Asiakaspalvelu

Ajankohtaista

mtv Suomi -sovellus Philips Saphilla

mtv-palvelu löytyy nykyään myös Philips Saphi -älytelevisioista.

Näin lataat sovelluksen telkkariisi: Paina kaukosäätimen kotinappulaa ja siirry Sovellukset -osioon,  sovellusvalikkoon tai Smart TV -kohtaan. Etsi mtv Suomi -sovellus, avaa sivu, asenna sovellus ja odota, että sovellus on asentunut.

Sovellus löytyy seuraavista Philips Saphi älytelevisiomalleista:

2019:

6814,

6804,

6754,

6724,

6704,

6554,

6504

2020:

7805,

6905,

6805,

6605,

7505

2021:

7506

Kirjaudu koodilla sisään mtv:n smart-tv-sovellukseen

Nykyään voit kirjautua mtv-palvelun smart-tv-sovellukseen helpommin kuin koskaan. Uusina tapoina voit valita aktivointikoodin tai QR-koodin. Näiden lisäksi perinteinen käyttäjätunnuksella kirjautuminen on edelleen mahdollista. Koodeilla kirjautuminen onnistuu tällä hetkellä Samsung- ja LG-smart-tv-malleissa ja Hbbtv:ssä.


Näin kirjaudut sisään aktivointikoodilla

  1. Mene mtv-sovelluksen kirjautumisnäkymään smart-tv:ssäsi
  2. Valitse kirjautumisvaihtoehdoksi Aktivointikoodi
  3. Mene kännykällä tai tietokoneella osoitteeseen mtv.fi/aktivoi
  4. Syötä kenttään tv:n ruudulla näkemäsi neljä merkkiä
  5. Kirjoita käyttäjätunnuksesi ja salasanasi
  6. Kirjautuminen on onnistunut
  7. Popparit esiin ja ohjelma pyörimään


Näin kirjaudun sisään QR-koodilla

  1. Mene mtv-sovelluksen kirjautumisnäkymään smart-tv:ssäsi
  2. Valitse kirjautumisvaihtoehdoksi QR-koodi
  3. Avaa puhelimesi kamera ja osoita sillä tv:ssä näkyvää QR-koodia
  4. Seuraa kännykässäsi näkyvää linkkiä
  5. Kirjoita käyttäjätunnuksesi ja salasanasi
  6. Kirjautuminen on onnistunut
  7. Popparit esiin ja ohjelma pyörimään
Käyttäjätietojen pakollinen päivittäminen

mtv-palvelun käyttäminen edellyttää omien tietojen syöttämisen palveluun. mtv-palvelun kirjautumistietoja käytetään erityisesti henkilökohtaiseen ohjelmasisältöjen suositteluun ja mainonnan kohdentamiseen.

Miksi kirjautumisessa kysytään katuosoitetta ja sukupuolta?

Katuosoitteen ja postinumeron avulla voimme näyttää juuri sinun alueellesi räätälöityjä mainoksia. Releventtia mainontaa kohdennetaan myös antamasi sukupuolitiedon avulla. Sukupuolta ei ole kuitenkaan pakko ilmoittaa ja valinnan voi jälkikäteen käydä vaihtamassa.

Ovatko kirjautumistietoni turvassa?

Tietosi ovat mtv-palvelussa turvassa, sillä käyttäjäkohtaisten tietojen käsittelyssä noudatamme aina voimassaolevaa henkilötietojen keräämiseen, käsittelyyn ja tallentamiseen liittyvää lainsäädäntöä.

mtv-palvelun TV-opas

mtv-palvelun omasta TV-oppaasta näet kuluvan päivän ohjelmat. TV-oppaan löydät tietokoneella mtv-palvelusta Ohjelmat -painikkeen alta, tai suoraan tästä: https://www.mtv.fi/ohjelmat/tv-opas 


Kuvakkeet:

  • Punainen play-kuvake tarkoittaa, että ohjelma on katsottavissa palvelusta vaikka heti.
  • Harmaa kellokuvake tarkoittaa sitä, että ohjelma on katsottavissa vasta merkittyyn kellonaikaan.
  • Jos ohjelmassa ei ole kuvaketta, mtv:llä ei valitettavasti ole kyseiseen ohjelmaan esitysoikeuksia.


TV-opas näyttää automaattisesti juuri sen hetken ohjelmat. Valikoimaa voi selata alaspäin, jolloin näet myöhemmin samana päivänä TV:stä tulevat ohjelmat. Oikeasta yläkulmasta ”Näytä menneet ohjelmat” -kohdasta saat näkyviin päivän jo esitetyt ohjelmat.

Uutta mtv-palvelussa: Oma soittolista

mtv-palvelu tuo käyttäjilleen ensimmäisenä kotimaisena toimijana käyttöön personoidun soittolistan! Oma soittolista tuo television katselun helppouden suoratoistopalveluun: sinun tarvitsee vain painaa yhtä nappia, ja soittolista valitsee puolestasi ohjelmia katsottavaksi. 

Soittolista suosittelee ohjelmia katseluun omiin, aiempiin katselutottumuksiisi perustuen ja tarjoaa jokaiselle parhaiten sopivia, personoituja sisältöjä. Mikäli jokin ohjelma ei nappaa, voit yhden napin painalluksella kätevästi ohittaa ohjelman ja siirtyä seuraavaan sinulle suositeltuun sisältöön. Soittolistan avulla voit siis toistaa automaattisesti eri ohjelmia, jotta tutustuminen uusiin sisältöihin on mahdollisimman vaivatonta ja helppoa!

Oma soittolista on tällä hetkellä käytössä ainoastaan mtv-palvelun selainversiolla.

Kokeilitko jo omaa soittolistaasi? Kerro meille, mitä mieltä olet! Voit jättää palautetta täällä. 

MTV:n tallenteet omaan käyttöön

Kiitos mielenkiinnostasi arkistojen tallenteita kohtaan. Valitettavasti tällä hetkellä yksittäisten tallenteiden etsiminen ja toimittaminen yksityiskäyttöön ei ole mahdollista. Mikäli kyseessä on vanhempi ohjelma, kannattaa kysyä myös Kavilta apuja: https://kavi.fi

Tunnuksen luominen ja kirjautuminen

Näin luot tunnuksen / rekisteröidyt

>> KATSO OHJEVIDEO

Voit luoda oman, aina ilmaisen tunnuksesi mtv-palveluun menemällä tietokoneella tai mobiililaitteella osoitteeseen https://www.mtv.fi/?rekisteroidy=

Tunnuksen luominen onnistuu myös mtv:n mobiilisovelluksista (pois lukien iOS -laitteet). Etsi valikosta kohta "Kirjaudu sisään" ja valitse kirjautumisnäkymässä "Luo uusi tunnus".

Kun olet suorittanut rekisteröitymisen loppuun, saat tunnuksen vahvistusviestin sähköpostitse. Jos vahvistusviestiä ei muutamassa minuutissa löydy sähköpostisi saapuneista viesteistä, tarkista myös roskapostikansiosi.

Sähköpostiosoitteesi toimii käyttäjätunnuksenasi. Mikäli sähköpostiosoitteesi sisältää erikoismerkkejä, voi joillakin laitteilla olla hankaluuksia sisäänkirjautumisen kanssa, esimerkiksi vanhemmat älytelevisiot eivät välttämättä osaa käsitellä kyseisiä merkkejä.

Luotuasi ja vahvistettuasi tunnuksesi, pääset heti kirjautumaan mtv-palveluun ja voit aloittaa ohjelmien katselun. 

Jos sinulla on jo tunnus, katso ohje Näin kirjaudut sisään.

Eikö tunnuksen luominen onnistu?

Jos sivusto kertoo sähköpostiosoitteen olevan jo käytössä, voi sinulla olla tunnus tehtynä jo joitain vuosia sitten. Jos olet unohtanut salasanan vanhalle tunnuksellesi, käy katsomassa ohjeita salasanan vaihtoon täältä. Muista myös, että mtv ja C More käyttävät samoja tunnuksia. Jos siis olet tehnyt tunnukset C Morelle, voit vain kirjautua niillä sisään.

Näin kirjaudut sisään

Pääset kirjautumaan mtv:n nettisivuille oikeassa yläkulmassa olevasta kirjaudu-kuvakkeesta tai menemällä osoitteeseen www.mtv.fi/kirjaudu

Useimmissa mtv:n sovelluksissa pääset kirjautumisnäkymään näpäyttämällä menu-kuvaketta (kolme pistettä tai kolme viivaa) yläreunassa tai -kulmassa. Smart TV -sovellukseen kirjautumisesta löydät ohjeita täältä.


Millä kirjaudun mtv-palveluun?

mtv-palveluun kirjaudutaan sisään mtv-palveluun rekisteröimälläsi tunnuksella ja salasanalla. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, klikkaa kirjautumisikkunassa kohtaa "Luo maksuton mtv-tunnus".

Jos et muista salasanaasi, voit tilata salasananvaihtolinkin sähköpostiisi kirjautumisnäkymästä kohdasta "Olen unohtanut salasanani!"

Jos et ole varma onko sinulla tunnusta, voit etsiä sähköpostistasi rekisteröitymisvahvistusta tai ottaa yhteyttä asiakaspalveluun.


Toimi näin, jos kirjautuminen ei onnistu

Ethän käytä isoja kirjaimia tai välilyöntejä kirjoittaessasi käyttäjätunnustasi/sähköpostiosoitettasi.

Kokeile vaihtaa salasanasi. Saat linkin sähköpostiisi  - huomaathan, että tietoturvasyistä salasanan vaihtoon ohjaava linkki vanhenee 60 minuutissa.

Tyhjennä selaimen välimuisti (ohje ChromelleFirefoxille ja Safarille).

Jos olet sovelluksella ja kirjautuminen ei ota onnistuakseen, voit myös kokeilla kirjautumista toisella laitteella, esim. tietokoneella osoitteessa https://www.mtv.fi/kirjaudu. Mikäli kirjautuminen onnistuuu toisella laitteella, voit olla varma, että käyttäjätunnuksesi ja salasanasi ovat oikein.

Mikäli et saa kirjautuessasi minkäänlaista virheilmoitusta, on kyse todennäköisesti kolmansien osapuolien evästeiden estosta. Salli kolmannen osapuolen evästeet ja yritä sitten uudelleen:

  • Chrome: Valitse Lisää (kolme pistettä) -> Asetukset -> Lisäasetukset -> Valitse Tietosuoja-osiossa Sisältöasetukset -> Evästeet -> Voit sallia kaikki evästeet tai lisätä mtv:lle oikeuden tallentaa evästeitä
  • Firefox: Paina Valikko-painiketta (kolme viivaa) -> Asetukset -> Tietosuoja ja turvallisuus -> Tehostetun seurannan suojaus -> Hyväksy kolmannen osapuolen evästeet ja sivutiedot (Tavallinen tai Oma)
  • Edge: Paina Lisää (kolme pistettä) -> Asetukset -> Näytä lisäasetukset -> Tietosuoja ja palvelut > Evästeet -> Salli kolmannen osapuolen evästeet


Mikäli ongelma jatkuu, kysy apua asiakaspalvelustamme.

Uuden salasanan tilaaminen

Täältä voit tilata salasananvaihtolinkin sähköpostiisi, jos salasana on unohtunut.

Jos sähköpostissa saamasi linkki ei toimi klikkaamalla tai on katkennut, kopioi viestissä saamasi linkin koko URL-osoite, liitä se selaimesi osoitekenttään ja paina Enter-painiketta.

Mikäli olet jo kirjautuneena, salasanan vaihtaminen onnistuu Omat tiedot -sivulla. Huomioithan, että Omat tiedot -sivulla sinun tulee muistaa vanha salasana. Jos olet tallentanut salasanan laitteellesi, voit tarkistaa sen selaimen tai laitteen asetuksista löytyvästä tallennettujen kirjautumistietojen listasta (esim: Chrome, Firefox ja iOS-mobiililaitteet).

Jos et muista sähköpostiosoitetta, jolla olet rekisteröitynyt mtv-palveluun otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.

C Moren käyttäjä: Muista, että mtv:ssä ja C Moressa toimivat samat tunnukset. Eli samalla kun vaihdat mtv:n salasanan, salasana vaihtuu myös C Moreen. 

Jos salasanan vaihto ei onnistu:

Tyhjennä selaimesi välimuisti. Löydät ohjeet selainten omilta sivuilta: esim. Chrome, Firefox sekä Safari.

Android-laitteella saat esimerkiksi Chromen selaimen välimuistin tyhjennettyä näin: Asetukset --> Sovellukset --> Chrome --> Tallennustila --> Tyhjennä välimuisti.

iOS-laitteella saat esimerkiksi Safarin historian pyyhittyä näin: Asetukset --> Safari --> Tyhjennä historia ja poista data.


Jos et saa vieläkään vaihdettua salasanaasi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Jatka katselua -lista ja Suosikit

Suosikit -sivulta löydät Jatka katselua -listan sekä Omiin ohjelmiisi merkitsemäsi suosikkiohjelmat, kun olet kirjautuneena mtv-palveluun.

Huomioita Suosikeista ja Jatka katselua -listasta:

1. Jatka katselua -listalle kerääntyvät kaikki ohjelmat, joiden katsomisen olet aloittanut ja joiden pituus on vähintään 5 minuuttia. 

2. Jatka katselua -lista muistaa aloittamasi ohjelmat. Tämä koskee kaikkia päätelaitteita, niin iOS:ia, Androidia, tietokonetta kuin Smart TV:täkin.

3. Suosikit on käytettävissä Android- ja iOS-käyttöjärjestelmillä, tietokoneella sekä Smart TV:llä.

Omat tiedot ja viestintäasetukset

Omat tiedot

Löydät omat tietosi osoitteesta https://www.mtv.fi/profiili

Sivulla voit päivittää käyttäjä- ja yhteystietojasi syöttämällä uudet tietosi nimen mukaiseen kenttään ja painamalla "Tallenna muutokset". Voit päivittää yhtä tai useampaa tietoa kerrallaan.
 

Viestintäasetukset

Löydät Omat tiedot -sivulta myös kohdan "Mistä aiheista haluat sähköpostia?", jonka kautta voit muokata sähköpostiviestintään liittyviä mieltymyksiäsi.

Huom. Mobiilisovelluksen ilmoituksia pääset muokkamaan sovelluksen valikosta, kohdasta Ilmoitukset ja siellä välilehdeltä Tilaukset. Voit sallia tai estää ilmoitukset kohdasta "Vastaanota palveluun liittyviä yleisiä push-ilmoituksia". Tämä ei vaikuta sähköpostiviestintään tai ohjelmakohtaisiin ilmoituksiin, joita olet voinut laittaa päälle ohjelman omalta sivulta.

Tietojen poistaminen tai tarkistaminen

Kerromme oikeuksistasi mtv-palvelun ja MTV:n asiakkaana tarkemmin MTV:n tietosuojasivustolla.  
 

EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaan voit nyt helposti tarkistaa sinusta tallentamamme henkilötiedot. Jos et (enää) halua olla asiakkaamme, voit myös poistaa kaikki tietosi järjestelmistämme. Pääset tekemään nämä toimenpiteet suoraan Omat tiedot -sivusi kautta, kunhan olet kirjautuneena sisälle mtv-palveluun. Rullaa sivu kohtaan Käyttäjätietojen keräys ja klikkaa "Näytä".

Tiedot voi tilata ainoastaan käyttäjätunnukseen liitettyyn sähköpostiosoitteeseen. Tarvittaessa sähköpostiosoitteen voi vaihtaa Omat tiedot -sivulla. Kun tilaat tiedot, saat 24 tunnin sisällä sähköpostiisi linkin, josta pääset lataamaan tietosi. Tieto on toistaiseksi ”raakaa” metadataa, joka tarkoittaa sitä, että sen tulkitseminen voi olla hankalaa. Tulemme kehittämään tilattavan tiedon ulkoasua käyttäjäystävällisemmäksi myöhemmin.

Tietojen poistaminen poistaa kaiken sinusta tallennetun tiedon - myös käyttäjätunnuksesi. Poistamisen jälkeen et siis enää voi nauttia mtv:n tai C Moren ohjelmista ja menetät myös suosikkilistauksesi ja katseluhistoriasi molemmista palveluista. Mikäli sinulla on voimassa oleva tilaus C Moreen, ei tietojen poistaminen onnistu. Irtisano tilauksesi ja odota katseluajan päättymistä ennen tietojen poistamista.

Lisää tietoa MTV:n tietosuojasta löydät osoitteesta:
https://www.mtv.fi/yritys/tietosuoja

Tarvittaessa voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme.

Apua ongelmatilanteeseen

Mainonnan esto-ohjelma estää videoiden käynnistymisen

mtv-palvelu ja mtvuutiset.fi ovat mainosrahotteisia palveluita, jotka pystytään tarjoamaan käyttäjille maksuttomana palveluissa esitettävien mainoksien ansiosta.

Jotta pystyt katsomaan videoita, pitää sinun kytkeä mainonnan esto-ohjelma pois päältä. Tämän jälkeen videot lähtevät toimimaan taas normaalisti.

Mainosten esto-ohjelmia on monia erilaisia ja se voi olla myös osa virustentorjuntaohjelmaasi.   

Mainosten esto-ohjelma löytyy selaimesi asetuksista, kohdasta Lisäosat (Extensions). 


Chrome

1. Avaa mtv.fi tai mtvuutiset.fi -palvelu

2. Avaa Chromen oikeasta yläreunasta työkalupalkin punainen Adblock -logo auki hiiren oikeaklikkauksella.

3. Klikkaa "Poista käytöstä tällä sivulla / Pause on this site" 

4. Adblockerin logo muuttuu vihreäksi

5. Voit jatkaa ohjelmien katselua vapaasti


Firefox

1. Avaa mtv.fi tai mtvuutiset.fi -palvelu

2. Klikkaa Firefoxin oikeasta yläreunasta työkalupalkin punainen Adblock -logo auki niin, että sen alle aukeaa valikko.

3. Klikkaa "Käytössä tällä sivulla / Enabled on this site" -kohtaa, jolloin sinulle ilmestyy teksti "Poistettu tältä sivulta / Disabled on this site"

4. Adblockerin logo muuttuu harmaaksi, joka tarkoittaa että mainostenesto on poistettu tältä sivulta väliaikaisesti.

5. Voit jatkaa ohjelmien katselua vapaasti

Mitä saamani virheviesti tarkoittaa?

Alla on lueteltu yleisimpiä mtv-palvelun virheviestejä ja niihin suositeltuja ratkaisuja.


STREAM_ERROR

Yleensä stream error -virheilmoitukseen auttaa selaimen päivittäminen uusimpaan saatavilla olevaan versioon (ohjeet: FirefoxChromeSafariEdge). mtv-palvelu ei tue vanhempia selainversioita. Tarkista ajankohtaiset selainsuosituksemme tästä ohjeesta.

Kannattaa myös tarkistaa selaimen asetukset, etenkin jos olet juuri päivittänyt selaimen:

1. Kolmannen osapuolen evästeet pitää olla hyväksyttynä. Nämä C Moren ohjevideot Chromelle ja Firefoxille pätevät myös mtv-palveluun.

2. Selaimen välimuisti kannattaa tyhjentää. Ohjeet ChromelleFirefoxille ja Safarille.

3. Muistathan myös sallia mtv-palvelun mahdollisesta mainosten esto-ohjelmastasi eli adblockerista. Adblocker löytyy useimmiten selaimen asetuksista, kohdasta Lisäosat (Extensions).


Virhekoodi 4231

Jos saat virhekoodin 4231 jossakin yksittäisessä videossa, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Jos virhekoodi 4231 esiintyy kaikissa videoissa, tämä viittaa usein verkkoyhteysvirheeseen. Voit yrittää hetken kuluttua uudelleen.


1. Varmista myös, että laitteesi ja käyttöjärjestelmäsi päivitykset ovat ajan tasalla.

2. Mobiililaitteella poista sovellus ja lataa se uudelleen.

3. Käytä laitteet (ja mahdollinen modeemi/reititin) virratta.

4. Mikäli mahdollista, kokeile myös testata toista verkkoa (esimerkiksi mobiiliverkon sijaan WLAN-verkkoa).


Jos ongelma ei korjaannu, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.


Virhekoodi 4232

Virhekoodi 4232 tarkoittaa VPN-yhteydestä johtuvaa virhettä. Sisältösopimusten vuoksi olemme estäneet ohjelmien katselun VPN-yhteydellä. Kytkemällä VPN:n pois päältä ja käynnistämällä selaimen tai sovelluksen uudestaan, saat jälleen katsoa ohjelmia. 

Jos olet ulkomailla, voit katsella tämän listan ohjelmia vapaasti.


Virhekoodi 8331

Sisältöä ei saada avattua, kokeile vähän ajan kuluttua uudelleen. Laitteen näytölle sisällön piirtävä komponentti ei ole vapaana sillä hetkellä, kun tallennetta yritetään käynnistää. Voit yrittää edistää tilannetta näillä toimenpiteillä:

1. Kokeile uudelleen.

2. Käynnistä sovellus uudelleen.

3. Käynnistä laite uudelleen.


STREAM_ERROR_DRM_CLIENT_UNAVAILABLE tai vastaava DRM:n mainitseva virheviesti:

Tätä ongelmaa esiintyy erityisesti Firefoxilla. Viesti tarkoittaa, että selaimesi asetuksista tulee sallia DRM-suojatun (tekijänoikeusvaatimus) sisällön näyttäminen. Katso C Moren ohjevideo, joka pätee myös mtv-palvelussa, tai toimi näiden ohjeiden mukaan:

1. Etsi selaimen yläkulman kautta reitti selaimen Asetuksiin.

2. Valitse kohta "Sisältö"

3. Klikkaa täppä aktiiviseksi kohtaan "Toista DRM-sisältöä". Poistu asetuksista ja päivitä sivu, jonka jälkeen katselu onnistuu.


STREAM_ERROR_DRM_OUTPUT_BLOCKED

Tämä virheviesti saattaa tulla vastaan Mac-käyttäjille Safari-selaimella. Videon toisto on estetty Safari-selaimen ominaisuuksien, liitännän (esim. VGA tai adapteri) ja / tai tekijänoikeusvaatimusten (DRM) välisen ristiriidan vuoksi.

Videon saa useimmiten käyntiin vaihtamalla selainta (esim. Firefox, Chrome). Voit myös kokeilla käyttää mahdollisen lisänäytön kytkentään muuta kuin VGA- tai DVI-liitäntää. Mikäli käytät adapteria, varmista, että adapterisi on Applen hyväksymä.


STREAM ERROR CLIENT OUTPUT

Käytätkö palvelua Android-laitteella? Sinun tulee antaa mtv-palvelulle lupa jakaa tietoja puhelimestasi, jotta sovellus voi tarkistaa, ettei puhelimessasi ole ohjelmien kopiointia yrittäviä sovelluksia.

Jos olet kysyttäessä kieltänyt tietojen jaon, voit käydä antamassa luvan laitteesi asetuksista.


ASSET PLAYBACK PROXY BLOCKED / THE SERVER RETURNED WITH STATUS 500

Tämä viesti ilmoittaa siitä, että sinulla on VPN-yhteys päällä, joka estää palvelun käytön. Ota VPN-yhteys pois päältä jatkaaksesi palvelun käyttöä.


VIRHE LADATTAESSA MAINOKSIA

Käytössäsi on mainosten esto-ohjelma eli adblocker, joka rajoittaa sisältöjen näyttämistä. Voit ottaa adblockerin kokonaan pois käytöstä tai sallia mainokset mtv-palvelussa, jotta ohjelmien katselu onnistuu. Adblocker löytyy useimmiten selaimen asetuksista, kohdasta Laajennukset tai Lisäosat (Extensions).


Firefox

1. Avaa mtv-palvelun sivu välilehteen

2. Klikkaa Firefoxin oikeasta yläreunasta työkalupalkin punainen Adblock -logo auki niin, että sen alle aukeaa valikko.

3. Klikkaa "Käytössä tällä sivulla / Enabled on this site" -kohtaa, jolloin sinulle ilmestyy teksti "Poistettu tältä sivulta / Disabled on this site"

4. Adblockerin logo muuttuu harmaaksi, joka tarkoittaa että mainostenesto on poistettu tältä sivulta väliaikaisesti.

5. Voit jatkaa ohjelmien katselua vapaasti


Chrome

1. Avaa mtv-palvelun sivu välilehteen

2. Avaa Chromen oikeasta yläreunasta työkalupalkin punainen Adblock -logo auki hiiren oikeaklikkauksella.

3. Klikkaa "Poista käytöstä tällä sivulla / Pause on this site" 

4. Adblockerin logo muuttuu vihreäksi

5. Voit jatkaa ohjelmien katselua vapaasti


MUUT VIRHEVIESTIT

Sovellus ei ole yhteensopiva laitteesi kanssa

Viesti tulee vain siinä kohtaa, kun videosoitin ei saa laitteelta vaadittua tekijänoikeus-instanssia. Laitteen uudelleenkäynnistys korjaa häiriön.

Jos kohtaat virheviestin tietokoneellasi, kannattaa tutustua myös näihin vinkkeihin.

Miksi videokuva pätkii tai pysähtyy?

Selitykset yleisimmille virhekoodeille löydät ohjeesta: Mitä saamani virheviesti tarkoittaa?


VIDEO EI KÄYNNISTY

Ensimmäisenä kannattaa tarkastaa nettiyhteyden toimivuus. Voit testata nettiyhteytesi tilan ja nopeuden esimerkiksi tällä nopeustestillä.

Kokeile kirjautua ulos ja takaisin sisään palveluun/sovellukseen.

Jos mahdollista, kokeile, käynnistyykö katsomasi ohjelma toisella päätelaitteella (esim. jos kohtasit ongelman tietokoneella, testaa samaa ohjelmaa puhelimesi kautta mtv-palvelun mobiilisovelluksella).

Jos nettiyhteytesi on kunnossa ja latausnopeutesi vähintään 10 Mbps, käy läpi nämä vinkit:


Tietokoneella

Päivitä sivu, jolla olet, tai sulje selain ja avaa mtv-palvelu sekä katsomasi video uudestaan.

Tyhjennä käyttämäsi selaimen välimuisti tai halutessasi kokeile väliaikaisesti toista selainta (esim. Chrome tai Firefox).

Tarkista, että käytössäsi on selaimen uusin versio. Voit tarkistaa asian näiden ohjeiden avulla: Firefox, Chrome, Safari, Edge. Vältä kokonaan Internet Explorer -selainta.

Varmista myös, ettei laitteellasi ole käytössä adblockeria (mainostenestosovellusta). Adblocker löytyy selaimen asetuksista, kohdasta Lisäosat (Extensions).


Mobiilisovelluksella

Voit kokeilla poistaa mtv-sovelluksen kokonaan laitteestasi ja asentaa sen sitten uudelleen. Näin sinulla on samalla varmasti myös uusin sovellusversio käytössäsi.

Android-laitteilla voit myös tyhjentää mtv Suomi -sovelluksen "muistin": Laitteen asetukset > Sovellukset > Sovellusten hallinta > mtv > Tallennustila > Poista tiedot.


Smart TV:llä

Irroita laitteen virtajohto seinästä noin minuutiksi ja yritä sitten uudelleen. Jos mahdollista, pista ja uudelleenasenna mtv-sovellus televisioosi ja kirjaudu uudelleen sisään.

Mikäli tietty video ei edelleenkään käynnisty eikä yllä olevista vinkeistä ole apua, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Kerro mahdollisimman tarkasti taustatietoja: mistä ohjelmasta on kyse, toistuuko vika vain tämän yhden videon kohdalla ja millä laitteella tai laitteilla yritit katsella videota.


VIDEO PÄTKII

Kuvan laatu voi vaihdella mm. nettiyhteyden kapasiteetin ja käytössä olevan laitteen tehokkuuden mukaan. Lisäksi mahdolliset katkokset tai häiriöt internetverkossa voivat aiheuttaa kuvan pätkimistä. Tämä on verkon ominaisuus, jota ei kaikilta osin pystytä estämään. mtv-palvelussa videon kuvanlaatu heikkenee automaattisesti, jos nettiyhteys hidastuu selvästi. Tällä pyritään välttämään videon katkeaminen.

Jos käytät jaettua Internet-yhteyttä, huomioi, että myös muut verkon käyttäjät tai useammat auki olevat välilehdet ja selaimet kuormittavat verkkoa, jolloin netti hidastuu.


  • Kokeile bootata nettiyhteytesi ja testaa netin nopeus (esimerkiksi tällä nopeustestillä). Nopeudeksi suosittelemme vähintään 10 Mbps. Jos käytät jaettua Internet-yhteyttä tai mobiiliverkkoa, kannattaa huomioida, että myös muut verkon käyttäjät kuormittavat verkkoa, jolloin netti hidastuu.


  • Tyhjennä käyttämäsi selaimen välimuisti ja sulje muut välilehdet. Kirjaudu ulos ja takaisin sisään. Halutessasi voit kokeilla väliaikaisesti toista selainta.


  • Mikäli katselet mtv-palvelua sovelluksella, varmista sovelluskaupasta, että käytössäsi on uusin saatavilla oleva sovellusversio. Android-laitteilla voit myös tyhjentää mtv Suomi -sovelluksen "muistin": Laitteen asetukset > Sovellukset > Sovellusten hallinta > mtv > Tallennustila > Poista tiedot.


  • Varmista, ettei sinulla ole käytössä adblockeria (mainostenestosovellusta). Adblockerin löydät selaimesi asetuksista, kohdasta Lisäosat (Extensions).
Avuksi Smart TV:n ongelmatilanteisiin

Lue ensin yleiset kirjautumis- ja videon toisto-ongelmien ohjeet. Löydät laitemerkkikohtaisia ohjeita niiden jälkeen.


Kirjautumisongelmat

Usein kirjautumisongelmien syynä on se, että käyttäjätunnuksen tai salasanan loppuun eksyy välilyönti.

Tässä tarkat ohjeet, joilla pääset kirjautumaan Smart TV:lle:

1. Avaa mtv-palvelu

2. Valitse sivuvalikosta asetukset -> Kirjaudu sisään

3. Kirjoita mtv-palvelun käyttäjätunnus, eli sähköpostiosoite, jolla olet rekisteröitynyt (huomioi, että kaikki tulee kirjoittaa pienellä ja ilman välilyöntejä)

4. Kun olet kirjoittanut käyttäjätunnuksen, siirry alemmalle riville kaukosäätimen nuolinäppäimellä (huomaat, että siirtyminen on onnistunut, kun rivi muuttuu punaiseksi)

5. Kun olet alemmalla rivillä, paina nuolinäppäimien keskellä olevaa enter-näppäintä kaukosäätimestä. Tällöin alempi rivi aktivoituu ja pääset kirjoittamaan salasanan

6. Kun salasana on kirjoitettu, paina suoraan ”Kirjaudu”

Huom! Kun teet rivinvaihdon, älä paina missään vaiheessa välilyöntiä.


Toisto-ongelmat

Teknisissä ongelmissa suosittelemme ensi hätään kirjautumista ulos ja takaisin sisään sivuvalikon Asetukset-osiosta. Sovelluksen ja/tai laitteen sulkeminen ja uudelleen avaaminenkin voi auttaa.

Usein älytelevisioden toisto-ongelmiin toimii ratkaisuna myös virtabuutti, eli virtajohdon irroittaminen n. 1 minuutin ajaksi.

Mikäli tämä ei auta, varmista, että television järjestelmäpäivitykset ovat ajantasalla. Seuraavaksi kokeile laitekohtaisia toimenpiteitä alta:


SAMSUNG SMART TV

mtv -sovelluksen päivittäminen tai uudelleen asentaminen:

  • Avaa Smart Hub -> Valitse APPS (tai Sovellukset) -> Asetukset (rataskuvake oik. ylänurkassa) -> Selaa mtv Suomi -sovelluksen kohdalle ja valitse alaspäin avautuvasta valikosta Päivitä tai Asenna uudelleen.

Ohjelmistopäivitys:

  • Avaa Smart Hub -> Asetukset -> Tuki -> Ohjelmistopäivitys

Tiedot mtv-sovelluksesta:

  • Avaa mtv-sovellus -> Vasemmasta sivuvalikosta asetukset -> Tietoja sovelluksesta

Smart Hubin palautus:

Hubin palautus tarkoittaa ikään kuin television älypuolen ottamista käyttöön kuin uutena - kaikki sovelluksesi ja asetuksesi poistuvat ja uudelleen latauksen jälkeen aloitat TV:n älypuolen osalta samasta tilasta kuin television ostohetkellä.

Smart Hubin palautus tapahtuu näin: Avaa Smart Hub → Asetukset → Tuki → Itsediagnoosi → Palauta Smart Hub.

Jos televisio kysyy Smart Hubin palautuksen yhteydessä PIN-koodia, niin tehdaskoodi on 0000.


LG SMART TV

mtv -sovelluksen poistaminen ja uudelleen lataaminen:

Avaa kaukosäätimen kotinappulalla työkalurivi ja paina pitkään enteriä sovelluksen kohdalla. Tässä tilassa voit siirrellä sovelluksia, tai jos painat nuolta alaspäin, valinnassa olevan sovelluksen ylle ilmestyy X-nappula, jota painamalla pääset poistamaan sovelluksen kokonaan. Tämän jälkeen uudelleenasennus onnistuu LG Content Storesta. Saat latauksen yhteydessä aina sovelluksen uusimman version käyttöösi.

Tiedot mtv-sovelluksesta:

  • Avaa sovellus -> Vasemmalta sivuvalikosta asetukset -> Tietoja sovelluksesta

Ohjelmistopäivitys

  • Kaukosäätimestä ratas-nappi -> Kaikki asetukset -> Yleiset -> Tietoja tästä TV:stä -> Tarkista päivitykset

Television palauttaminen alkuasetuksiin:

  • Asetukset -> Yleiset -> Palauta alkuasetuksiin

Useisiin LG:n ongelmiin auttaa IPv6-asetuksen poiskytkeminen:

  • Langattomassa verkossa: Avaa television omat asetukset -> Kaikki asetukset -> Verkko -> WiFi -> WiFi lisäasetukset ->IPv6 -> ota pois käytöstä.
  • Jos tv on nettipiuhalla: Avaa television omat asetukset -> Kaikki asetukset -> Verkko -> Ethernet -> Ethernet lisäasetukset ->IPv6 -> ota pois käytöstä.


ANDROID TV (esim. Sony, Philips)

mtv -sovelluksen päivittäminen, poistaminen ja uudelleen lataaminen:

  • Sovellukset -> Play Kauppa -> Omat sovellukset -> mtv Suomi -> Päivitä / Poista
  • Uudelleen lataaminen tapahtuu Play Kaupassa.

Tiedot mtv-sovelluksesta:

  • Avaa sovellus -> Vasemmalta sivuvalikosta asetukset -> Tietoja sovelluksesta

Useimpiin Andoid TV:n ongelmiin auttaa ''Yhteensopivuustila videotoistossa'' -ominaisuuden aktivointi:

  • Avaa sivuvalikosta asetukset → Tietoja sovelluksesta → Aktivoi ''Yhteensopivuustila videotoistossa''.


PANASONIC SMART TV

mtv -sovelluksen poistaminen ja uudelleen lataaminen:

  • Sovellukset -> Apps Market -> Video -> mtv Suomi -> Poista/Päivitä

Tiedot mtv-sovelluksesta:

  • Avaa sovellus -> Asetukset -> Tietoa sovelluksesta

Ohjelmistopäivitys:

  • Kaukosäätimestä Menu -> Järjestelmävalikko -> Järjestelmäpäivitys

Television palauttaminen tehdasasetuksiin:

  • Kaukosäätimestä Menu -> Järjestelmävalikko -> Tehdasasetukset

Tekniset ominaisuudet ja tietoa sisällöistä

Millä laitteilla voin katsoa ohjelmia mtv-palvelusta?

mtv-palvelua voit käyttää tietokoneella, mobiililaitteilla ja monilla älytelevisioilla. Lue vaihtoehdoistamme lisää alta.


Tietokoneet
mtv-palvelu on saatavilla Windows ja Mac -tietokoneille osoitteessa www.mtv.fi

Tuemme mahdollisimman monia selaimia, mutta käyttämällä suosituksiemme mukaisia selaimia varmistat parhaan mahdollisen katselukokemuksen.



iOS-laitteet
Voit katsella mtv-palvelun ohjelmasisältöä lataamalla ilmaisen mtv Suomi -sovelluksen iPadillesi tai iPhonellesi App Storesta.

Lue tarkemmat yhteensopivuustiedot tästä ohjeesta.



Android-puhelimet ja -tabletit
Voit katsella mtv-palvelun ohjelmasisältöä lataamalla ilmaisen mtv Suomi -sovelluksen Android-laitteellesi Google Play –kaupasta.

Lue tarkemmat yhteensopivuustiedot tästä ohjeesta.


Chromecast & Airplay
mtv-palvelun ohjelmia voi siirtää langattomasti television ruudulle Chromecastin tai Airplayn kautta. Lue lisää ohjeestamme. Muita kuvan peilaustapoja ei tueta.

Chromecastin 1. sukupolven laitteiden tuki on päättynyt 12.10.2021. Chromecastin 2. sukupolven laitteilla ja sitä uudemmilla katselu toimii kuten ennenkin.


Apple TV (4th Gen.)

mtv-palvelun Apple TV -sovellus on saatavilla Apple TV -laitteille, jotka ovat vähintään 4. sukupolven mallia. Saat ladattua sovelluksen ilmaiseksi App Storesta. Lue lisää tästä ohjeesta.


Android TV
mtv-palvelun -sovellus on saatavilla Android TV -laitteisiin, joissa on Android 5.0 tai tätä uudempi käyttöjärjestelmäversio. Lataa sovellus ilmaiseksi televisioosi Google Playsta. Lisätietoja tässä ohjeessa.


Samsung Smart TV
mtv-palvelusta on julkaistu oma sovelluksensa Samsung SmartTV –laitteille. Sovellus on ladattavissa ilmaiseksi vuoden 2015-2021 Samsung SmartTV -malleihin (Tizen-käyttöjärjestelmät). Lue lisää sovelluksen käyttämisestä täältä


LG Smart TV
mtv-palvelusta on julkaistu oma sovelluksensa LG–televisioihin. Sovellus on ladattavissa ilmaiseksi vuosimallin 2015 ja sitä tuoreempiin televisioihin. Lue lisää tästä ohjeesta.


Panasonic
mtv-palvelusta on julkaistu oma sovelluksensa Panasonic–televisioihin. Sovellus on ladattavissa ilmaiseksi vuosimallin 2016 ja sitä tuoreempiin televisioihin Panasonicin sovelluskaupasta.


HbbTV eli HybridiTV
mtv-palvelusta on julkaistu myös HbbTV-palvelu, jota voi käyttää antenniverkossa uusimmilla Sonyn, LG:n ja Panasonicin TV-malleilla. Lue lisää ohjeestamme.


Philips Saphi Smart TV
mtv-palvelusta on julkaistu oma sovellus tietyille Philips Saphi Smart TV -laitteille. Sovellus on ladattavissa ilmaiseksi tietyille vuosien 2019-2021 Philips Saphi Smart TV -laitteille. Lue lisää ohjeesta

TV:stä tulevan ohjelman seuraaminen mtv-palvelusta

Löydät mtv-palvelusta lähes kaikki MTV:n kanavien ohjelmat. Ohjelmat julkaistaan mtv-palvelussa samaan aikaan tai jopa ennen TV-esitystä. Löydät oman suosikkiohjelmasi helposti hakutoiminnolla tai ohjelmat-listauksesta.


Näin löydät suosikkiohjelmasi:

1. Kirjaudu mtv-palveluun

2. Paina oikeassa yläkulmassa olevaa suurennuslasin kuvaketta, jotta pääset hakuun

3. Kirjoita hakukenttään etsimäsi sarjan tai elokuvan nimi, esim. "Salatut Elämät"

4. Hakukoneen tuloksista voit valita menetkö etsimäsi ohjelman sarjasivulle vai klikkaatko itsesi suoraan johonkin katsottavissa olevista jaksoista


Hakukoneen käyttö on helppoa ja vaivatonta, mutta halutessasi löydät ohjelmat myös aakkosellisesta hakemistosta "Ohjelmat".

Mikäli katsot usein jotain tiettyä ohjelmaa, voit lisätä sen omalle listallesi "Lisää suosikiksi"-painikkeesta. Mobiililaitteella voit myös tilata mtv Suomi-sovelluksesta push-ilmoitukset, jotta saat laitteellesi muistuksen, kun lempisarjaasi lisätään uusia jaksoja.

Live-lähetyksen seuraaminen mtv-palvelussa

Voit katsella ohjelmaa suorana lähetyksenä, mutta lähetystä ei ole mahdollista aloittaa alusta kesken lähetyksen. 

Millainen on mtv-suoratoistopalvelun kuvan- ja äänenlaatu?

Kuvanlaatu

Tavoitteena on aina HD-tasoinen kuva (joko 720p tai 1080p, kuvataajuus 25fps tai 50 fps). Kuvanlaatu kuitenkin vaihtelee jonkin verran ohjelmakohtaisesti. Mahdollisuuksien mukaan pyrimme aina tuomaan saataville parempaa ja terävämpää 1080p ja/tai 50fps kuvaa.

Ohjelmatallenteiden kuvanlaatu määräytyy mm. sen mukaan, onko kyseinen ohjelma saatavilla paremmalla HD-laadulla ja onko MTV:llä tarvittavat esitysoikeudet paremmalle kuvanlaadulle. Jotkin vanhoista ohjelmista saattavat olla laadultaan SD-tasoista, mutta esimerkiksi kaikki uusi kotimainen sisältö on katseltavissa mtv-palvelusta HD-kuvanlaadulla.

Myös ohjelman katseluun käytettävän laitteen tekniset ominaisuudet jayhdistetty internetverkko vaikuttavat katseltavana olevan ohjelman kuvanlaatuun.

Äänenlaatu

Ääntä ajetaan 96 kbit/s bittivirralla tai parempilaatuisissa tallenteissa 128 kbit/s.

Kuinka saan tekstityksen päälle tai pois päältä?

mtv-palvelussa tekstitykset ovat kuvaan poltettuja, eli tekstitystä ei yleensä voi ottaa pois päältä tai vaihtaa tekstityksen kieltä. Tämä toteutustapa varmistaa tekstityksille tarkan ajoituksen. 

Poikkeuksena ovat suomenkieliset ohjelmat (mm. Salatut Elämät), jotka tietokoneella katsottaessa sisältävät vapaavalintaisen suomenkielisen tekstityksen. Tekstityksen valinta onnistuu siis tietokoneen selaimella katsottaessa, mutta tällä hetkellä valintaa ei valitettavasti saa mobiilisovelluksissa tai Smart TV:n sovelluksissa. Tarjoamme suomenkielisen tekstityksen noin 50 % suomenkielisistä ohjelmista.

Voit tarkistaa ohjelmat, jotka sisältävät suomenkielisen tekstityksen MTV Uutisten ohjelmaoppaasta valitsemalla NÄYTÄ: Suomenkieliset tekstitetyt.

Miksi TV-kanavalla esitetty ohjelma ei löydy mtv-palvelusta?

Mikäli ohjelmalla on nettiesitysoikeudet, löytyy se mtv:n valikoimasta. Jos etsimääsi ohjelmaa ei löydy, on useimmiten kyse siitä, ettei kyseiselle ohjelmalle ole saatu nettiesitysoikeuksia tai sen oikeudet ovat jo päättyneet.

Kun hankimme ulkomaisia ohjelmia mtv-palveluun, sopimukset usein määräävät, että saamme näyttää kutakin jaksoa palvelussa 14 tai 30 vuorokauden ajan sen esityksestä televisiossa. Kotimaisilla ohjelmilla voi olla jonkin verran pidemmät esitysoikeudet, mutta ne vaihtelevat sopimuskohtaisesti. Kun avaat mtv-palvelussa minkä tahansa ohjelman jakson tiedot, näet kuvaustekstin lopussa, kuinka monta päivää kyseinen ohjelma on vielä katsottavissa. Tätä tietoa kannattaa hyödyntää!

Jos TV:ssa esitettyä ohjelmaa ei löydy mtv-palvelusta ollenkaan, voi olla kyse esimerkiksi siitä, että se on esitetty TV:ssa uusintana. Uusinnoilla ei yleensä ole nettiesitysoikeuksia. Tiedon siitä, onko ohjelma uusinta, löydät TV-oppaasta kyseisen ohjelman kuvauksesta (klikkaa haluamaasi ohjelmaa avataksesi kuvauksen).

Meneillään olevaa TV-lähetystä voit aina katsoa myös C Moressa katsottavissa olevilta suoratoistokanavilta. Tutustu C Moreen.

Miksi mtv-palvelun suorat lähetykset tulevat jäljessä tv-kanavien lähetystä?

mtv-suoratoistopalvelussa lähetetään paljon suoria lähetyksiä, joista useat ovat samoja lähetyksiä, joita voit katsella myös perinteisiltä televisiokanavilta.

Lähetysten jakelu tapahtuu käytännössä useiden erilaisten teknisten välivaiheiden kautta, ennen kuin lähetys tavoittaa katsojan tietokoneen tai sovelluksen. Suorien lähetysten pätkimisen estämiseksi lähetyksiä myös puskuroidaan jonkin verran mm. palvelinten välimuisteihin ja joissakin tapauksissa operaattoreiden välimuisteihin.

Näistä välivaiheista sekä muun muassa katsojan internetyhteyden tarjoajasta ja internetin nopeudesta riippuen suorat lähetykset voivat näkyä hieman eri kohdissa eri katsojien päätelaitteilla sekä yleensä myös hieman jäljessä perinteisiin televisiokanaviin verrattuna. Pieni viive perinteiseen TV-kanavaan verrattuna on siis täysin normaalia nykyisen teknisen kehityksen puitteissa.

Katselu ulkomailla ja VPN-yhteydet

Kaikkia mtv-suoratoistopalvelun ohjelmia eli sisältöjä ei voi katsoa ulkomailta, koska sopimukset sisällönhaltijoiden (tuotantoyhtiöt yms.) kanssa rajoittavat oikeutemme esittää sisältöjä ainoastaan Suomeen. Olemme myös estäneet ohjelmien katselun VPN-yhteyden kautta, sisällönhaltijoiden ehtojen mukaisesti.

Jos ohjelmien katselun yhteydessä saat virheilmoituksen "Asset playback proxy blocked / The server returned with status 500", niin sinulla on VPN-yhteys päällä ja se estää palvelun käytön. Ota VPN-yhteys pois päältä ja voit jatkaa katselua normaaliin tapaan selaimen tai sovelluksen uudelleen käynnistämisen jälkeen.

Olemme myös listanneet yhteen paikkaan kaikki ohjelmat, joita voit katsoa myös ulkomailla ollessasi. Tutustu listaukseen kohdassa Ohjelmat -> Kaikki ohjelmat ->Katsottavissa ulkomailla.


Oletko Suomessa, mutta mtv-palvelu väittää sinun olevan ulkomailla?

Mikäli jotakin sisältöä toistettaessa laitteesi väittää sinun olevan ulkomailla, mutta olet Suomessa, tarkista onko laitteessasi VPN-ohjelma (virtuaalinen erillisverkko) asennettuna. Useimmiten virustorjuntaohjelmissa tällainen ominaisuus on lisättynä, joten tarkista sen asetuksista, onko siellä VPN-ominaisuutta ja kytke se pois päältä. Ohjelma voi olla esimerkiksi nimeltään F-Secure Freedome tai Avira Phantom VPN.

Joissakin työpaikan tarjoamissa koneissa ja yleisissä verkoissa (hotellit, kirjastot) voi olla VPN valmiiksi asennettuna, jolloin mtv-palvelu voi väittää laitteesi olevan ulkomailla. Tällöin VPN:n pois kytkeminen ei välttämättä ole mahdollista itse, sillä sinulla ei ole täysiä oikeuksia laitteen tai verkon hallintaan.

Ongelmatilanteessa kannattaa aloittaa laitteen uudelleen käynnistämisellä ja/tai selaimen välimuistin tyhjentämisellä

Ohjelma- ja äänitekstitys

MTV Media tuottaa eritysryhmille ohjelma- ja äänitekstityspalveluja. 

Ohjelmatekstitys TV-kanavilla

Ohjelmatekstitys on saatavilla useimpiin suomenkielisiin ohjelmiin. Ohjelmatekstityksen saa näkyviin valitsemalla tv:n asetuksista tekstityskieleksi hollannin. 

Voit tarkistaa ohjelmat, jotka sisältävät suomenkielisen tekstityksen MTV Uutisten ohjelmaoppaasta valitsemalla Suomenkieliset tekstitetyt.

Ohjelmatekstitys mtv.fissä

Tekstityksen lisääminen kotimaisiin ohjelmiin onnistuu tietokoneen kautta katsottaessa. Tekstityksen saa näkyviin avaamalla videon, klikkaamalla puhekupla-kuvaketta ruudun oikeasta alalaidasta ja valitsemalla valikosta ohjelmatekstitys.  

Äänitekstitys TV-kanavilla

Äänitekstitys on palvelukokonaisuus, jossa käännösteksti välitetään synteettisenä puheena. Äänitekstityksen saa kuuluviin valitsemalla tv:n asetuksista äänen kieleksi hollannin.

Tietoa mainoksista

Mainosten määrä

Mainosten määrää on mtv-palvelussa rajattu käyttäjäkohtaisella toistorajoitteella, sekä määrällisesti että ajallisesti. Pääsääntöisesti ohjelmissa on 4-6 mainosta ohjelman alussa, sekä 4-7 mainosta per mainoskatko. Mainoskatkojen määrä riippuu katsottavan ohjelman pituudesta. Pitkissä ohjelmasisällöissä mainoskatkojen kestoa ei ole rajoitettu. Lyhyissä ohjelmasisällöissä mainoksia tulee ohjelman alussa yksi (1). Ennen ohjelmaa tulevan katkon kokonaiskesto on lyhyissä sisällöissä max. 32 sek sisältäen mahdollisen sponsoritunnisteen. MTV uutiset Liveä katsottaessa mainoksia on 1-2 kpl ennen sisällön alkamista. MTV Uutiset Liven sisäkatkoilla mainoksia on 1-3.

Joissain sponsoroiduissa ohjelmissa saattaa olla useampi mainos, mutta tällöinkin mainosten määrä on rajoitettu yhdeksään peräkkäiseen mainokseen (7 + 2 sponsorimainosta).

Käyttäjä- tai laitekohtainen toistorajoite on yleensä 3-5 samaa mainosta / viikko, mutta määrä voi vaihdella kampanjalle asetettujen tavoitteiden mukaisesti.


Mainokset Smart TV:llä ja mahdolliset virhetilanteet

Kaikkien Smart TV -laitteiden teknologia ei tunnista mtv-palvelun käyttämää mainosteknologiaa, jonka vuoksi mainosten sijoitukseen ei pystytä vaikuttamaan. Tästä johtuen mainokset saattavat esim. keskeyttää puheen.

Eri päätelaitteet käyttävät mainoksista eri versioita ja joskus mainokset voivat olla vääränlaista tiedostomuotoa esim. älytelevisiolle, jolloin mainos voi kaataa katselun. Pyrimme tarkistamaan mainokset ennen niiden julkaisua mahdollisimman tarkkaan, mutta jos huomaat mainoksen aiheuttavan häiriöitä katseluun, vinkkaathan siitä asiakaspalvelulle.


Mainokset iOS-laitteella

Esittämällä mainoksia saamme pidettyä mtv-palvelun maksuttomana. Käytettäessäsi palvelua iOS-laitteella, kirjautuminen ei ole pakollista. Tällöin käyttäjäkohtaiset mainosrajoitukset eivät päde, sillä järjestelmä ei pysty keräämään tietoja näytettyjen mainosten määrästä eikä mainostaukojen kestosta. Luomalla käyttäjätunnuksen voimme kohdistaa mainontaa paremmin.


Mainoksien äänenvoimakkuus

Mainoksilla on yksi äänentaso, johon aina pyrimme. Joskus kuitenkin mainos voi livahtaa tarkistuksiemme läpi ja olla väärällä voimakkauudella. Jos huomaat jonkin mainoksen äänenvoimakkuuden olevan huomattavasti kovemmalla kuin muiden, ota yhteyttä asiakaspalveluun

Ikärajamerkinnät

Elokuvat, televisio-ohjelmat ja digitaaliset pelit merkitään ikärajalla ja sisältösymbolilla. Merkintä kertoo minkälaisten lapsille haitallisten sisältöjen vuoksi ohjelmalla on ikäraja. Ikärjan asettaa Kansallinen audiovisuaalinen instituutti, eli Kavi.

Sisältösymboleista kaksi tärkeintä näytetään ohjelman yhteydessä, muut voi tarkistaa Kavin verkkopalvelusta. Merkintöjä käytetään Suomessa televisiossa, elokuvateattereissa, internetissä (muun muassa netti-tv) ja tallenteissa. Elokuvateattereissa 7, 12 ja 16 vuoden ikärajoista voidaan aikuisen vastuulla joustaa kolme vuotta silloin, kun lapsi on aikuisen seurassa.

Kavin sivuilla voit antaa palautetta ja keskustella näkemistäsi ohjelmista ja peleistä. Perusteltu palaute voi johtaa ikärajan uudelleenarviointiin.

Huom. Ikärajat eivät ole suosituksia tietyn ikäisille, eivätkä kerro siitä, kenelle ohjelma on tarkoitettu. Kaikissa ohjelmissa ei kuitenkaan ole ikäraja- ja sisältömerkintää. Esimerkiksi opetus-, sivistys-, kulttuuri-, musiikki-, urheilu-, visailu-, harrastus-, keskustelu-, ajankohtais- ja uutisohjelmia ei luokitella, joten niissä ei ole merkintöjäkään.

Ikärajamerkintä on aina osoitus siitä, että ohjelman haitallisuus on arvioitu.

Lisää tietoa ikärajoista löydät osoitteesta www.kavi.fi/ikarajat


Ikärajat ja symbolit

Ikaraja_S

Sallittu kaikenikäisille.

Sallittu yli 7-vuotiaille.

Sallittu yli 12-vuotiaille.

Sallittu yli 16-vuotiaille.

Vain aikuisille. (mtv-suoratoistopalvelu ei sisällä vain aikuisille tarkoitettua materiaalia.)

MTV3, Sub, AVA -suoratoistokanavat löytyvät C Moresta

Alan kaupallisten toimijoiden vallitsevien käytäntöjen mukaisesti MTV siirsi mtv-palvelussa katsottavissa olleet suoratoistokanavat (MTV3, Sub, AVA) C Moren suoratoistopalveluun cmore.fi.

Lähes kaikki MTV:n ohjelmat näkyvät jatkossakin mtv-palvelussa tavalliseen tapaan eli ne julkaistaan palvelussa samaan aikaan TV-esitysten kanssa. Voit siis aloittaa ohjelman katselun edelleen mtv-palvelussa samanaikaisesti kuin TV:sta – helppo tapa löytää oma suosikkiohjelma on käyttää esimerkiksi haku-toimintoa. Pääset hakuun klikkaamalla suurennuslasikuvaketta.

Pieneen osaan TV:ssa näytettävistä ohjelmista MTV:llä ei ole esitysoikeuksia mtv-palvelussa. Näissä tapauksissa ohjelmat ovat katsottavissa ainoastaan TV:n tai C Moren puolella. Tutustu C Moreen


Miten voin hankkia C Moren? 

C More –suoratoistopalvelun voit hankkia osoitteessa www.cmore.fi

mtv-palvelun TV-opas

mtv-palvelun omasta TV-oppaasta näet kuluvan päivän ohjelmat. TV-oppaan löydät tietokoneella mtv-palvelusta Ohjelmat -painikkeen alta, tai suoraan tästä: https://www.mtv.fi/ohjelmat/tv-opas 


Kuvakkeet:

  • Punainen play-kuvake tarkoittaa, että ohjelma on katsottavissa palvelusta vaikka heti.
  • Harmaa kellokuvake tarkoittaa sitä, että ohjelma on katsottavissa vasta merkittyyn kellonaikaan.
  • Jos ohjelmassa ei ole kuvaketta, mtv:llä ei valitettavasti ole kyseiseen ohjelmaan esitysoikeuksia.


TV-opas näyttää automaattisesti juuri sen hetken ohjelmat. Valikoimaa voi selata alaspäin, jolloin näet myöhemmin samana päivänä TV:stä tulevat ohjelmat. Oikeasta yläkulmasta ”Näytä menneet ohjelmat” -kohdasta saat näkyviin päivän jo esitetyt ohjelmat.

Tietokoneella katselu

Suositellut selaimet

WINDOWS-käyttöjärjestelmät

Suosittelemme käyttämään Windows-käyttöjärjestelmillä (Windows 8, Windows 10) selaimena joko uusinta versiota ChromestaFirefoxista tai Microsoft Edgestä. Voit tarkistaa, onko selaimeesi saatavilla uutta päivitystä näiden linkkien avulla: Firefox, Chrome, Edge

  • Chromella sinulla tulee olla versiona vähintään 75, jotta ohjelmien katselu onnistuu.
  • Firefoxilla tulee olla vähintään versio 68.
  • Microsoft Edgellä tulee olla vähintään versio 79.

Huomaathan, että Windows Vistalla, XP:lla tai Windows 7:lla mtv-palvelu ei valitettavasti enää toimi luotettavasti.

Mtv-palvelu ei enää toimi Internet Explorer -selaimilla, sillä ne eivät vastaa tämän päivän vaatimuksiin kun kyse on videoiden toistamisesta. 


Mac-käyttöjärjestelmät

Mac OS X:n kanssa suosittelemme käyttämään uusinta versiota Chromesta tai Safarista. Voit tarkistaa, onko selaimeesi saatavilla uutta päivitystä: SafariChrome. Käyttämällä näitä selaimia mtv-palvelussa varmistat parhaimman mahdollisen katselukokemuksen. 

Huomaathan, että koneesi käyttöjärjestelmän on oltava Mac OS X 10.9 tai uudempi. 

Lue lisää ohjeesta Tekniset vaatimukset.


Näin päivität selaimesi

Jos sinulla on jo hieman vanhentunut nettiselain, voit helposti ladata uuden version selaimesta. Selaimen päivitys kannattaa tehdä säännöllisesti, jotta uusimmat suojauspäivitykset ovat aina käytössäsi.

Valitse tästä ohjeistus sille selaimelle, jolla haluat jatkossa käyttää mtv-palvelua: Firefox, ChromeSafari. Seuraa linkkien takaa löytyviä ohjeita kohta kohdalta.

Tekniset vaatimukset

Laitteistovaatimukset tietokoneella

Windows:

  • Käyttöjärjestelmä: Windows 8 tai 10
  • x86 tai x64 (selaimen tulee olla 32-bittinen), 2.5 gigahertsin (GHz) tai sitä nopeampi dual core -suoritin, 1 Gt RAM.

Mac:

  • Käyttöjärjestelmän on oltava Mac OS X 10.9 tai uudempi.
    • Mikäli Mac OS on sinulla vanhempi, tarvitset ainakin Mozilla Firefoxista vähintään version 49.
  • Intel-pohjainen, 1.8 gigahertsin (GHz) tai sitä nopeampi dual core -suoritin, 1 Gt RAM.
    • Koneen prosessorin täytyy olla Intel, PowerPC ei valitettavasti toimi.


Huomioithan, että esimerkiksi koneen käyttöjärjestelmällä voi olla yllä kuvatusta vaativammat laitteistovaatimukset. Laitteiston tehokkuuden lisäksi mtv-palvelun toimivuuteen vaikuttaa myös mm. nettiyhteyden nopeus. Voit parantaa palvelun toimivuutta koneellasi sulkemalla ylimääräiset välilehdet selaimesta sekä sammuttamalla muut ohjelmat taustalta.


Internet-yhteys

Parhaan laadun takaamiseksi suosittelemme nettiyhteyden nopeudeksi 10 Mbit/sekunti. Voit käyttää palvelua minkä vain operaattorin internetliittymällä.

Suosi kiinteää verkkoyhteyttä mobiiliverkon sijaan. Mobiiliyhteys toimii yleisesti epävakaammin kuin kiinteäverkkoyhteys, eli vaikka netin nopeus olisi kunnossa, saattaa mobiiliverkko aiheuttaa pätkimistä tai kuvanlaadun heikkenemistä. Mitä useampi ihminen käyttää saman tukiaseman nettiä yhtäaikaisesti, sen todennäköisemmin netin nopeus kuormittuu.

Muuta

Jotta saat kuvan siirrettyä laitteesta toiseen kaapelin avulla, kaapelin tulee olla digitaalinen alusta loppuun asti (esim. VGA-muuntimen käyttäminen HDMI-kaapelin kanssa rikkoo signaalin).

mtv-palvelu ja Linux

mtv-palvelun toimintaa Linux-ympäristössä ei tarkkailla MTV:n toimesta.

mtv-palvelu käyttää nykyään kaikilla tuetuilla selaimilla (mm. Chrome, Firefox) HTML5-videosoitinta, jota osa Linux-ympäristöistä tukee. Suosittelemmekin kokeilemaan katselua näillä selaimilla, mutta emme takaa palvelun täydellistä toimivuutta Linuxilla.

Puhelimella ja tabletilla katselu

Android

Voit katsella mtv:n ohjelmasisältöä lataamalla ilmaisen mtv Suomi -sovelluksen Android-laitteellesi Google Play -kaupasta.

mtv Suomi -sovellus on yhteensopiva suurimman osan Android-älypuhelimien ja -tablettien kanssa, joihin on asennettu Android 5.0 tai tätä uudempi käyttöjärjestelmäversio. Sovellus on tuettu vain tehdasasennetuilla käyttöjärjestelmillä, eikä toimi rootatuilla Android-laitteilla johtuen sisältöoikeussopimuksista. 

mtv:n sisältöjen katselu vaatii langattoman WLAN- tai 4G-verkkoyhteyden. Ohjelmien kuvalaatu määräytyy automaattisesti käytettävissä olevan verkkoyhteyden nopeuden perusteella. Suosittelemme käyttämään WLAN-yhteyttä silloin kun se on mahdollista.

Apple

Voit katsella mtv-suoratoistopalvelun ohjelmasisältöä lataamalla ilmaisen mtv Suomi -sovelluksen iPadillesi, iPhonellesi tai Apple TV:si App Storesta.

mtv:n sovellus on yhteensopiva uusimpien iPad (iPad2 tai uudempi) ja iPhone (iPhone 4 tai uudempi) -laitteiden kanssa. mtv:n -sovellus tukee iOS 8.0 ja tätä uudempia käyttöjärjestelmäversioita. mtv:n Apple TV -sovellus löytyy 4. sukupolven ja siitä seuraavien sukupolvien Apple TV -laitteille. 

Suosittelemme päivittämään sovelluksen aina uusimpaan App Storessa saatavilla olevaan versioon.

TV-ohjelmien katselu vaatii langattoman WLAN- tai 4G-verkkoyhteyden. Ohjelmien kuvalaatu määräytyy automaattisesti käytettävissä olevan verkkoyhteyden nopeuden perusteella. Suosittelemme käyttämään WLAN-yhteyttä silloin kun se on mahdollista.

mtv Suomi -sovellus sisältää tuen ohjelmien televisioruudulta katseluun kytkemällä laitteen televisioon HDMI-johdon avulla tai AirPlay-peilaustoiminnolla Apple TV:n kautta.

Televisiolla katselu

Älytelevisiosovellukset (Smart TV:t)

Huom. Katso aluksi yleiset ohjeet kirjautumiseen ja ohjelmien toistamiseen. Tarvitteassa jatka laitekohtaisiin ohjeisiin.


Kirjautuminen

Kirjaudu sisään samoilla tunnuksilla, kuin mtv-palvelun verkkopalveluun. Kun valitset "Muista minut", seuraavilla käyttökerroilla sinun ei tarvitse syöttää kirjautumistietoja uudelleen, vaan sovellus muistaa kirjautumisesi.

Voit liikkua käyttäjätunnus- ja salasanariveille kaukosäätimesi nuolinäppäimillä. Pääset syöttämään tunnuksen ja salasanan siirtymällä oikean rivin kohdalle, jolloin rivi muuttuu punaiseksi. Seuraavalle riville pääset ruudussa näkyvän näppäimistön Seuraava-painikkeesta. Kun olet kirjoittanut salasanasi, siirry vielä näppäimistön kohtaan Kirjaudu, ja paina kaukosäätimesi enter-painiketta.

Jos sinulla ei ole olemassa käyttäjätunnusta mtv-palveluun, voit luoda tunnuksen tietokoneella tai mobiililaitteella osoitteessa  www.mtv.fi/rekisterointi.

Jos olet unohtanut käyttäjätunnuksesi salasanan, voit tilata vaihtolinkin sähköpostiisi menemällä tietokoneella tai mobiilissa kirjautumisnäkymään osoitteessa https://mtv.fi/kirjaudu ja klikkaamalla linkkiä "Salasana unohtunut?".


Ohjelmat

Navigoi kaukosäätimellä sovelluksen vasempaan reunaan ja valitse sieltä joko Kaikki ohjelmat -listaus tai haluamasi kategoria. Suurennuslasi-ikonia painamalla pääset hakuun.

Listauksissa voit selata kaukosäätimellä kaikkia mtv-palvelussa Smart TV -sovelluksessa olevia ohjelmia, jotka on järjestetty aakkosjärjestykseen. Kun löydät sinua kiinnostavan ohjelman, pääset ohjelman sivulle painamalla kaukosäätimen enter-nappia ohjelman ollessa valittuna.


SAMSUNG SMART TV

mtv-palvelun toimivuuden vaatimuksena on, että Samsungin televisio on 2015-2021 mallia (Tizen-käyttöjärjestelmät) ja että television omat ohjelmistopäivitykset on asennettu.

Sovelluksen lataaminen tapahtuu Samsungin sovelluskaupasta. Pääset televisiosi Smart Hub -tilaan kaukosäätimen koti- tai timanttinapilla. Valitse Samsung Apps -sovelluskauppa ja etsi sieltä mtv Suomi -sovellus hausta tai listauksista. Avaa mtv Suomi -sovelluksen sivu, asenna sovellus ja odota, että sovellus on asentunut.

Sovelluksen voi avata saman tien Samsung Apps -kaupan sivulta, tai myöhemmin Smart Hubiin syntyneestä pikakuvakkeesta. Uudet pikakuvakkeet menevät sovelluslistan viimeiseksi, joten jos et löydä pikakuvaketta Smart Hubin etusivulta, katso myös seuraavat sivut.

mtv Suomi -sovellus saattaa löytyä myös televisiosi esiasennetuista sovelluksista ja löytyä heti Smart Hub -näkymän etusivulta. Tässä tapauksessa sinun tarvitsee vain käynnistää sovellus Smart Hubista.


LG SMART TV

mtv-palvelulle on oma sovellus LG Smart TV -laitteisiin, jotka ovat vuosimallia 2015 tai sitä uudempia. Sovelluksesta löydät kaikki tallenteet.

Lataa mtv Suomi -sovellus LG-televisiosi sovelluskaupasta:

Pääset televisiosi Smart -tilaan painamalla kaukosäätimen koti-nappulaa. Mene LG Content Store -kauppaan ja etsi sieltä mtv Suomi -sovellus hausta tai listauksista. Avaa mtv -sovelluksen sivu, asenna sovellus ja odota, että sovellus on asentunut.

Sovelluksen voi avata saman tien Content Storen -sivuilta, tai työkaluriviin automaattisesti syntyneestä pikakuvakkeesta.


ANDROID TV

Sovellus on ladattavissa Android TV -laitteisiin, joihin on asennettu Android 5.0 tai tätä uudempi käyttöjärjestelmäversio. Sovellus on optimoitu uusimmille ja suosituimmille Android TV -malleille.

Voit asentaa ilmaisen mtv Suomi -sovelluksen televisiosi Google Play -kaupasta:

Avaa laitteen "päävalikko" painamalla kaukosäätimen kotinappulaa ja siirry "Sovellukset" -osiosta Play Kauppaan. Etsi sieltä mtv Suomi -sovellus hausta tai listauksista. Avaa mtv -sovelluksen sivu, asenna sovellus ja odota, että sovellus on asentunut. Sovelluksen voi avata Play Kaupasta, tai omiin listoihin muodostuneesta pikakuvakkeesta.


PANASONIC

Sovellus löytyy myös Panasonicin älytelevisioista valituista vuoden 2016 malleista eteenpäin.

Voit asentaa ilmaisen mtv Suomi -sovelluksen televisiosi sovelluskaupasta:

Paina kaukosäätimen kotinappulaa ja siirry Sovellukset -osioon. Valitse tämän jälkeen Apps Market ja Video. Etsi mtv Suomi -sovellus, avaa sivu, asenna sovellus ja odota, että sovellus on asentunut.


PHILIPS

Sovellus löytyy seuraavista Philips Saphi älytelevisiomalleista:

2019:

6814,

6804,

6754,

6724,

6704,

6554,

6504

2020:

7805,

6905,

6805,

6605,

7505

2021:

7506

Paina kaukosäätimen kotinappulaa ja siirry Sovellukset -osioon,  sovellusvalikkoon tai Smart TV -kohtaan. Etsi mtv Suomi -sovellus, avaa sivu, asenna sovellus ja odota, että sovellus on asentunut.

Apple TV

mtv-palvelun sovellus on saatavilla 4. sukupolven Apple TV-laitteisiin. Vanhemmilla Apple TV-laitteilla saat peilattua ohjelmia televisioon Airplay-toiminnon avulla.

Saat ladattua sovelluksen ilmaiseksi App Storesta käyttämällä hakutoimintoa ja kirjoittamalla "mtv Suomi", jos palvelua ei löydy suosittujen sovellusten listalta.

Kun olet saanut ladattua sovelluksen 4. sukupolven Apple TV:lle, pääset kirjautumaan sisään selaamalla näytön yläosassa sijaitsevasta valikosta oikealle, kunnes "kirjaudu" valikko tulee esiin.

Voit selata ohjelmia lajityypeittäin, tai käyttää hakutoimintoa ohjelmien löytämiseen.

Hybridi-TV eli HbbTV

mtv-palvelulle on oma palvelu Hybridi-TV:n käyttäjille. HybridiTV toimii tietyissä LG:n, Sonyn ja Panasonicin malleissa (ks. lisää alempaa).

Digita on ottanut käyttöön tv-järjestelmissään sovelluksen, joka mahdollistaa internet-sisältöjen tuomisen helposti televisiokanavien yhteyteen. Tällä hetkellä Hybridi-TV on saatavilla Digitan antenni-tv-verkossa sekä Telian Kaapeli-TV:ssä.


Hybridi-TV:n käytön aloittaminen

Avain Hybridi-TV:n käyttöön on kaukosäätimen punainen nappi, jota kuvaruutuun automaattisesti ilmestyvä punainen painike kehottaa painamaan. Painamalla punaista nappia mtv:n kanavilla avautuu valikko, jonka kautta  voi valita haluamansa sovelluksen. Kuvake näkyy vain niissä televisioissa, joissa on Hybridi-TV-ominaisuus aktivoituna ja jotka on yhdistetty laajakaistaan. 

Hybridi-tv on useissa vastaanottimissa aktivoitava ensimmäisellä käyttökerralla. Kun aktivointi on tehty, punainen painike ilmestyy televisioruutuun automaattisesti pian television käynnistämisen jälkeen ja kanavaa vaihdettaessa.


mtv:n palvelu Hybridi-TV:ssa

Kaukosäätimen punaisen painikkeen takaa avautuva mtv-palvelun Hybridi-TV-palvelu on käytettävissä tällä hetkellä seuraavissa vuosimalleissa:

  • LG: WEBOS-mallit (2015-2020)
  • Samsung: 2018-2020
  • Sony: Android TV 2016-2020 & ei-Android -mallit 2016-2018
  • Philips: 2018-2019
  • Panasonic: 2016-2018
  • Finlux: MB130, MB211 ja MB230

HbbTV-sovellus sisältää kaikki mtv-palvelun sisällöt. Löydät ohjelmasi joko "Kaikki ohjelmat" -listauksesta tai muista sovelluksistamme tutulla jaottelulla (Dokumentit, elokuvat, kotimaiset sarjat, ulkomaidet sarja sekä uutiset ja sää). 


Palvelua käytettäessä on ensin kirjauduttava sisälle mtv-tunnuksillasi. Pääset kirjautumaan kohdasta Asetukset -> Kirjaudu sisään.

Kuvan peilaaminen (AirPlay & Chromecast)

AirPlay

mtv-palvelussa on natiivi AirPlay-tuki, jolla voit peilata kuvan mobiililaitteestasi isolle ruudulle.

Saadaksesi AirPlayn käyttöön, lataa App Storesta mtv-palvelun  uusin sovellusversio.

Saat aloitettua AirPlay-peilauksen avaamalla videon, klikkaamalla sen jälkeen videon oikeasta yläkulmasta AirPlay-kuvaketta (ruutu, jonka edessä on kolmio) ja valitsemalla tämän jälkeen avautuvasta valikosta oman Apple TV:si.

AirPlay-peilaukseen tarvitset myös AppleTV:n. Lue lisää AirPlaysta Applen sivuilta.


Chromecast

Chromecast on käytettävissä mtv-palvelun Android ja iOS -mobiilisovelluksista sekä Chrome-selaimelta. Voit toistaa ohjelmia suoraan sovelluksesta televisioruudullesi Chromecastin kautta, jos laitteesi käyttämässä wlan-verkossa on Chromecast-laite. Valitse Chromecast-kuvake sovelluksen alalaidasta, niin voit yhdistää sovelluksen haluamaasi Chromecast-laitteeseen.

Tarvitsetko apua Chromecastin käyttöönotossa? Löydät lisätietoa Chromecastista Googlen nettisivuilta.

Vinkkejä Chromecastin käyttöön: Laita castaus päälle jo ennen ohjelman käynnistämistä. Huomaathan, että castaamista ei voi aloittaa mainoksien aikana. Jos Chromecast-kuvaketta ei näy, varmista, että päätelaitteesi ja Chromecast ovat samassa verkossa sekä, että olet kirjautuneena sisälle palveluun. Älä sulje laitteen näyttöä, josta peilaat. 

Näkyykö Chromecast-kuvake muissa sovelluksissa, mutta ei mtv-sovelluksessa?

1. Varmista, että olet kirjautuneena sisään mtv-palveluun sovelluksen kautta.

2. Kytke virta pois lähettävästä laitteesta vähintään 10 sekunnin ajaksi.

3. Kytke laitteeseen virta.

4. Kun laite on käynnistynyt uudestaan, varmista, että laite on samassa wlan-verkossa kuin Chromecast

5. Käynnistä sovellus ja yritä castausta uudestaan.


Huomio!

Chromecastin 1. sukupolven laitteiden tuki on päättynyt 12.10.2021. Chromecastin 2. sukupolven laitteilla ja sitä uudemmilla katselu toimii kuten ennenkin.


iOS-käyttäjät

iOS 14 myötä Chromecast-kuvake häviää näkyvistä mikäli lähiverkon käytö on estetty. Lähiverkon käytön pääset sallimaan puhelimesi asetuksista (Asetukset -> mtv Suomi -> Lähiverkko).


F-Secure SENSE -reititin

F-Securen Sense -laite estää joitakin mtv:n sisäisiä toimintoja, jonka vuoksi videoiden toistaminen Chromecastilla epäonnistuu ja television ruudulla näkyy vain mustaa. F-Secure Sensestä tulee toistaiskesi ottaa seurantasuojaus pois päältä, mikäli haluaa Chromecastata mtv:n ohjelmia Sensen verkossa. Olemme olleet yhteydessä F-Secureen ongelman ratkaisemiseksi, mutta tätä odotellessa vain seurantasuojauksen poistaminen auttaa.