Mainos
Mainos

Nettikauppa vai kauppakeskus? Tämän suomalaiset valitsevat

Kauppakeskus vai nettikauppa – kummasta hankit mieluummin vaatteesi tänä päivänä? Kuulutko valtavirtaan vai oletko oman tiesi kulkija kulutustottumuksinesi?

Tänä päivänä ei ole enää lainkaan epätavallista, että tavaroita ja vaatteita tilataan erilaisista nettikaupoista. Nettikauppojen hurjasta suosiosta huolimatta suomalaiset eivät suinkaan unohtaneet perinteisiä shoppailumahdollisuuksia. Jouluostoksensa moni suomalainen tekee nettikauppojen sijaan kauppakeskuksissa.

– Suurin osa tekee edelleen ostoksensa fyysisissä kaupoissa eikä verkossa. Varmasti tämä trendi näkyy myös jouluostoksissa, kauppakeskus Iso Omenan kaupallinen johtaja Sanna Yliniemi kertoo Deskille.

Shoppailu on monelle sosiaalinen tapahtuma

Tuoreen kyselytutkimuksen perusteella selvisi, että vaikka verkkokauppojen suosio on viime vuosina noussut, shoppailee moni suomalainen mielellään arkiaskareiden hoitamisen lomassa kauppakeskuksissa.

– Yhä useampi pitää jouluostosten tekemistä sosiaalisena tapahtumana. Ostosten lomassa tavataan ystäviä ja istahdetaan hetkeksi kahvilaan, Yliniemi kertoo.

Nettikaupoissa shoppaillessa sosiaalinen kanssakäyminen jää luonnollisista syistä ostotapahtuman osalta vähäiseksi. Shoppailureissulla sitä vastoin pyritään tulevaisuudessa tarjoamaan asiakkaalle entistä enemmän sosiaalisen kanssakäymisen mahdollistavia vaihtoehtoja.

– Jotkut kaupat ovat jo kadonneet ja tilalle on tullut erilaisia palveluntarjoajia. Esimerkiksi perinteisiä ruokaan ja juomaan keskittyviä palveluita sekä viihdepalveluita tulee varmasti olemaan jatkossa enemmän. Ihmiset arvostavat palvelua, sillä sitä ei saa netistä, sanoo liiketoiminta-analyytikko Eetu Ristaniemi Cityconilta.

Vähitellen myös nettikauppojen ja perinteisten vaatekauppojen välinen raja tulee todennäköisesti joustamaan.

– Esimerkiksi se, että käydään sovittamassa jotain vaatetta myymälässä ja ostetaan se verkosta, ei ole kovinkaan yleistä. Mutta niin sanotut näyteikkunaliikkeet, joissa käydään vain katsomassa tuotetta liikkeessä ja tilataan se verkosta, tulevat yleistymään jatkossa. Jo nyt monista verkkokaupoista voi ostaa tuotteita niin, että paketti haetaan myymälästä, Ristaniemi kertoo.


Tutkimus toteutettiin web-kyselynä joulukuussa 2012. Kyselyyn vastasi 1004 suomalaista, iältään 18–74-vuotiasta. Tutkimuksen toteutti YouGov Finland ja tilasi Citycon.

Lue myös:

Lähde: Deski

(MTV LIFESTYLE)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme