Peter Cuneo: ”Johtajan isoin haaste on luoda uusi kulttuuri”

Talouslehti Forbes on listannut Peter Cuneon yhdeksi Yhdysvaltojen parhaimmaksi muutosjohtajaksi. Cuneon tunnetuimmista onnistumisista on konkurssiin ajautuneen sarjakuvayrityksen Marvelin kääntäminen uuteen nousuun. Miten Cuneo kumppaneineen teki tämän?

Sisältöjen ja tuotteistuksen kehittäminen ja laajentaminen

Marvelin luomat sarjakuvahahmot kuten Hämähäkkimies, X-Men-ryhmä ja Hulk ovat siitä poikkeuksellisia supersankareita, että heillä kaikilla on omat heikkoutensa, pelkonsa ja epävarmuutensa. Cuneo näkee, että juuri hahmojen inhimillisyys on vaikuttanut niiden suureen suosioon.

Cuneo kumppaneineen lähti kehittämään jo olemassa olevia Marvelin sisältöjä. Tuotteistuksen laajennus olikin yksi tärkeimmistä strategioista Marvelin nostamisessa.

Sarjakuvahahmoja ja tarinoita lanseerattiin uudestaan esimerkiksi elokuvilla, tv-sarjoilla, videopeleillä, leluilla ja muilla kuluttajatuotteilla. Jotta yrityksen bisnes pystyisi kasvamaan, oli hahmojen elettävä muuallakin kuin vain sarjakuvakirjoissa.

Cuneo näytti esimerkkimallin viihdesisältöjen transmediallisesta hyödyntämisestä mobiilipeleistä teemapuistoihin ja keräilysarjakuviin.

Marvelin enimmäkseen 1960-luvulla luotuja tarinoita siirrettiin myös nykypäivän kehyksiin, jolloin uudet sukupolvet ja fanit löysivät tarinoiden ääreen.

Yrityksen johtamiskulttuurin ja toimintatapojen uudistaminen

Peter Cuneo painotti esityksessään, että muutosta vetävän johtajan on kerättävä ympärilleen aktiivinen johtoryhmä, joka sitoutuu yhdessä johtamaan muutosta. Tämä ei ole aina helppoa ja se voi vaatia myös henkilöstömuutoksia.

Marvelin kurssin kääntämisessä noudatettiin myös erittäin tiukkaa kulukuria. Yhtiö säästi esimerkiksi rakentamalla omat studiot ja tuottamalla itse elokuviaan sen sijaan, että olisi ostanut tuotannot ulkopuolelta.

Muutokset tuottivat tuloksia

Marvelissa tehdyt isot muutokset toivat vuosien kuluessa hienoja tuloksia.

Esimerkiksi:

  • Marvelin osakkeen hinta oli 0,80$ vuonna 2000. Disney-kaupan yhteydessä vuonna 2009 osakkeen arvo oli jo 54$.
  • Vuonna 2000 Marvelin arvo oli 200 miljoonaa dollaria. Yritys myytiin Disneylle 4,5 miljardilla dollarilla.
  • Marvelin osuus sarjakuvakaupasta oli vuonna 1999 23 %, ja vuonna 2009 jopa 50 %.

Esityksessään Cuneo kertoi, mitä hän on itse oppinut johtaessaan lukuisia yritysten täyskäännöksiä:

  1. Luo ympärillesi positiivista energiaa ja älä jää vellomaan menneeseen.
  2. Kommunikoi avoimesti ja yhteneväisesti.
  3. Kun yritys on käynyt läpi konkurssin tai elää muuten haasteellisia aikoja, on johtajan isoin haaste luoda uusi kulttuuri yritykselle.
  4. Löydä ympärillesi ihmiset, jotka kertovat totuuden.
  5. Palkkaa aina parasta osaamista ja lahjakkuutta, älä tyydy vähempään.
  6. Muista, että yrityksen menestys riippuu lukuisista työntekijöistä, ei harvoista yksilöistä.
  7. Hyväksy tunne, että et voi tehdä kaikkia onnelliseksi.

Cuneo lisäsi lopuksi, että pitkältä uraltaan hän muistaa parhaiten epäonnistumisensa.

Ei siksi, että surkuttelisi niitä, vaan niiden tuomien opetusten vuoksi. Kun muistaa epäonnistumisensa, samoja virheitä ei tule tehtyä uudestaan. Se taas vie kohti uusia onnistumisia.

Teksti ja kuvat: Katariina Kantola

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme