Mainos
Mainos

Vaateketju rasismisyytösten keskellä – H&M vastasi someraivoon poistamalla kohukuvan

Muotijätti H&M on joutunut sosiaalisen median yleisön kynsiin lastenvaatteita esittelevien kuvavalintojensa vuoksi. 

Kohua herättäneessä kuvassa tummaihoinen poika poseeraa päällään huppari, jonka eteen painettu teksti julistaa ”coolest monkey in the jungle”, eli ”viidakon viilein apina”.

Mainoksen rasistisuutta sosiaalisessa mediassa kommentoi muun muassa New York Timesin kolumnisti Charles M. Blow, joka julkaisi H&M:n nettisivuilta otetun kuvakaappauksen Twitteriin viime sunnuntaina. Jakamansa kuvan yhteydessä mies kyselee vaateketjulta, ovatko he menettäneet järkensä.

Twiitti on kerännyt lyhyen ajan sisällä yli 6000 jakoa ja yli 12 000 reaktiota. Pian sen jälkeen, kun kolumnistin twiitti lähti leviämään, moni muukin some-käyttäjä on ilmaissut mielipiteensä mainoksen oikeellisuudesta.

Jos kuva ei näy, voit katsoa se täältä

Vaateketjun nettisivuilta löytyvä kuva ei välttämättä olisi herättänyt näin paljon huomiota ilman toista, samanlaista hupparia esittelevää kuvaa. Kuvassa vaalea poika poseeraa päällään huppari, jonka painatuksessa sen käyttäjää kuvataan puolestaan selviytymisen asiantuntijaksi.

"H&M, oletteko menettäneet järkenne?" Jos kuva ei näy, voit katsoa se täältä

Rasismikohu kuvan ympärillä nousi niin suureksi, että vaateketju katsoi parhaaksi poistaa kuvan kanavistaan.

– Tämä kuva on nyt poistettu kaikista H&M:n kanavista, ja me pyydämme anteeksi kaikilta, joita tämä on saattanut loukata, H&M:n tiedottaja Anna Eriksson kertoo ketjun antamassa tiedotteessa.

Lähteet: HuffingtonPost, CNN

***


Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme