Olet mitä syöt

Olet mitä syöt

Julkkisten jääkaapit ja ruokapäiväkirjat pääsevät taas Pippa Laukan syyniin uudella Olet mitä syöt -kaudella. Terveys ja hyvinvointi edellä ohjelmassa korjataan tähtien kummallisia ja pysäyttäviä elämäntapoja. Loistavien yksilösuoritusten lisäksi uudella kaudella nähdään osallistujina myös julkisuudesta tuttuja pariskuntia. Meneekö yhteinen projekti tsemppaamisen vai kilpailemisen puolelle?
Kategoria
Reality ja lifestyle, Kotimaiset
Vuosi
2021
Olet mitä syöt, Jakso 1: Kehotyytymättömyys
Jakso 1
Kehotyytymättömyys
Kausi 4, 1/10. Niko Saarinen on koukussa noutoruokaan, ja tilaukset ovat sieltä ravintoköyhimmästä päästä. Pippa Laukka saapuu tapaamaan Nikoa, ja kuulee miehen kärsivän kehotyytymättömyydestä. Niko pelkää kadulla kulkiessaan, että ihmiset ajattelevat hänen rupsahtaneen, ja tykkää käyttää somessa kasvoja kaventavia filttereitä. Pippa toteaa testeissään etenkin Nikon verisuonten kärsivän huonosta ruokavaliosta, mutta asettaa Nikolle laihdutuskiellon. Projekti alkaa kuitenkin luisua alamäkeen, kun Niko ryhtyy noudattamaan 1200 kalorin päivittäistä rajaa. Saavatko Pippa ja kehotietoisuusvalmentaja Hanna Brotherus tsempattua Nikon takaisin oikeille raiteille, ja mikä on Nikon verisuonten ikä projektin päättyessä?
Olet mitä syöt, Jakso 2: Rakkauskilot
Jakso 2
Rakkauskilot
Kausi 4, 2/10. Televisio-ohjelmassa rakastuneet Anniina Marjamäki ja Ville Manner ovat kummatkin yrittäjiä ja arki on kiireistä. Kummallekin on kertynyt 15 kiloa lisää painoa yhteenmuuton jälkeen. Kun pariskunta laittaa ruokaa, nopeus on valttia ja vihannesten käyttö vähäistä. Anniina napostelee herkkuja pitkin päivää ja Villen kompastuskivi on välipalojen puute. Viikon ruokalista kerralla nähtynä on kummallekin järkytys. Ruokavalio sisältää paljon sokeria ja suolaa sekä kovia rasvoja. Terveystulokset saavat pariskunnan huolestumaan ja varsinkin Anniinan huomattavan korkea sydäntautiriski saa parin hiljaiseksi. Pipan ehdotukset eivät ole kaikilta osin Anniinalle mieleisiä, mutta prosessin aikana Anniina voittaa myös pelkonsa. Villelle sattuu elämäntaparemontin keskelle paha työputki ja pakkaa sekoittaa myös perheeseen saapuva koiranpentu Popi. Lopputulokset niin ilahduttavat kuin sinetöivät pariskunnan päätöksen pysyvästä elämäntapamuutoksesta.
Olet mitä syöt, Jakso 3: Karkkikeisarinna
Jakso 3
Karkkikeisarinna
Kausi 4, 3/10. Missikeisarinnana tunnettu Sunneva Sjögren napsii karkkia aamusta iltaan, ja ainoa vihreys hänen ruokavaliossaan löytyy vihreistä karkeista. Sunnevaa vaivaa väsymys, ja juuri sopivana ostetut housut eivät yhtäkkiä mahdukaan jalkaan, joten paikalle kutsutaan Pippa, joka rakentaa Sunnevalle sopivan liikunta- ja ruokaohjelman.
Olet mitä syöt, Jakso 4: Tiimityötä
Jakso 4
Tiimityötä
Kausi 4, 4/10. Laulaja Pepe Willberg ja hänen managerinaan toimiva puoliso Pauliina Visuri rakastavat kakuilla herkuttelua sekä voilla ja kermalla ruoan makujen taittamista/hiomista. Pariskunta ei näe suuria ongelmia ruokavaliossaan, koska olo on hyvä. He ihmettelevät kuitenkin, miksi vyötärönympärys tuntuu kasvavan, vaikka liikuntaakin harrastetaan. Pippa kertoo Pauliinalle ja Pepelle faktoja heidän terveydentilastaan, mikä aukaisee heidän silmänsä.
Olet mitä syöt, Jakso 5: Freelancerin epäsäännölliset elintavat
Jakso 5
Freelancerin epäsäännölliset elintavat
Kausi 4, 5/10. Iloa ja huumoria pursuavan Minna Kivelän freelancer-elämä vie naista paikasta ja roolista toiseen. Minna syö epämääräisiin aikoihin ja valitsee tuttuja ja turvallisia välipaloja ja ruokia päivästä toiseen. Minnan heikkous on maksamakkara ja sitä löytyykin jääkaapista monta sorttia. Usein kiireisen päivän kruunaa sohvalla nautittava iltapulla. Epäterveellisyyden lisäksi Minnan ruokavalio paljastuu hyvin ravintoköyhäksi ja Minnan kärsii mm. kalsiumin puutteesta. Minnan terveydentila osoittautuu terveysriskien jättipotiksi: maksakirroosi ja 2 tyypin diabetes. Tulokset saavat naisen tarttumaan toimeen, mutta kesä helteineen ja juhlineen tuo haasteita matkaan. Pippa päivittää Minnan ruokavalion uudelle vuosituhannelle ja opastaa Minnan lukemaan elintarvikkeiden ainesosaluetteloita. Kahdeksan viikon aikana Minna oivaltaa, että terveellinen syöminen on alkuopettelun jälkeen helppoa. Minnan sinnikkyys ja uusien elämäntapojen opettelu palkitaan vaikuttavilla lopputuloksilla.
Olet mitä syöt, Jakso 6: Tunnesyöminen
Jakso 6
Tunnesyöminen
Kausi 4, 6/10. Artisti ja laulunopettaja Noora Louhimo elää aikataulutettua elämää kiertueiden, musiikkivideokuvausten ja ääntysten merkeissä. Itsestä huolehtiminen on jäänyt retuperälle ja Nooran ruokavalio koostuu kevytcolasta, kahvista ja pikaruoasta, joka toimii myös palkintona sekä lohdukkeena rankan työpäivän jälkeen. Vapaapäivinä Noora on skarppaa ja tekee terveellistä ruokaa sekä soimaa itseään kiireessä tehdyistä huonoista ravintovalinnoista. Noora on myös väsynyt ja tupakkaa kuluu päivittäin. Nooran ruokavalio osoittautuu ravintoköyhäksi ja terveystuloksista paljastuu mm. kohonneet rasva-arvot sekä kilpirauhasen vajaatoiminta. Pippa kannustaa itselleen ankaraa Nooraa kohtaamaan itsensä armollisemmin ja ohjaa Nooran ruokavalion terveellisemmäksi sekä palauttaa Nooran mieleen liikkumisen ilon ja terveyshyödyt. Kahdeksan viikkoa kestävä onnellisuusprojekti osoittautuu käänteentekeväksi niin Nooran henkiselle kuin fyysiselle hyvinvoinnille.
Olet mitä syöt, Jakso 7: Pokeriammattilaisen pikaruokakoukku
Jakso 7
Pokeriammattilaisen pikaruokakoukku
Kausi 4, 7/10. Ilari Sahamies on viimeiset 1,5 vuotta syönyt yötä päivää valtavia annoksia pikaruokaa: hampurilaisen päälle saattaa maistua vielä lihapiirakka. Pääasiassa yöllä töitä tekevä Ilari ei myöskään liiku tarpeeksi ja erilainen vuorokausirytmi harmittaa niin Ilaria kuin perhettäkin. Pipan tarkastellessa Ilarin ravintovalintoja paljastuu tukeva sokerin, rasvan ja höttöhiilareiden nauttimisen kierre, joka on jo päässyt vaikuttamaan Ilarin veriarvoihin sekä kehon koostumukseen. Ilari tarttuu Pipan ohjeistuksiin hanakasti, mutta riittääkö kahdeksan viikkoa kitkemään Ilarin yölliset herkkuhimot ja saamaan hänet arvostamaan omaa hyvinvointiaan?
Olet mitä syöt, Jakso 8: Dieettikierteen pysäytys
Jakso 8
Dieettikierteen pysäytys
Kausi 4, 8/10. Toimittaja Sanna Ukkola on laihduttanut säännöllisen epäsäännöllisesti koko aikuisikänsä. Pussikeitot ja muu dieettikulttuuri sekä vaaka hallitsevat Sannan elämää ja hän toivoo sydämensä pohjasta, että voisi syödä ilman, että joutuu jatkuvasti ajattelemaan painoaan. Hän pelkää sotkeneensa aineenvaihduntansa ja uskoo, että Pippa ei häntä pysty auttamaan. Korkeat stressitasot ja huono palautuminen tulevat Sannalle ikävänä yllätyksenä ja sydäntautiriskin korkeus saa Sannan vakavaksi. Pippa opastaa Sannan monipuolisen ja terveellisen ruokavalion äärelle sekä antaa liikuntavinkkejä, jotka kaikki houkuttavat Sannaa. Mutta saako Pippa vakuutettua Sannan hylkäämään laihdutuskuurit ja vapautettua hänet laihdutusajatuksista?
Olet mitä syöt, Jakso 9: Someaktivistin hyvinvointiprojekti
Jakso 9
Someaktivistin hyvinvointiprojekti
Kausi 4, 9/10. Toimittaja, juontaja ja someaktivisti Laura Haimilan päivät täyttyvät töistä. Aamu alkaa uskollisesti aina puurolla, mutta sen jälkeen ruoalla ja ravintovalinnoilla ei ole niin väliä: Laura syö kun nälkä iskee - jos silloinkaan. Kahvihetkien vakiokalustoon kuuluu jonkinlainen leivonnainen ja ilta-ateria on yleensä jonkun muun, eli pikaruokaravintolan valmistama. Liikuntaan Lauralla on haastava suhde, sillä hän kokee, että lajissa pitäisi olla hyvä ellei paras, jotta sitä voisi tehdä. Lauraa vaivaa jatkuva väsymys ja mieliala voisi olla onnellisempi. Pippa on hyvin huolissaan Lauran kehon ravintoaineiden puutostiloista sekä päivittäisestä energiavajeesta. Pipan ohjauksessa Laura aloittaa hyvinvointiprojektin, jossa keskiössä ovat ateriarytmin ja ravinnon laadun parantaminen sekä Lauran itsensä kanssa viettämät minä-treenit. Kuinka Lauran prosessin käy kun hän saa kesken kaiken musertavan suru-uutisen?
Olet mitä syöt, Jakso 10: Yötyöläisen energiavaje
Jakso 10
Yötyöläisen energiavaje
Kausi 4, 10/10. Media-alalla työskentelevä Pertti juontaa öisin radio-ohjelmaa ja vuorokausirytmi on sen myötä käänteinen. Pertti syö vain noin kerran päivässä ja tuolloin miehelle maistuu rasvainen, lihapitoinen ruoka. Välipalana ja pikaisena nälän sammuttajana Pertti juo päivittäin energiajuomaa ja liikkuminen paikasta toiseen lyhyilläkin matkoilla sujuu autolla. Pertin ruokavalio paljastuu hyvin ravintoköyhäksi ja sokeriseksi, eikä päivittäinen energiantarve täyty lainkaan. Pippa kohtaa järkytyksekseen lääkäriurallaan harvinaisen lukema, kun Pertin veren rasva-arvo paljastuu hengenvaarallisen korkeaksi. Pippa laatii Pertille sopivan ruokavalion ja liikuntaohjeistuksen tilanteen korjaamiseksi, mutta vanhat tavat, yksin itselle kokkaaminen ja säännöllinen liikkuminen ovat Pertille haasteita, joiden nujertamiseksi tarvitaan aikaa - riittävätkö kahdeksan viikkoa Pertille minkäänlaisen muutoksen saavuttamiseen?