Mainos
  • Live

    ATP Tennis: Basel

    Ti 23.10. 16:00 - 19:40
  • Live

    Ravit: Toto5

    Ti 23.10. 19:00 - 20:50
  • Live

    Tulosruutu

    Ti 23.10. 19:25 - 19:30
  • Live

    Jalkapallostudio

    Ti 23.10. 19:30 - 19:50
  • Live

    UEFA Champions League: Young Boys - Valencia

    Ti 23.10. 19:40 - 21:50
Mainos
Syntynyt 17.10.1979 Espoo, Suomi
Pituus: 175 cm
Paino: 70 kg

Maailmanmestari 2007

 
Kimi Räikkönen on kaikkien aikojen kolmas suomalainen F1-maailmanmestari. Hän teki kaudella 2012 paluun formula ykkösiin kahden vuoden tauon jälkeen.

Räikkönen osoitti kuuluvansa maailman parhaiden kuljettajien kastiin kaasuttelemalle MM-pisteille heti uransa avauskisassa Australian Melbournessa 2001. Ennen F1-debyyttiään Kimi oli ajanut Britannian formula Renault -sarjan mestariksi. Koskaan aikaisemmin ei kuljettajaa oltu rekrytoitu suoraan niin pienestä luokasta F-ykkösiin. Sauberin ratissa kaudella 2001 hankitut yhdeksän MM-pistettä aukaisivat Kimille tien F1-sarjan ehdottomaan eliittiin kuuluvaan McLaren-talliin kaksinkertaisen maailmanmestarin Mika Häkkisen paikalle.

Debyyttikaudella 2001 Räikkönen valittiin formula ykkösten vuoden tulokkaaksi. Kauden 2002 jälkeen monet asiantuntijat rankkasivat hänet kauden toiseksi parhaaksi kuljettajaksi mestaruuden voittaneen Michael Schumacherin jälkeen. Räikkönen vastasi kauden 2002 hienoimmasta ohituksesta niputtamalla Juan Pablo Montoyan Hungaroringilla.

Uran avausvoitto

Kaudella 2003 Räikkönen otti jälleen askeleen eteenpäin. Uransa avausvoiton hän ajoi Malesiassa ja ensimmäisen paalupaikkansa Nurburgringillä. MM-taistossa Räikkönen tarjosi Michael Schumacherille kovan vastuksen kauden päätöskisan viimeiselle kierrokselle asti, vaikka joutui taistelemaan saksalaista vastaan McLaren-tallin edellisvuotisella MP4-17D-autolla. Schumacher vei kuitenkin mestaruuden kahden pisteen erolla.

Räikköselle kauden 2004 huippuhetki osui Belgiaan Span radalle, jossa hän ajoi uransa toisen GP-voiton. Kauden ensimmäinen puolikas oli aikaa, jota Räikkönen ei mieluusti muistele. McLaren-tallin ajokki oli lupaavista talvitesteistä huolimatta susi. Kauden seitsemästä ensimmäisestä GP-kilpailusta viisi päättyi keskeytykseen, mikä tarkoitti, että haaveet mestaruustaistelusta saattoi unohtaa.

Myös kauden 2005 alku oli McLaren-tallilta vaisu. Räikkönen pääsi kärkivauhtiin vasta Imolassa ajetussa kauden neljännessä osakilpailussa, joka kuitenkin päättyi keskeytykseen kärkipaikalta. Neljän osakilpailun jälkeen Renault-kuljettaja Fernando Alonso oli ehtinyt repäistä 29 pisteen kaulan suomalaiseen. Räikkönen ilmoittautui mukaan mestaruustaistoon voittamalla kaksi seuraavaa osakilpailua Espanjassa ja Monacossa. Yhdistelmä Räikkönen-McLaren oli radalla lähes lyömätön, mutta auton luotettavuusongelmat maksoivat suomalaiskuljettajalle kalliita pisteitä. Moottorinvaihtojen takia Räikkönen joutui antamaan peräti neljässä kilpailussa muille 10 lähtöruutua tasoitusta. Kauden aikana Kimi nappasi yhteensä seitsemän GP-voittoa, joista kenties hienoimman Japanin GP:ssä. Räikkönen teki hienon nousun 17. lähtöruudusta ja ohitti kisaa johtaneen Giancarlo Fisichellan viimeisen kierroksen alussa. Kauden päätteeksi Räikkönen palkittiin toisen kerran MM-hopealla.

Kauden 2006 alku ei sujunut toivotusti, joten McLaren-kuski Räikkönen joutui myöntämään jo kuudennen osakilpailun jälkeen, että mestaruus on Renault'n ja Ferrarin kauppa. Parhaimmillaan Räikkönen ylsi toiseksi Australiassa ja Italiassa. MM-loppupisteissä hän oli viides. Italian GP:n jälkeen Ferrari-talli tiedotti Räikkösen sopimuksesta. Suomalaiskuski sai täytettäväkseen seitsenkertaisen maailmanmestarin Michael Schumacherinpaikan. Samalla hänestä tuli sen hetken kovapalkkaisin F1-kuljettaja.

Viimein mestaruus

Räikkösen maailmanmestaruus tuli jännittävimpien mahdollisten tapahtumien jälkeen. Kauden avauskisan - ja ensimmäisen Ferrari-kisansa - Kimi voitti Australiassa näytöstyyliin. Sen jälkeen suomalaisella oli kuitenkin vaikeuksia päästä sinuiksi Ferrari-auton kanssa ja Lewis Hamilton karkasi MM-sarjassa 26 pisteen etumatkalle. Kimin kauden suunta kääntyi Ranskan GP:n voitolla. Sitä seurasivat voitot Britannian GP:ssä, Belgian GP:ssä ja Kiinan GP:ssä. Lopulta kauden päätöskisaan Brasiliaan lähdettiin asetelmassa, jossa Räikkönen oli enää seitsemän pisteen päässä Hamiltonista.

Päätöskisan tapahtumat olivat kuin sadusta: Ykkösruudussa ollut Ferrarin Felipe Massa siirtyi heti startin jälkeen kakkosruudussa olleen Hamiltonin eteen hidastamaan häntä, jolloin kolmosruudussa ollut Räikkönen pääsi nousemaan lähtökiihdytyksessä Hamiltonin edelle. Avauskierroksen aikana myös Fernando Alonso ohitti Hamiltonin. Pian Alonson suorittaman ohituksen jälkeen Hamilton lipesi ulos, mutta pystyi palaamaan takaisin radalle ja jatkamaan ajamista. Kahdeksannella kierroksella Hamiltonin McLaren-auton vauhti hyytyi vaihteistovian takia hetkellisesti todella pahasti. Hän lähes seisahtui radalle, mutta sai autonsa vielä uudestaan vauhtiin. Hamilton putosi siinä yhteydessä 18. sijalle. Hamilton siirtyi kolmen varikkokäynnin taktiikkaan ja otti muista kärkiautoista poiketen superpehmeään rengasseoksen, muttei pystynyt kirimään seitsemättä sijaa korkeammalle. Alonso ei myöskään pystynyt haastamaan Ferrari-autojen vauhtia, vaan jäi kärjestä lähes minuutin. Räikkönen siirtyi kisan kärkeen Massan edelle toisten varikkokäyntien yhteydessä. Massa varmisti kakkossijallaan sen, ettei Alonso saanut mestaruuteen tarvitsemiaan pisteitä. Räikkönen päihitti sekä Hamiltonin että Alonson yhdellä pisteellä ja hänestä kruunattiin lajin historian kolmas suomalainen maailmanmestari.

Räikkönen aloitti kauden 2008 vakuuttavasti. Malesian ja Espanjan GP:n voittojen jälkeen hän johti MM-sarjaa yhdeksän pisteen erolla. Siinä vaiheessa moni oli valmis lyömään rahansa likoon Räikkösen mestaruuden puolesta. Loppukausi oli kuitenkin suomalaiskuljettajalle paha pettymys, sillä enempää voittoja ei tullut ja Räikkönen putosi mestaruustaistelusta ennen kahta viimeistä kilpailua. Huonoa onnea hänellä oli muun muassa Ranskan GP:ssä, kun voitto karkasi pakoputken irtoamisen takia. Räikkösellä oli kuitenkin yllättäviä vaikeuksia päästä tallitoverinsa Felipe Massan vauhtiin varsinkin aika-ajoissa. Syytä tähän on haettu renkaista ja auton säädöistä, jotka sopivat paremmin brasilialaiskuljettajalle. Räikkönen sortui myös muutamaan alokasmaiseen virheeseen. Nopeuttaan Räikkönen väläytteli ajamalla peräti kymmenessä kilpailussa nopeimman kierroksen.

Kausi 2009 jäi Räikkösen viimeiseksi Ferrari-tallissa, vaikka hänellä olisi ollut sopimus myös seuraavasta vuodesta. Ferrari osti suomalaiskuljettajan ulos sopimuksestaan, jotta saisi raivattua tilaa Fernando Alonsolle. Jo pitkään ennakoitua siirtoa vauhditti espanjalaisen Santander-pankin tulo Ferrarin pääsponsoriksi. Ajosuoritusten perusteella potkuja oli vaikea perustella, sillä varsinkin loppukaudesta Räikkönen osoitti olevansa edelleen lähtöruudukon eliittiä. Kauden kohokohta oli upea voitto Span radalla. Muualla Ferrarin vauhti ei riittänyt terävimpään kärkeen, vaikka Räikkönen napsikin kauden jälkimmäisellä puoliskolla useita palkintosijoja. Oliko puhdasta sattumaa, että Kimin vauhti nousi uudelle tasolle sen jälkeen, kun hänestä tuli tallin kiistaton ykköskuski Massan loukkaannuttua vakavasti Unkarissa?

Rallin pariin

Vuonna 2009 Räikkönen osallistui F1-kisojen lisäksi myös Suomen MM-ralliin sekä pariin SM-sarjan osakilpailuun. Ferrarilta lähdön jälkeen Räikkönen siirtyikin rallin pariin ja osallistui kaudella 2010 kaikkiaan 12 MM-osakilpailuun Citroënin junioritiimin WRC-autolla. Räikkösen ajoa leimasivat useat ajovirheet, mutta hän myös osoitti, että ralliautokin pysyy hyppysissä. Räikkönen otti ensimmäiset MM-pisteensä Jordanian rallissa ja samalla hänestä tuli toinen kuljettaja, joka on napsinut pisteitä sekä F1-sarjassa että MM-rallissa. Räikkösen paras tulos kaudella 2010, sekä koko ralliuralla, oli Turkin MM-osakilpailun viides sija. Saksan asvalttirallissa Räikkönen kaasutteli toistaiseksi ainoan erikoiskoevoittonsa.

Räikkönen jatkoi MM-ralliuraansa kaudella 2011, mutta tällä kertaa suomalaistähti kiersi MM-sirkusta oman tallinsa ICE 1 Racingin kanssa. Räikkösen ajossa oli varsinkin alkukaudella enemmän varmuutta, sillä kuudessa ensimmäisessä rallissa, joihin Räikkönen osallistui, hän ajoi pisteille. Loppukauden kisoissa Räikköselle kertyi kolme peräkkäistä keskeytystä, ja samalla huhut Kimin paluusta formula ykkösiin vahvistuivat entisestään. Räikkönen kävi neuvotteluja Williamsin kanssa, mutta päätyi lopulta Lotukselle, jonka kanssa hän teki kaksivuotisen sopimuksen. Räikkönen ei palaa formulasirkukseen pelkästään lämmittelemään, sillä hän on asettanut tavoitteekseen toisen maailmanmestaruuden voittamisen.

Kauden 2011 aikana Räikkönen kävi testaamassa taitojaan myös Nascar-sarjan Truck- ja Nationwide-luokan kilpailuissa.

Paluu formuloihin

Kaudeksi 2012 Räikkönen teki kaivatun paluun formuloihin. Testeissä Räikkösen vauhti oli lupaavaa, ja jo avauskisassa Lotus osoitti kisavauhtinsa. Vaikka Räikkönen karsiutui ensimmäisessä aika-ajo-osiossa, nousi hän kisassa upeasti seitsemänneksi. Seuraavassa kisassa Räikkönen sijoittui jo viidenneksi, ja Kiinaan mennessä vauhti oli edelleen nousussa.

Kiinan GP:ssä Räikkönen taisteli loppuun asti palkintopallisijasta, mutta hänen renkaansa pettivät aivan kisan lopussa. Räikkönen tuli maaliin 14:ntenä. Se jäi Räikkösen kauden ainoaksi pisteettömäksi kisaksi. F1-sirkuksen Euroopan-kiertueella Räikkönen nousi palkintopallille neljässä kisassa kuudesta. Maamme-laulua ei kuitenkaan Euroopassa kuultu.

Räikkönen ajoi viisi kisaa ilman palkintopallisijoja, kunnes kauden kolmanneksi viimeisessä GP:ssä Abu Dhabissa Räikkönen palasi korkeimmalle korokkeelle ajamalla kisan voittoon. MM-sarjassa Räikkönen sijoittui komeasti kolmanneksi ja nosti Lotuksen valmistajien MM-sarjassa neljänneksi.

Kausi 2013 alkoi suomalaisen osalta fantastisesti: voitto heltisi heti Australian avauskisasta. Räikkösen kausi jatkui kuitenkin vaihtelevana. Tuloksena oli yhteensä kahdeksan palkintopallisijaa ja MM-sarjan viides sija. Syyskuussa 2013 Ferrari julkisti Räikkösen siirtyvän takaisin italialaistalliin kaudesta 2014 alkaen. 

Kimin paluukausi Ferrarin ratissa ei sujunut parhaalla mahdollisella tavalla: italialaistalli ei saanut autoa kunnolla toimimaan suomalaisen alla, ja Räikkösen oli vuonna 2014 tyytyminen MM-sarjan 12. sijaan. Vuonna 2015 Ferrari otti huomattavan kehitysaskeleen eteenpäin ja uusi auto sopi Räikkösen ajotyyliin paremmin. Toisaalta kaudesta jäivät mieleen kolaroinnit Valtteri Bottaksen kanssa epäonniset keskeytykset. Räikkönen oli lopulta MM-sarjan neljäs. Hän saavutti kaudella 2015 kolme palkintopallipaikkaa.

Kaudella 2016 Räikkönen sijoittui MM-sarjassa kuudenneksi. Yhtään voittoa suomalaisen tilille ei napsahtanut, mutta aika-ajovertailussa hän voitti tallikaverinsa Sebastian Vettelin 11–10.  Kaudella 2017 Räikkönen sijoittui MM-taistossa neljänneksi napattuaan seitsemän palkintosijaa.

Uusimmat uutiset

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme