Asiakaspalvelu

Ajankohtaista

Miksi sovellus ei ole enää yhteensopiva laitteeni kanssa?

Vaadittavat käyttöjärjestelmäversiot eri laitteilla:

Android-laitteilla käyttöjärjestelmäversion tulee olla Android 5.0 tai tätä uudempi.

iOS-laitteilla käyttöjärjestelmäversion tulee olla iOS 8.0 tai tätä uudempi.


Miten laitteen käyttöjärjestelmäversion voi tarkistaa?

  • Android -laitteella: Asetukset > Järjestelmä > Lisäasetukset > Järjestelmäpäivitys.


  • iOS -laitteella: Asetukset > Yleiset > Tietoja.


Mitä tehdä, jos laitteen käyttöjärjestelmä on ohjeissa mainittua vanhempi ja sovelluksen lataaminen ei onnistu?

Suosittelemme tutustumaan vaihtoehtoisiin katselutapoihin täältä


Käyttäjätietojen pakollinen päivittäminen

mtv-palvelun käyttäminen edellyttää omien tietojen syöttämisen palveluun. mtv-palvelun kirjautumistietoja käytetään erityisesti henkilökohtaiseen ohjelmasisältöjen suositteluun ja mainonnan kohdentamiseen.

Miksi kirjautumisessa kysytään katuosoitetta ja sukupuolta?

Katuosoitteen ja postinumeron avulla voimme näyttää juuri sinun alueellesi räätälöityjä mainoksia. Releventtia mainontaa kohdennetaan myös antamasi sukupuolitiedon avulla. Sukupuolta ei ole kuitenkaan pakko ilmoittaa ja valinnan voi jälkikäteen käydä vaihtamassa.

Ovatko kirjautumistietoni turvassa?

Tietosi ovat mtv-palvelussa turvassa, sillä käyttäjäkohtaisten tietojen käsittelyssä noudatamme aina voimassaolevaa henkilötietojen keräämiseen, käsittelyyn ja tallentamiseen liittyvää lainsäädäntöä.

mtv-palvelun TV-opas

mtv-palvelun omasta TV-oppaasta näet kuluvan päivän ohjelmat. TV-oppaan löydät tietokoneella mtv-palvelusta Ohjelmat -painikkeen alta, tai suoraan tästä: https://www.mtv.fi/ohjelmat/tv-opas 


Kuvakkeet:

  • Punainen play-kuvake tarkoittaa, että ohjelma on katsottavissa palvelusta vaikka heti.


  • Harmaa kellokuvake tarkoittaa sitä, että ohjelma on katsottavissa vasta merkittyyn kellonaikaan.


  • Jos ohjelmassa ei ole kuvaketta, mtv:llä ei valitettavasti ole kyseiseen ohjelmaan esitysoikeuksia.


Skrollaamalla sivua alaspäin näet myöhemmin samana päivänä TV:stä tulevat ohjelmat. Oikeasta yläkulmasta ”Näytä menneet ohjelmat” -kohdasta saat näkyville kuluvana päivänä aiemmin TV:ssa esitetyt ohjelmat.

Tunnuksen luominen ja kirjautuminen

Näin luot tunnuksen / rekisteröidyt


>> KATSO OHJEVIDEO

Voit luoda oman, aina ilmaisen tunnuksesi mtv-palveluun menemällä tietokoneella tai mobiililaitteella osoitteeseen https://www.mtv.fi/?rekisteroidy= . Tunnuksen luominen onnistuu myös mtv:n mobiilisovelluksista (Etsi valikosta kohta "Kirjaudu sisään" ja klikkaa kirjautumisnäkymässä kohtaa "Luo uusi tunnus").


Sähköpostiosoitteesi toimii käyttäjätunnuksenasi. Kun olet suorittanut rekisteröitymisen loppuun, saat tunnuksen vahvistusviestin sähköpostitse. Jos vahvistusviestiä ei muutamassa minuutissa löydy sähköpostisi saapuneista viesteistä, käy katsomassa myös roskapostikansiosi.

Jos sähköpostiosoitteesi sisältää erikoismerkkejä, voi joillakin laitteilla olla hankaluuksia sisäänkirjautumisen kanssa, esimerkiksi vanhemmat älytelevisiot eivät ymmärrä kyseisiä merkkejä.

Luotuasi ja vahvistettuasi tunnuksen, pääset heti kirjautumaan mtv-palveluun ja voit aloittaa ohjelmien katselun. 

Jos sinulla on jo tunnus, katso ohje Näin kirjaudut sisään.

Eikö tunnuksen luominen onnistu?

Jos mtv väittää sähköpostiosoitteen olevan jo käytössä, voi tunnus olla tehtynä jo vuosia sitten. Jos olet unohtanut salasanan vanhalle tunnuksellesi, käy katsomassa ohjeita salasanan vaihtoon täältä.




Näin kirjaudut sisään


Mistä / miten kirjaudun mtv-suoratoistopalveluun?

Pääset kirjautumaan mtv:n nettisivuille oikeassa yläkulmassa olevasta kirjaudu-kuvakkeesta tai menemällä osoitteeseen www.mtv.fi/kirjaudu

Useimmissa mtv:n sovelluksissa pääset kirjautumisnäkymään näpäyttämällä menu-kuvaketta (kolme pistettä tai kolme viivaa) yläreunassa tai -kulmassa. Smart TV -sovellukseen kirjautumisesta löydät ohjeita täältä.

Millä kirjaudun mtv-palveluun?

mtv-palveluun kirjaudutaan sisään mtv-palveluun rekisteröimälläsi tunnuksella ja salasanalla. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, klikkaa kirjautumisikkunassa kohtaa "Luo maksuton mtv-tunnus".

Jos et muista salasanaasi, voit tilata salasananvaihtolinkin sähköpostiisi kirjautumisnäkymästä kohdasta "Olen unohtanut salasanani!"

Jos et ole varma onko sinulla tunnusta, voit etsiä sähköpostistasi rekisteröitymisvahvistusta tai ottaa yhteyttä asiakaspalveluun.

Toimi näin, jos kirjautuminen ei onnistu

  • Ethän käytä isoja kirjaimia tai välilyöntejä kirjoittaessasi käyttäjätunnustasi/sähköpostiosoitettasi?


  • Kokeile vaihtaa salasanaa. Saat linkin sähköpostiisi  - huomaathan, että tietoturvasyistä salasanan vaihtoon ohjaava linkki vanhenee 60 minuutissa.



  • Jos olet sovelluksella ja kirjautuminen ei ota onnistuakseen, voit myös kokeilla kirjautumista tietokoneella osoitteessa https://www.mtv.fi/kirjaudu. Kirjautumisen onnistuessa tiedät, että käyttäjätunnuksesi/salasanasi on varmasti oikea.


  • Mikäli et saa kirjautuessasi minkäänlaista virheilmoitusta, on kyse todennäköisesti kolmansien osapuolien evästeiden estosta. Salli kolmannen osapuolen evästeet ja yritä sitten uudelleen.


  • Chrome: Valitse Lisää (kolme pistettä) -> Asetukset -> Lisäasetukset -> Valitse Tietosuoja-osiossa Sisältöasetukset -> Evästeet -> Voit sallia kaikki evästeet tai lisätä mtv:lle oikeuden tallentaa evästeitä


  • Firefox: Paina Valikko-painiketta (kolme viivaa) -> Asetukset -> Tietosuoja ja turvallisuus -> Evästeet ja Sivutiedot -> Hyväksy kolmannen osapuolen evästeet ja sivutiedot


  • Edge: Paina Lisää (kolme pistettä) -> Asetukset -> Näytä lisäasetukset -> Tietosuoja ja palvelut > Evästeet -> Salli kolmannen osapuolen evästeet


Ongelman jatkuessa kysy apua asiakaspalvelusta.

Uuden salasanan tilaaminen

Täältä voit tilata salasananvaihtolinkin sähköpostiisi, jos salasana on unohtunut.

Jos sähköpostissa saamasi linkki ei toimi klikkaamalla tai on katkennut, kopioi linkin koko URL-osoite, liitä se selaimesi osoitekenttään ja paina Enter-painiketta.

Jos olet jo kirjautuneena, salasanan vaihtaminen onnistuu Omat tiedot -sivulla. Huomioithan, että Omat tiedot -sivulla sinun tulee muistaa vanha salasana.

Jos et muista sähköpostiosoitetta, jolla olet rekisteröitynyt mtv-palveluun otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.

C Moren käyttäjä: Muista, että mtv:ssä ja C Moressa toimivat samat tunnukset. Eli samalla kun vaihdat mtv:n salasanan, salasana vaihtuu myös C Moreen. 

Jos salasanan vaihto ei onnistu:

  • Tyhjennä selaimesi välimuisti. Löydät ohjeet selainten omilta sivuilta: esim. Chrome, Firefox sekä Safari.


  • Mobiililaitteella: Android-laitteella saat esimerkiksi Chromen selaimen välimuistin tyhjennettyä näin: Asetukset --> Sovellukset --> Chrome --> Tallennustila --> Tyhjennä välimuisti


  • iOS-laitteella saat esimerkiksi Safarin historian pyyhittyä näin: Asetukset --> Safari --> Tyhjennä historia ja poista data


Jos et saa vieläkään vaihdettua salasanaasi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.



Jatka katselua -lista ja Suosikit

Suosikit -sivulta löydät Jatka katselua -listan sekä Omiin ohjelmiisi merkitsemäsi suosikkiohjelmat, kun olet kirjautuneena mtv-palveluun.

Huomioita Suosikeista ja Jatka katselua -listasta:

1. Jatka katselua -listalle kerääntyvät kaikki ohjelmat, joiden katsomisen olet aloittanut ja joiden pituus on vähintään 5 minuuttia. 

2. Jatka katselua -lista muistaa aloittamasi ohjelmat. Tämä koskee kaikkia päätelaitteita, niin iOS:ia, Androidia, tietokonetta ja Smart TV:tä.

3. Suosikit on käytettävissä Android- ja iOS-käyttöjärjestelmillä, tietokoneella sekä Smart TV:llä.

    

Omat tiedot ja viestintäasetukset

Omat tiedot

mtv:n omissa tiedoissa voit päivittää käyttäjä- ja yhteystietojasi sekä muokata uutiskirjetilauksiasi (Viestintäasetukset). 

Tietojen poistaminen tai tarkistaminen

Kerromme oikeuksistasi mtv-palvelun ja MTV:n asiakkaana MTV:n tietosuojasivustolla. Katso tästä video periaatteista, joita MTV:lla noudatamme.

EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaan voit nyt helposti tarkistaa sinusta tallentamamme henkilötiedot. Jos et (enää) ole tilaajamme, voit myös poistaa kaikki tietosi järjestelmistämme. Pääset tekemään nämä toimenpiteet suoraan Omat tiedot -sivun kautta, kunhan olet kirjautuneena sisälle mtv-palveluun. Rullaa sivu kohtaan Käyttäjätietojen keräys ja klikkaa "Näytä".

Tiedot voi tilata ainoastaan käyttäjätunnukseen liitettyyn sähköpostiosoitteeseen. Tarvittaessa sähköpostiosoitteen voi vaihtaa Omat tiedot -sivulla. Kun tilaat tiedot, saat 24 tunnin sisällä sähköpostiisi linkin, josta pääset lataamaan tietosi. Tieto on toistaiseksi ”raakaa” metadataa, joka tarkoittaa sitä, että sen tulkitseminen voi olla hankalaa. Tulemme kehittämään tilattavan tiedon ulkoasua käyttäjäystävällisemmäksi myöhemmin.

Tietojen poistaminen poistaa kaiken sinusta tallennetun tiedon - myös käyttäjätunnuksesi. Poistamisen jälkeen et siis enää voi nauttia mtv:n tai C Moren ohjelmista ja menetät myös suosikkilistauksesi ja katseluhistoriasi molemmista palveluista. Mikäli sinulla on voimassa oleva tilaus C Moreen, ei tietojen poistaminen onnistu. Irtisano tilauksesi ja odota katseluajan päättymistä ennen tietojen poistamista.

Lisää tietoa MTV:n tietosuojasta löydät osoitteesta:
https://www.mtv.fi/yritys/tietosuoja

Tarvittaessa voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme.

Apua ongelmatilanteeseen

Mainonnan esto-ohjelma estää videoiden käynnistymisen

mtv-palvelu ja mtvuutiset.fi ovat mainosrahotteisia palveluita, jotka pystytään tarjoamaan käyttäjille maksuttomana palveluissa esitettävien mainoksien ansiosta.

Jotta pystyt katsomaan videoita, pitää sinun kytkeä mainonnan esto-ohjelma pois päältä. Tämän jälkeen videot lähtevät toimimaan taas normaalisti.

Mainosten esto-ohjelmia on monia erilaisia ja se voi olla myös osa virustentorjuntaohjelmaasi.   

Mainosten esto-ohjelma löytyy selaimesi asetuksista, kohdasta Lisäosat (Extensions). 


Chrome

1. Avaa mtv.fi tai mtvuutiset.fi -palvelu

2. Avaa Chromen oikeasta yläreunasta työkalupalkin punainen Adblock -logo auki hiiren oikeaklikkauksella.

3. Klikkaa "Poista käytöstä tällä sivulla / Pause on this site" 

4. Adblockerin logo muuttuu vihreäksi

5. Voit jatkaa ohjelmien katselua vapaasti


Firefox

1. Avaa mtv.fi tai mtvuutiset.fi -palvelu

2. Klikkaa Firefoxin oikeasta yläreunasta työkalupalkin punainen Adblock -logo auki niin, että sen alle aukeaa valikko.

3. Klikkaa "Käytössä tällä sivulla / Enabled on this site" -kohtaa, jolloin sinulle ilmestyy teksti "Poistettu tältä sivulta / Disabled on this site"

4. Adblockerin logo muuttuu harmaaksi, joka tarkoittaa että mainostenesto on poistettu tältä sivulta väliaikaisesti.

5. Voit jatkaa ohjelmien katselua vapaasti

 

Mitä saamani virheviesti tarkoittaa?

Alla on lueteltu yleisimpiä virheviestejä mtv-palvelussa:

STREAM_ERROR

Yleensä stream error -virheilmoitukseen auttaa usein selaimen päivittäminen uusimpaan saatavilla olevaan versioon (FirefoxChromeSafariEdge). Liian vanha versio selaimesta voi aiheuttaa tämän virheilmoituksen. mtv-palvelu ei esimerkiksi tue Firefoxin 65. ja sitä vanhempia versioita.

Kannattaa tarkistaa myös selaimen asetukset, etenkin jos olet juuri päivittänyt selaimen:

1. Kolmannen osapuolen evästeet pitää olla hyväksyttynä. Ohessa C Moren ohjevideot Chromelle ja Firefoxille, jotka pätevät myös mtv-palveluun.

2. Selaimen välimuisti kannattaa tyhjentää. Ohjeet ChromelleFirefoxille ja Safarille.

3. Muistathan myös sallia mtv-palvelun mahdollisesta mainosten esto-ohjelmasta eli adblockeristasi. Adblocker löytyy selaimen asetuksista, kohdasta Lisäosat (Extensions).


Virhekoodi 4231

  • Jos saat virhekoodin 4231 jossakin yksittäisessä videossa, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.


  • Jos virhekoodi 4231 esiintyy kaikissa videoissa, tämä viittaa usein verkkoyhteysvirheeseen. Voit yrittää hetken kuluttua uudelleen.


1. Varmista myös, että laitteesi ja käyttöjärjestelmäsi päivitykset ovat ajan tasalla.

2. Mobiililaitteella poista sovellus ja lataa se uudelleen.

3. Käytä laitteet (ja mahdollinen modeemi/reititin) virratta.

4. Mikäli mahdollista, kokeile myös testata toista verkkoa (esimerkiksi mobiiliverkon sijaan WLAN-verkkoa).


Jos ongelma ei korjaannu, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.


Virhekoodi 4232

Virhekoodi 4232 tarkoittaa VPN-yhteydestä johtuvaa virhettä. Tiukentuneiden sisältösopmusten vuoksi olemme estäneet ohjelmien katselun VPN-yhteydellä. Kytkemällä VPN:n pois päältä ja käynnistämällä selaimen tai sovelluksen uudestaan, saat katsottua jälleen ohjelmia. 

Jos olet ulkomailla, voit katsella tämän listan ohjelmia vapaasti.


Virhekoodi 8331

Sisältöä ei saatu avattua. Kokeile vähän ajan kuluttua uudelleen. Laitteen näytölle sisällön piirtävä komponentti ei ole vapaana sillä hetkellä, kun tallennetta yritetään käynnistää.

1. Kokeile uudelleen.

2. Käynnistä sovellus uudelleen.

3. Käynnistä laite uudelleen.


STREAM_ERROR_DRM_CLIENT_UNAVAILABLE tai vastaava DRM:n mainitseva virheviesti:

Tätä ongelmaa esiintyy erityisesti Firefoxilla. Viesti tarkoittaa, että selaimesi asetuksista tulee sallia DRM-suojatun (tekijänoikeusvaatimus) sisällön näyttäminen. Katso C Moren ohjevideo, joka pätee myös mtv-palvelussa, tai toimi näiden ohjeiden mukaan:

1. Etsi selaimen yläkulman kautta reitti selaimen Asetuksiin.

2. Valitse kohta "Sisältö"

3. Klikkaa täppä aktiiviseksi kohtaan "Toista DRM-sisältöä". Poistu ja päivitä sivu, jonka jälkeen katselu onnistuu.


STREAM_ERROR_DRM_OUTPUT_BLOCKED

Tämä virheviesti saattaa tulla vastaan Mac-käyttäjille Safari-selaimella. Videon toisto on estetty Safari-selaimen ominaisuuksien tai/ja liitännän (esim. VGA tai adapteri) sekä tekijänoikeusvaatimusten (DRM) välisen ristiriidan vuoksi.

Videon saa useimmiten käyntiin vaihtamalla selainta (esim. Firefox, Chrome). Voit myös kokeilla käyttää mahdollisen lisänäytön kytkentään muuta kuin VGA- tai DVI-liitäntää. Mikäli käytätä adapteria, varmista, että adapterisi on Applen hyväksymä.


STREAM ERROR CLIENT OUTPUT

Käytätkö palvelua Android-laitteella? Sinun tulee antaa mtv-palvelulle lupa jakaa tietoja puhelimestasi, jotta ohjelma voi tarkistaa, ettei puhelimessasi ole ohjelmien kopiointia yrittäviä sovelluksia.

Jos olet kysyttäessä kieltänyt tietojen jaon, voit laitteesi asetuksista kuitenkin pyörtää vastauksesi. 


ASSET PLAYBACK PROXY BLOCKED / THE SERVER RETURNED WITH STATUS 500

Tämä viesti ilmoittaa siitä, että sinulla on VPN-yhteys päällä ja se estää palvelun käytön. Ota VPN-yhteys pois päältä jatkaaksesi palvelun käyttöä.


VIRHE LADATTAESSA MAINOKSIA

Sinulla on käytössä mainosten esto-ohjelma eli adblocker, joka rajoittaa sisältöjen näyttämistä. Seuraavilla ohjeilla voit saada ohjelmat näkyville sallimalla mainokset mtv-palvelussa.

Whitelistaamalla mtv:n sivuston annat luvan näyttää mtv-palvelun mainoksia. Adblocker löytyy selaimen asetuksista, kohdasta Lisäosat (Extensions).


Firefox

1. Avaa mtv-palvelun sivu välilehteen

2. Klikkaa Firefoxin oikeasta yläreunasta työkalupalkin punainen Adblock -logo auki niin, että sen alle aukeaa valikko.

3. Klikkaa "Käytössä tällä sivulla / Enabled on this site" -kohtaa, jolloin sinulle ilmestyy teksti "Poistettu tältä sivulta / Disabled on this site"

4. Adblockerin logo muuttuu harmaaksi, joka tarkoittaa että mainostenesto on poistettu tältä sivulta väliaikaisesti.

5. Voit jatkaa ohjelmien katselua vapaasti


Chrome

1. Avaa mtv-palvelun sivu välilehteen

2. Avaa Chromen oikeasta yläreunasta työkalupalkin punainen Adblock -logo auki hiiren oikeaklikkauksella.

3. Klikkaa "Poista käytöstä tällä sivulla / Pause on this site" 

4. Adblockerin logo muuttuu vihreäksi

5. Voit jatkaa ohjelmien katselua vapaasti


MUUT VIRHEVIESTIT

Sovellus ei ole yhteensopiva laitteesi kanssa

Viesti tulee vain siinä kohtaa, kun videosoitin ei saa laitteelta vaadittua tekijänoikeus-instanssia. Laitteen uudelleenkäynnistys korjaa häiriön.

Jos kohtaat virheviestin tietokoneellasi, kannattaa tutustua myös näihin vinkkeihin


Miksi videokuva pätkii tai pysähtyy?

Selitykset yleisimmille virhekoodeille löydät ohjeesta: Mitä saamani virheviesti tarkoittaa?


Jos video ei käynnisty

Ensimmäisenä kannattaa tarkastaa nettiyhteyden toimivuus. Voit testata nettiyhteytesi tilan ja nopeuden esimerkiksi tällä nopeustestillä.

Kokeile kirjautua ulos ja takaisin sisään palveluun/sovellukseen.

Varmista myös, että käytössäsi on kyseisen selaimen uusin versio. Voit tarkistaa asian näiden ohjeiden avulla: Firefox, Chrome, Safari, Edge. Vältä kokonaan Internet Explorer -selainta.

Varmista, ettei laitteellasi ole käytössä adblockeria (mainostenestosovellusta). Adblocker löytyy selaimen asetuksista, kohdasta Lisäosat (Extensions).

Jos mahdollista, kokeile, käynnistyykö katsomasi ohjelma toisella päätelaitteella (esim. jos kohtasit ongelman tietokoneella, testaa samaa ohjelmaa puhelimesi kautta mtv-palvelun mobiilisovelluksella).


Jos nettiyhteytesi on kunnossa ja latausnopeutesi vähintään 7 Mbps, käy läpi nämä vinkit:


Tietokoneella

Päivitä sivu, jolla olet, tai sulje selain ja avaa mtv-palvelu sekä katsomasi video uudestaan.

Tyhjennä käyttämäsi selaimen välimuisti tai halutessasi kokeile väliaikaisesti toista selainta (esim. Chrome tai Firefox).


mtv-palvelun mobiilisovelluksella

Voit kokeilla poistaa sovelluksen kokonaan laitteestasi ja asentaa sen sitten uudelleen. Näin sinulla on samalla varmasti myös uusin sovellusversio käytössäsi.


Smart TV:llä

Irroita laitteen virtajohto seinästä noin minuutiksi. Jos mahdollista, asenna mtv-palvelun sovellus uudelleen televisioosi ja kirjaudu uudelleen sisään.

Mikäli tietty video ei edelleenkään käynnisty eikä yllä olevista vinkeistä ole apua, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Kerro mahdollisimman tarkasti taustatietoja: mistä ohjelmasta on kyse, toistuuko vika vain tämän yhden videon kohdalla ja millä laitteella tai laitteilla yritit katsella videota.


Video pätkii

Kuvan laatu voi vaihdella mm. nettiyhteyden kapasiteetin ja tietokoneen tehokkuuden mukaan. Lisäksi mahdolliset katkokset tai häiriöt internetverkossa voivat aiheuttaa kuvan pätkimistä. Tämä on verkon ominaisuus, jota ei kaikilta osin pystytä estämään.

Jos käytät jaettua Internet-yhteyttä, huomioi, että myös muut verkon käyttäjät tai useammat auki olevat välilehdet ja selaimet kuormittavat verkkoa, jolloin netti hidastuu.


  • Kokeile bootata nettiyhteytesi ja testaa netin nopeus (esimerkiksi tällä nopeustestillä). Nopeudeksi suosittelemme vähintään 7 Mbps. Jos käytät jaettua Internet-yhteyttä tai mobiiliverkkoa, kannattaa huomioida, että myös muut verkon käyttäjät kuormittavat verkkoa, jolloin netti hidastuu.


  • Tyhjennä käyttämäsi selaimen välimuisti ja sulje muut välilehdet. Kirjaudu ulos ja takaisin sisään. Halutessasi voit kokeilla väliaikaisesti toista selainta.


  • Mikäli katselet mtv-palvelua sovelluksella, varmista sovelluskaupasta, että käytössäsi on uusin saatavilla oleva sovellusversio.


  • Varmista, ettei sinulla ole käytössä adblockeria (mainostenestosovellusta). Adblockerin löydät selaimesi asetuksista, kohdasta Lisäosat (Extensions).


mtv-palvelussa kuvanlaatu heikkenee automaattisesti, jos nettiyhteys hidastuu selvästi. Tällä pyritään välttämään videon katkeaminen.


Avuksi Smart TV:n ongelmatilanteisiin

Kirjautumisongelmat

Usein kirjautumisongelmien syynä on se, että käyttäjätunnuksen tai salasanan loppuun eksyy välilyönti.

Tässä tarkat ohjeet, joilla pääset kirjautumaan Smart TV:lle:

1. Avaa mtv-palvelu

2. Paina asetukset -> Kirjaudu sisään

3. Kirjoita mtv-palvelun käyttäjätunnus, joka on rekisteröity sähköpostiosoite (Huomioi, että kaikki tulee kirjoittaa pienellä ja ilman välilyöntejä)

4. Kun olet kirjoittanut käyttäjätunnuksen, siirry alemmalle riville kaukosäätimen nuolinäppäimellä (Huomaat, että siirtyminen on onnistunut, kun rivi muuttuu punaiseksi)

5. Kun olet alemmalla rivillä, paina nuolinäppäimien keskellä olevaa näppäintä kaukosäätimestä. Tällöin alempi rivi aktivoituu ja pääset kirjoittamaan salasanan

6. Kun salasana on kirjoitettu, paina suoraan ”Kirjaudu”

Huom! Kun teet rivinvaihdon, älä paina missään vaiheessa välilyöntiä.


Toisto-ongelmat

Teknisissä ongelmissa suosittelemme ensi hätään kirjautumista ulos ja takaisin sisään. Sovelluksen sulkeminen ja uudelleen avaaminenkin voi auttaa.

Usein Smart TV:n toisto-ongelmiin voi toimia ratkaisuna myös virtabuutti, eli virtajohdon irroittaminen n. 1 minuutin ajaksi.

Mikäli tämä ei auta, varmista, että television järjestelmäpäivitykset ovat ajantasalla. Seuraavaksi kokeile laitekohtaisia toimenpiteitä alta:


SAMSUNG SMART TV

mtv -sovelluksen päivittäminen tai uudelleen asentaminen:

  • Avaa Smart Hub -> Valitse APPS (tai Sovellukset) -> Asetukset (rataskuvake oik. ylänurkassa) -> Selaa mtv Suomi -sovelluksen kohdalle ja paina alaspäin avautuvasta valikosta Päivitä tai Asenna uudelleen.

Ohjelmistopäivitys:

  • Avaa Smart Hub -> Asetukset -> Tuki -> Ohjelmistopäivitys

Tiedot mtv-sovelluksesta:

  • Avaa sovellus -> Vasemmalta alhaalta asetukset -> Tietoja sovelluksesta

Samsung Smart Hubin palautus:

Tämä tarkoittaa ikään kuin television älypuolen ottamaista käyttöön kuin uutena - kaikki sovelluksesi ja asetuksesi poistuvat ja uudelleen latauksen jälkeen aloitat TV:n älypuolen osalta samasta tilasta kuin television ostohetkellä.

Smart Hubin palautus tapahtuu näin: Avaa Smart Hub → Asetukset → Tuki → Itsediagnoosi → Palauta Smart Hub.

Jos televisio kysyy Smart Hubin palautuksen yhteydessä PIN-koodia, niin tehdaskoodi on 0000.


LG SMART TV

mtv -sovelluksen poistaminen ja uudelleen lataaminen:

Avaa kaukosäätimen kotinappulalla työkalurivi ja paina pitkään enteriä sovelluksen kohdalla. Tässä tilassa voit siirrellä sovelluksia, tai jos painat nuolta alaspäin, valinnassa olevan sovelluksen ylle ilmestyy X-nappula, jota painamalla pääset poistamaan sovelluksen kokonaan. Tämän jälkeen uudelleenasennus onnistuu Content Storesta. Saat aina sovelluksen uusimman version käyttöösi.

Tiedot mtv-sovelluksesta:

  • Avaa sovellus -> Vasemmalta alhaalta asetukset -> Tietoja sovelluksesta

Television palauttaminen alkuasetuksiin:

  • Asetukset -> Yleiset -> Palauta alkuasetuksiin

Useisiin LG:n ongelmiin auttaa IPv6-asetuksen poiskytkeminen:

  • Langattomassa verkossa: Avaa television omat asetukset -> Kaikki asetukset -> Verkko -> WiFi -> WiFi lisäasetukset ->IPv6 -> ota pois käytöstä.
  • Jos tv on nettipiuhalla: Avaa television omat asetukset -> Kaikki asetukset -> Verkko -> Ethernet -> Ethernet lisäasetukset ->IPv6 -> ota pois käytöstä.


ANDROID TV (mm. Sony, Philips)

mtv -sovelluksen päivittäminen, poistaminen ja uudelleen lataaminen:

  • Sovellukset -> Play Kauppa -> Omat sovellukset -> mtv Suomi -> Päivitä / Poista
  • Uudelleen lataaminen tapahtuu Play Kaupassa.

Tiedot mtv-sovelluksesta:

  • Avaa sovellus -> Vasemmalta alhaalta asetukset -> Tietoja sovelluksesta

Useimpiin Andoid TV:n ongelmiin auttaa ''Yhteensopivuustila videotoistossa'' -ominaisuuden aktivointi:

  • Avaa valikko → Tietoja sovelluksesta → Aktivoi ''Yhteensopivuustila videotoistossa''.


Tekniset ominaisuudet ja tietoa sisällöistä

Millä laitteilla voin katsoa ohjelmia mtv-palvelusta?

mtv-palvelua voit käyttää tietokoneella, Android- ja iOS-mobiililaitteilla, Android TV:ssa, Apple TV:ssa, Samsung Smart TV:ssa, HbbTV:ssa ja LG TV:ssa. Lue lisää alta.


Tietokoneet
mtv-palvelu on saatavilla Windows ja Mac -tietokoneille osoitteessa https://www.mtv.fi

Tuemme mahdollisimman monia selaimia, mutta käyttämällä suosituksiemme mukaisia selaimia varmistat parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen.



iOS-laitteet
Voit katsella mtv-palvelun ohjelmasisältöä lataamalla ilmaisen mtv Suomi -sovelluksen iPadillesi tai iPhonellesi App Storesta.

Lue tarkemmat yhteensopivuustiedot täältä.



Android-puhelimet ja -tabletit
Voit katsella mtv-palvelun ohjelmasisältöä lataamalla ilmaisen mtv Suomi -sovelluksen Android-laitteellesi Google Play –kaupasta.

Lue tarkemmat yhteensopivuustiedot täältä.


Chromecast & Airplay
mtv-palvelun ohjelmia voi peilata televisioon Chromecastin (Chrome-selain, Android, iOS) tai Airplayn (iOS-laitteet) kautta. Lue lisää ohjeestamme.


Apple TV (4th Gen.)

mtv-palvelun Apple TV -sovellus on saatavilla Apple TV -laitteille, jotka ovat vähintään 4. sukupolven mallia. Saat ladattua sovelluksen ilmaiseksi App Storesta.


Android TV
mtv-palvelun -sovellus on saatavilla Android TV -laitteisiin, joihin on asennettu Android 5.0 tai tätä uudempi käyttöjärjestelmäversio. Lataa sovellus ilmaiseksi televisioosi Google Playsta.


Samsung Smart TV
mtv-palvelusta on julkaistu oma sovelluksensa Samsung SmartTV –laitteille. Sovellus on ladattavissa ilmaiseksi vuoden 2015-2020 Samsung SmartTV -malleihin (Tizen-käyttöjärjestelmät). Lue lisää sovelluksen käyttämisestä täältä. 


LG Smart TV
mtv-palvelusta on julkaistu oma sovelluksensa LG–televisioihin. Sovellus on ladattavissa ilmaiseksi vuosimallin 2015 ja sitä tuoreempiin televisioihin. 


Panasonic
mtv-palvelusta on julkaistu oma sovelluksensa Panasonic–televisioihin. Sovellus on ladattavissa ilmaiseksi vuosimallin 2016 ja sitä tuoreempiin televisioihin Panasonicin sovelluskaupasta.


HbbTV eli HybridiTV
mtv-palvelusta on julkaistu myös HbbTV-palvelu, jota voi käyttää antenniverkossa uusimmilla Sonyn, LG:n ja Panasonicin TV-malleilla. Lue lisää ohjeestamme.

TV:stä tulevan ohjelman seuraaminen mtv-palvelusta

Löydät mtv-palvelusta lähes kaikki MTV:n ohjelmat. Ohjelmat julkaistaan mtv-palvelussa samaan aikaan tai jopa ennen TV-esitystä. Löydät oman suosikkiohjelmasi helposti hakutoiminnolla tai ohjelmat-listauksesta.


Näin löydät suosikkiohjelmasi:

1. Kirjaudu mtv-palveluun

2. Paina oikeassa yläkulmassa olevaa suurennuslasin kuvaketta. Hakukenttä avautuu

3. Kirjoita hakukenttään etsimäsi sarjan tai elokuvan nimi, esim. "Salatut Elämät"

4. Hakukoneen tuloksista voit valita menetkö etsimäsi ohjelman sarjasivulle vai klikkaatko itsesi suoraan johonkin katsottavissa olevista jaksoista


Hakukoneen käyttö on helppoa ja vaivatonta, mutta halutessasi löydät ohjelmat myös aakkosellisesta hakemistosta "Ohjelmat".


Mikäli katsot usein jotain tiettyä ohjelmaa, voit lisätä sen "Lisää suosikiksi"-näppäimellä omaan listaasi. Mobiililaitteella voit myös tilata mtv Suomi-sovelluksesta push-ilmoitukset, jotta saat heti tiedon, kun lempisarjaasi lisätään uusia jaksoja.

Millainen on mtv-suoratoistopalvelun kuvan- ja äänenlaatu?

Kuvanlaatu

Tavoitteena on aina HD-tasoinen kuva (joko 720p tai 1080p, kuvataajuus 25fps tai 50 fps). Kuvanlaatu kuitenkin vaihtelee jonkin verran ohjelmakohtaisesti. Mahdollisuuksien mukaan pyrimme aina tuomaan saataville parempaa ja terävämpää 1080p ja/tai 50fps kuvaa.

Ohjelmatallenteiden kuvanlaatu määräytyy mm. sen mukaan, onko kyseinen ohjelma saatavilla paremmalla HD-laadulla ja onko MTV:llä tarvittavat esitysoikeudet paremmalle kuvanlaadulle. Jotkin vanhoista ohjelmista saattavat olla laadultaan SD-tasoista, mutta esimerkiksi kaikki uusi kotimainen sisältö on katseltavissa mtv-palvelusta HD-kuvanlaadulla.


Äänenlaatu

Ääntä ajetaan 96 kbit/s bittivirralla tai parempilaatuisissa tallenteissa 128 kbit/s.

Kuinka saan tekstityksen päälle tai pois päältä?

mtv-palvelussa tekstitykset ovat kuvaan poltettuja, eli tekstitystä ei yleensä voi ottaa pois päältä tai vaihtaa tekstityksen kieltä. Tämä toteutustapa varmistaa tekstityksille tarkan ajoituksen. 

Poikkeuksena ovat suomenkieliset ohjelmat (mm. Salatut Elämät), jotka tietokoneella katsottaessa sisältävät suomenkielisen tekstityksen. Tekstityksen valinta onnistuu siis tietokoneella (desktop) katsottaessa, mutta ei valitettavasti mobiilisovelluksissa tai Smart TV:n sovelluksissa. Tarjoamme suomenkielisen tekstityksen noin 50% suomenkielisistä ohjelmista.

Voit tarkistaa ohjelmat, jotka sisältävät suomenkielisen tekstityksen MTV Uutisten ohjelmaoppaasta valitsemalla NÄYTÄ: Suomenkieliset tekstitetyt.

Miksi TV-kanavalla esitetty ohjelma ei löydy mtv-palvelusta?

Mikäli ohjelmalla on nettiesitysoikeudet, löytyy se mtv:n valikoimasta.

Jos etsimääsi ohjelmaa ei löydy, on useimmiten kyse siitä, ettei kyseiselle ohjelmalle ole ostettu nettiesitysoikeuksia tai sen oikeudet ovat päättyneet.

Kun ostamme ulkomaisia ohjelmia mtv-palveluun, usein sopimus määrää, että saamme näyttää jaksoa palvelussa 14 tai 30 vuorokauden ajan sen esityksestä televisiossa. Kotimaisilla ohjelmilla voi olla jonkin verran pidemmät esitysoikeudet, mutta ne vaihtelevat sopimuskohtaisesti. Kun avaat mtv-palvelussa minkä tahansa ohjelman jakson tiedot, näet kuvaustekstin lopussa, kuinka monta päivää kyseinen ohjelma on vielä katsottavissa. Tätä tietoa kannattaa hyödyntää!

Jos TV:ssa esitettyä ohjelmaa ei löydy mtv-palvelusta ollenkaan, voi olla kyse esimerkiksi siitä, että se on esitetty TV:ssa uusintana. Uusinnoilla ei yleensä ole nettiesitysoikeuksia. Tiedon siitä, onko ohjelma uusinta, löydät TV-oppaasta kyseisen ohjelman kuvauksesta (klikkaa haluamaasi ohjelmaa avataksesi kuvauksen).

Meneillään olevaa TV-lähetystä voit aina katsoa myös C Moressa katsottavissa olevilta suoratoistokanavilta. Tutustu C Moreen.


Miksi mtv-palvelun suorat lähetykset tulevat jäljessä tv-kanavien lähetystä?

mtv-suoratoistopalvelussa lähetetään paljon suoria lähetyksiä, joista useat ovat samoja lähetyksiä, joita voit katsella myös perinteisiltä televisiokanavilta.

Lähetysten jakelu tapahtuu käytännössä useiden erilaisten teknisten välivaiheiden kautta ennen kuin lähetys tavoittaa katsojan tietokoneen tai sovelluksen. Suorien lähetysten pätkimisen estämiseksi lähetyksiä puskuroidaan jonkin verran mm. palvelinten välimuisteihin ja joissakin tapauksissa operaattoreiden välimuisteihin.

Näiden välivaiheista sekä muun muassa katsojan internetyhteyden tarjoajasta ja internetin nopeudesta riippuen suorat lähetykset voivat näkyä hieman eri kohdassa eri katsojien päätelaitteilla sekä yleensä myös hieman jäljessä perinteisiin televisiokanaviin verrattuna.

Katselu ulkomailla ja VPN-yhteydet

Kaikkia mtv-suoratoistopalvelun ohjelmia eli sisältöjä ei voi katsoa ulkomailta, koska sopimukset sisällönhaltijoiden (tuotantoyhtiöt yms.) kanssa rajoittavat oikeutemme esittää sisältöjä ainoastaan Suomessa. Olemme joutuneet estämään ohjelmien katselun VPN-yhteyden kautta, sisällönhaltijoiden ehtojen mukaisesti.

Jos käytön yhteydessä tulee virheilmoitus "Asset playback proxy blocked / The server returned with status 500", niin sinulla on VPN-yhteys päällä ja se estää palvelun käytön.  Ota VPN-yhteys pois päältä ja voit jatkaa katselua normaaliin tapaan.

Olemme listanneet yhteen näkymään kaikki ohjelmat, joita voit katsoa myös ulkomailla ollessasi. Tutustu listaukseen kohdassa Ohjelmat -> Kaikki ohjelmat ->Katsottavissa ulkomailla.


Oletko Suomessa, mutta mtv-palvelu väittää sinun olevan ulkomailla?

Mikäli jotakin sisältöä toistettaessa laitteesi väittää sinun olevan ulkomailla, mutta olet Suomessa, tarkista onko laitteessasi VPN-sovellusta (virtuaalinen erillisverkko) asennettuna. Useimmiten virustorjuntaohjelmissa tällainen ominaisuus on lisättynä, joten tarkista sen asetuksista, onko siellä VPN-ominaisuutta ja kytke se pois päältä. Sovellus voi olla esimerkiksi nimeltään F-Secure Freedome tai Avira Phantom VPN.

Joissakin työpaikan koneissa on VPN valmiiksi asennettuna, jolloin mtv-palvelu voi väittää koneesi olevan ulkomailla.

Ongelmatilanteessa selaimen välimuisti kannattaa tyhjentää.

Tietoa mainoksista

Mainosten määrä

Mainosten määrää on mtv-palvelussa rajattu käyttäjäkohtaisella toistorajoitteella, sekä määrällisesti että ajallisesti. Pääsääntöisesti  nähtävissä ohjelmissa on 4-6 mainosta ohjelman alussa, sekä 4-7 mainosta per mainoskatko. Mainoskatkojen määrä riippuu katsottavan ohjelman pituudesta. Pitkissä ohjelmasisällöissä mainoskatkojen kestoa ei ole rajoitettu. Lyhyissä ohjelmasisällöissä mainoksia tulee ohjelman alussa yksi (1). Ennen ohjelmaa tulevan katkon kokonaiskesto on lyhyissä sisällöissä max. 32 sek sisältäen mahdollisen sponsoritunnisteen. MTV uutiset Liveä katsottaessa mainoksia on 1-2 ennen sisällön alkamista. MTV Uutiset Liven sisäkatkoilla mainoksia on 1-3.

Joissain sponsoroiduissa ohjelmissa saattaa olla useampi mainos, mutta tällöinkin mainosten määrä on rajoitettu yhdeksään peräkkäiseen mainokseen (7 + 2 sponsorimainosta).

Käyttäjä- tai laitekohtainen toistorajoite on yleensä 3-5 samaa mainosta / viikko, mutta määrä voi vaihdella kampanjalle asetettujen tavoitteiden mukaisesti.


Mainokset Smart TV:llä ja mahdolliset virhetilanteet

Kaikkien Smart TV -laitteiden teknologia ei tunnista mtv-palvelun käyttämää mainosteknologiaa, jonka vuoksi mainosten sijoitukseen ei pystytä vaikuttamaan. Tästä johtuen mainokset saattavat esim. keskeyttää puheen.

Eri päätelaitteet käyttävät mainoksista eri versioita ja joskus mainokset voivat olla vääränlaista tiedostomuotoa esim. älytelevisiolle, jolloin mainos voi kaataa katselun. Pyrimme tarkistamaan mainokset ennen niiden julkaisua mahdollisimman tarkkaan, mutta jos huomaat mainoksen aiheuttavan häiriöitä katseluun, vinkkaathan siitä asiakaspalveluun.


Mainokset iOS-laitteella

Esittämällä mainoksia saamme pidettyä mtv-palvelun maksuttomana. Käytettäessä palvelua iOS-laitteella, kirjautuminen ei ole pakollista. Tällöin mainosrajoitukset eivät päde, sillä järjestelmä ei pysty keräämään tietoja näytettyjen mainosten määrästä eikä mainostaukojen kestosta. 

Jos jonkin mainoksen äänenvoimakkuus on huomattavasti kovempi kuin muiden, ota yhteyttä asiakaspalveluun

Ikärajamerkinnät

Elokuvat, televisio-ohjelmat ja digitaaliset pelit merkitään ikärajalla ja sisältösymbolilla. Merkintä kertoo minkälaisten lapsille haitallisten sisältöjen vuoksi ohjelmalla on ikäraja.

Sisältösymboleista kaksi tärkeintä näytetään ohjelman yhteydessä, muut voi tarkistaa ikärajat.fi -verkkopalvelusta. Merkintöjä käytetään Suomessa televisiossa, elokuvateattereissa, internetissä (muun muassa netti-tv) ja tallenteissa. Elokuvateattereissa 7, 12 ja 16 vuoden ikärajoista voidaan aikuisen vastuulla joustaa kolme vuotta silloin, kun lapsi on aikuisen seurassa.

Osoitteessa ikärajat.fi voit antaa palautetta ja keskustella näkemistäsi ohjelmista ja peleistä. Perusteltu palaute voi johtaa ikärajan uudelleenarviointiin.

Huom. Ikärajat eivät ole suosituksia tietyn ikäisille, eivätkä kerro siitä, kenelle ohjelma on tarkoitettu. Kaikissa ohjelmissa ei kuitenkaan ole ikäraja- ja sisältömerkintää. Esimerkiksi opetus-, sivistys-, kulttuuri-, musiikki-, urheilu-, visailu-, harrastus-, keskustelu-, ajankohtais- ja uutisohjelmia ei luokitella, joten niissä ei ole merkintöjäkään.

Ikärajamerkintä on aina osoitus siitä, että ohjelman haitallisuus on arvioitu.

Lisää tietoa ikärajoista löydät osoitteesta www.ikarajat.fi.

Ikärajat ja symboli

Ikaraja_S

Sallittu kaikenikäisille.

Sallittu yli 7-vuotiaille.

Sallittu yli 12-vuotiaille.

Sallittu yli 16-vuotiaille.

Vain aikuisille. (mtv-suoratoistopalvelu ei sisällä vain aikuisille tarkoitettua materiaalia.)

MTV3, Sub, AVA -suoratoistokanavat löytyvät C Moresta

Alan kaupallisten toimijoiden vallitsevien käytäntöjen mukaisesti MTV siirsi mtv-palvelussa katsottavissa olleet suoratoistokanavat (MTV3, Sub, AVA) C Moren suoratoistopalveluun cmore.fi.

Lähes kaikki MTV:n ohjelmat näkyvät jatkossakin mtv-palvelussa tavalliseen tapaan eli ne julkaistaan palvelussa samaan aikaan TV-esitysten kanssa. Voit siis aloittaa ohjelman katselun edelleen mtv-palvelussa samanaikaisesti kuin TV:sta – helppo tapa löytää oma suosikkiohjelma on käyttää esimerkiksi haku-toimintoa. Pääset hakuun klikkaamalla suurennuslasikuvaketta.

Pieneen osaan TV:ssa näytettävistä ohjelmista MTV:llä ei ole esitysoikeuksia mtv-palvelussa. Näissä tapauksissa ohjelmat ovat katsottavissa ainoastaan TV:n tai C Moren puolella. Tutustu C Moreen


Miten voin hankkia C Moren? 

C More –suoratoistopalvelun voit hankkia osoitteessa www.cmore.fi. Uudet käyttäjät voivat tutustua palveluun ja tarjontaan kaksi viikkoa maksutta, tämän jälkeen hinta on 12,95€/kk.


mtv-palvelun TV-opas

mtv-palvelun omasta TV-oppaasta näet kuluvan päivän ohjelmat. TV-oppaan löydät tietokoneella mtv-palvelusta Ohjelmat -painikkeen alta, tai suoraan tästä: https://www.mtv.fi/ohjelmat/tv-opas 


Kuvakkeet:

  • Punainen play-kuvake tarkoittaa, että ohjelma on katsottavissa palvelusta vaikka heti.


  • Harmaa kellokuvake tarkoittaa sitä, että ohjelma on katsottavissa vasta merkittyyn kellonaikaan.


  • Jos ohjelmassa ei ole kuvaketta, mtv:llä ei valitettavasti ole kyseiseen ohjelmaan esitysoikeuksia.


Skrollaamalla sivua alaspäin näet myöhemmin samana päivänä TV:stä tulevat ohjelmat. Oikeasta yläkulmasta ”Näytä menneet ohjelmat” -kohdasta saat näkyville kuluvana päivänä aiemmin TV:ssa esitetyt ohjelmat.

Tietokoneella katselu

Suositellut selaimet

WINDOWS-käyttöjärjestelmät

Suosittelemme käyttämään Windows-käyttöjärjestelmillä (Windows 8, Windows 10) selaimena joko uusinta versiota Chromesta tai Firefoxista. Voit tarkistaa, onko selaimeesi saatavilla uutta päivitystä näiden linkkien avulla: Firefox, Chrome.

Chromella sinulla tulee olla versiona vähintään 75, jotta ohjelmien katselu onnistuu. Firefoxilla tulee olla vähintään versio 68.

Huomaathan, että Windows Vistalla,XP:lla tai Windows 7:lla mtv-palvelu ei valitettavasti enää toimi.

Mikäli kohtaat ongelmia Edgen selaimella, voit kokeilla näitä toimenpiteitä:

1. Klikkaa Windows-näppäintä ja avaa Microsoft Edge -selain.

2. Napauta valikkokuvaketta selaimen oikeasta yläkulmasta.

3. Valitse Asetukset (Settings).

4. Valitse Tietosuoja ja turvallisuus (Privacy & Security)

  • Jos Tietosuoja ja turvallisuus ei ole näkyvissä, vieritä alas ja valitse Lisäasetukset-kohdasta (Advanced settings) Näytä lisäasetukset (View advanced settings).

5. Tarkista, että Anna sivustojen tallentaa suojatut medialisenssit laitteeseeni (Let sites save protected media licenses on my device) -valinta on asennossa Päällä (On).

Kokeile mtv:tä uudelleen.

Windows 10 -käyttöjärjestelmän oletusselain Edge on kuitenkin toiminnallisuuksiltaan jonkin verran erilainen kuin muut selaimet. Tästä johtuen mtv-palvelu toimii toisinaan Edgellä epäluotettavasti ja emme suosittelekaan Edgea mtv:n käyttöön. mtv-palvelu ei myöskään enää toimi Internet Explorer -selaimilla, sillä ne eivät vastaa tämän päivän vaatimuksiin kun kyse on videoiden toistamisesta. 


MAC-käyttöjärjestelmät

Mac OS X:n kanssa suosittelemme käyttämään uusinta versiota Chromesta tai Safarista. Voit tarkistaa, onko selaimeesi saatavilla uutta päivitystä: SafariChrome. Käyttämällä näitä selaimia mtv-palvelussa varmistat parhaimman mahdollisen käyttäjäkokemuksen. 

Huomaathan, että koneesi käyttöjärjestelmän on oltava Mac OS X 10.9 tai uudempi. 

Lue lisää ohjeesta Tekniset vaatimukset.


Näin päivität selaimesi

Jos sinulla on jo hieman vanhentunut nettiselain, voit helposti ladata uuden version selaimesta. Selaimen päivitys kannattaa tehdä säännöllisesti, jotta uusimmat suojauspäivitykset ovat aina käytössäsi.

Valitse tästä ohjeistus sille selaimelle, jolla haluat jatkossa käyttää mtv-palvelua: Firefox, ChromeSafari. Seuraa linkkien takaa löytyviä ohjeita kohta kohdalta.


Tekniset vaatimukset

Laitteistovaatimukset tietokoneella

Windows:

  • Käyttöjärjestelmä: Windows 8 tai 10
  • x86 tai x64 (selaimen tulee olla 32-bittinen), 2.5 gigahertsin (GHz) tai sitä nopeampi dual core -suoritin, 1 Gt RAM.


Mac:

  • Käyttöjärjestelmän on oltava Mac OS X 10.9 tai uudempi.
    • Mikäli Mac OS on sinulla vanhempi, tarvitset ainakin Mozilla Firefoxista vähintään version 49.
  • Intel-pohjainen, 1.8 gigahertsin (GHz) tai sitä nopeampi dual core -suoritin, 1 Gt RAM.
    • Koneen prosessorin täytyy olla Intel, PowerPC ei valitettavasti toimi.


Huomioithan, että esimerkiksi koneen käyttöjärjestelmällä voi olla yllä kuvatusta vaativammat laitteistovaatimukset. Laitteiston tehokkuuden lisäksi mtv-palvelun toimivuuteen vaikuttaa myös muun muassa nettiyhteyden nopeus.

Voit parantaa palvelun toimivuutta koneellasi sulkemalla ylimääräiset välilehdet selaimesta sekä sammuttamalla muut ohjelmat taustalta.


Internet-yhteys

Suosittelemme mtv-palvelun ohjelmien katseluun laajakaistayhteyttä (vähintään 7Mbit/s) tai kiinteää yhteyttä. Voit käyttää palvelua minkä operaattorin liittymällä tahansa.


Muuta

Jotta saat kuvan siirrettyä laitteesta toiseen kaapelin avulla, kaapelin tulee olla digitaalinen alusta loppuun asti (esim. VGA-muuntimen käyttäminen HDMI-kaapelin kanssa rikkoo signaalin).


mtv-palvelu ja Linux

mtv:n toimintaa Linux-ympäristössä ei tarkkailla tekniikkamme toimesta.

mtv käyttää nykyään kaikilla tuetuilla selaimilla (mm. Chrome, Firefox) Silverlight-liitännäisen sijaan HTML5-videosoitinta, jota osa Linux-ympäristöistä tukee. Suosittelemmekin kokeilemaan katselua näillä selaimilla, mutta emme takaa palvelun täydellistä toimivuutta Linuxilla.

Puhelimella ja tabletilla katselu

Android

Voit katsella mtv:n ohjelmasisältöä lataamalla ilmaisen mtv Suomi -sovelluksen Android-laitteellesi Google Play -kaupasta.

mtv Suomi -sovellus on yhteensopiva suurimman osan Android-älypuhelimien ja -tablettien kanssa, joihin on asennettu Android 5.0 tai tätä uudempi käyttöjärjestelmäversio. Sovellus on tuettu vain tehdasasennetuilla käyttöjärjestelmillä, eikä toimi rootatuilla Android-laitteilla johtuen sisältöoikeussopimuksista. 

mtv:n sisältöjen katselu vaatii langattoman WLAN- tai 4G-verkkoyhteyden. Ohjelmien kuvalaatu määräytyy automaattisesti käytettävissä olevan verkkoyhteyden nopeuden perusteella. Suosittelemme käyttämään WLAN-yhteyttä silloin kun se on mahdollista.

Apple

Voit katsella mtv-suoratoistopalvelun ohjelmasisältöä lataamalla ilmaisen mtv Suomi -sovelluksen iPadillesi, iPhonellesi tai Apple TV:si App Storesta.

mtv:n sovellus on yhteensopiva uusimpien iPad (iPad2 tai uudempi), iPhone (iPhone 4 tai uudempi) ja iPod touch (5th Gen) -laitteiden kanssa. mtv:n -sovellus tukee iOS 8.0 ja tätä uudempia käyttöjärjestelmäversioita. mtv:n Apple TV -sovellus löytyy 4. sukupolven ja siitä seuraavien sukupolvien Apple TV -laitteille. 

Suosittelemme päivittämään sovelluksen aina uusimpaan App Storessa saatavilla olevaan versioon.

TV-ohjelmien katselu vaatii langattoman WLAN- tai 4G-verkkoyhteyden. Ohjelmien kuvalaatu määräytyy automaattisesti käytettävissä olevan verkkoyhteyden nopeuden perusteella. Suosittelemme käyttämään WLAN-yhteyttä silloin kun se on mahdollista.

mtv Suomi iPad-sovellus sisältää tuen ohjelmien televisioruudulta katseluun kytkemällä iPad televisioon HDMI-johdon avulla sekä Airplay-peilaustoiminnolla Apple TV:n kautta.

Apple TV

mtv:n saat ladattua myös 4. sukupolven Apple TV:lle! Tätä kautta saat parhaimman katselukokemuksen, eikä sinun tarvitse käyttää mobiililaitetta tai tietokonetta kuvan peilaamiseen.

AirPlay

mtv:ssä on natiivi AirPlay-tuki, jolla voit peilata kuvan mobiililaitteestasi isolle ruudulle. 

AirPlay-peilaukseen tarvitset myös AppleTV:n. Lue lisää AirPlaysta Applen sivuilta.

Televisiolla katselu

Älytelevisiosovellukset (Smart TV:t)

Kirjautuminen

Kirjaudu sisään samoilla tunnuksilla, kuin mtv-palvelun verkkopalveluun. Kun valitset "Muista minut", seuraavilla käyttökerroilla sinun ei tarvitse syöttää kirjautumistietoja uudelleen, vaan sovellus muistaa kirjautumisesi.

Voit liikkua käyttäjätunnus- ja salasanariveille kaukosäätimesi nuolinäppäimillä. Pääset syöttämään tunnuksen ja salasanan siirtymällä oikean rivin kohdalle, jolloin rivi muuttuu punaiseksi. Seuraavalle riville pääset ruudussa näkyvän näppäimistön Seuraava-painikkeesta. Kun olet kirjoittanut salasanasi, siirry vielä näppäimistön kohtaan Kirjaudu, ja paina kaukosäätimesi enter-painiketta.

Jos sinulla ei ole olemassa käyttäjätunnusta mtv-palveluun, voit luoda tunnuksen tietokoneella tai mobiililaitteella osoitteessa  www.mtv.fi/rekisterointi.

Jos olet unohtanut käyttäjätunnuksesi salasanan, voit tilata vaihtolinkin sähköpostiisi menemällä tietokoneella tai mobiilissa kirjautumisnäkymään osoitteessa https://mtv.fi/kirjaudu ja klikkaamalla linkkiä "Salasana unohtunut?".


Ohjelmat

Navigoi kaukosäätimellä sovelluksen vasempaan reunaan ja valitse sieltä joko Kaikki ohjelmat -listaus tai haluamasi kategoria. Suurennuslasi-ikonia painamalla pääset hakuun.

Listauksissa voit selata kaukosäätimellä kaikkia mtv-palvelussa Smart TV -sovelluksessa olevia ohjelmia, jotka on järjestetty aakkosjärjestykseen. Kun löydät sinua kiinnostavan ohjelman, pääset ohjelman sivulle painamalla kaukosäätimen enter-nappia ohjelman ollessa valittuna.


SAMSUNG SMART TV

mtv-palvelun toimivuuden vaatimuksena on, että Samsungin televisio on 2015-2020 mallia (Tizen-käyttöjärjestelmät) ja että television omat ohjelmistopäivitykset on asennettu.


Sovelluksen asentaminen

Ennen mtv Suomi -sovelluksen asentamista, varmista että olet asentanut viimeisimmän ohjelmistoversion televisioosi.

Pääset televisiosi Smart Hub -tilaan kaukosäätimen "timanttinapilla". Mene Samsung Apps -kauppaan ja etsi sieltä mtv Suomi -sovellus hausta tai listauksista. Avaa mtv Suomi -sovelluksen sivu, asenna sovellus ja odota, että sovellus on asentunut.

Sovelluksen voi avata saman tien Samsung Apps -kaupan sivulta, tai myöhemmin Smart Hubiin syntyneestä pikakuvakkeesta.

Uudet pikakuvakkeet menevät sovelluslistan viimeiseksi, joten jos et löydä pikakuvaketta Smart Hubin etusivulta, katso myös seuraavat sivut.

mtv Suomi -sovellus saattaa löytyä myös televisiosi esiasennetuista sovelluksista ja löytyä heti Smart Hub -näkymän etusivulta. Tässä tapauksessa sinun tarvitsee vain käynnistää sovellus Smart Hubista.


LG SMART TV

mtv-palvelulle on oma sovellus LG Smart TV -laitteisiin, jotka ovat vuosimallia 2015 tai sitä uudempia. Sovelluksesta löydät kaikki tallenteet.

Lataa mtv Suomi -sovellus LG-televisiosi sovelluskaupasta:

Pääset televisiosi Smart -tilaan painamalla kaukosäätimen koti-nappulaa. Mene LG Content Store -kauppaan ja etsi sieltä mtv Suomi -sovellus hausta tai listauksista. Avaa mtv -sovelluksen sivu, asenna sovellus ja odota, että sovellus on asentunut.

Sovelluksen voi avata saman tien Content Storen -sivuilta, tai työkaluriviin automaattisesti syntyneestä pikakuvakkeesta.


ANDROID TV

Voit asentaa ilmaisen mtv Suomi -sovelluksen televisiosi Google Play -kaupasta:

Avaa laitteen "päävalikko" painamalla kaukosäätimen kotinappulaa ja siirry "Sovellukset" -osiosta Play Kauppaan. Etsi sieltä mtv Suomi -sovellus hausta tai listauksista. Avaa mtv -sovelluksen sivu, asenna sovellus ja odota, että sovellus on asentunut.

Sovelluksen voi avata Play Kaupasta, tai omiin listoihin muodostuneesta pikakuvakkeesta.

Sovellus on ladattavissa Android TV -laitteisiin, joihin on asennettu Android 5.0 tai tätä uudempi käyttöjärjestelmäversio. Sovellus on optimoitu uusimmille ja suosituimmille Android TV -malleille.

Apple TV

mtv-palvelun sovellus on saatavilla 4. sukupolven Apple TV-laitteisiin. Vanhemmilla Apple TV-laitteilla saat peilattua ohjelmia televisioon Airplay-toiminnon avulla.

Saat ladattua sovelluksen ilmaiseksi App Storesta käyttämällä hakutoimintoa ja kirjoittamalla "mtv Suomi", jos palvelua ei löydy suosittujen sovellusten listalta.

Kun olet saanut ladattua sovelluksen 4. sukupolven Apple TV:lle, pääset kirjautumaan sisään selaamalla näytön yläosassa sijaitsevasta valikosta oikealle, kunnes "kirjaudu" valikko tulee esiin.

Voit selata ohjelmia lajityypeittäin, tai käyttää hakutoimintoa ohjelmien löytämiseen.

Hybridi-TV eli HbbTV

mtv-palvelulle on oma palvelu Hybridi-TV:n käyttäjille. HybridiTV toimii tietyissä LG:n, Sonyn ja Panasonicin malleissa (ks. lisää alempaa).

Digita on ottanut käyttöön tv-järjestelmissään sovelluksen, joka mahdollistaa internet-sisältöjen tuomisen helposti televisiokanavien yhteyteen. Tällä hetkellä Hybridi-TV on saatavilla Digitan antenni-tv-verkossa sekä Telian Kaapeli-TV:ssä.


Hybridi-TV:n käytön aloittaminen

Avain Hybridi-TV:n käyttöön on kaukosäätimen punainen nappi, jota kuvaruutuun automaattisesti ilmestyvä punainen painike kehottaa painamaan. Painamalla punaista nappia mtv:n kanavilla avautuu valikko, jonka kautta  voi valita haluamansa sovelluksen. Kuvake näkyy vain niissä televisioissa, joissa on Hybridi-TV-ominaisuus aktivoituna ja jotka on yhdistetty laajakaistaan. 

Hybridi-tv on useissa vastaanottimissa aktivoitava ensimmäisellä käyttökerralla. Kun aktivointi on tehty, punainen painike ilmestyy televisioruutuun automaattisesti pian television käynnistämisen jälkeen ja kanavaa vaihdettaessa.


mtv:n palvelu Hybridi-TV:ssa

Kaukosäätimen punaisen painikkeen takaa avautuva mtv-palvelun Hybridi-TV-palvelu on käytettävissä tällä hetkellä seuraavissa malleissa:

  • LG: WEBOS-mallit (2015 alkaen)
  • Sony: Android TV (2016 alkaen), ei-Android -mallit 2017 alkaen
  • Panasonic: kaikki mallit 2016 alkaen
  • Samsung: alkaen 2018 -mallit


Palvelu sisältää kaikki mtv-palvelun sisällöt. Löydät ohjelmasi joko "Kaikki ohjelmat" -listauksesta tai muista sovelluksistamme tutulla jaottelulla (Dokumentit, elokuvat, kotimaiset sarjat, ulkomaidet sarja sekä uutiset ja sää). 


Palvelua käytettäessä on ensin kirjauduttava sisälle mtv-tunnuksillasi. Pääset kirjautumaan kohdasta Asetukset -> Kirjaudu sisään.


Kuvan peilaaminen (AirPlay & Chromecast)

AirPlay

mtv-palvelussa on natiivi AirPlay-tuki, jolla voit peilata kuvan mobiililaitteestasi isolle ruudulle.

Saadaksesi AirPlayn käyttöön, lataa App Storesta mtv-palvelun  uusin sovellusversio.

Saat aloitettua AirPlay-peilauksen avaamalla videon, klikkaamalla sen jälkeen videon oikeasta yläkulmasta AirPlay-kuvaketta (ruutu, jonka edessä on kolmio) ja valitsemalla tämän jälkeen avautuvasta valikosta oman Apple TV:si.

AirPlay-peilaukseen tarvitset myös AppleTV:n. Lue lisää AirPlaysta Applen sivuilta.


Chromecast

Chromecast on käytettävissä mtv-palvelun Android ja iOS -mobiilisovelluksista sekä Chrome-selaimelta. Voit toistaa ohjelmia suoraan sovelluksesta televisioruudullesi Chromecastin kautta, jos laitteesi käyttämässä wlan-verkossa on Chromecast-laite. Valitse Chromecast-kuvake sovelluksen alalaidasta, niin voit yhdistää sovelluksen haluamaasi Chromecast-laitteeseen.

Tarvitsetko apua Chromecastin käyttöönotossa? Löydät lisätietoa Chromecastista Googlen nettisivuilta.


Vinkkejä Chromecastin käyttöön! Laita castaus päälle ennen ohjelman käynnistämistä. Huomaathan, että castaamista ei voi aloittaa mainoksien aikana. Jos Chromecast-kuvaketta ei näy, varmista, että päätelaitteesi ja Chromecast ovat samassa verkossa sekä, että olet kirjautuneena sisälle palveluun. Älä sulje laitteen näyttöä, josta peilaat. 

Näkyykö Chromecast-kuvake muissa sovelluksissa, mutta ei mtv-sovelluksessa?

1. Varmista, että olet kirjautuneena sisään mtv-palveluun sovelluksen kautta.

2. Kytke virta pois lähettävästä laitteesta vähintään 10 sekunnin ajaksi.

3. Kytke laitteeseen virta.

4. Kun laite on käynnistynyt uudestaan, varmista, että laite on samassa wlan-verkossa kuin Chromecast

5. Käynnistä sovellus ja yritä castausta uudestaan.


Huomio iOS-käyttäjät!

iOS 14 myötä Chromecast-kuvake häviää näkyvistä mikäli lähiverkon käytö on estetty. Lähiverkon käytön pääset sallimaan puhelimesi asetuksista (Asetukset -> C More -> Lähiverkko).


F-Secure SENSE -reititin

F-Securen Sense -laite estää joitakin mtv:n sisäisiä toimintoja, jonka vuoksi videoiden toistaminen Chromecastilla epäonnistuu ja television ruudulla näkyy vain mustaa. F-Secure Sensestä tulee toistaiskesi ottaa seurantasuojaus pois päältä, mikäli haluaa Chromecastata mtv:n ohjelmia Sensen verkossa.

Olemme myös yhteydessä F-Secureen ongelman ratkaisemiseksi, mutta tätä odotellessa vain seurantasuojauksen poistaminen auttaa.