Jääkiekon MM-kisat 2016 rikkoivat ennätyksen

Vaikka Suomi jäi harmittavasti hopealle, olivat jääkiekon MM-kisat 2016 menestys muilla mittareilla. MM-kisojen kautta MTV myös nousi omalle ykköspaikalle kaikissa kaupallisissa kohderyhmissä kevään aikana.

MM-kisojen finaalilähetys rikkoi katseluennätyksen

Sunnuntaina 23.5. nähty finaali kokosi suomalaiset vastaanottimien ääreen ennennäkemättömällä tavalla. Ottelun keskikatsojamäärä MTV3:lla, MTV Sport 1:llä ja MTV Katsomossa oli hurjat 2,22 miljoonaa, ja illan aikana ottelu tavoitti lähes käsittämättömästi 3,25 miljoonaa suomalaista.

Katsojaluvut tarkoittavat uutta Suomen ennätystä. Koskaan aiemmin ei yhden jääkiekko-ottelun keskikatsojamäärä ole noussut Suomessa yhtä korkeaksi. Sunnuntain parhaan vartin aikana (klo 21.45-22.00) keskikatsojamäärä oli 2,72 miljoonaa.

- Tiistain Kanada-peli nousi jo lähelle ennätystä, ja sunnuntaina numeroissa jäivät taakse myös Leijonien maailmanmestaruusillat 1995 ja 2011, toteaa MTV:n sisältöjohtaja Marko Karvo.

Katseluennätysten siivittämänä kaikkien aikojen ennätykset rikkoutuivat viime viikolla voimalla myös MTV Sportin verkkosivuilla, MTV:n sosiaalisessa mediassa sekä MTV Katsomossa, joka teki samalla myyntiennätyksensä. Sosiaalisen median puolella MTV Jääkiekko tavoitti yli 80 prosenttia suomalaisista Facebook-käyttäjistä.

Jääkiekon MM-kisat 2016 pähkinänkuoressa

MTV:n tv-kanavat:

  • Jääkiekon MM-kisoja seurasi MTV:n kanavilta kaikkiaan lähes 4,5 miljoonaa suomalaista.
  • Suomen otteluiden keskikatsojamäärä oli lähes 1,6 miljoonaa.
  • MTV3:n ennätyslukemien lisäksi maksulliset sisällöt kiinnostivat. MTV Totalin kanavat tavoittivat lähes miljoona suomalaista, ja MTV Katsomo teki myyntiennätyksensä.

MTV.fi ja MTV Katsomo

  • MM-kiekkoon liittyviä sivulatauksia tehtiin MTV:n sivuilla lähes 15 miljoonaa, mikä on liki 40 prosenttia enemmän kuin viime keväänä.
  • MTV:n kiekkovideoita käynnistettiin lähes kaksinkertainen määrä viime kisoihin verrattuna.
  • Kokonaistavoittavuudesta kertova eri selaimien määrä oli kolmen kisaviikon aikana huimat 2,35 miljoonaa. 

Sosiaalinen media

  • Kisojen viimeisen viikon aikana jääkiekkojulkaisut tavoittivat pelkästään 1,97 miljoonaa henkilöä, eli yli 80 prosenttia kaikista suomalaisista Facebookin käyttäjistä.
  • Viimeisen viikon aikana MTV Jääkiekon Facebook-julkaisut keräsivät sitoutumisia eli kommentteja, tykkäyksiä sekä jakoja yhteensä 2,22 miljoonaa.
  • pelkästään videonäyttöjä MTV Jääkiekon Facebook-sivuilla tehtiin viime viikon aikana yli 1,9 miljoonaa.
  • Kisojen yhdeksi yksittäiseksi sankariksi kohosi myös somessa MTV:n Patrik Laineesta tekemä , joka tavoitti yli miljoona ihmistä ja lähti Twitterissä viraaliksi maailmanlaajuisesti.

MM-jääkiekko nähdään MTV:llä tuttuun tapaan myös keväällä 2017. Jääkiekkokausi jatkuu MTV:n kanavilla kuitenkin heti elokuussa, kun seurajoukkueiden Champions Hockey League käynnistyy kahdeksan suomalaisjoukkueen voimin.

Varmista paikkasi tulevissa MTV:n jääkiekkoilmiöissä



Katsojalukujen lähde: Finnpanel Oy, TV-mittaritutkimus. Tavoittavuus = vähintään kolme minuuttia yhtäjaksoista katselua.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme