Some-vinkit markkinoijalle

Haastattelimme M-Brainin sosiaalisen median asiantuntijaa, Susanna Tirkkosta, tarinankerronnasta sosiaalisessa mediassa. Lue Susannan vinkit someen!

Yritykset luottavat yhä enemmän tarinankerrontaan, joka jakaantuu erilaisiksi viesteiksi eri kanavissa. Miten sosiaalinen media valjastetaan tarinankerrontaan?

- Kaiken takana on toimiva sosiaalisen median strategia, joka luo pohjan tarinankerronnalle. Yrityksen tai brändin tulee tuntea hyvin kohderyhmänsä ja sille relevantit some-kanavat. Tämän jälkeen brändi voi luoda itsestään persoonan, joka puhuttelee kohderyhmää tarinan muodossa.

- Tarinankerronta somessa ei ole vielä yleistynyt niin paljon kuin luulisi. Suurin osa mainostajista soveltaa tarinankerrontaa TV-mainoksissa, ja se onkin hyvä alku, kun halutaan lisätä tunnettuutta. Sosiaalinen media sen sijaan mahdollistaa aidon brändimielikuvan vahvistamisen sekä tunnesiteen syntymisen.


Miten sosiaalisesta mediasta voi hyödyntää sen parhaat puolet? Anna kolme tärppiä some-markkinointiin!

1.) Luo brändille tai yritykselle uskottava persoona.

Tyypilliset some-persoonallisuudet ovat

  • Sankari: vääryyksien vastustaja ja heikompien puolustaja, oikeanmukaisuutta etsivä seikkailija, esim. Indiana Jones tai Kari Grandi
  • Kapinallinen: individualisti, joka kyseenalaistaa auktoriteetteja ja saa siksi paljon vihollisia, muta toisaalta usein myös puolustaa heikompia, esim. Robin Hood
  • Äitihahmo: suojeleva, puolustava hahmo, jolle pehmeät arvot ovat tärkeitä, esim. Saarioisten mainoksissa esiintyvät äidit. Tyypillisesti myös jokin eläinhahmo
  • Antisankari: ns. ”bad guy”, joka yleensä on sankarin vastapari, esim. Batmanin Jokeri
  • Mentori: opettaja, valmentaja ja suojelija, tyypillisesti vanha, viisas mies tai nainen, joka omalla elämänkokemuksellaan ottaa oppiinsa nuoremman sukupolven edustajan, esim. Mr Miyagi Karate Kidissä
  • Rakastaja tai hurmuri: emotionaalisesti vahva ja herkkä, myös sydäntensärkijä, esim. Leonardo DiCaprio Titanicissa
  • Pelle tai humoristi: Laittaa itsensä huumorin kautta alttiiksi, sisimmissään usein erittäin herkkä, epävarma ja haavoittuvainen, esim. Chaplin tai Uuno Turhapuro

2.) Ole johdonmukainen ja aito, mutta yllätä aina välillä!

3.) Mieti oikea kohderyhmä ja oikeat kanavat – luo strategia!


Entä some-markkinoinnin kolme pahinta virhettä?

1.) Yrität hallita liikaa. Osallista kohderyhmä ja anna sen maustaa tarinaa ja rikastuttaa sitä – viedä tarinaasi eteenpäin.

2.) Kerrot tarinaasi vain omissa, jopa väärissä some-kanavissa.

3.) Tarinankerronta ja some-persoona ovat ristiriidassa itse brändin kanssa.


Yrityksiä arvostellaan usein keinotekoisesta tavasta puhua somessa. Millaista viestiä tai tarinaa ihmiset mieluiten vastaanottavat?

- Aitous on todella kaiken a ja o. Some-persoonallisuus pitää ensin kehittää, tarinankerronta lähtee siitä. Sen jälkeen pitää kehittää tarinankerronnan tyyli, esimerkiksi eeppisyys (sankariainesta, nostalgiaa), traagisuus, huumori tai romantiikka. Eeppinen ja humoristinen tyyli lienevät suosituimpia.

- Pääasia on, että tyyli sopii brändille ja alleviivaa sen arvoja. Tärkeää on myös huomioida, että tarinan pitää koskettaa, herättää tunteita ja yllättää.

- Hyviä esimerkkejä onnistuneesta tarinankerronnasta ovat Volvo Trucksin Epic split ja Budweiserin Lost dog. Molemmat on julkaistu YouTubessa, ja Epic splitistä on tuunattu lukuisia videoita.


Entä yrityksen ja kuluttajan välinen dialogi somessa? Miten nopeasti yrityksen pitää reagoida palautteeseen ja millä tavalla?

- Dialogi on must! Ilman dialogia tarina ei kanna somessa. Siksi ansaitun median hyödyntäminen on ensisijaisen tärkeää. Osallista kohderyhmäsi rohkeasti ja osallistu keskusteluun ansaitun median puolella somessa. Nopea reagointi on aina suotavaa, ja jatkuva presenssi tärkeää, mikä on luonnollisesti myös resurssointikysymys.

- Jos palaute on huonoa, eikä tarina toimi, pitää yrityksen olla valmis muutokseen heti. Somen hyvä puoli on, että palautetta tulee paljon, suoraan ja nopeasti. Yritysten tulisi nähdä tämä mahdollisuutena, eli kuuntele asiakastasi.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme