Jari Lähdevuori: Pari sanaa sosiaalisesta kuluttajasta

1. Kuka on sosiaalinen kuluttaja?

Sinä, minä, me kaikki. Sosiaalinen kuluttaja viittaa enemmänkin aikaan, jossa nyt elämme, kuin johonkin tiettyyn segmenttiin. Jokainen meistä on enemmän tai vähemmän sosiaalinen kuluttaja kysyen, kommentoiden ja kertoen kokemuksiaan face-to-face ja enenevässä määrin myös erilaisissa digikanavissa.

2. Miksi markkinoijan tulisi tuntea hänet?

Edelliseen viitaten markkinoijan tulee ymmärtää sosiaalista kuluttajaa, koska kaikki brändin kohderyhmät kuuluvat tähän tyyppiin. Kyse on siis ylätason muutoksesta kuluttajakäyttäytymisessä.

Keskeistä tässä on ymmärtää, että vuosikausia tavoittelemamme kuluttajan huomio ei tänä päivänä johda pelkästään hyvään vieden osan joukosta syvemmälle suppiloon – tämän ajan sosiaalisella kuluttajalla on sekä halu että työkalut osoittaa markkinointiviestinnän mahdollisesti aikaansaama ärtymys somen sankoille joukoille. Nyt on korkea aika astua oikeasti kuluttajan saappaisiin mainosviestejä viilattaessa.

3. Keneltä voisi oppia sosiaalisen kuluttajan kohtaamista?

Loistava esimerkki maailmalta on verkkokauppa Zappos, jonka brändin ytimessä on ylivertainen asiakaspalvelu. He pyrkivät jokaisessa kohtaamisessaan ylittämään sosiaalisen kuluttajan odotukset, tapahtui se sitten puhelimitse tai somessa. Heidän mantransa, ”delivering happiness”, toimii hienona ohjenuorana tämän ajan kuluttajakohtaamisiin.

Jari Lähdevuori, luova johtaja ja perustaja, Kurio Oy​​​​​​​


Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme