Mainos
  • Live

    Ravit: Toto4

    Ma 11.12. 19:00 - 20:35
  • Live

    Tulosruutu

    Ma 11.12. 19:25 - 19:30
  • Live

    Tulosruutu

    Ma 11.12. 22:25 - 22:35
  • Live

    Jääkiekkostudio

    Ti 12.12. 18:00 - 18:25
  • Live

    CHL Playoffs: Brno - JYP

    Ti 12.12. 18:25 - 20:50

Räikkösen tuskailu summasi Ferrarin takamatkan – Mercedeksen bensaedusta tylyjä lukuja

Pienempi polttoaineenkulutus oli yksi Mercedeksen aseista Ferraria vastaan niin F1-kauden päätöskisassa Abu Dhabissa ja kuin koko sesongin aikana.

Mercedeksen esitys Abu Dhabissa oli murskaava. MM-kolmonen Valtteri Bottas ja maailmanmestari Lewis Hamilton ajoivat kaksoisvoittoon, kun MM-sarjassa toiseksi tullut Ferrarin Sebastian Vettel jäi Bottaksesta lähes 20 sekuntia.

Vaikka Mersut olivat Yas Marinan radalla selvästi paremmassa vauhdissa kuin Ferrarit, Bottaksen paras kierros oli vain reilun kymmenyksen Vettelin vastaavaa parempi. Tässä tullaankin bensankulutukseen ja sen säätelyyn. Saksalaisen Auto Motor und Sportin mukaan Mercedes-kuskit pystyivät ajamaan koko kisan polttoainetta säästelemättä, kun taas Vettel kykeni kaasuttelemaan 55 kierroksesta vapaasti vain ensimmäiset 20 ja viimeiset 10.

Ferrarin ongelman vahvisti myös Kimi Räikkönen.

– Oikeastaan koko kisa oli enemmän tai vähemmän bensan säästöä, varsinkin varikkopysähdyksen jälkeen. Nostelet (jalkaa kaasulta) pari sataa metriä ennen mutkaa ja liu’uttelet sinne, niin ei sillä ole oikein mitään tekemistä kilvanajon kanssa. No, säännöt ovat sääntöjä. Jotkut joutuvat tekemään sitä enemmän kuin toiset, mutta kaukana mistään kauhean mukavasta, Räikkönen kommentoi C Morelle.

Auto Motor und Sportin mukaan Mercedes-kuskit saivat nauttia samasta edusta useaan otteeseen päättyneen kauden aikana. Esimerkiksi Meksikossa Bottas ja Hamilton käyttivät vain 89 kiloa polttoainetta, kun sallittu maksimi on 105 kiloa kisaa kohden. Samalla Ferrarit tarvitsivat 101 kiloa. Eroa voi ainakin osaksi selittää se, ettei Mercedes välttämättä edes iskenyt tankkejaan täyteen, ja taktikoi näin kuskeilleen kevyemmän auton.

Ferrarilla ja Renault-moottoreita käyttävällä Red Bullilla ei tätä taktiikkakorttia ollut, ainakaan siinä määrin kuin mestaritallilla. Polttoaineenkulutus on oivallinen mittari moottorin suorituskykyä vertailtaessa, ja tällä rintamalla Mercedes löi päävastustajansa päättyneellä kaudella selvästi.

Uusimmat uutiset

Formulat MTV:n kanavilla

    Ei tulevia TV-esityksiä

    Tässä lajissa ei ole tiedossa olevia TV-esityksiä seuraavan kolmen kuukauden aikana.

  • Katso lisää
Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot