Mainos
  • Live

    Ravit: Toto4

    Ma 11.12. 19:00 - 20:35
  • Live

    Tulosruutu

    Ma 11.12. 19:25 - 19:30
  • Live

    Tulosruutu

    Ma 11.12. 22:25 - 22:35
  • Live

    Jääkiekkostudio

    Ti 12.12. 18:00 - 18:25
  • Live

    CHL Playoffs: Brno - JYP

    Ti 12.12. 18:25 - 20:50

Uusi F1-logo sai faneilta tyrmäyksen: graafikko esittelee kymmeniä hylättyjä vaihtoehtoja

Sunnuntaina esitelty formula ykkösten uusi logo viestii rohkeutta, aggressiivisuutta ja soljuvuutta, käy ilmi brändiuudistuksen suunnitelleen toimiston esittelykansiosta.

Uusi F1-logo esiteltiin heti Abu Dhabin päätöskisan palkintopalliseremonian päätteeksi juhlallisin menoin. Valtteri Bottas pääsi suihkuttamaan voittokuohuvat uudella tunnuksella varustetusta pullosta.

Useimmat fanit ottivat vuodesta 1993 F1:siä koristaneen logon jäähyväiset raskaasti. MTV Sportin äänestyksessä 27 prosenttia vastaajista oli maanantaihin kello 10 mennessä pitänyt uutta logoa vanhaa parempana.

Äänestys

Onko uusi F1-logo mielestäsi parempi kuin vanha?

Kyllä 25%

Ei 75%

25%
75%
ääniä 4903 kpl

Verkkosivusto Creative Review esittelee lukuisia muita amerikkalaisen mainostoimiston Wieden+Kennedyn tekemiä logohahmotelmia, joiden joukosta nykyinen tunnus valikoitui.

F1:n nykyinen omistaja Liberty Media kertoi vaihtamisen tarpeen tulleen vanhan logon sisälle tyhjään tilaan piilotetun numero ykkösen luomasta ongelmasta. Toiset uskoivat, että Liberty haluaa hävittää logon kautta lajia pitkään hallinneen Bernie Ecclestonen perintöä. W+K:n projektijohtajan Richard Turleyn mukaan monimutkainen logo symboloi uusien omistajien mielestä liikaa insinöörivetoisuutta, josta halutaan liikkua enemmän fanilähtöiseen ajatteluun.

– Fanit haluavat parantaa yhteyttään formula ykkösiin kuskien, kilpailun ja lajin inhimillisen puolen kautta sekä jännittämällä rengas rengasta vasten kisaamista, F1-sarjan markkinointipäällikkö Ellie Norman sanoo Libertyn kuluttajatutkimuksista.

– Se vie meidät kauemmas siitä, että F1 on suljettua ja että siinä on kyse vain autoista ja bisneksestä, hän jatkaa.

Turleyn mukaan logo kuvastaa hyvin tätä yksinkertaisempaa ajattelua.

– Lopputulos edustaa näitä arvoja. Se on suoraviivainen, yllättävä ja dynaaminen. Logo koostuu kolmesta yksinkertaisesta muodosta, jotka tulevat autojen nopeudesta ja kilparadan mutkista.

Brändiuudistus näkyy logon lisäksi sarjan kaikessa muussa viestinnässä. W+K suunnitteli formula ykkösille myös uudet fontit, joita nähdään jatkossa muun muassa digitaalisessa mediassa, ratojen koristeluissa, yksittäisten kisojen brändäyksessä sekä fanituotteissa.

Kaikki logovaihtoehdot ja fonttinäytteet löytyvät Creative Review'n sivuilta.

Uusimmat uutiset

Formulat MTV:n kanavilla

    Ei tulevia TV-esityksiä

    Tässä lajissa ei ole tiedossa olevia TV-esityksiä seuraavan kolmen kuukauden aikana.

  • Katso lisää
Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot