Mainos
Mainos

Biletopin kuolema – erään muoti-ilmiön nousu ja tuho

Biletoppi, tuo legendaarinen juhlavaate, joka muuttaa naisen kuin naisen bilehileeksi, saa nyt levätä rauhassa kaapin pohjalla.

Muistatko muoti-ilmiön nimeltä biletoppi? Mikäli omistit sellaisen, alat tulla vanhaksi. Biletopin ostosuunnitelmatkin voit kuopata – vaate on niin out, ettei sitä enää myydä.

– Olin lähdössä ulos pitkästä aikaa ja tarkoituksena oli laittaa päälle farkut ja vähän parempi toppi, jossa olisi mahdollisesti vähän kimalletta, enemmän väriä tai jotain hauskaa yksityiskohtaa. Ennen kutsuimme näitä biletopeiksi. Näitä sitten kyselin myyjältä, mutta myyjä kertoi, ettei kukaan enää osta varsinaisia biletoppeja! Olin tyrmistynyt, kolmekymppinen tuore äiti tilittää tuntojaan.

Hän ei ole ainoa, vaan myös muut ikätoverit ovat havainneet saman. Biletoppikulttuurin aika on ohi.

Biletoppi, kuten monet muutkin muotivillitykset, saapui Suomeen Ruotsista vuosituhannen alussa. Nimitys "fredagstoppen" kertoi mistä oli kysymys: perjantai-illan piristykseksi ostettiin juhlava toppi, jonka saattoi vain kiskaista päälleen ennen iltaa ulkona. Juhlavuus syntyi kimalteista, koristeluista ja paljastavuudesta. Suosittu bileasu oli yhdistää biletoppi farkkuihin ja korollisiin kenkiin tai esimerkiksi minihameeseen.

Vuonna 2011 nuorille aikuisille suunnattu City-lehti vielä esitteli biletopin uutena klassikkovaatteena. Artikkelin mukaan tyypillinen biletoppi on musta, punainen tai pinkki, malliltaan hihaton tai spagettiolkaiminen, koristeltu yksityiskohdilla ja maksaa keskimärin 25 euroa, korkeintaan 40. Toppien kierto oli nopeaa: parin käyttökerran jälkeen toppi kiikutettiin monesti kirppikselle. Ja kukapa ei olisi lainannut joskus kaverin tai siskon toppia iltaa aloitellessaan!

Cityn suoma tunnustus osoittautui kuitenkin turhan optimistiseksi. Vero Moda ja Vila olivat aikoinaan biletoppien aarreaittoja, mutta nyt brändit omistavasta Bestselleristä vahvistetaan biletoppikulttuurin kuolleen – tai ainakin muuttaneen muotoaan.

– Mallistot ovat kehittyneet. Nyt haetaan vaatteita, jotka ovat monikäyttöisiä, eivät yhden illan juttuja. Iltatyyli luodaan asusteilla tai vaihtamalla paidan päälle vaikkapa bleiseri, pr-koordinaattori Susanne Palmu kertoo. Seksikkäiden biletoppien sijaan muoti on hillitympää ja helppokäyttöisempää.

– Muoti on muuttunut rennompaan suuntaan. On paljon eri tyylejä. Nyt voi rohkeasti yhditellä siistiä ja rennompaa.

Snobbailevat tyylitaiturit eivät halpistopeista koskaan innostuneet, joten biletopin kuolemaa voi selittää myös yleinen muotitietoisuuden lisääntyminen.

Biletoppien sijaan Palmu vinkkaa hankkimaan loppuvuoden juhliin esimerkiksi pitkiä ja laskeutuvia mittasuhteita, kellohelmaisia lyhyitä hameita ja nahkaa.

Syksyn pimetessä kauppoihin ilmestyy kuitenkin yhä enemmän myös esimerkiksi paljetein somistettuja juhlavia yläosia. Biletoppi kokee siis uudelleensyntymän pikkujoulukaudella, tosin "yläosaksi" tai "puseroksi" naamioituneena.

Jaa muistosi biletopista!

Kerro, millainen biletoppi oli oma suosikkisi tai raportoi havaintosi tästä tulevaisuuden vintage-vaatteesta! Voit myös lähettää kuvan Instagramissa, tagaa se #biletoppi ja #mtvlifestyle.

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme