Mainos
  • Live

    Moto3: Japanin aika-ajot

    La 20.10. 06:30 - 07:25
  • Live

    MotoGP: Japanin aika-ajot

    La 20.10. 08:05 - 09:05
  • Live

    Moto2: Japanin aika-ajot

    La 20.10. 09:05 - 10:05
  • Live

    La Liga: Real Madrid - Levante

    La 20.10. 13:55 - 15:55
  • Live

    Ravit: Toto76

    La 20.10. 15:00 - 18:15
Mainos
Tallit

MCLAREN

         Kotimaa:  Iso-Britannia
         Päämaja:  Woking, Iso-Britannia
            Auto:  MCL33
     Voimanlähde:  Renault R.E.18
         Renkaat:  Pirelli
  Tallipäällikkö:  Éric Boullier
Tekninen johtaja:  Tim Goss

 Kisakuljettajat:  14 Fernando Alonso,
                   47 Stoffel Vandoorne

 
Uudessa-Seelannissa syntyi vuonna 1937 Bruce McLaren -niminen poika, jonka intohimoksi muodostuivat nopeat autot. Kilpa-autoilijana hän raivasi tiensä aina formula ykkösiin asti.

Vuonna 1959 22-vuotias Bruce McLaren ajoi Cooper-autolla formula ykkösten USA:n GP:ssä maaliin kaikkien aikojen nuorimpana osakilpailuvoittajana. Hänen ennätyksensä löi vasta Fernando Alonso kaudella 2003.

McLaren perusti oman urheiluautotallinsa vuonna 1963 Teddy ja Timmy Mayerin kanssa. F1-luokassa hän ajoi vielä parin kauden ajan Cooperin lukuun, kunnes McLaren-talli laajensi urheiluautoista formula ykkösiin kaudeksi 1966. Bruce McLaren ajoi nimeään kantavan tallin ensimmäisen osakilpailuvoiton Belgiassa 1968. Menestystä tuli myös Can Am -urheiluautojen puolelta, jossa McLaren yhdessä Denny Hulmen kanssa voitti mestaruudet 1967-69.

Bruce McLarenin traaginen kuolema

Kauden 1970 alussa McLaren-talli saalisti säännöllisesti hyviä sijoituksia formula ykkösistä, mutta traaginen käänne koettiin heinäkuussa. Bruce McLaren oli Goodwoodin radalla testaamassa Can Am -autoa, kun takakate irtosi itsestään täydessä vauhdissa. Auto syöksyi hallitsemattomasti ulos radalta surmaten Bruce McLarenin.

Teddy Mayer lähti Brucen kuoleman jälkeen vetämään tallia ja sai sen kurssin käännettyä ylöspäin kiinnitettyään kuljettajaksi Emerson Fittipaldin. Kausi 1974 toi Fittipaldille kuljettajien ja McLarenille valmistajien mestaruuden. Vuosikymmenen lopulla McLaren-talli kuitenkin hukkasi voittamisen reseptin. Ratkaisuna oli fuusioituminen nuoren Ron Dennisin vetämän Project Four -tallin kanssa.

Ron Dennisin aikakausi

1980-luvun alussa Dennis ryhtyi McLarenin tallipäälliköksi ja sai TAG-yhtiön rikkaan Mansour Ojjehin mukaan rahoittamaan tallille Porschen valmistamat turbomoottorit. Kaudella 1984 työ kantoi hedelmää: McLaren voitti kauden aikana 12 osakilpailua. Niki Lauda voitti McLarenilla kuljettajien mestaruuden. Valmistajien mestaruus tuli myös näytöstyyliin. Menestys jatkui seuraavana vuonna, vaikka Lauda olikin lopettanut uransa. Tuloksena oli sekä valmistajien mestaruus että kuljettajien mestaruus Alain Prostille. Kaudella 1986 Prost ajoi McLarenille kolmannen peräkkäisen kuljettajien MM-tittelin, mutta valmistajien mestaruus lipsahti jo Williamsille.

Kaudeksi 1988 Dennis järjesteli talliinsa kuljettajaksi Ayrton Sennan ja voimanlähteiksi Hondan turbot. Jälki oli tylyä: Senna voitti yhdessä Prostin kanssa 15 kauden 16 osakilpailusta. Voittoputki jatkui sekä kuljettajien että valmistajien sarjassa aina vuoteen 1991 asti. Senna ajoi noina vuosina kolme henkilökohtaista mestaruutta.

Mika Häkkisen mestaruudet

Seuraavan menestyspiikkinsä McLaren-talli koki Mika Häkkisen myötä. Suomalainen voitti hopeisiksi maalatuilla Mercedes-moottorien vauhdittamilla autoilla MM-kultaa 1998 ja 1999. Kaudella 2005 McLaren-talli saavutti Kimi Räikkösen johdolla kymmenen GP-voittoa, mutta kuljettajien ja valmistajien mestaruudet menivät silti Fernando Alonsolle ja Renault-tallille.

Tietovuotoskandaali ja Hamiltonin mestaruus

McLaren menetti kauden 2005 jälkeen riveistään teknisen johtajansa Adrian Neweyn, joka oli suunnitellut tallin 1990-luvun lopun ja 2000-luvun alun voittaja-autot. Neweyn ohella McLarenilta lähti kaksi aerodynamiikkaeksperttiä Peter Prodromou ja Nicholas Tombazis.

Kaudeksi 2007 McLaren sai autoonsa numeron 1, kun Alonso siirtyi hallitsevana mestarina tallin kuljettajaksi. Kausi 2007 oli McLarenin historian erikoisin. Tallikaverit Alonso ja Lewis Hamilton taistelivat tasapäisesti maailmanmestaruudesta ja taistelun tiimellyksessä Alonso riitaantui sekä Hamiltonin että Ron Dennisin kanssa. McLaren-kuskit päätyivät lopulta MM-sarjassa tasapisteisiin yhden pisteen kuljettajien mestaruuden napannelle Ferrarin Kimi Räikköselle hävinneenä. Valmistajien sarjassa McLaren jäi kaudella 2007 kokonaan ilman pisteitä, sillä talli sai 100 miljoonan dollarin sakon ja menetti kaikki tallipisteensä, kun sen todettiin käyttäneet hyväkseen Ferrarilta vuotaneita salaisia tietoja. McLarenin kauden 2008 autosta löytyi tarkastuksessa kolme sellaista kohtaa, jossa epäiltiin hyödynnetyn Ferrari-tietoja, joten McLaren joutui jättämään ne osat pois uudesta autostaan.

Kovalainen McLarenin remmiin

McLaren ja Alonso purkivat keskinäisen sopimuksensa kauden jälkeen ja Heikki Kovalainen nousi tallin kilpakuljettajaksi. Vaikka McLaren vakuutti kuljettajiensa olevan tasavertaisessa asemassa, kävi kauden aikana yhä selvemmäksi, että Kovalaisen roolina oli tukea Hamiltonia mestaruustaistelussa. Hamilton täyttikin tallin johdon toiveet ja voitti kuljettajien mestaruuden dramaattisten vaiheiden jälkeen. Valmistajien MM-sarjassa McLaren jäi Ferrarin jälkeen toiseksi.

Ron Dennis jätti McLarenin tallipäällikön tehtävät maaliskuun alussa 2009. Hänet korvasi tallin toimitusjohtajana työskennellyt Martin Whitmarsh. Dennis jatkoi kuitenkin McLaren-yhtymän johdossa.

Whitmarshin aikaan

McLarenin kausi 2009 alkoi surkeasti, kun auton vauhti oli kateissa ja talli joutui Australian GP:n jälkeen uuden skandaalin keskelle. Hamilton ja tallin urheilujohtaja Dave Ryan valehtelivat Australian GP:n tuomaristolle tilanteesta, jossa Jarno Trulli ohitti Hamiltonin turva-auton takana ajettaessa. Tapaus johti McLarenille langetettuun ehdolliseen kilpailukieltoon ja Ryanin eroon. Autoa vaivanneet ongelmat saatiin kuitenkin korjattua ja Hamilton ajoi kauden jälkimmäisellä puoliskolla kaksi GP-voittoa. Kovalaisen sopimusta ei jatkettu, ja hänen paikkansa tallissa otti hallitseva maailmanmestari Jenson Button.

Red Bullin ja Vettelin voimannäyte

Hamilton ja Button roikkuivat kaudella 2010 mukana mestaruustaistelussa loppuun asti. Turkissa ja Kanadassa McLaren-kuljettajat ajoivat perättäisiin kaksoisvoittoihin. Loppukaudesta McLarenin vauhti ei enää riittänyt Red Bullin ja Ferrarin päihittämiseen ja tallin oli tyytyminen valmistajien MM-sarjan kakkostilaan Red Bullin jälkeen.

Kaudella 2011 Red Bullin kilpuri osoittautui jälleen liian vauhdikkaasti McLarenille. Button ja Hamilton saavuttivat yhteensä kuusi osakilpailuvoittoa, mutta Red Bull varmisti toisen perättäisen MM-tittelinsä jo ennen kolmea viimeistä osakilpailua. Talli sijoittui valmistajien MM-sarjassa toiseksi, mutta ero Red Bulliin oli peräti 153 pistettä.

2012 oli kolmas peräkkäinen kausi, kun McLarenin kisakuljettajina toimivat Hamilton ja Button. Brittitallin kausi alkoikin erittäin lupaavasti Buttonin voitolla ja Hamiltonin kolmannella sijalla. Menestys ei kuitenkaan jatkunut kauden seuraavissa kisoissa. Kauden puoliväliin tultaessa britit mahtuivat vain vaivoin kymmenen eniten pisteitä keränneiden kuljettajien joukkoon. Voitot Unkarissa (Hamilton), Belgiassa (Button) ja Italiassa (Hamilton) nostivat McLarenin jälleen kärkitallien joukkoon. Lopulta McLaren joutui taipumaan valmistajien MM-taistossa Red Bullille ja Ferrarille.

Ajettuaan McLarenilla kuusi kautta Hamilton siirtyi Mercedekselle kaudella 2013 ja Buttonin ohella McLarenin kisakuskiksi tuli meksikolainen Sergio Perez. Vuosi 2013 ei tallille kuitenkaan suuria tarjonnut: kauden parhaaksi sijoitukseksi tuli Buttonin kauden päätöskisan neljäs sija Brasiliassa. Tasainen pisteiden kerääminen toi tallille valmistajien sarjan viidennen sijan.

Kaudeksi 2014 Buttonin tallikaveriksi tuli tanskalainen Kevin Magnussen. Kausi alkoikin brittitallilta mainiosti, kun Mangussen oli Australian avauskisassa toinen ja Button kolmas. Sen jälkeen ei McLarenin kuskeja palkintopallilla nähty, ja kauden saldo oli valmistajien MM-sarjan viides tila.

Paluu Hondaan

Kausi 2015 merkitsi McLarenille jällee muutosta: Mercedeksen voimanlähde väistyi japanilaisen Hondan tieltä ja Fernando Alonso teki paluun tallin kisakuskiksi. Edellisen kerran McLaren käytti Hondan moottoreita kausilla 1988-1992. Talli saavutti tuona aikana 80 osakilpailussa 44 voittoa ja 53 paalupaikkaa. Uusi aikakausi ei kuitenkaan alkanut kunniakkaasti. Talli saavutti kauden avauspisteensä vasta kuudennessa osakilpailussa Monacossa Jenson Buttonin ajettu kahdeksanneksi. Koko kauden aikana McLaren sai kasaan vain 27 pistettä ja sijoittui valmistajien MM-sarjassa toiseksi viimeiseksi.

Alonso ja Button jatkoivat McLarenin kilpakuljettajina myös kaudella 2016. Kauden alku oli jälleen mollivoittoinen, sillä ensimmäiset pistesijansa McLaren taisteli vasta neljännessä osakilpailussa. Kauden loppuun mennessä McLaren keräsi 76 pistettä, joilla heltisi MM-sarjan kuudes sija. Kauden päätteeksi Button lopetti F1-uransa, ja hänen tilalleen palkattiin loukkaantunutta Alonsoa Bahrainissa tuurannut belgialaiskuski Stoffel Vandoorne.

Koska Honda-yhteistyö ei kantanut hedelmää myöskään kaudella 2017, ilmoiti McLaren kesken kauden Renault-yhteistyöstään. Näin Hondan moottorit korvautuivat Renault'n voimanlähteillä kaudeksi 2018.

Uusimmat uutiset

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme