Mainos
Mainos

Suomalaiset kaipaavat luksusta – näitä lomatrendejä seurataan kesällä 2013

Suomalaiset lomailijat kaipaavat matkoihinsa luksusta, hyvinvointia ja yhdessäoloa. Matkatoimistot listasivat AVAlaisille vinkit kuluvan kesäkauden kuumimmista lomatrendeistä.

Lomalla on tärkeää astua arjen yläpuolelle, vaikka toisaalta lomalta toivotaan arkeenkin kuuluvia asioita. Lomalla halutaan liikkua ja voida hyvin, mutta samalla halutaan tehdä myös asioita, jotka kotona eivät ole mahdollisia. Loman luksukseen kuuluu muun muassa uima-allas, johon voi pulahtaa suoraan hotellin ovelta. Mikä on sinulle tärkeintä lomassa?

Lomasta halutaan yksilöity

Tjäreborgilla tietyille asiakasryhmille suunnatut hotellit ja niiden kasvava kysyntä ovat edelleen trendejä. Kysyntää on sekä pelkästään perheille tarkoitetuilla hotelleilla, että vain aikuisille suunnatuilla hotelleilla. Kohteista Turkin kysyntä on edelleen suurta, ja suomalaisten ikuinen suosikki Kreikka jatkaa niinikään loputonta suosiotaan.

Apollomatkojen mukaan matkustaminen lämpimään ei enää keskity vain heinä–elokuulle, vaan kevät ja syksy ovat kovassa nousussa. Ilmat ovat tuolloin Välimerellä jo lämpimät, mutta kohteissa ei ole polttavan kuuma. Varsinkin vanhemmat lomailijat nauttivat lempeämmästä auringosta.

Harrastaminen ja lämmössä liikkuminen ovat edelleen selvässä nousussa. Kansainvälistenkin tutkimusten mukaan itsestään huolehtiminen on arkipäivää myös lomalla. Apollomatkojen mukaan tämä näkyy lisääntyneenä kiinnostuksena muun muassa hotellien harrastusmahdollisuuksiin; tennis, pyöräily, voimailu, jooga ja juoksu. Monille tästä on tullut tärkeä hotellin valintakriteeri.

– Lomailijat haluavat harrastaa matkoillaan, ja esimerkiksi tanssi- ja kuntomatkat ovat hyvin suosittuja, kertoo Tjäreborgin tiedotusvastaava Arja Pucilowski.

Siinä missä zumba on jo ohimennyt juttu, löytyy matkavaihtoehdoista paritanssikursseja Mallorcalle, afrotanssia Gambiassa, liikuntaloma Rodoksella tai olutseuran matka Mallorcalle. Myös yksin matkaan lähtevät viihtyvät mielellään aktiviteettimatkoilla, joilta löytyy samanhenkistä seuraa.

Lomalla kaivataan luksusta – uima-allas on tärkeä edelleen

Uima-allas on tärkeä valintakriteeri vieläkin, sillä lämmin uimavesi on lasten ikisuosikki.

– Perhelomien tärkeintä tekemistä onkin uiminen niin meressä, kuin altaassa, muistuttaa Apollomatkojen General Manager Eva Torra.

– Uima-allastrendeissä yleistyy myös luksuksen kaipuu. Monet toivovat ja varaavat huoneistoja, joissa on omat altaat tai ne jaetaan naapurin kanssa. Luksuksen kaipuu näkyy myös spa-hotellien ja laadukkaiden 4–5 tähteä omaavien hotellien kovassa kysynnässä, kertoo Torra.

- Uima-altaat ovat loman keskipiste ja hotellit suorastaan kilpailevat upeilla allasalueillaan. On infinitypoolia, jacuzzia, pool accessia ja vesipuistohotellia, luettelee Finnmatkojen tiedottaja Salla Salo.

Uima-allas on tärkeä kriteeri hotellin valinnan suhteen, mutta ei suinkaan ainoa.

– Hotellin yleinen taso ja sijainti ovat vähintään yhtä tärkeitä. Riippuen kohteesta tai matkatyypistä, painopiste voi olla muualla ja kaupunkikohteissahan uima-altaita ei yleensä edes ole. Niin sanotuissa rantakohteissa allas yleensä löytyy ja on tärkeä osa lomaa, vaikka ei olisikaan lapsia mukana, muistuttaa Aurinkomatkojen Coordinator Tuija Kesäniemi.

Iloa monelle sukupolvelle

Aurinkomatkat ja Finnmatkat painottavat myös 3G -matkojen suosiota. 3G viittaa englanninkielen 3 Generations -termiin, eli kolmeen sukupolveen. Kolmen sukupolven yhteinen matka triplaa matkaelämyksen ja tuo iloa koko porukalle. Isovanhemmat saavat viettää leppoisaa loma-aikaa lastenlastensa kanssa. Vanhemmatkin saavat mahdollisesti lastenhoitoapua, irtautumista arjesta ja hieman kahdenkeskistä aikaa.

– Lomamatkalle lähdetään yhä useammin isolla porukalla, usean sukupolven voimin. Lomalla yhdessä viihtyvät kaikki vauvasta vaariin, kertoo Finnmatkojentiedottaja Salo.

Ruokaa, kestävää matkailua ja uusia tuulia

Lomalla tutustutaan myös ruokakulttuureihin, joten laadukkaat ravintolat, ruokaelämykset, paikalliset erikoisuudet, ravintolat ja ruokatuliaiset ovat tärkeitä. Myös erilaiset ruokaan ja viiniin keskittyvät matkat kiinnostavat suomalaisia. Kaiken lisäksi matkanjärjestäjän odotetaan tukevan kestävää matkailua.

– Ympäristöystävälliset hotellit ovat suosittuja ja lomalla halutaan jopa itse tehdä jotain paikallisen ympäristön hyväksi, kertooFinnmatkojen tiedottaja Salo.

Esimerkiksi Thaimaassa lomailijat ovat voineet osallistua vapaaehtoistyöhön merikilpikonnien suojelemiseksi.

Uutena lomailumuotona suomalaiset ovat löytämässä kansainväliset risteilylomat. Ne ovat Finnmatkojen mukaan nopeimmin kasvava matkailun osa-alue. Suomalaiset ovat vasta tulossa mukaan tähän trendiin.

Vinkit antoivat Finnmatkojen tiedottaja Salla Salo, Aurinkomatkojen Coordinator Tuija Kesäniemi, Apollomatkojen General Manager Eva Torra sekä Tjäreborgin tiedotusvastaava Arja Pucilowski.

Lue myös:

AVA / Siiri L'Ecuyer

Kuvat: Shutterstock

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme