Mainos
Mainos

Lahjavalvojaiset verkossa – suomalaiset kertovat, miksi shoppailevat netissä yöllä

Suomalainen verkkopalvelu tarjoaa mahdollisuutta ostaa joululahjat rauhassa – nimittäin yöllä, muun perheen nukkuessa. Kaksi suomalaisnaista kertoo, miksi haluaa ostaa osallistua yöshoppailuun.

Joko se on iskenyt sinuun – joululahjastressi? Lahjahuolet seuraavat vuosi vuodelta, vaikka aineettomien lahjojen ja joulun henkisen puolen tärkeyttä painotetaan joka vuosi. Suomalainen verkkopalvelu yrittää nyt vähentää joulustressiä tarjoamalla shoppailumahdollisuutta netissä, yöllä.

Lahjavalvojaisia Astubutiikkiin.fi -verkkopalvelussa järjestää 33-vuotias MariMoilanen. Lahjavalvojaisten ideana on antaa asiakkaalle shoppailurauhaa yöaikaan, kun muu perhe on jo mennyt nukkumaan.

Moilanen haluaa tarjota kuluttajalle mahdollisuuden tehdä jouluostokset ilman ruuhkia nautiskellen jouluisesta tunnelmasta, kotisohvalta käsin.

– Ajankohdaksi valitsimme jo marraskuun; mitä aikaisemmin esimerkiksi lahjat on ostettu, sitä keveämmin mielin voi alkaa odottaa joulun tuloa.

Jo 75 prosenttia aktiivi-ikäisistä suomalaisista on ostanut jotakin verkosta. Vaikka nuoret ovatkin aktiivisimpia asiakkaita, myös eläkeläiset ovat viime vuosina innostuneet nettikaupasta. Moilanen uskoo, että pääosa yöshoppailuun osallistujista on perheellisiä naisia.

– Heillä on suhteellisen hektinen arki ja joulun alla kiireet varmasti vielä pahenevat. Lahjavalvojaisissa he voivat muun perheen nukkuessa rauhassa nauttia jouluohjelmastamme ja tehdä jouluostoksia sekä suunnitella tulevan joulun koristeluja, kattausta ja paketointia rauhassa.

Ilman lapsityövoimaa

Eikö keskellä yötä tapahtuva shoppaileminen ole outoa käytöstä? Moilasen mukaan ei, sillä joulutunnelmaan kuuluu tietty öisin touhuaminen.

– Sana "lahjavalvojaisetkin" on jo vanhempaa perua. Yöllä tuntee mielestäni melkein parhaiten joulutunnelman, johon monet pyrkivät, mutta joulukiireiden keskellä tavoite liian usein unohtuu. Yöllä on hiljaista, on pimeää ja rauhallista; kynttilän loisteessa ja joululaulujen soidessa hiljaa taustalla voivat asiakkaat todella valmistella joulua jouluisessa tunnelmassa.

30–49-vuotiaat suomalaiset käyttävät verkkokauppoja paljon. Tästä ikäryhmästä 33 prosenttia ostaa joulupaketit kotimaisesta verkkokaupasta, kertoo Suomalaisen Työn Liiton joulututkimus. Moilasen ylläpitämissä lahjavalvojaisissa mukana olevat yritykset ovat juuri suomalaisia käsityö- ja designalan yrityksiä.

– Palveluun pääsevät mukaan vain ne käsityö- ja designalan yritykset, joilla tuotteiden suunnittelu ja valmistus on Suomessa. Mukana olevien yritysten valikoimassa on paljon kierrätys- ja luomumateriaaleista valmistettuja tuotteita – ja suomalainen työ on tae siitä, että tuotteet on valmistettu reiluin menetelmin, esimerkiksi ilman lapsityövoimaa.

Ajankohdan takia tapahtuma sopii hyvin perheellisille vanhemmille. Moilasen mukaan verkossa shoppaillessa voi vertailla ja tutkia tuotteita monipuolisemmin ja nopeammin kuin kiertelemällä monia kauppoja läpi. Verkkoshoppailu ei ole paikkaan eikä aikaan rajoittunutta.

– Tietoinen kuluttaja voi samalla myös tutkia, miten, missä ja miten tuotteet on valmistettu, sillä harmikseni olen huomannut, että myyjät ovat monesti tietämättömiä tällaisista asioista, Moilanen toteaa.

– Uskon, että verkossa ostaminen kasvaa nykyisestä huomattavasti tulevina vuosina.

Moilanen itse suosii suomalaisia verkkokauppoja, joiden tuotteet on valmistettu reiluin menetelmin ja hyvissä olosuhteissa.

– Pyrin tukemaan ostoksillani pienien suomalaisten yritysten toimintaedellytyksiä.

Suomalaisen Työn Liiton joulututkimuksen mukaan 70 prosenttia suomalaisista ostaa mielellään suomalaisia joululahjoja. 60 prosenttia suomalaisista kokee, että jouluna kuluu enemmän rahaa kuin muina aikoina.

"Uniikkien tuotteiden valmistajat ovat netissä"

34-vuotias Mervi aikoo osallistua lahjavalvojaisiin, koska alennukset kiinnostavat.

– Perheen äidille iltayhdeksän on juuri sopiva aika aloittaa nettishoppailu. Kun lapset ovat nukkumassa, on aikaa tutustua tarjontaan kaikessa rauhassa, ilman keskeytyksiä. Jos alkaisin surffata netissä aikaisemmin, lasten ollessa hereillä, olisi se aika pois yhteisestä ajasta, Mervi sanoo.

Eveliina, 32, puolestaan osallistuu lahjavalvojaisiin yllättävästä syystä.

– Olen aika epätyypillinen nykysuomalainen, enkä ole koskaan ostanut tuotteita verkkokaupoista. Yleensä haluan hypistellä konkreettista tuotetta ennen harkittua ostopäätöstä, hän kertoo.

– En ole kokeillut verkon kautta ostamista, koska kiireisenä ihmisenä ajankäytön vuoksi ostan esimerkiksi lahjat aina ihan viime metreillä. Silloin ei yleensä ole enää aikaa siihen, jos tuote pitää tilata ja mahdollisesti vaihtaa, jos se ei olisikaan sopiva. Ehkä tämä kokemus muuttaa ostokäyttäytymistäni, ja ostan jatkossa rohkeammin juuri tuotteita netin kautta.

Eveliina toteaakin, että lahjavalmistelut tulevat ehkä tänä vuonna hoidettua hyvissä ajoin.

Vuoden 2013 alkupuoliskolla suomalaiset ostivat verkosta ennätysmäärän sekä tavaraa että erilaisia palveluja. Verkossa ostelu lisääntyi tammi-kesäkuussa kuusi prosenttia edellisvuodesta.

Verkkokaupoissa shoppailun tarvitse noudattaa kauppojen aukioloaikoja.

– Lisäksi juuri käsityöyrittäjien ja kiinnostavien uniikkien tuotteiden valmistajat ovat netissä nykyään. Hankin mieluiten esineitä ja asioita, joiden tuottamisen taustalla on intohimo hyvän ja kiinnostavan tuotteen tekemiseen, Eveliina kuvaa.

Viime vuosina Mervi sen sijaan on lisännyt lastenvaatteiden ostamista verkkokaupoista.

– Omalla sohvalla shoppaileminen on paljon nopeampaa ja helpompaa kuin kaupoissa juokseminen. Netistä löytää pienemmällä vaivalla haluamansa tuotteen. Verkkokaupoissa on usein myös outlet-osasto, joista voi tehdä hyviä löytöjä halvalla, Mervi toteaa.

Nettishoppailun ohessa voi katsoa televisiota

Lahjavalvojaisista Mervi haluaisi hankkia joululahjaksi päiväpeittoja ja vaatteita lapsille. Eveliina haluaa ostaa tuotteita, jotka kestävät kulutusta. Lisäksi hän haluaa, että tuotteet on suunniteltu arkipäivän elämään.

– Tuotteilla, joita hankin, tulee olla selkeä käyttötarkoitus, mutta esteettisenä ihmisenä haluan, että tuote on myös kaunis käyttää. Emme voi lopettaa tavaroiden ja esimerkiksi vaatteiden tuottamista, mutta voimme tehdä sen niin, että tuotanto on sekä ekologisesti, esteettisesti, ja eettisesti kestävää. Haluan, että itselleni tai läheisilleni ostamilla asioilla on jokin merkitys.

Mervi on valvonut shoppailun parissa aiemminkin, ja suosittelisi yöshoppailua iltavirkuille ihmisille.

– Plussaa on, että nettishoppailun ohessa voi katsoa samalla sivusilmällä televisiota, Mervi vinkkaa.

Lahjavalvojaisten yöllinen ajankohta sopii myös Eveliinan aikatauluihin. Hän uskoo, että ilta-aika on hyvä aika shoppailun ääreen rauhoittumiselle.

– Olen kyllä periaatteessa iltauninen, mutta työviikon jälkeen usein juuri perjantaisin on mukava valvoa vähän pidempään. Ja juuri usein tulee roikuttua netin äärellä, niin tämähän sopii oikein hyvin. Lisäksi mielestäni on hauska ajatus, että ympäri Suomen ihmiset kerääntyvät asian äärelle, glögilasien ja kynttilöiden ympäröimänä, Eveliina sanoo.

Vuoden himotuimmat joululahjat 2013

Miehet

Naiset

1. Elektroniikka 25 %

2. Musiikki ja elokuvat 22 %

3. Harrastusvälineet 18 %

1. Hemmottelulahjakortit 43 %

2. Kotiin ja sisustukseen liittyvät lahjat 27 %

3. Korut ja kellot 17 %


Butiikkien lahjavalvojaiset järjestetään perjantain ja lauantain välisenä yönä 22.–23.11.2013 verkossa.


Verkkoshoppailua tutkivat TNS Gallup, Kaupan liitto ja Asiakkuusmarkkinointiliiton Verkkokauppatilasto. Tammi-kesäkuun tilasto perustuu kuluttajakyselyyn, jota varten on haastateltu 6 206 kuluttajaa.

Joulututkimuksen ja toivotuimmat lahjat -listauksen toteutti Kopla Helsinki. Tutkimukseen vastasi 500 yli 15-vuotiaista suomalaista.


Lue myös:


Maria Aarnio, maria.aarnio(at)mtv.fi

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme