Mainos
Mainos

Kumisaapasmuotia Suomesta ja maailmalta: Näitä asioita sadesään kengiltä vaaditaan!

Syyssää innostaa niin Suomessa kuin maailmallakin suojaamaan jalat kylmältä ja märältä kumisaappaiden avulla. Miten Suomessa ja ulkomailla klassisiin kumisaappaisiin oikeasti suhtaudutaan?

Jokainen tietää kuinka käytännölliset kumisaappaat ovat jalassa, kun vettä tulee kaatamalla, mutta kuinka moni todella vetää saappaat jalkaansa, vaikka olisi suuntaamassa kaupungille? Nokian Jalkineiden tuoteryhmäpäällikkö Päivi Laaksonen-Oivio kertoi meille, millaiset trendit vallitsevat tänä päivänä kumisaapasmarkkinoilla.

Suomalaiset viihtyvät kumisaappaissa

Yksi asia on selvä: vaihtelevat sääolot sanelevat kehykset suomalaisten pukeutumiselle. Myös syksyn sateet pakottavat suomalaiset valitsemaan esimerkiksi kenkiä, jotka pystyvät vastaamaan hyvinkin vaihteleviin keliolosuhteisiin – mieluiten kastumatta.

Suomalaiset käyttävätkin hyvin aktiivisesti kumisaappaita. Viime vuosina yhä useampi on kyllästynyt kastelemaan nahkanilkkurinsa syksyn sateilla ja tarttunut aamulla rohkeasti kumisaapaspariin.

– Kumisaappaiden käyttöaste on täällä meillä suhteellisen hyvällä tolalla. Siihen vaikuttavat sekä meidän maantieteellinen sijaintimme että ilmastomme, Laaksonen-Oivio tarkentaa

Eniten suomalaiset käyttävät saappaita haastavissa olosuhteissa, joissa kumisaappaan ominaisuudet ovat vertaansa vailla.

– Tutkimuksissa tulee aika vahvasti esille se, että suomalaiset käyttävät saappaita metsässä tai muualla luonnossa liikkuessaan, sadekeleillä, ulkotöissä, pihalla tai puutarhassa, mökillä, retkeillessään ja erilaisessa harrastustoiminnassa, Laaksonen-Oivio listaa.

Maailmalla tyyli menee käytännöllisyyden edelle

2000-luvun alkupuolella sai alkunsa ajatus, jonka mukaan myös kumisaapas voi olla tyylikäs osa asukokonaisuutta. Noista ajatuksista ollaan tähän päivään tultu pitkä matka, ja saapasvalikoimat ovat vuosien vieriessä kasvaneet merkittävästi.

Kumisaappaiden kuuluminen saumattomasti osaksi erilaisia asukokonaisuuksia ei ole saanut Suomessa yhtä innostunutta vastaanottoa kuin muualla maailmalla. Muualla Euroopassa sekä Aasiassa kumisaappaita osataan arvostaa muotikäytössä aivan eri tavalla kuin Suomessa. Pikkuhiljaa Nokian saappaidenkin syntysijoilla väki alkaa kuitenkin tottua ajatukseen kumisaappaista osana tyylikästä asua.

– Me emme ole vielä ehkä ihan niin siinä muotikäytössä, Laaksonen-Oivio toteaa.

Vaikka suomalaisessa katukuvassa kumisaappaat eivät ole suurella volyymilla vallanneet alaa muotijalkineina, suomalaiset käyttävät entistä aktiivisemmin kumisaappaita.

– Vielä 2000-luvun puolella arvioitiin, että Suomessa menisi keskimäärin 750 000–900 000 luonnonkumisaapasta vuodessa. Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että luonnonkumisaappaiden menekki kokonaisuudessaan olisi noin 1,2 miljoonan parin vuositasolla, Laaksonen-Oivio tarkentaa.

Suomalaisten kumisaapastottumuksista on tehty myös tutkimuksia, joissa on selvinnyt, että suomalaisten asenteet kumisaappaiden katukäyttöä kohtaan ovat kohentuneet.

– Miltei 950 000 ihmistä harkitsee kumisaappaiden käyttöä katukäytössä Suomessa, Laaksonen-Oivio kertoo tutkimustuloksista.

Kumisaappaissa on merkittäviä eroja

Jos kumisaappaita käytetään erilaisissa tilanteissa, olisi hyvä ottaa selvää, mitkä ominaisuudet saappaissa palvelisivat juuri sitä omaa käyttötarkoitusta. Harvemmalla suomalaisella on kaapissaan kuitenkaan useammat kuin yhdet kumisaappaat, joiden on parasta toimia – tilanteessa kuin tilanteessa.

– Saappaita olisi hyvä olla kaksi tai kolme paria, jotta olisi mahdollista valita aina se käyttötarkoitukseen sopiva saapas, Laaksonen-Oivio perustelee.

Laaksonen-Oivio muistuttaa, että esimerkiksi erityisen muodikas kaupunkisaapas tai metsän olosuhteisiin tarkoitettu saapas poikkeavat toisistaan ominaisuuksien puolesta merkittävästi.

– Pihatöihin ja puutarhaan käyvän tuotteen optimaaliset ominaisuudet ovat aivan erilaiset kuin metsäsaappaalla, koska siellä vaaditaan ihan erilaista pitoa ja jäykempää rakennetta, asiantuntija tarkentaa.

– Sitten kun mennään kaupunkiympäristöön, niin tuotteen ulkonäölle on ihan erilaiset vaatimukset, Laaksonen-Oivio toteaa.

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme