Mainos
Mainos

Tunnetko jatkuvasti, ettet ole tarpeeksi hyvä? Tässä vinkit sinulle

Riittämättömyyden tunteisiin voi oppia reagoimaan räjähtävän tunteen sijaan rauhallisesti. 

Viha, huumori, pakeneminen – puolustusmekanismeja tilanteisiin, joissa koemme itsemme riittämättömiksi.

Riittämättömyyden tunne merkitsee, ettet koe olevasi tarpeeksi hyvä tai tarpeeksi taitava. Riittämättömyyden tunteisiin voi kuitenkin oppia reagoimaan, kertoo Tiny Buddha -sivusto.

1. Tunnista, mikä laukaisee alemmuudentunteen

Ensimmäinen vaste vaikeaan tilanteeseen on yleensä tunne. Jos et reagoi välittömästi, pääset tunnereaktion yli ja voit taas ajatella järkevästi.

Kysy itseltäsi, mitä juuri tapahtui, ja millaisen reaktion se sinussa herätti? Tekikö mielesi loukata, tai tehdä asiasta yksi suuri vitsi? Mikä oli laukaiseva tekijä?

Mikä on totuus tilanteesta? Tunnepuolesi saattaa valehdella ja suurennella tilannetta, sillä tunteet tunnetusti ailahtelevat.

2. Mene takaisin samaan tilanteeseen

Etkö osannut ensimmäisellä kerralla? Menivätkö jauhot suuhun, kun sait kritiikkiä? Palaa vaikeaan tilanteeseen uudelleen. Tämä antaa tunnepuolellesi mahdollisuuden rauhoittua niin, että näet asiat myös järjen kautta.

Harjoittele peilin edessä sitä, miten aiot suhtautua tilanteeseen. Jos jokin tuntuu vaikealta, pyydä anteeksi ja poistu kylpyhuoneeseen. Hengitä rauhallisesti. 


 

Selitä itsellesi peilin edessä seisoessasi, mitä tunnet. Asioita ei tarvitse sanoa ääneen. Jos vaikea tunne ei hellitä, toista keskustelu kanssasi.

Kun olet valmis, palaa vaikeaan tilanteeseen ja toista peilin edessä harjoittelemasi prosessi. Tavoitteena on saada aikaan hyväntahtoinen reaktio toisessa ihmisessä.

3. Kiitä vaikeaa tilannetta

Se, että ahdistuit tai hermostuit tilanteessa, johtui jostakin laukaisevasta tekijästä (ks. kohta 1). Sillä, mitä muut tekivät, ei itse asiassa välttämättä ole paljoa merkitystä: kenties tilanne osti pintaan muiston tai tunteen, joka sai aikaan reaktion. 

Kiitä siis vaikeaa tilannetta siitä, että saat tutustua itseesi syvemmin ja oppia itsestäsi lisää. Voit kiittää muita tilanteessa olijoita kuuntelemisesta. 

4. Anna anteeksi

On vaikeaa olla haavoittuvainen ja paljastaa piilottamiaan osia itsestään. Älä syytä itseäsi "väärästä" reaktiosta. Anna itsellesi anteeksi ja kiitä itseäsi siitä, että olet vain ihminen. Moni pelkää olevansa huono ja tarpeeton – et ole yksin!

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme