Kohti vuotta 2015 - MTV Oy:n hintamuutokset

Media-alalla muutos on jatkuvaa. Lähiaikojen isona muutoksena meillä on ollut MTV Radiot -kokonaisuuden synty.

Uskon, että NRJ ja Nostalgia tuovat sähköiseen mediaportfolioomme erittäin merkittävän lisän.

Kaiken muutoksen keskellä me MTV:llä haluamme, että mediatilan ostaminen meiltä säilyy mahdollisimman selkeänä. Tämän vuoksi MTV:n televisiokanavien ja nettimedioiden hinnoitteluun tulee hyvin vähän muutoksia ensi vuodeksi.

Näin kaikki osapuolet välttyvät jälleen turhalta analyysityöltä hintamuutoksien osalta.

Radiohinnoittelun osalta emme ole vielä valmiina ja pääsemme kertomaan hinnoittelusta tarkemmin vasta marraskuun loppupuolella.

MTV Oy:n televisiokanavien hintamuutokset

MTV3-kanavan sekä maksukanavien kohderyhmäkaupanbrutto-TRP-hinnat (prime sekä off prime) säilyvät 2014 tasolla.

Haluamme vahvistaa Subin kilpailuasemaa ohjelmapanostusten lisäksi myös TRP-hinnan osalta ja TRP-hinta laskee 2 %.

Vahvasti kehittyvän ja hyvin loppuunmyydyn AVAn kohderyhmäkaupan TRP-hinta puolestaan nousee 3 %.

TRP-hintoihin vaikuttavat muutokset kausien hinnoitteluindekseihimme (kaikki kanavat). Nykyiset 105-indeksit vaihtuvat 107-indeksiksi.

Aluemainonnassa alueiden hinnoittelukertoimet pysyvät Uudenmaan kerrointa lukuun ottamatta samoina.

Uudenmaan hinnoittelukerroin nousee 42 %:iin (2014 41 %). Tämän muutoksen syynä on erittäin kova kysyntä sekä alueen väestön jatkuva kasvu.

MTV Oy:n verkkopalvelujen hintamuutokset

MTV:n verkkopalveluiden (Katsomo, mtv.fi ja m.mtv.fi) CPM-hinnat säilyvät pääsääntöisesti muuttumattomina.

MTV Katsomon spottipituuksiin lisätään 40 ja 45 sekuntisen mainokset. Lisäksi mainonnan kohdentamisen hintoja yhdenmukaistetaan. Käytännössä esim. ohjelmaostaminen on entistä edullisempaa ja kohderyhmäkaupan CPM-hinta nousee hieman.

Uutuuksina tuomme Katsomoon myös määräpaikat, määräkatkot sekä mahdollisuuden ostaa eksklusiivisia katkoja. Lisäksi laajennamme videomainonnan mahdollisuuksia ns. inpage -mainosmuodoilla Katsomon ulkopuolelle heti vuoden 2015 alussa.

MTV.fi ja m.mtv.fi -bruttohinnat säilyvät muuttumattomina. MTV.fi-kohderyhmäkauppa täydentyy uusilla kohdennuksilla; ammatti, tulotaso, talouden koko sekä päivittäistavaraostosten tekeminen. Tutkimme myös jatkuvasti mahdollisuuksia avata kohderyhmäkauppa mobiiliin.

Lopuksi kannattaa huomioida MTV:n verkkopalveluiden kohdentamis- ja ratkaisuvaihtoehdot, jotka ovat mainostajille veloituksettomia. Esimerkkeinä toimikoot mm. Katsomon päätelaitekohdentaminen ja mobiilimainonnan rich media -mainokset.

Yhteistyösopimus

Yhteistyösopimuksen osalta suurin muutos on, että yksi sopimus voi kattaa kaikki MTV:n mediat sisältäen radiot. Sopimuksessa omina kokonaisuuksinaan sovitaan omine volyymeineen ja etuineen:

  • MTV3-, AVA- ja maksukanavien televisiomainonnan ja internetmainonnan volyymi sekä monimedialliset erikoisratkaisut
  • Subin televisiomainonnan volyymi
  • MTV Radioiden radiomainonnan volyymi

Ne kokonaisuudet näistä kolmesta, joihin on sovittu oma volyymi, kerryttävät MTV sopimusta.

Haluamme kuitenkin säilyttää joustavuuden eri MTV:n medioiden osalta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että mainostajan tehdessä yhteistyösopimuksen MTV Oy:n kanssa, katsomme sopimuksen täyttyneen, kun yhteenlaskettu investointitaso on saavutettu.

Saku Sahramies

Yhteistyöterveisin,

Saku Sahramies, suunnittelujohtaja MTV Oy

MTV Oy:n hinnat ja myyntiehdot vuodelle 2015

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme