Vuoden tv-mainostaja uskoo markkinointiin

McDonald's Suomi palkittiin maaliskuun alussa Voitto-gaalassa Vuoden 2012 tv-mainostajan palkinnolla. Voittoputki jatkui myös 21.3. Grand One -gaalassa, kun McDonald'sin displaykampanja palkittiin Vuoden Parhaat Pikselit -voittajana.

Voitto-gaalassa saadun Vuoden tv -mainostaja -palkinnon perustelut olivat seuraavat:

  • mainostaja tekee toimivaa taktista mainontaa joka on myös erottuvaa, hauskaa ja brandia tukevaa
  • mainonta tehdään suomalaisin suunnittelu- ja tuotantoyhtiövoimin
  • mainonta on niittänyt paljon menestystä viime aikoina

Lisää tunnustusta satoi Grand One -gaalassa, kun McDonald'sin displaykampanja "Big Wheel of McWrap"palkittiin Vuoden Parhaat Pikselit -voittajana. Valinnan teki yleisö viime vuoden Kuukauden Parhaat Pikselit -voittajista, jotka olivat äänestettävänä MTV3.fi:ssä helmi-maaliskuussa kolmen viikon ajan.

Lue McDonald's Suomen markkinointijohtaja Tomi Wirtasen ja markkinointipäällikkö Christoffer Rönnbladin haastattelu markkinoinnin merkityksestä.

"Haluamme yllättää ja ilahduttaa"

"McDonald's on yksi maailman tunnetuimmista tuotemerkeistä. Kansainvälisenä branditalona uskomme markkinointiin. Haluamme mainonnallakin yllättää ja ilahduttaa", markkinointijohtaja Tomi Wirtanen sanoo. "En erittele mainontaa taktiseen tai brandimainontaan. Yksinkertaisesti teemme brandimainontaa, jossa on mukana tuote ja hinta."

McDonald’silla arvostetaan mainosalan palkintoja yhtenä osoituksena onnistumisesta. Kotimaisissa kilpailuissa saatu menestys tuo tunnustusta myös kansainvälisesti. Tomi Wirtanen on kutsuttu Chicagon hampurilaisyliopistoon opettajaksi jo kolmatta kertaa. Tämä osaltaan kertoo suomalaisesta markkinointiosaamisesta.

Ruokamainonnassa paikallisuus on tärkeää

McDonald's-ravintoloiden kaaritunnus näkyy samanlaisena yli sadassa maassa, mutta markkinointitoimenpiteitä tai mainontaa ei juurikaan ohjailla kansainvälisillä ohjeistuksilla. "Kulttuurisidonnaisuus ruoka-asioissa on vahvaa ja siksi ruokamainonnassa paikallisuus on tärkeää. Suomessa on tällä hetkellä 83 McDonald's -ravintolaa, ja niistä valtaosa on yksityisten McDonald's yrittäjien omistuksessa. Yrittäjien myöntämien valtuuksien mukaisesti toimimme myös markkinointiviestinnän konsepteissa. Kiitos luottamuksesta ja onnistumisista kuuluu heille", Wirtanen sanoo.

"Onnistumista mitataan paitsi myynnillä myös pehmeämmillä mittareilla. Arvioimme esimerkiksi miten kampanjat innostavat sisäisesti, seuraamme esimerkiksi brandin kehitystä ja asemaa kuluttajan arjessa. Mediainvestoinnin tuottavuus on keskeinen mitattava seikka", markkinointipäällikkö Christoffer Rönnblad kertoo.

Päämediana televisio

"Haluamme olla siellä missä kuluttajat ovat, ja siksi päämediamme on televisio. Iso rooli on myös digitaalisella mainonnalla ja ulkomainonnalla. Teemme Suomessa 10-15 uutta mainoselokuvaa vuosittain. Luovan työn tasoa arvioimme sekä kotimaisissa että Euroopan laajuisissa McDonald'sin Creative Review -katsauksissa kerran pari vuodessa. Jotkut konseptit ovat niin vahvoja ja toimivia, että ne on ostettu esityksiin muuallekin", Rönnblad kertoo.

Suomessa McDonald'sin mainostoimisto on DDB Helsinki ja mediatoimisto OMD. "Yhteistyömme on erittäin tiivistä. Annamme paljon valtaa ja vastuuta toimistoillemme, mutta edellytämme heiltä myös paljon. Avoimuudesta ja luottamuksesta syntyvät parhaat suoritukset", Wirtanen sanoo.

"Erottelu taktisen ja imagomainonnan välillä ei relevanttia"

"Haasteita erottuvan markkinointiviestinnän tekemisessä riittää. Isoilla, ns. brandifilmeillä on paikkansa, vaikkakaan erottelu taktisen ja imagomainonnan välillä ei ole mainostajalle relevanttia. Taitavat mainostajat optimoivat toimenpiteensä tarkasti kuluttajan käyttäytymisen ja ostotapojen mukaan niin että myyntiä syntyy heti. Perinteinen mainosfilmi voi johdattaa kuluttajan tekemään ostoksia vaikkapa mainoskatkon aikana suoraan kotisohvalta," pohtii Rönnblad.

Halu tehdä Suomen parasta markkinointia näkyy myös uudessa McDonald's Marketing Trainee-ohjelmassa. Markkinoinnin superlupaus-koulutusohjelma on juuri käynnistynyt. Valittu trainee työskentelee vuorotellen McDonald’sissa, mainostoimisto DDB:ssä ja mediatoimisto OMD:ssa, kaksi kuukautta kussakin ja näkee käytännössä miten yhtä maailman suurimmista brandeista rakennetaan ja kehitetään - paikallisesti, suomalaisin voimin, suomalaisille kuluttajille.

Lue lisää

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme