Nordic Business Forumin opit: Mikä vaikuttaa yrityksen menestykseen?

Nordic Business Forum 2016 tarjosi kahden inspiroivan päivän ajan huippupuhujien näkemyksiä niin johtajuuteen, menestykseen kuin markkinointiin. Mitkä olivat seminaarin tärkeimmät opit menestyvistä yrityksistä?

Kaiken keskiössä on yrityskulttuuri 

Tiikeriäidin kehtolaulu -bestsellerin kirjoittaja, professori Amy Chua kävi läpi esityksessään, mitkä tekijät yhdistävät menestyviä yksilöitä ja tiimejä. Hänen ”The Triple Package” -teoriansa mukaan menestyjiä yhdistää usein:

  • tunne omasta erityisyydestä ja ylikorostunut usko itseensä
  • mutta myös epävarmuus itsestä ja osaamisestaan
  • pitkäjänteisyys ja itsekuri

Nämä kaikki kolme ominaisuutta saavat yksilön tai tiimin tavoittelemaan yhä nälkäisemmin tavoitteittaan ja onnistumisia. Nämä eivät välttämättä ole luontaisia piirteitä, vaan ennen kaikkea kulttuurisia tekijöitä – myös yrityksessä!

Pixar ja Walt Disney -studioiden johtaja Ed Catmull korosti, että kaikissa on potentiaalia luovuuteen. Riippuu yrityksestä ja sen kulttuurista, kannustetaanko ja tuetaanko sitä, vai tyrehdytetäänkö sitä esimerkiksi pelottelemalla virheillä.

Miten yrityksesi muuttaa maailmaa?

Yrittäjä ja X Prize -järjestön perustanut Peter Diamandis ja mikrolainapalvelu KIVAn perustaja Jessica Jackley tarjosivat painokkaammat esitykset siitä, minkälainen valta yrityksillä – tai meistä kenellä tahansa – voi olla maailman muuttamiseen. Teknologinen kehitys tarjoaa tähän koko ajan paremmat mahdollisuudet - ja laittaa myös perinteiset bisnesmallit uusiksi.

Peter Diamandis haluaa vastata työllään ja tukemilla hankkeillaan ihmiskunnan isoimpiin tulevaisuuden haasteisiin, kuten terveydenhuoltoon, sosiaaliseen ja taloudelliseen epätasa-arvoon ja energiakysymyksiin. 

Jessica Jackley taas tukee kehittämänsä mikrolainapalvelun avulla yrittäjyyttä ja elintason nousua kehittyvissa maissa. 

Sekä Diamandiksen että Jackleyn omassa yrittäjyydessä yhdistyvät vahvasti heidän omat arvonsa ja miten he haluavat muuttaa maailmaa. 

Jackley esitti tärkeän kysymyksen tuhansille seminaaria seuranneille: 

”Minkä mahdollisuuksien rakentaminen inspiroi sinua eniten?”

Myös markkinointiguru ja best seller -kirjailija Seth Godin kysyi omassa esityksessään:

"Miten sinun yrityksesi/tuotteesi/palvelusi voi parantaa maailmaa?"

Digitalisaatio häivyttää maantieteen

Digitalisaatio on vaikuttanut siihen, että uusi tuote tai palvelu ei katso enää maantiedettä. 

Seth Godinkin sen sanoi ääneen:

"Digitaalisaation avulla Suomi voi olla maailman keskipiste ja suomalaiset yritykset ovat maailmanlaajuisesti vain 'yhden klikin päässä'."

Digitalisaatio vaikuttaa samalla myös kilpailutilanteeseen ja menestyvän yrityksen takaa on löydyttävä tuote tai palvelu, jota halutaan ja josta halutaan maksaa.

Niin Godin, oman mediayhtiön perustanut yrittäjä Gary Vaynerchuk kuin markkinoinnin professori Scott Galloway esittivät tiukan kysymyksen omissa esityksissään:

"Mikä on se merkittävä tekijä, miksi markkinat löytäisivät juuri sinun yrityksesi/tuotteesi/palvelusi?"


Lue tiivistelmiä puhujista ja heidän esityksistään sivulla Nordic Business Forumin sivuilta.

Löydät seminaariin liittyviä blogeja, tiivistelmiä, sosiaalisen median nostoja tunnuksella #NBForum2016

Kirjoittaja: Katariina Kantola, MTV

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme