Katsomon sisältönostojen kolme nyrkkisääntöä: data, potentiaali ja kohderyhmä

Katsomo on rikkonut ennätyksiään alkuvuonna niin videokäynnistysten kuin rekisteröityneiden käyttäjien määrässä. Oikealle kohderyhmälle, oikeaan aikaan suunnatut sisältönostot näkyvät myös palvelun suosion ja sitoutumisen kasvussa.

Sääntö 1: Datan hyödyntäminen

Sisällöntarjoamisen perustana on datan hyödyntäminen: minkälainen sisältö kerää käynnistyksiä, sitä kannattaa nostaa. Kaikessa yksinkertaisuudessaan se on hyvää yleisön palvelua.

Kun torstai-iltaisin ilmestyy uusi Yökylässä Maria Veitola -jakso, tiedämme, että leijonanosa torstai-illan ja perjantaipäivän Katsomo-kävijöistä etsii juuri sitä ohjelmaa. Kun juuri päättynyt Putous tuli MTV3:n lauantai-illoissa, se löytyi myös ensimmäisenä Katsomon päänostopaikalta.

Suosittujen ohjelmien näkyvä nostaminen on siis perussääntö Katsomon sisällöntarjoilussa. Kenties vielä tärkeämpää on kuitenkin tunnistaa kaikesta sisällöstä ne helmet, jotka voivat hyötyä hyvistä nostopaikoista.

Sääntö 2: Tunnista potentiaali

Jotkut ohjelmat ovat jo niin suuria, että ne löytävät katsojansa vaikkei niitä nostettaisi viikon aikana Katsomon näkyvimmille nostopaikoille kertaakaan. Tällaisia ovat esimerkiksi päivittäisdraamasarjat, jotka keräävät videoiden käynnistyksiä viikoittain yhteensä yli miljoona kertaa. Sitten on taas ohjelmia, joiden esiintyminen etusivun parhailla nostopaikoilla näkyy suoraan ohjelmien katselumäärissä.

Esimerkiksi joulukuussa AVAlla alkanut kanadalais-reality Lapseni on teiniäiti löysi pienuudestaan huolimatta uskollisen katsojakunnan Katsomosta. Kun ohjelmaa nostettiin päänostopaikoilla, se löysi aina  tiensä Katsomon TOP 15 käynnistetyimpien sisältöjen joukkoon.

Pienestä virrasta voi kasvaa yllättävän suurta: vaikka Lapseni on teiniäiti keräsi viikoittain alle 30 000 käynnistystä, oli se pelkästään tammi-helmikuussa 2018 kerännyt jo yli 200 000 käynnistystä.

Sääntö 3: Tunne sisältöjen kohderyhmät

Kolmas sääntö liittyy Katsomon käyttäjiin ja kohderyhmiin. Tyypillinen Katsomo-käyttäjä on viihteen- ja realitynnälkäinen nainen, joten tähän kohderyhmään kolahtavat ohjelmat ovat hyvin esillä Katsomossa. 

Edellä mainittuihin viihdettä ja realitya kuluttaviin naisyleisöihin uppoaa esimerkiksi Beverly Hillsin täydelliset naiset, josta on muodostunut Katsomon oma pikku hitti. Rikkaiden seurapiirirouvien elämää seuraava sarja on Katsomon kymmenen katsotuimman sarjan joukossa joka viikko yli 100 000 käynnistyksellään. Tämä sarja toimii nimenomaan paremmin Katsomossa kuin televisiossa.

Kevään yhdeksi yllättäjäksi on noussut Kaappaus keittiössä -sarja, joka on kasvattanut suosiotaan Katsomossa viikko viikolta. Tyypillisesti ruuan ympärillä pyörivät sarjat eivät ole Katsomon suosituinta sisältöä, mutta kun Kape remontoi tavallisten suomalaisten ruokailutottumuksia, ohjelmaa käynnistetään viikossa noin 50 000 kertaa. Kape on omassa luokassaan, sillä muut ruokaohjelmat saavat noin 10 000-20 000 viikkokäynnistystä.

Lopuksi: Timanttinen sisältö toimii aina 

Pelkällä viihteellä ja realitylla ei Katsomokaan toimisi niin hyvin kuin se toimii timanttisten draamasisältöjen kera. Fiktio-sarjojen moninaisesta joukosta voidaan nostaa yksi genre, joka porskuttaa Katsomossa erittäin hyvin: pohjoismaiset rikossarjat.

C Moren alkuperäissarja Aallonmurtaja alkoi MTV3:lla ja Katsomossa helmikuun alussa, jonka jälkeen se on noussut Katsomon kirkkaimpaan kärkeen yli 120 000 viikkokäynnistyksellä. Sarjan koukuttavuudesta kertoo se, että osa sitä Katsomosta katsoneista on siirtynyt C Moren tilaajiksi, jotta voisi heti katsoa sarjan kaikki jaksot.

Toinen alkuvuoden hieno rikoshitti Katsomossa oli ruotsalainen Saknad. Tammikuussa MTV3:lla nähty neliosainen sarja keräsi yhden viikon aikana 200 000 käynnistystä ja sai paljon kiittäviä asiakaspalautteita.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme