Nordic Business Forumin tärkeimmät opit johtajuudesta

Nordic Business Forum 2016 tarjosi kahden inspiroivan päivän ajan huippupuhujien näkemyksiä niin johtajuuteen, menestykseen kuin markkinointiin. Mitä oppeja seminaari tarjosi johtajuudesta? 

Luo kokeilemisen kulttuuri, jossa ei tarvitse pelätä virheitä

Yrittäjä ja X Prize -järjestön perustaja Peter Diamandis kannusti yrityksiä ja varsinkin johtajia luomaan organisaatioihin kokeilemisen kulttuuria:

”Kokeilkaa rohkeasti ja antakaa datan kertoa, mikä toimii ja mikä ei.”

Sekä Twitterin entinen toimitusjohtaja Dick Costolo että Pixar ja Walt Disney -studioiden johtaja Ed Catmull korostivat esityksissään, että luovassa ja menestyvässä yrityskulttuurissa on saatava tehdä virheitä - johtajan tehtävänä on ratkaista niitä. 

Virheiden pelko jäädyttää pahimmillaan koko yrityksen luovuuden ja kokeilemisen kulttuurin, jotka ovat elinehtoja menestyvälle yritykselle, painotti luovaa työtä urallaan johtanut Catmull.

Johtamiskonventioita omassa työssään haastanut ja muuttanut Vineet Nayar puhui työntekijöiden nostamisesta keskiöön - ohi asiakkaiden:

”Johtajan tärkein tehtävä on inspiroida ihmisiä ja saada työntekijät tekemään parhaansa.”

Opi menestyjiltä - mitä he tekevät oikein?

Ed Catmull kannusti puheenvuorossaan opiskelemaan menestyviä yrityksiä (omalta alalta tai muualta) ja selvittämään, mitä he tekevät oikein.

Twitterin kasvu-uralle kiihdyttänyt Dick Costolo taas kehoitti johtajia katsomaan itseään ja yritystään myös kriittisemmin ja kysymään:

"Minkä asian oppiminen vie yritykseltämme liian kauan ja miksi se kestää?"

Kuuntele työntekijöitä

Työntekijöillä on usein työnsä kautta selkeä käsitys siitä, missä mennään, mikä menee tavoitteiden mukaisesti ja mikä ei. Niin Costolo, Catmull kuin Nayarkin sanoivat arvostavansa alaistensa näkemyksiä ja tekemiä kyseenalaistuksia.

"Kun tiimin jäsenten egot saadaan syrjään, kohdistuu kaikki energia ongelmien ratkaisuun ja luovaan kehitykseen", painotti Catmull. 

Vineet Nayar toi esiin niinkin yksinkertaisen asian kuin

"Kerro työntekijälle selkeästi, mikä on hänen roolinsa ja merkityksensä yritykselle."


Lue tiivistelmiä puhujista ja heidän esityksistään Nordic Business Forumin sivuilta.

Löydät seminaariin liittyviä blogeja, tiivistelmiä, sosiaalisen median nostoja tunnuksella #NBForum2016

Kirjoittaja: Katariina Kantola, MTV

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme