Taneli Tikka: Jos ei erotu, ei koskaan saa mahdollisuutta

Moni startup haluaa muuttaa maailmaa.

Nykyään termi “startup” tarkoittaa “mitä tahansa organisaatiota, joka luo uutta äärimmäisen epävarmuuden keskellä”. Uuden luominen vaatii rohkeutta ja erottautumista - usein juuri markkinalla, joka on täynnä toimijoita ja kilpailijoita.

Siksi erottautuminen on startupeille se tärkein juttu.

Kaikki tavoittelevat asiakkaan huomiota, aikaa, rahaa ja energiaa – tilanteessa, jossa asiakkaan vuorokauden jokainen sekunti on jo varattu.

Ollessani aikoinani Suomen suurimman nuorisomedian, IRC-Gallerian, toimitusjohtaja sanoin usein, että IRC-Gallerian täytyy tuotteena ja palvelukokemuksena pärjätä kotisohvaa, olutta, makkaraa, tyttö- tai poikaystävää, liikuntaa, pornoa ja parhaita telkkariohjelmia vastaan.

Mutta, jos kuluttajan päivittäisestä media-ajasta saa itselleen edes pienen hetken, on sen varaan mahdollista rakentaa uskomattoman arvokasta liiketoimintaa.

Tästä kärkevimpänä esimerkkinä toimii “täyteen kilpailtu” USA:n mediamarkkina. Otetaan mittatikuksi keskivertokuluttajan päivittäisen huomion määrä:

  • 2,5 miljardin dollarin arvoinen punkkarilehtenä aloittanut Vice Media kaappaa tästä huomiokakusta itselleen 16 sekuntia.
  • 1,8 miljardin dollarin arvoinen lääkäripalvelu ZocDoc saa 10 sekuntia.
  • 2,9 miljardin dollarin arvoinen ruokapalvelu HelloFresh kaappaa vain 9 sekuntia.

Miljardien arvoista liiketoimintaa voi siis rakentaa lyhyenkin huomion varaan, jos erottuu riittävän ymmärrettävästi melua täynnä olevalla markkinalla.

Jos ei erotu, ei koskaan saa mahdollisuutta. Erottuminen on tärkeämpää kuin hinta tai edes relevanssi. Jos perustaisin huomenna uuden teleoperaattorin nimeltä Taneli-Telecom ja tarjoaisin samoja palveluita samoilla hinnoilla kuin muu teleala jo tarjoaa, en käytännössä voisi onnistua.

Asiakkaat eivät ymmärtäisi, miten startup Taneli-Telecom erottuu tai miksi sille pitäisi antaa mahdollisuus. Painovoima vetää aina tunnetumman ja enemmän varmistetun brändin puoleen. On parempaa olla häiritsevä friikki kuin samaa harmaata massaa.

Suomessa esimerkiksi Varusteleka erottuu rohkealla viestinnällään, jonka yhtiön fanit palkitsevat myönteisesti kerta toisensa jälkeen.

Ajan hermolla oleva yleisö joustaa ja ymmärtää enemmän kuin moni olettaakaan. Tämä on tavaton mahdollisuus markkinoijalle.

Rohkeus on ominaisuus, jonka avulla on mahdollista erottautua ja voittaa isosti! Tunnista oma juttusi, kerro oma tarinasi ja pelaa vahvasti sen varaan.

Taneli Tikka, sarjayrittäjä​​​​​​​


Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme