Turvallinen mediaympäristö puhutti GroupM:n Digital Campuksella marraskuussa

Mainos- ja markkinointimaailmaa kuohutti alkuvuodesta kohu, jossa The Times otsikoi tunnettujen brändien rahoittavan terrorismia mainostamalla heidän sivustoillaan ja Youtube-videoissa. Kyseinen kohu nosti mainosmaailmassa pinnalle erityisesti digitaalisten mediaympäristöjen turvallisuuden ja laadun.

Aiheesta oli keskustelemassa GroupM:n Digital Campus -tapahtumassa suuri joukko media- mainos- ja markkinointialan asiantuntijoita John Montgomeryn (varatoimitusjohtaja, bränditurvallisuus, GroupM Group) johdolla. Montgomery on alansa guru, joka on voittanut mm. MediaPostin Media All Star -palkinnon.

Brand Safety -termi nousee esille lähinnä digitaalisten mainosympäristöjen yhteydessä. Uudet ympäristöt koetaan villinä korttina perinteisissä medioissa mainostamiseen verrattuna. TV:n mainosinventaaria ostettaessa mainostaja tietää, mitä saa – digissä riskinä on joutua epäsopivaan kontekstiin tai, että mainosnäytöistä osa jää näyttämättä. Tutkimustoimisto Forrester onkin raportoinut jopa 7,4 miljardin dollarin mainoshukasta piraatti- ja huijaussivustoille, mainonnanesto-ohjelmistoihin jne.

MTV:n tuotekehityksen johtaja Saku Sahramies kertoo, että MTV:llä bränditurvallisuus on olennainen osa arkipäiväistä työtä: ”Ensinnäkin jo lähtökohtaisesti valitsemme ja/tai moderoimme sisällöt, jotka esitämme eri julkaisualustoissamme. Tästä johtuen meillä ei ole esimerkiksi Youtuben kaltaista haastetta, jossa pääsääntöisesti kuluttajat tuottavat tekemäänsä sisältöä palveluihin. TV-kanavien osalta tämä ei ole ollut haasteellista ja mainostajat ovat halutessaan voineet jo kauan valita sisällöt, joissa haluavat mainontansa näkyvän.

Toiseksi harjoitamme harkinnan mukaista mainonnan poistamista valituista digitaalisista sisällöistä eli pohdimme, mihin sisältöihin mainostaja ei halua joutua yhdistetyksi. Tämä on osa toimituksellisen ja kaupallisen puolen dialogia: ”Valitettavasti on sattunut ikävä tapaus. Blokataanko mainokset videoista ja MTV.fin artikkeleista?”. Tapauksia, joihin puutumme, sattuu keskimäärin kerran kuukaudessa.

MTV:llä on lisäksi niin kutsuttu videoverkosto, jossa myymme mainontaa myös MTV:n ulkopuolisiin digitaalisiin medioihin. Tällöin kaikki sisältö ei kulje MTV:n kautta, minkä takia olemme hakeneet videoverkostoon vain luotettavia kotimaisia medioita.

Suuri osa videoverkoston tuomista mainosnäytöistä tulee MTV:n tekemistä sisällöistä. Mikäli olemme blokanneet mainonnan kyseisistä sisällöistä, niin mainonta ei näy myöskään kumppaniemme videon yhteydessä. Myymme osan MTV Video Reach tai MTV Video Short-tuotteen mainoksista myös kumppaniemme tuottaman sisällön yhteyteen ilman MTV:n omaa moderointia. Tässä tapauksessa ns. brand safety -takuu on turvallinen kotimainen mediayhtiö.”

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme