Mainos
Mainos

Tympivätkö painajaiset? Näin voit hallita uniasi!

Unien maailma on ihmeellinen. Saatat nähdä yhden yön aikana useammankin unen ja seikkailla paikasta toiseen. Miten unia pystyisi hallitsemaan? Ota muistikirja avuksesi ja poimi vinkit mieluisempien unien näkemiseksi!

Jos joku on ihmeellistä, niin ihmisen kyky nähdä unia. Joka yö, kun nukumme syvää untamme, seikkailemme mitä erikoisimmissa paikoissa. Silti uneksiminen on jotain, mikä otetaan itsestäänselvyytenä. Ota ilo irti uneksimisesta! Unipäiväkirjan pitäminen helpottaa, kun haluat muistaa unesi ja koettaa harjoittaa mieltäsi näkemään mieleisiäsi unia, tai päästä eroon painajaisista.

1. Pidä yöpöydälläsi muistikirjaa, johon voit kirjoittaa, mistä haluaisit nähdä unta. Piirrä kuvia, kirjoita yksityiskohtaisesti – pienilläkin yksityiskohdilla on merkitystä! Älä katsele iltamyöhään televisiota, tai saatat nähdä unta kyseisestä ohjelmasta.

2. Lue useamman kerran läpi, mitä olet kirjoittanut, että muistat tapahtumat varmasti.

3. Mene makuuasentoon ja ota rennosti miettien tiiviisti sitä, mistä haluat nähdä unta. Muista yksityiskohdat. Kuvittele uni mielessäsi ja pyörittele tapahtumia läpi kuten haluat. Mieti myös, millaisia ääniä voisit unessa kuulla, millaisia värejä nähdä ja miltä sinusta voisi unessa tuntua. Millaisia keskusteluja unessa on? Jos nukahdat tätä tehdessäsi, sinulla on mahdollisuudet kontrolloida untasi.

4. Valitse oikea aika nukkumaanmenolle. Unet esiintyvät yleensä syvemmässä univaiheessa, tai sellaisen unen aikana, jolloin keho ei ole fyysisesti väsynyt. Yksi tapa muistaa unet paremmin on laittaa herätyskello soimaan tuntia tavallista aiemmin, mikä saattaa herättää sinut kesken unen.

5. Nauti unestasi. Jos käsität unessa näkeväsi unta, olet kokenut niin sanotun lucid-unen eli selkounen. Kun koet tämän ensimmäisen kerran, säpsähdät todennäköisesti hereille. Ajan myötä opit kuitenkin pysymään unessa ja nauttia siitä, että pystyt muokkaamaan unta mieleiseksesi, joka on selkounessa mahdollista. Näin voit muuttaa painajaiset miellyttävämmiksi uniksi tai pyytää unessa joltain ratkaisua ongelmaasi. Jos sinusta tuntuu, että uni on karkaamassa, rentoudu ja anna sen palata hiljalleen takaisin, jotta voit koettaa muokata sitä uudelleen.

6. Kun heräät (herätyskellolla tai ilman), kirjoita ylös muistikirjaan näkemäsi uni – oli se sitten se minkä halusit nähdä tai ei – ja vertaile unta siihen, jonka haluaisit nähdä. Mitä samaa oli unessasi ja etukäteen kuvittelemassasi unessa?

Vaikka unien ohjailu ei ole helppoa, se on kokeilemisen arvoista! Unissa mikä tahansa on mahdollista saattavatpa ne antaa ratkaisun mieltäsi vaivanneeseen ongelmaankin.


AVA

Lähteet: Cracked.com, ehow.com, wikihow.com

Kuvat: Shutterstock

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme