Mainos
  • Live

    Ravit: Toto4

    To 23.11. 19:00 - 20:35
  • Live

    Tulosruutu

    To 23.11. 19:25 - 19:30
  • Live

    SHL: Skellefteå - Luulaja

    To 23.11. 20:00 - 22:20
  • Live

    Tulosruutu

    To 23.11. 22:25 - 22:35
  • Live

    Formula 1: Vapaat harjoitukset 1 / Abu Dhabi

    Pe 24.11. 10:55 - 12:40

Räikkösen mestaruudesta tänään 10 vuotta – näin dramaattinen nousu rakentui

Tasan 10 vuotta sitten, 21. lokakuuta 2007, Kimi Räikkönen huipensi upean debyyttikautensa Ferrarilla F1-maailmanmestaruuteen. Räikkösen nousu takaa mestariksi on yksi kaikkien aikojen suorituksista F1-mestaruustaistoissa.

Räikkönen siirtyi kaudeksi 2007 Michael Schumacherin paikkaajaksi McLarenilta ja sai kovimman vastuksen entiseltä talliltaan. Kaksi edellistä mestaruutta Renault'lla voittanut Fernando Alonso ja tulokaskuski Lewis Hamilton loivat McLarenille voimakaksikon, joka pyrki vihdoin nostamaan McLarenin takaisin mestariksi. Räikkönen puolestaan palkattiin palauttamaan Ferrari ykköseksi parin vuoden tauon jälkeen tallikaverinaan Felipe Massa, joka oli edellisellä kaudella Alonson ja Schumacherin jälkeen MM-kolmonen. Mukana oli myös suomalaistulokas Heikki Kovalainen, joka ajoi ensimmäisen kautensa Renault-tallissa.

Tuohon aikaan kahdeksan parasta sai pisteitä kaavalla 10-8-6-5-4-3-2-1.

Näin kausi 2007 eteni:

1. Australian GP 18. maaliskuuta

Räikköseltä täydellinen debyytti Ferrarilla. Lauantaina paalupaikka, kisassa nopein kierros ja ennen kaikkea upea voitto. Räikkösen sijoitus vaihtui vain hetkellisesti varikkokäyntien aikana, eikä kukaan pystynyt uhkaamaan suomalaista. Hamilton oli ajamassa uransa ensimmäisessä kisassa kakkoseksi, mutta tallikaveri Alonso pääsi ohi varikkopysähdyksillä. Massa lähti kisaan viimeisenä moottorinvaihdon takia, mutta 105 000 katsojan edessä juhlat olivat punaiset ensimmäisessä Schumin aikakauden jälkeisessä kisassa. Voitto oli Räikköselle uran kymmenes ja ensimmäinen sitten kauden 2005 Japanin GP:n.

MM-kärki kisan jälkeen:
1. Räikkönen 10
2. Alonso 8
3. Hamilton 6

2. Malesian GP 8. huhtikuuta

Aika-ajossa sateen uhka toi jännitystä ja Massa oli paineen alla paras. Ferrari oli näin ollen jälleen paalupaikalla, Massan takana kärkikolmikon täydensivät Alonso ja Räikkönen. Kisa ajettiin kuivassa ja McLarenit iskivät heti lähdössä. Alonso nousi Massan ohi kisan kärkeen ja neljäntenä lähtenyt Hamilton kuittasi ensin ykkösmutkassa Räikkösen ohi ja sitten vielä Massan edelle. McLarenin kaksoisjohdon takana Massalla tuntui olevan enemmän vauhtia ja hän piti tulokaskuski Hamiltonia jatkuvassa paineessa ohitusyrityksillään. Lopulta Hamilton "huijasi" Massaa sillä seurauksella, että brassi ajautui ohitusyrityksessään radalta ulos ja putosi Räikkösen ja Nick Heidfeldin taakse viidenneksi. Hamilton pahoitteli tilannetta kisan jälkeen. Samaan aikaan Alonso repi kunnon eroa kärjessä ja rynnisti kisan voittoon. Räikkönen avasi kärkikuskien osalta varikkopelin, ja onnistui antamaan kovemmilla renkailla Hamiltonille painetta, muttei pystynyt ohittamaan. Alonso toi McLarenille ensimmäisen voiton sitten vuoden 2005 Japanin GP:n ja Hamilton täydensi kaksoisvoiton. Räikkönen nousi jälleen palkintopallille. Räikkönen sanoi kisan jälkeen, ettei suoranopeus riittänyt haastamaan McLareneja. Kovalainen otti kahdeksannella sijallaan uransa ensimmäisen F1-pisteen.

MM-kärki kisan jälkeen:
1. Alonso 18
2. Räikkönen 16
3. Hamilton 14

3. Bahrainin GP 15. huhtikuuta

Massa jatkoi vahvaa aika-ajovauhtiaan ja otti toisen perättäisen paalupaikkansa. Eturiviin ajoi tällä kertaa Hamilton, perässään Räikkönen ja Alonso. Räikkönen menetti jälleen sijoituksen kisan lähdössä, kun Alonso tunki kakkosmutkassa edelle. Suomalainen otti kuitenkin varikkokäynneillä paikkansa takaisin. Alonson vauhti katosi tämän jälkeen ja Heidfeld pääsi hänen ohitseen. Massa ajoi voittoon, Hamilton jäi hänestä 2,3 sekuntia. Räikkönen oli kolmas, ja tahdit häikäisevän tasaiselle kaudelle oli lyöty: MM-kärkikolmikko oli tasapisteissä kolmen kisan jälkeen, ensimmäisen kerran sitten vuoden 1950. Hamiltonista tuli ensimmäinen kuljettaja, joka oli palkintopallilla uransa kolmessa ensimmäisessä kisassa.

MM-kärki kisan jälkeen:
1. Alonso 22
2. Räikkönen 22
3. Hamilton 22

4. Espanjan GP 13. toukokuuta

Alonso näytti jo ottavan paalupaikan kotikisassaan, mutta Massan putki jatkui, kun hän kurvasi ykköseksi vain 0,03 sekunnin erolla. Ferrarille jo kauden neljäs paalu. Räikkönen oli kolmatta kertaa peräkkäin aika-ajon kolmas. Kisan lähtö jouduttiin uusimaan, kun Jarno Trullin Toyota sammui ruudukkoon. Uudella yrityksellä mentiin kovaa: Massa ja Alonso osuivat toisiinsa ykkösmutkassa ja Alonso ajautui radalta ulos. Hän palasi radalle neljäntenä, paikkansa hävinneen Räikkösen perään. Avauskierroksella nähtiin peräti kahdeksan keskeytystä. Räikkönen liittyi keskeyttäneiden joukkoon yhdeksännellä kierroksella, kun auton elektroniikka petti. Massan auton perästä iski liekkiä varikkokäynnillä, mutta brassi ajoi kisan voittoon ennen Hamiltonia ja Alonsoa. Tulos tiesi sitä, että Hamilton nousi MM-sarjan kärkeen historian nuorimpana kuljettajana. Hän otti ennätyksen haltuun tallinsa perustajalta Bruce McLarenilta. Hamilton oli tuolloin 22 vuotta ja 126 päivää vanha. Ennätys on yhä voimassa.

MM-kärki kisan jälkeen:
1. Hamilton 30
2. Alonso 28
3. Massa 27
4. Räikkönen 22

5. Monacon GP 27. toukokuuta

Alonso hankki McLarenille viimein paalupaikan Monacossa. Räikkösen aika-ajo oli fiasko, kun hän ajoi toisessa osiossa uima-allasmutkassa ratavalliin ja rikkoi etujousituksensa. Lopputuloksena oli 16. ruutu kisaan. Kisassa eturivistä lähteneet McLarenit pitivät muiden lähentelyt loitolla, mutta edessä oli FIA:n tutkinta. McLarenia tutkittiin tallimääräysten käyttämisestä, kun Hamiltonia pyydettiin jättämään ohitusyritykset Alonsosta sikseen. F1-moguli Bernie Ecclestone uhkasi McLarenia MM-sarjasta sulkemisella tai pistemenetyksillä, mutta lopulta mitään seuraamuksia ei tullut, kun FIA tutki radioliikenteen eikä löytänyt mitään vilppiä. Kukaan ei pystynyt vastaamaan McLarenien vauhtiin ja Massa oli kisan kolmas yli minuutin erolla voittaja-Alonsoon. Räikkönen nousi takaa kahdeksanneksi ja otti yhden pisteen. Kuten nyt tiedämme, tuo piste oli äärimmäisen arvokas.

MM-kärki kisan jälkeen:
1. Alonso 38
2. Hamilton 38
3. Massa 33
4. Räikkönen 23

6. Kanadan GP 10. kesäkuuta

Räikkönen oli jo 15 pisteen päässä MM-kärkikaksikosta ja aika-ajon jälkeen näytti vaikealta. McLaren otti eturivin järjestyksessä Hamilton-Alonso ja Heidfeldkin pääsi BMW Sauberillaan suomalaisen edelle. Kilpailusta tuli Hamiltonin juhla, hän otti uransa ensimmäisen voiton vasta kuudennessa kisassaan. Hän onnistui puolustautumaan Alonson ohitusyritystä vastaan avausmutkassa ja Alonso ajautui leveäksi. Näin Heidfeld pääsi kakkoseksi. Alonson kisa oli vaikea, hän meni avausmutkassa ulos radalta kaikkiaan neljästi.

Kisasta muistetaan ennen kaikkea Robert Kubican kammottava kolari 26. kierroksella. Hänen BMW Sauberinsa meni täysin romuksi hurjassa ulosajossa ja turva-auto kokosi porukan kasaan.

Räikkösen kilpailu oli vaikea ja hän joutui jopa Takuma Saton ohittamaksi. Lopulta hän pääsi varikkokäynneillä tiukassa tilanteessa Alonson ohi viidenneksi. Lopussa Sato ohitti Alonson ja nousi kuudenneksi. Hamiltonin takana Heidfeld oli kakkonen ja 19. ruudusta lähtenyt Alexander Wurz kolmas. Parhaimmillan kakkosena ajanut Massa hylättiin lopulta, koska hän lähti varikolta punaisen valon aikana, joten Ferrarin pistesaldoksi jäi Räikkösen vitossijan neljä pistettä. Heikki Kovalainen nousi viimeisestä ruudusta häikäisevästi neljänneksi. Alonso oli seitsemäs.

Ferrari menetti paljon valmistajien taistelussa McLarenia vastaan ja Räikkönen oli tässä vaiheessa jo 21 pistettä Hamiltonia perässä. Keskustelu tulokkaan mestaruudesta sai kunnolla tuulta alleen, eikä Alonso onnitellut Hamiltonia lainkaan kisan jälkeen.

MM-kärki kisan jälkeen:
1. Hamilton 48
2. Alonso 40
3. Massa 33
4. Räikkönen 27

7. Yhdysvaltain GP 17. kesäkuuta

Hamilton oli löytänyt flow-tilan. Hän porskutti Indianapolisissa paalulle, perässään Alonso, Massa ja Räikkönen. Kärkinelikko pääsi siististi matkaan, mutta Räikkönen sai takaa painetta Heidfeldilta ja Kovalaiselta. Kovalainen johti kisaa hetken aikaa, kun muut menivät hänen edeltään varikolle. Kisan puolivälissä Alonso pääsi jo Hamiltonin rinnalle, mutta Hamilton otti heti ensimmäisen voittonsa jälkeen toisenkin ykköstilan. Massa ja Räikkönen seurasivat, kisan jälkeen Hamilton johti MM-sarjaa 10 pisteen erolla Alonsoon ja Räikkönen oli jo 21 pisteen päässä.

MM-kärki kisan jälkeen:
1. Hamilton 58
2. Alonso 48
3. Massa 39
4. Räikkönen 32

8. Ranskan GP 1. heinäkuuta

Magny-Cours on Räikkösen metsästysmaata, mutta aika-ajossa Massa ja Hamilton olivat nopeampia, kun suomalainen teki ajovirheen. Alonsolla oli vaihdelaatikko-ongelma, ja hän jäi kymmenenteen ruutuun. Kilpailu alkoi surullisissa merkeissä, sillä kolme henkilöä kuoli helikopterionnettomuudessa lauantai-iltana. Massa ryntäsi paalulta kisan kärkeen ja Räikkönen kuittasi Hamiltonin ohi heti avausmutkassa. Räikkönen kavensi ennen varikkokäyntejä Massan johdon kahteen sekuntiin ja pysyttyään radalla kaksi kierrosta pidempään, suomalainen nousi kisan kärkeen. Räikkönen ei enää paikkaansa luovuttanut, vaan otti kauden toisen voittonsa ja juhli ensimmäisenä suomalaisena Ranskan GP:n voittoa. Massa oli toinen ennen Hamiltonia, Alonso nousi seitsemänneksi ja otti kaksi pistettä. Räikkösen jahti oli alkanut.

MM-kärki kisan jälkeen:
1. Hamilton 64
2. Alonso 50
3. Massa 47
4. Räikkönen 42

9. Britannian GP 8. heinäkuuta

Räikkösen kulmahampaat olivat esillä, mutta Hamilton ottai paalun kotikisassaan 0,102 sekunnin erolla suomalaiseen. Alonso oli kolmas ja Massa neljäs, mutta brassi sammutti autonsa startissa ja lähti kisaan viimeisenä. Hamilton piti johtonsa lähdössä, mutta Räikkönen oli aivan kannassa, Alonso puolestaan jäi kaksikosta selkeästi. Hamiltonin varikkokäynti meni mönkään, kun hän liikahti, vaikka bensaletku oli yhä autossa kiinni. Räikkönen pääsi näin edelle. McLaren yritti saada Alonson kevyemmällä autolla ison eron Räikköseen ennen toisia pysähdyksiä, mutta tämä ei onnistunut ja muun liikenteen auttamana Räikkönen ajoi toiseen perättäiseen voittoon. Alonso oli toinen ennen Hamiltonia. Hamilton oli jo yhdeksännen kerran palkintopallilla yhtä monessa kisassa. Ferrarin pääpomo Luca di Montezemolo mussutti kisan jälkeen, että on väärin, ettei Räikkönen johda MM-sarjaa, vaikka on voittanut eniten kisoja (3) tuossa vaiheessa kautta. Hamiltonilla, Alonsolla ja Massalla oli tuossa vaiheessa kaksi voittoa mieheen. Massa nousi porukan hänniltä Silverstonessa viidenneksi.

MM-kärki kisan jälkeen:
1. Hamilton 70
2. Alonso 58
3. Räikkönen 52
4. Massa 51

10. Euroopan GP 22. heinäkuuta

Euroopan GP Saksan Nürburgringillä näytti kisapäivän aluksi suomalaisittain erittäin hyvältä. Räikkönen oli ensimmäistä kertaa avauskisan jälkeen paalulla ja rengasvian takia seinään osunut Hamilton jäi kymmenenteen ruutuun. Räikkönen porhalsi sateen uhan alla startista kärkeen ja sai Alonson ohittaneen Massan peräänsä. Avauskierroksella alkoi kuitenkin sankka sade. Tuloksena oli melkoinen liukastelu ja kolistelu. Räikkönen liukui kohtalokkaalla hetkellä, sillä hän missasi varikon sisääntulon ja joutui ajamaan toisenkin kierroksen kuivankelin renkailla. Räikkönen putosi seitsemänneksi.

Spyker-tallissa uransa ainoaksi kisaksi jääneessä kilpailussa ajanut Markus Winkelhock lähti ainoana liikkeelle täyden märän kelin renkailla ja hän johti kisaa parhaimmillaan puolen minuutin erolla Massaan ja Alonsoon. Hamilton kävi monen muun tapaan kolmoskierroksella ulkona, kun vesi valui jokina radalla. Lopulta kisa keskeytettiin sään vuoksi ja kun sade lopulta loppui, päästiin jatkamaan.

Winkelhock menetti johtonsa nopeasti ja lopulta hän keskeytti hydrauliikkavikaan 15. kierroksella. Kolmantena ajaneen Räikkösen päivä synkkeni 34. kierroksella, kun hän joutui keskeyttämään hydrauliikkavian vuoksi. Massa ajoi kärjessä ja venytti eroa Alonsoon radan kuivuessa, mutta 52. kierroksella sade palasi ja Alonso löysi iskunsa välikelin kumeilla. Hän ohitti Massan dramaattisesti 56. kierroksella osuman saattelemana ja ajoi kisan voittoon. Palkintopallille nousi myös Red Bullin Mark Webber. Hamilton pelasi uhkapeliä kuivan kelin renkailla ja jäi yhdeksänneksi. Alonso ja Massa kävivät kiivasta keskustelua ennen palkintojuhlia, Massa ei sulattanut kilpakumppaninsa ohitusta. Alonso kavensi Hamiltonin MM-johdon kahteen pisteeseen.

MM-kärki kisan jälkeen:
1. Hamilton 70
2. Alonso 68
3. Massa 59
4. Räikkönen 52

11. Unkarin GP 5. elokuuta

Unkariin lähdettäessä Räikkönen oli 18 pistettä kärkimies Hamiltonia perässä. McLaren-kuskien välillä oli kaksi pistettä ja keskinäinen kamppailu kävi kuumana. Aika-ajossa Alonsoa pidettiin varikkoruudussa pitkään ja Hamilton joutui sen takia odottelemaan. Alonso ajoi paaluajan, mutta hän sai viiden ruudun rangaistuksen Hamiltonin pidättelemisestä. Näin Hamilton lähti kisaan ykkösenä, perässään Heidfeld ja Räikkönen.

Kisa oli Hamiltonin juhlaa, sillä hän johti koko matkan ajan, ensimmäisenä kuskina kauden 2007 aikana. Räikkösellä oli kisassa vauhti kohdallaan ja hän antoi Hamiltonille painetta, muttei päässyt ohi. Räikkönen oli kakkonen ja Alonso nousi Heidfeldin perään neljänneksi. Massalle viikonloppu oli kaamea, aika-ajo meni pilalle tankkaussekaannuksen vuoksi ja hän oli kisassa vasta 13:s. Räikkönen nousi pisteissä hänen ohitseen pisteellä. Unkari aloitti Räikkösen palkintosijaputken, joka huipentui mestaruuteen.

MM-kärki kisan jälkeen:
1. Hamilton 80
2. Alonso 73
3. Räikkönen 60
4. Massa 59

12. Turkin GP 26. elokuuta

Turkissa voittoa olivat aiemmin juhlineet vain Räikkönen ja Massa. Sama kaksikko dominoi kisaa vuoden 2007 kesätauon jälkeen. Massa otti paalupaikan ennen Hamiltonia ja Räikköstä. Räikkönen nousi lähdössä Hamiltonin edelle ja lähti jahtaamaan Massan kärkipaikkaa. Brassi kuitenkin pysähtyi molemmilla varikkostopeilla Räikköstä myöhemmin ja piti paikkansa. Hamilton saavutti Ferrareita varikkokäyntien turvin, mutta eturenkaan rikkoutuminen pudotti hänet lopulta viidenneksi Heidfeldin ja Alonson taakse. Voitto oli Massalle kauden kolmas, myös Räikkösellä, Alonsolla ja Hamiltonilla oli tuossa vaiheessa kolme voittoa.

MM-kärki kisan jälkeen:
1. Hamilton 84
2. Alonso 79
3. Massa 69
4. Räikkönen 68

13. Italian GP 9. syykuuta

Turkin kaksoisvoiton jälkeen Ferrarin odotukset kotikisassa olivat korkealla, etenkin kun kyseessä oli Ferrarin 60-vuotisjuhlakisa. McLarenit olivat kuitenkin ilonpilaajia, sillä Alonso otti paalun ennen Hamiltonia, Massa oli kolmas ja Räikkönen vasta viides yli sekunnin kärkivauhtia hitaampana. Kisan lähdössä Räikkönen huudatti tifosoja nousemalla Heidfeldin ohi neljänneksi. Suru iski puseroon, kun Massa keskeytti jousituksen petettyä 11. kierroksella. Hamiltonilla puhkesi rengas 19. kierroksella ja hän putosi kuudenneksi. Hamilton kuitenkin myrskysi Räikkösen kiinni ja ohitti rohkealla liikkeellä suomalaisen ykkösmutkassa. Näin mentiin loppuun saakka, McLaren otti kauden neljännen kaksoisvoittonsa ja Räikkönen täydensi palkintojuhlat. Ero Hamiltoniin oli 18 pistettä ja jäljellä enää neljä kisaa.

MM-kärki kisan jälkeen:
1. Hamilton 92
2. Alonso 89
3. Räikkönen 74
4. Massa 69

14. Belgian GP 16. syyskuuta

Räikkösellä oli McLaren-vuosiltaan kaksi voittoa Spasta ja legendaarinen rata sopii suomalaiselle. Se nähtiin heti aika-ajossa, kun Räikkönen porhalsi paalulle vain 0,017 sekunnin erolla Massaan. Kisaa ennen McLarenin ympärillä vellonut "spygate" oli ratkennut siten, että McLarenin pisteet valmistajien MM-sarjasta pyyhittiin pois ja talli sai sadan miljoonan dollarin sakot. Ferrarilla aiemmin työskennellyt Nigel Stepney oli vuotanut McLarenille entisen työnantajansa tietoja. Kisan lähdössä Ferrari-kaksikko pääsi karkuun ja kakkosrivistä lähteneet McLarenit ottivat kiivaasti yhteen. Hamilton yritti ohitusta,mutta Alonso työnsi hänet leveäksi ja piti kolmannen paikkansa.

Massa käväisi johdossa kahdesti, kun Räikkönen tuli aiemmin vaikolle, mutta mikään ei estänyt suomalaisen kauden neljättä voittoa. Ferrari varmisti kaksoisvoitolla valmistajien mestaruuden, kun McLaren ei ollut enää kisassa mukana. Alonso oli kisassa kolmas ennen Hamiltonia.

MM-kärki kisan jälkeen:
1. Hamilton 97
2. Alonso 95
3. Räikkönen 84
4. Massa 77

15. Japanin GP 30. syyskuuta

Kauden kolmanneksi viimeisen kisan alla Räikkönen oli 13 pistettä Hamiltonia perässä. Japanin GP ajettiin Fujin radalla ensi kertaa sitten vuoden 1977. Aika-ajo ajettiin märällä radalla, vaikka sade oli jo loppunut. Hamilton otti paalun ennen Alonsoa, perässä olivat Räikkönen ja Massa. Kilpailu ajettiin kurjissa olosuhteissa todella rankassa sateessa. Ensimmäiset 19 kierrosta ajettiin turva-auton perässä. Räikkönen ja Massa komennettiin vaihtamaan ääriolosuhteiden renkaat autoihinsa, heillä oli tavalliset sadekelin renkaat käytössä. FIA ilmoitti, että kaikille oli kerrottu määräys ääriolosuhteiden renkaiden käytöstä, mutta Ferrarin tallipäällikkö Jean Todt sanoi, ettei käsky ollut tullut heille saakka. Ferrarit putosivat pakotetun varikkokäynnin takia peräjoukkoihin. Massan kisa meni piloille, kun Alexander Wurz spinnasi ykkösmutkassa ja osui häneen voimalla. Kakkosena ajanut Alonso puolestaan ajoi vesiliirron takia ulos ja radalle tuli turva-auto.

Sen takana kolmantena ollut Sebastian Vettel ajoi Mark Webberin perään ja molemmat keskeyttivät. Kolari nosti Heikki Kovalaisen kakkoseksi ja hän sai niskaansa kolmanneksi kivunneen Räikkösen, joka haki kiivaasti ohitusta. Kovalainen piti kuitenkin paikkansa ja otti uransa ensimmäisen palkintosijan. Palkintopallilla oli ensimmäisen kerran kaksi suomalaista, joskin Räikkösen takamatka kisan voittaneeseen Hamiltoniin kasvoi niin suureksi, että mestaruus näytti jo karkaavan. Vielä oli kuitenkin kaksi kisaa aikaa.

MM-kärki kisan jälkeen:
1. Hamilton 107
2. Alonso 95
3. Räikkönen 90

16. Kiinan GP 7. lokakuuta

Lähtökohta kisaan oli se, että vaikka Hamilton saisi kuusi pistettä vähemmän kuin Räikkönen ja yhden pisteen vähemmän kuin Alonso, hän varmistaisi mestaruuden. Aika-ajon perusteella britti näytti olevan vastustamaton, kun hän otti paalun ennen Räikköstä. Hän piti paikkansa kisan lähdössä märällä radalla, Räikkönen perässään.

Radan kuivuessa Hamiltonin renkaat alkoivat mennä heikkoon kuntoon ja hän meni leveäksi, minkä vuoksi Räikkönen pääsi kärkeen. Hamilton olisi varmistanut silti mestaruuden, mutta varikolle tullessa tapahtui jotain omituista. Hamilton ajoi kankaille kuluneilla renkaillaan varikkosuoralla ulos ja jumittui hiekkaan. Edessä oli uran ensimmäinen keskeytys. Kisan kärkeen nousseen Robert Kubican auto sanoi sopimuksensa irti ja Räikkönen ajoi voittoon perässään Alonso. Massa tuli maaliin kolmantena.

Voitto oli Ferrarille historian 200:s ja ohut mahdollisuus Räikkösen mestaruuteen oli hengissä. Pakka aukesi Hamiltonin nolosta keskeytyksestä, kun Alonso oli neljän ja Räikkönen seitsemän pisteen päässä ennen viimeistä kisaa.

MM-kärki kisan jälkeen:
1. Hamilton 107
2. Alonso 103
3. Räikkönen 100
4. Massa 86

17. Brasilian GP 21. lokakuuta

Mahdottomasta tuli mahdollista. Räikkösen oli käytännössä pakko voittaa, eikä Alonso saanut sijoittua kolmatta paremmin. Samaan aikaan Hamiltonin piti saada seitsemän pistettä vähemmän. Edellisen kerran mestaruus oli ratkottu päätöskisassa kolmen miehen kesken vuonna 1986.

Aika-ajo ei ollut Räikkösen kannalta optimaalinen, sillä Massa ja Hamilton olivat häntä nopeampia. Alonso jäi suomalaisen taakse nelosruutuun.

Kilpailun ensimmäinen kierros käänsi tilannetta: Räikkönen nousi heti lähdössä Hamiltonin edelle kakkoseksi ja kolmosmutkassa Alonso pääsi britin ohi. Hamilton yritti hyökätä takaisin, mutta lukitsi renkaansa ja ajautui radalta ulos. Hän palasi radalle kahdeksantena, ja yhtäkkiä oltiin tilanteessa, että Räikkönen olisi nousemassa mestariksi, jos pääsee Massasta ohi. Hamilton nousi nopeasti kuudenneksi, mutta sitten autoon iski vaihdelaatikkovika. Hän tippui sijalle 18 ja Ferrarit menivät kärjessä menojaan.

Massa piti kärkipaikan ensimmäisten varikkokäyntien jälkeen, mutta teki ennen toisia pysähdyksiä ajovirheen ja Räikkönen pääsi lähelle. Toisen pysähdyksensä Räikkönen teki kolme kierrosta Massaa myöhemmin ja nousi huippunopeiden kierrostensa turvin kisan kärkeen. Mestaruus oli käden ulottuvilla.

Hamilton taisteli kaikkensa ja nousi lopussa seitsemänneksi, mutta se ei riittänyt. Räikkönen voitti ja nousi 17 pisteen takamatkalta mestariksi kahden viimeisen kisan voitolla. McLaren valitti vielä kisan jälkeen BMW Sauberin ja Williamsin polttoaine-epäselvyyksistä, mutta mikään ei auttanut: Räikkönen otti maailmanmestaruuden ja sekä Hamilton että Alonso jäivät taakse vain pisteen erolla.

– Välillä ei ollut monta, joka uskoi meihin, mutta talli teki koko ajan rajusti töitä, Räikkönen sanoi kisan jälkeen.

– Minulla on aina ollut vähän oma tyyli tehdä asioita, siihen ei ole moni uskonut, mutta se on tuottanut hyvää tulosta. Vaikeuksia ei ollut koskaan.

MM-kärki kisan jälkeen:
1. Räikkönen 110
2. Hamilton 109
3. Alonso 109



Uusimmat uutiset

Formulat MTV:n kanavilla

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot