Mainos
Mainos

Suomalaista designia esiteltiin New Yorkissa: Ekologisuus suunnittelijoiden valttikortti

Ivana Helsingin liikkeessä New Yorkissa järjestetyssä Paloni-tapahtumassa 37 suomalaissuunnittelijaa pääsi esittelemään luomuksiaan amerikkalaisyleisölle.

Ekologisuus ja pelkistetty kauneus ovat suomalaisen suunnittelun ja muotoilun valttikortteja kansainvälisillä markkinoilla. Tämä viesti nousi vahvasti esille Palonin eilisissä New Yorkin avajaisissa.

OutsaPop TrashioninOuti Pyy korostaa, että suomalaiset suunnittelijat ovat kovassa huudossa maailmalla.

– Erityisesti ekomuoti on tulevaisuuden juttu. Nykyään on myös oivallettu, että ekotuotteidenkin on oltava kauniita, Pyy kertoo.

Muotiin ja muotoiluun erikoistunut konseptiliike Paloni nostaa esille 37 suomalaista suunnittelijaa esille parin viikon ajan New Yorkissa, Ivana Helsingin tiloissa.

Enemmän näkyvyyttä yhteistyöllä

Palonin avajaisissa hehkui ennakkoluulottomuus ja yhteistyöhenki. Moni suunnittelijoista ei ollut koskaan käynyt – tai edes ajatellut – Amerikan markkinoita.

– Reissun suurimpia anteja on verkostoituminen kotimaassa. Pienten suunnittelijoiden on vaikeaa toimia yksin. Kaikki ovat täällä huomanneet, että kun meitä on enemmän ja teemme yhteistyötä, saamme aikaiseksi isompia asioita, Pyy sanoo.

Myös RARA:n vastikään perustanut suunnittelija Veera Tuominen on samoilla linjoilla.

– Palonin toimintamalli on todella toimiva, ja pienempikin suunnittelija pääsee mukaan. Suomalainen suunnittelu saadaan esille nimenomaan tällaisen yhteistyön osalta. Kaikki ovat innostuneita ja se tarttuu, Tuominen kuvailee.

IdeakorunMaarit Naakka hakee sekä kontakteja että näkyvyyttä tuotemerkilleen.

– Näkyvyys on todella tärkeää pienelle yksinyrittäjälle. Tässä projektissa sosiaalinen media on ollut vahvasti esillä, mikä on hyvä. Markkinointi on todella kallista, Naakka kertoo.

37 suunnittelijaa, 18 päivää

Paloni aikoo järjestää seuraavien viikkojen aikana erilaisia tilaisuuksia. Suomalaista suunnittelua esitellään sekä amerikkalaiselle asiakaskunnalle että medialle.

– Järjestämme suomalaisen muodin illan konsulaatin ja YK:n edustuston naisille. Lisäksi järjestämme muotinäytöksen yhteistyössä Finland Center Foundationin kanssa. Tavoitteena on myös saada paikalliset kuluttajat löytämään meidät esimerkiksi blogien avulla, Palonin perustaja ja toimitusjohtaja Minna Särelä kertoo.

Poplaulaja, Suomitytöt New Yorkissa -televisiosarjan tähti ja tuottajanakin uraa aloitellut Alexandra Alexis alias Alex Alex iloitsee suomalaisen muodin ja suunnittelun näkyvyydestä suuremmassa mittakaavassa.

– Tämä on ensimmäinen kerta, kun suomalainen muoti näkyy tällä lailla New Yorkissa. Siitä on alettu kirjoittaa blogeissakin. Kenties ensi vuoden muotiviikoilla olisi mahdollista saada muotinäytöskin eri paikkaan, Alexis sanoo.

”Suomalainen muoti painottaa eri aikakausia”

Newyorkilaiset Jacomo Greco ja Pasquale Cuccurullo kiersivät avajaisissa tyytyväisen uteliaina.

– Kaikki täällä liikkeessä miellyttää silmää. Suomalaisen muodin erityispiirre on, että se tuo selkeästi esille eri aikakausia, Helsinkiin usein matkustava markkinoinnin ammattilainen Greco kuvailee.

Teksti ja kuvat: Heidi Lehmuskumpu, New York

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme