Nyt uutta Suomessa! Suomalaisen mainonnan historia

Kukapa ei muistaisi sellaisia kuolemattomia lauseita kuin "Sanokaa Fazer kun haluatte hyvää" ja "Vain pakki puuttuu". Mainonnan avulla on luotu mielikuvia, jaettu tietoa, opetettu ja autettu suomalaisia yrityksiä menestymään ja avaamaan ovia ulkomaille.MTV3-kanava esittää neliosaisen sarjan Nyt uutta Suomessa! Suomalaisen mainonnan historia sunnuntaisin 28.9.2014 alkaen.

TV-sarja on saanut innoituksen samannimisestä historiikista, joka ilmestyi Mainostajien Liiton kustantamana vuonna 2001. Pohjantähti-Elokuva Oy:n Pepe Teirikarin tuottama ohjelma on toteutettu yhteishankkeena Mainostajien Liiton kanssa.

Nyt uutta Suomessa! Suomalaisen mainonnan historia
MTV3-kanavalla sunnuntaisin, päivällä: 28.9., 5.10., 12.10. ja 19.10. sekä katsottavissa myös MTV Katsomossa.

*********************************************

Haastattelussa Pepe Teirikari:

Mistä ohjelmaidea lähti liikkeelle?

- Opetin 80-luvulla Taideteollisessa korkeakoulussa Mainoselokuvatutkintoa, ja yhtenä teemana oli mainoselokuvan historia. Ihastuin vanhoihin mainoselokuviin. Kiinnostuksen kautta minulle alkoi kerääntyä vanhaa mainontaa - paljon.

- Vuonna 1999 olin mukana kirjaprojektissa Nyt Uutta Suomessa! Suomalaisen mainonnan historia, yhdessä Visa Heinosen ja Hannu Konttisen kanssa. Siihen tehtiin myös DVD-liite, joka sisälsi yli kaksisataa mainoselokuvaa vuosilta 1914-1995. Tämän jälkeen on ollut viritteillä muitakin aiheeseen liittyviä projekteja, joihin olen työstänyt ja kerännyt materiaalia.

- Nyt Uutta Suomessa! -aineiston muuntaminen tv-dokkariksi lähti liikkeelle Mainostajien liiton Ritva Hanski-Pitkäkosken myötävaikutuksella. MTV:n kanssa tehtiin sopimus tv-ohjelman toteuttamisesta ja hankittiin ohjelmalle sponsorit.

Ohjelma pureutuu mainonnan historiaan, miten näet mainonnan tulevaisuuden?

- Tulevaisuus on hyvä, kunhan opitaan jotain vanhasta! Ensimmäinen oppi-isäni maisteri Keijo Aaltonen sanoi:

"Muista - tv-mainoksia näytetään ihmisten kotona ja heidän omalla ajallaan, siellä pitää käyttäytyä hyvin!”

Seuraava oppi-isäni P.H. Taucher sanoi: "Jos ei mainoksessa ole apellia, niin ei siinä ole mitään!" Apellia ei kukaan enää muista, mutta Marilyn Monroe oli sex-appeal.

- Haluan palauttaa mainontaan idean!

Mitä huomioita olet tehnyt menneestä, mitkä opit pätevät mainonnassa edelleen?

- Tarina jossain muodossa on nytkin voimissaan. Se Agustan hattukauppakin perustui tarinaan.

- Tarinan luvatussa maassa (aikanaan Kalevala) on nykypäivänä unohdettu tarina. Tämän päivän tarina on tarjous. Ei sillä pitkälle pötkitä. Tuotteet ja yritykset menettävät profiiliaan ja imagoaan, kun päällimmäinen ostomotiivi on tarjous.

- Miltä näyttää Stockmannilla tai miten tarjouskilpailussa pärjää Finnair? Ei se helppoa ole, mutta tuo ohjelma kertoo tästä jotain - varsinkin viimeisessä osassa paljonkin.

Miten suomalainen mainonta on mielestäsi kehittynyt?

- Olen huolissani. Koska Suomesta on tullut alihankkijatalous, niin mainontaakin säädellään muualta. Meidän omat kotimaiset brandit vähenevät ja ovat puristuksissa.

- Mutta suhteutettuna muihin luulen, että että suomalainen mainonta on samalla tasolla kuin Belgian tai Irlannin. Portugalilaiset ovat esteetikkoja ja elämännautiskelijoita, niillä on parempaa mainontaa.

- Suomalaisen mainonnan taso on myös kauppapoliittinen asia. Automainontaa tehdään jatkuvasti ja paljon - suurella rahalla. Euroopassa ne tehdään Saksassa, Italiassa, Ranskassa. Suomessa olen tuottanut viimeisen automainoksen vuonna 1993.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme