Mainos
Mainos

Se ei ollutkaan aito! Monille oman merkkilaukun paljastuminen kopioksi tulee yllätyksenä

Louis Vuitton, Chanel, Gucci, Dior, Prada, Hermès... Kalliita merkkituotteita kopioidaan valtavasti, syynä kysyntä. Ihmiset haluavat merkkilaukun mutta rahat eivät riitä aitoon.

Kopioita kalliista merkkituotteista tuodaan tuliaisina ulkomailta ja tilataan netistä. Moni ostaa väärennetyn tuotteen tarkoituksella, osa taas luulee ostaneensa aidon mutta onkin tullut huijatuksi.

Bukowskis-huutokaupan muoti- ja vintageasiantuntija Avin Jarjis törmää työssään kopiotuotteisiin joka kuukausi. Erityisesti Louis Vuittonin logolaukkuja tulee huutokauppaan arvioitavaksi ja paikan päällä paljastuu, että laukku onkin kopio. Myös Hermèsin Kelly-laukkuja väärennetään paljon.

Muita suosittuja kopioituja merkkejä ovat Jarjiksen mukaan Gucci ja Mulberry.

– Mulberryn vanhemmissa tuotteissa ei ole paljon väärennöksiä, mutta uusissa kylläkin.

Laukkujen lisäksi kopioitavia merkkituotteita on valtavasti.

– Matkalaukkuja, sateenvarjoja, huiveja. Lompakoita on paljon, kenkiä taas ei.

Vaatteista erityisesti takkeja. Myös pukukoruja kopioidaan.

– Viime viikolla tuotiin arvioitavaksi Chanelin koru, joka ei ollutkaan aito.

Apua pyydetään myös rajojen ulkopuolelta

Ihmiset tuovat merkkituotteita huutokauppaan arvioitavaksi siinä uskossa, että ne ovat aitoja. Osa on ostanut ne itse, osa on saanut lahjaksi.

– Onhan se ikävää, jos on saanut lahjaksi kopion. Mutta jos se on ex-mieheltä, niin ehkä se ei siinä vaiheessa ole enää ikävää, Jarjis naurahtaa.

Merkkien omia nettisivuja ja aitojen laukkujen kuvia hyödynnetään arvioinnissa, tuotetta verrataan referenssikuviin.

Välillä arvioinnissa turvaudutaan myös kollegoihin Ruotsin Bukowskis-huutokaupassa. Konsultaatiota kysytään myös asiantuntevista vintage-liikkeistä ja merkkien omista liikkeistä.

– Kerran yhdessä epävarmassa tapauksessa Vuittonin beautybox lähetettiin Ranskaan asti. Sieltä tuli vastaus, että tuote on aito mutta sitä ei oltu valmistettu yli 20 vuoteen, siksi siitä ei löytynyt referenssikuvaa.

Sitä tarjotaan mitä halutaan

Kopioilla on kova kysyntä. Niitä halutaan ja mielellään halvalla. Erityisesti Hermèsin Kelly-laukut ovat hyvin haluttuja ja niitä kopioidaan paljon.

– Merkki on brändännyt itsensä hyvin, jos ihmiset tekevät mitä tahansa saadakseen sen, Jarjis toteaa.

Jarjis ei itse kopiotuotetta ostaisi tarkoituksella.

– Eihän se ole sama asia. Itse säästäisin ensin rahaa, tuote olisi käytössä kauan ja sitten voisin myydä sen.

Jarjis toteaa, että kun on kerran satsannut laatuun, se näkyy ja kestää.

Lue myös:

Cyrila Cibulka cyrila.cibulka(at)mtv.fi @CyrilaCibulka

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme