaansa tai mikä on heidän suosikkibaarinsa. Bisneskortteja jaellaan vaivihkaa tai nenäliinasta saattaa löytyä puhelinnumero. Takapuolen puristelijoita on Sallan mukaan yllättävän paljon.

– Emme voi heitä alkaa sormille läpsimään, mutta saamme sentään ottaa käden pois takapuolelta ja sanoa, että herra on hyvä ja pitää kätensä omalla puolellaan, Salla sanoo.

Turvallisuus on tärkeintä

Turvallisuudesta huolehtiminen ja sen tarkkailu ovat lentoemäntien ensisijainen tehtävä. Eniten Sallaa harmittaa, etteivät matkustajat tottele henkilökunnan käskyjä silloin, kun kyse on turvallisuusasioista.

– Esimerkiksi Exit-oven edessä ei saa olla lattialla mitään: kengät on oltava jalassa, eikä siinä saa lojua edes sanomalehteä. Ja kun matkustajaa pyytää nostamaan laukun hattuhyllylle tai ottamaan lehden syliin, saa vastaukseksi mutinaa: "Miten tämän sanomalehden palanen estää minua pääsemästä ulos tästä ovesta!" He eivät ymmärrä, ettemme sano näitä asioita huvin vuoksi. Jos hätätilanne tulee, siinä ei voi olla yhtäkään paperinpalaa, mihin joku matkustajista voi liukastua, Salla perustelee.

Ennen kuin lentoemännät voivat tehdä työtään, heidän on käytävä läpi pitkä koulutus, johon kuuluu kaiken teoriaopin lisäksi muun muassa tulipalojen sammuttamista ja ensiapua. Vaikka fysiikan tulee olla hyvä, Salla kertoo työn olevan rankempaa henkisesti.

– Jos kone tekee pakkolaskun maahan, minun on saatava ihmiset ulos koneesta 90 sekunnissa. Se on vaikeaa, kun kyydissä on 210 matkustajaa, kone on täynnä savua, eivätkä kaikki ovet vaikka toimi. Elossa olevat matkustajat on silti saatava ulos, Salla sanoo.

Jos lentoemännän paikka on Exit-rivillä, jossa matkustajat istuvat heti nenän edessä, ihmiset saattavat alkaa jutella lentoemännälle nousun tai laskun aikana.

– Se on aika, jolloin me emme saa puhua matkustajille ollenkaan. Meidän on oltava silloin valppaana ja mietittävä kuinka toimia, jos kone pitääkin yhtäkkiä evakuoida, Salla kertoo.

Vaikka matkustajan silmään ehkä näyttää siltä, että lentoemäntä vain kipittää käytävällä kärryn kanssa tuomassa kahvia, todellisuudessa hän tarkkailee jatkuvasti erilaisia asioita matkustamossa. Salla toivoo, ettei koskaan tulisikaan sellaista tilannetta, jossa ihmiset näkisivät, mitä varten lentoemännät todellisuudessa ovat. Lentoemännän tehtävä on ennaltaehkäistä riskitilanteita.

Saisiko olla jotain juotavaa?

Työhön kuuluu turvallisuuden jälkeen koko palveluprosessi lennon alusta loppuun. Jokainen hylly ja kaappi keittiössä ja muualla koneessa on täytettävä myös valmiiksi sille miehistölle, joka matkustaa kohteesta samalla koneella takaisin. Kaikki mahdolliset jätteet on kierrätettävä ja se on vaikeaa lentokoneen pienillä roskakoreilla.

– Työtehtäviimme kuuluu paljon asioita, joten sitä ehdottomasti vaikeuttaa se, että osa matkustajista juoksuttaa meitä jatkuvasti. Olisi hyvä, jos hän voisi vaikka vessaan noustessaan mennä samalla pyytämään keittiöstä haluamansa ylimääräisen juoman – sen sijaan, että hän kilkattaa soittokelloa jatkuvalla syötöllä. Kun yhdessä koneessa on 300 matkustajaa ja jokaista palvellaan yksitellen, se vie niin hirveästi aikaa, ettei siinä pysty tekemään mitään muuta, Salla pahoittelee.

Vaikka lennoissa ja matkustajissa on eroja, simputtavia asiakkaita tuntuu riittävän.

– Ensin tilataan kahvia ilman sokeria ja maitoa. Kun tämä on matkustajalle viety, hän haluaakin sokeria. Kun sokeri on haettu, hän onkin päättänyt ottaa myös maitoa. Eniten kuitenkin ihmetyttää tämä: olet juomakärryn kanssa kysymässä, saako olla jotain juotavaa. Matkustaja ei välttämättä vastaa ja lueskelee vaikka lehteä. Ei tarvitse ottaa kuin puoli askelta eteenpäin kysyäkseen samaa seuraavalta riviltä, kun edelliseltä aletaan tökkiä kylkeen, että "ottaisin sittenkin yhden limun". Ja sen jälkeen sitä haluaa koko rivi, myös se, joka istui siinä lukemassa ja leikkimässä ettei ensimmäisellä kerralla kuullutkaan, Salla toteaa.

Toisinaan joku matkustaja ei halua syödä silloin, kun ruoka tarjoillaan tai hän sattuu nukkumaan. Muutaman tunnin päästä hän saattaa keksiä, että voisi nyt ottaa ateriansa. Lentokoneessa on kuitenkin vain muutama uuni, jossa kaikki ruoka lämmitetään kerralla ja se tarjoillaan yhdellä kertaa. Ei siis ole olemassa mahdollisuutta, että joku voisi syödä eri aikaan kuin muut.

– Sen jälkeen matkustaja kysyy, onko jotain muuta tarjolla ja yleensä ei ole. Jos he vain tietäisivät, kuinka monta kertaa olemme luopuneet omista eväistämme matkustajan nostettua kauhean haloon siitä, kun häntä ei ole herätetty syömään. Haluamme kuitenkin, että asiakkaalle tulisi parempi mieli, joten olemme luopuneet esimerkiksi omasta välipalahedelmästä, Salla sanoo.

Matkustajia ei saisi lennon aikana herättää.

– Jos ihminen nukkuu, me emme voi tietää haluaako hän nukkua. Jotkut sanovat erikseen, että hänet voi herättää, kun ruoka tarjoillaan. Jotkut eivät missään tapauksessa halua syödä lentokoneen tarjoamaa ruokaa, joten he eivät halua tulla sitä varten herätetyiksi, Salla perustelee.

"Suhteita syntyy todella usein"

Sallan mukaan viidellä lentokapteenilla kymmenestä on vaimonaan lentoemäntä. Kuten monilla työpaikoilla, yläilmoissa työskentelevilläkin on lukuisia työpaikkaromansseja – eikä kaikilla aina tule mietittyä, onko siviilisäädyltään vapaa vai varattu.

– Näin sisäsiittoista porukkaa ei löydy mistään muusta ammatista! On ihme, jos lentokapteenin vaimona ei ole lentoemäntä. Suhteita syntyy todella usein. Eikä tarvitse välttämättä olla sinkkukaan. Jos olet kolme päivää toisen kanssa kohteessa ja vietätte aikaa yhdessä, helposti siitä syntyy jonkin asteista tykkäämistä. Olet poissa kotoa jossain lomakohteessa, teillä on ollut flirttiä lennon alusta alkaen ja huomaatte yhteisellä illallisella, että teillä on paljon juteltavaa. Sitten ollaankin jo baarissa drinkit kädessä pussailemassa ja niin edelleen, Salla selventää.

Pettämistä näkee paljon ja sana suhteista leviää nopeasti. Kun lennolla on henkilökunnan aika juoda kahvia tai syödä, aletaan jutella, missä on oltu reissussa ja kenen kanssa.

– Vaikka olisit käynyt kaverimielessäkin jonkun lentokapteenin kanssa syömässä ja kerrot siitä työkaverille, tarina muuttaa nopeasti muotoaan. Viideskymmenes kertoo sitä eteenpäin jo tarinana, että olet menossa vähintään naimisiin tämän kapteenin kanssa. Mustasukkaisuuttakin löytyy. Joku saattaa jutun kuultuaan tulla kysymään, että "miksi kävit sen kanssa syömässä, mä tykkäsin siitä kapteenista", Salla kertoo.

Vinkkejä matkustajille

Jos lentäminen pelottaa, kerro rohkeasti asiasta lentoemännälle. Kun menet istumaan paikoillesi, laske samalla kättä apuna käyttäen tuolien selkänojat istuintasi lähimpään Exit-oveen asti. Jos hätätilanne tulee ja kone täyttyy savulla, löydät silti penkkejä laskemalla lähimmän uloskäynnin.

– Lentopelossa ei ole mitään noloa! Suurin osa matkustajista kärsii siitä. Jos pelkäät lentämistä – ja sanon tämän erityisesti miehille – tule kertomaan siitä henkilökunnalle. Kuiskaa vaikka, jos et kehtaa ääneen sanoa, mutta se on parempi vaihtoehto kuin se, että vedät hirveät kännit. On ihan todettu juttu, että ne matkustajat selviytyvät pelkonsa kanssa paremmin, jotka puhuvat asiasta avoimesti, Salla kannustaa.

Haastateltavan nimi on muutettu. Kuvien henkilöt eivät liity juttuun.

Kuvat: Shutterstock, Colourbox

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme