Mainos
Mainos

Tutkimus: Mitä kalliimmat häät, sitä lyhyempi liitto?

Huffington Post uutisoi tutkimuksesta, jonka mukaan näyttävä vihkisormus voi ennustaa lyhyttä liittoa.

Emoryn yliopiston taloustieteen professorit tutkivat 3000 yhdysvaltalaisen naimakauppoja. He havaitsivat, että ne tutkimuksen osanottajat, jotka olivat käyttäneet suuria summia kihlasormuksiin ja hääjuhliin, päätyivät muita todennäköisemmin eroamaan.

Tulosten mukaan miehet, jotka käyttivät sormukseen yli 2000 dollaria, erosivat lopulta 1,3 kertaa muita useammin. Köyhäilykään ei kannattanut. Alle 500 dollarin sormuksen rakkaalleen ojentaneilla oli niin ikään suurempi todennäköisyys avioeroon.

Hulppeat, yli 20 000 dollarin arvoiset hääjuhlat pitäneillä morsiamilla oli peräti 3,5 kertainen riski erota kuin kanssasisarilla, jotka selvisivät juhlahumusta 5000- 10000 dollarin panostuksella. Siitä huolimatta The Knot-sivuston mukaan keskimääräiset jenkkihäät maksavat peräti 30 000 dollaria.

Tutkijat arvelevat, että naimisiinmenon aiheuttama taloudellinen stressi ja rasite voivat selittää ökyhäiden päättymistä eroon.

Häävalmistelut ovat muuttuneet

Miksi siis parit ovat valmiita hankkimaan täydelliset häät hinnalla millä hyvänsä? Tutkijat vierittävät syytä hääteollisuuden niskoille.

Vuonna 1959 yhdysvaltalainen morsiuslehti suositteli kahden kuukauden valmisteluaikaa hääjuhlia varten ja ohjeisti paria 22 kohdan tehtävälistalla ennen suurta päivää. Nykyisin suositellaan varaamaan valmisteluihin jopa 12 kuukautta, ja lehtien tyrkyttämät muistilistat häävalmisteluista ovat kaksinkertaistuneet. Ennen toista maailmansotaa timantti somisti vain noin 10 prosenttia länsimaalaisten morsianten vihkisormuksia, mutta nykyisin timantit ovat pikemminkin sääntö kuin poikkeus.

Tutkimuksen mukaan avioliittoa pidensivät maltillisten kustannusten lisäksi suuri vierasmäärä ja kuherrusaika häämatkalla – vaikka edullisemmallakin sellaisella.


Panosta häiden sijaan kosintaan!

Helikoptereita ja James Bond -tunnelmaa – hulppea kosinta yllätti Mikon. Katso!

Katsomo-video ei ole saatavilla

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme