Mainos
Mainos

Asiantuntija kertoo: Tällaisia tavaroita nainen arvostaa

Oikea lahja juuri hänelle! A perfect gift for her! Materiaa on tarjolla joka lähtöön, mutta miten tuotteita suunnitellaan juuri miesten tai naisten tarpeisiin sopiviksi?

Joulu, isänpäivä ja äitienpäivä ajaa useimmat kauppoihin miettimään, millainen lahja juhlistaisi miehisyyttä tai naiseutta kaikista parhaiten. Nainen haluaa hemmottelulahjan, mies on kiinnostunut tekniikasta – vai onko?

– Nykyisin miehisyys ei ole kiinni siitä, osaako tulla toimeen teknisten asioiden kanssa, JormaSavolainen, Desigence Oy:n toimitusjohtaja sanoo. Savolainen on koulutukseltaan teollinen muotoilija.

Aiemmin mies hoiti "miehen työt": muut perheenjäsenet tarvitsivat häntä voidakseen esimerkiksi kytkeä videot tai asentaa ohjelmia.

– Aina, kun jotain on pitänyt asentaa, talossa on ollut tietty henkilö, joka on osannut tehdä asennukset. Siitä osaamisesta on tullut kunniaa, ja toinen osapuoli on tuntenut olonsa typeräksi: kuinka en osannut tehdä noin yksinkertaista juttua? Savolainen kuvaa.

– Luulen, että miehet haluavat tästä eroon vähitellen. Itselläni on se kokemus, että laitteet, jotka ovat hirveän vaikeita ylläpitää ja jotka vaativat koko ajan juuri minun läsnäoloani, eivät voisi vähempää kiinnostaa.

Ergonomia on vahvasti läsnä

Esimerkiksi parfyymien tyyppiset tuotteet on rajattu hyvin vahvasti miesten ja naisten tuotteisiin.

– Suunnittelussa sukupuoli otetaan hyvin vahvasti huomioon, toisin kuin esimerkiksi massatuotannossa olevissa autoissa, joita ei hirveästi suunnitella miehille tai naisille erikseen, Savolainen sanoo.

Savolaisen mukaan naiselle tuotteessa on visuaalisen olemuksen lisäksi tärkeää helppous ja toimivuus. Myös ergonomia on naisten tuotteissa vahvasti läsnä.

– Ei se sattumaa ole, että lastenvaunut ovat sen kokoisia kuin ovat, ja miehet työntävät niitä selkä kumarassa.

Fyysisten mittakaavaerojen jälkeen tulevat kulttuuriset mieltymykset.

– Design on nykyisin muuttunut sellaiseksi, ettei paikallisia suunnitelmia juurikaan tehdä. Käytännössä globaali näkökulma on otettava heti kättelyssä huomioon. Tämä taas saa aikaan universaaleja ratkaisuja niin, että kulttuurierot pienenevät vuosi vuodelta.

Luksustuotteella täytetään haaveita

Käyttötavaroiden lisäksi kuluttaja hankkii luksustuotteita, joiden tärkein ominaisuus ei ole helppokäyttöisyys tai ergonomia. Luksustuotteesta haetaan esimerkiksi hyvän olon tunnetta.

– Luksustuotteella täytetään haaveita. Sisältö tulee usein silloin ihan muista asioista kuin siitä, että tuote on teknisesti oikeanlainen tai laadukas. Mielikuvalliset merkitykset nostavat päätään. Luodaan arvoa sillä, että päästään arjesta irti, sillä, että tuote on mukava omistaa, Savolainen toteaa.

Tuotteen omistaminen voi liittyä myös yhteiskunnallisiin arvoihin ja esimerkiksi statukseen: tuote voi kertoa omistajansa varallisuudesta. Joillain tuotteilla on hyvän ja kestävän maine, jolloin niitä halutaan hankkia itselle.

– On brändejä, kuten H&M-tyyppisiä myymälöitä, jotka ovat erittäin trendikkäitä ja joiden tuotteet ovat nopeasti vaihtuvia. Niistä saatavia vaatteita ei ole tarkoituskaan käyttää kovin kauaa, eikä niiden laadullisesti näin ollen tarvitse kestää pitkään. Ne vaatteet täyttävät sen tarpeen, että saa jotain pientä uutta arkikivaa, joka on erittäin trendikästä, näyttää hyvältä ja tuo mukanaan itsetunnon kohotusta ja hyvää mieltä, Savolainen kuvaa.

Samat ilmiöt ovat olemassa kaikissa varallisuusluokissa, sillä kuluttamisen kulttuurissa kaikki hakevat toisinaan piristystä arkeen shoppaamalla.

– Jotkut ajattelevat kevyemmin, toiset nostavat ekologisia aspekteja esille. Se on itse asiassa hyvin nouseva trendi. Ei haluta tukea ollenkaan kertakäyttötyyppistä kulutusta, vaan nostetaan muita arvoja esiin. Ja niistä ollaan valmiita maksamaankin.

Kauluspaidoissa pinkki palaa usein muotiin

Pinkki on edelleen "naisten väri", vaikka nuoret miehet käyttävätkin erityisesti vaatetuksessaan useita erilaisia sävyjä. Kauluspaidoissa pinkki palaa muotiin muutaman vuoden välein.

– Olen nähnyt miehille suunnatun pinkin tulemisen muutamaan otteeseen. 1980-luvun puolessa välissä huomasin tämän ensimmäisen kerran, ja sen jälkeen saman on tapahtunut tasaisin väliajoin. Sävy tosin vaihtelee, Savolainen kuvaa.

– Jos vuosikertojen sävyt laitettaisiin vierekkäin, niissä on huimia eroja, vaikka kaikki ovat pinkkejä. 1980-luvulla paita oli kirkassävyinen, ja se oli yhdistetty tummanharmaaseen, alumiininharmaasta hieman tummempaan. Se oli trendikäs väriyhdistelmä, jota ei ollut nähty koskaan aikaisemmin. Sitten paita muuttui aniliininpunaiseksi ja puvun harmaa tummeni entisestään. Sitten harmaa muuttui lähes mustaksi ja paitaan tuli entistä vaaleampi pinkki.

Nyt pinnalla ovat 1970-luvun sävyt yhdistettyinä moderneihin väreihin.

– Analyytikot osaavat kaivaa menneisyydestä sellaisia kombinaatioita, että vanhakin alkaa yhtäkkiä näyttää hirvittävän modernilta, nykyaikaiselta ja tuoreelta.

Kaikkien värien brändääminen ei onnistu helposti. Esimerkiksi kirkon käyttämät liturgiset värit, kuten violetti, eivät ole Savolaisen mukaan bärndäytyneet. Myös hyvin kirkas sininen on haasteellinen väri.

– Sitten ovat tietysti työhaalari-siniset, jotka ovat ihan oma lukunsa. Brändihän se on tietysti sekin.

Lue myös:


Maria Aarnio, maria.aarnio(at)mtv.fi

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme