TV-ilmiöt luovat myös sosiaalisen median suurimmat ilmiöt

Yhdeksäs Putous-kausi on ollut jälleen tänäkin vuonna hurjan suosittu keräten tv-ruutujen ääreen miljoonayleisön. Paitsi TV-ilmiöksi Putous on noussut myös ennennäkemättömän suureksi someilmiöksi.

Ohjelma on inspiroinut aina seuraajiaan luomaan sisältöä – ja tällä kaudella fanien tuottamaa sisältöä on ollut runsaasti eri alustoilla. Se kertoo yleisön vahvasta myötäelämisestä.

MTV:n sosiaalisen median tuottaja Maija Kopola kertoo, miten TV-ilmiöstä kehkeytyi huikea ilmiö myös somessa:

"Putouksen sosiaalisen median yhteisöjä on tehty suurella sydämellä ohjelman alusta asti vuodesta 2010. Sisällöissä ollaan tiiviisti kiinni ajassa ja pyritään viihdyttämään käyttäjiä kaikilla alustoilla läpi viikon".

"Tällä kaudella fokusta sisällöntuotannossa on siirretty videoon. Etenkin Instagram ja Youtube -yhteisöt ovat kasvaneet (Suurin Youtube-hitti Ansa Kynttilä ft. Pikku G kerännyt yli 1.5 miljoonaa katselukertaa ja Instagram-seuraajien määrä on lähes tuplaantunut kauden aikana)", jatkaa Kopola.

"Statistiikan valossa Putous on ollut koko kauden ajan Twitterissä viikonlopun twiitatuin viihdeohjelma (1400-3000 twiittiä per lähetys), Instagramissa kauden postauksilla on yli 1,5 miljoonaa orgaanista näyttökertaa ja Facebookista Putouksella löytyy yli 220 000 käyttäjän tiivis yhteisö", summaa Maija Kopola kuluvan kauden.

Myös kehityspäällikkö (online video) Tapio Haaja on seurannut Putouksen taivalta tv-ilmiöstä somehypeen:

”Katselin MTV:n Youtube-analytiikkaa ensimmäisen kuukauden ajalta ja Putous-sisällöt ovat keränneet hämmentävät noin 18,8 miljoonaa katselua. Ohjelman alkamisen jälkeen Youtuben trendaavissa sisällöissä Suomessa on koko ajan ollut Putous-klippejä. Parhaimmillaan Top 10:ssä seitsemän videota kymmenestä on ollut Putouksesta”.

”Vaikka itse edustan puhdasta digitaalista videokulutusta, niin edelleen vuonna 2018 kuolleeksi julistetun TV:n kyky synnyttää verkkoon, some mukaan lukien, järisyttävän suuria ilmiöitä on erittäin voimissaan”, päättää Haaja. 

Haluatteko brändinne mukaan TV- ja someilmiöihin? Kerromme mielellämme lisää:


Putouksen finaalijakso 10.3. lauantaina klo 19.30. MTV3-kanavalla.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme