Kotimaisen sisällön voimin kohti juhlavuotta - MTV:n hinnoittelu vuodelle 2017

Taustaa MTV:n tv-kanavien hinnoittelulle

MTV lanseerasi syksyn aikana onnistuneesti Koko ilta kotimaista -konseptin. Lokakuussa MTV:n kaupalliset kanavat tavoittivat lähes 2,8 miljoonaa suomalaista joka päivä, yli puoli miljoonaa enemmän kuin toiseksi suurimman kaupallisen televisioyhtiön kanavat.

Kotimainen sisältö on vauhdittanut myös MTV:n nettitv-palvelu Katsomon vahvalle kasvu-uralle. Vauhti kiihtyy vuoden 2017 - eli MTV:n 60-vuotisjuhlavuoden - aikana, ja kotimaisen viihteen ensiesitysten määrä tulee kasvamaan yli 50 % tähän vuoteen verrattuna. Tavoitteemme on jatkaa markkinajohtajana sekä kaupallisen TV:n ja nettitv:n markkinassa.

Kuluttajia kiinnostavan sisällön kautta MTV haluaa olla myös ensi vuonna tärkein liikkuvan kuvan yhteistyökumppani asiakkaillemme. Liikkuva kuva on todistetusti se kaikkein vaikuttavin tarinan kerronnan muoto, riippumatta siitä, kulutetaanko sisältö TV-ruudulta yhdessä perheen ja ystävien kanssa tai vaihtoehtoisesti henkilökohtaisesta pienemmästä päätelaitteesta.

Haluamme lisäksi olla edelläkävijöitä mediaostamisen kehityksessä ja tarjota MTV:n laadukkaat mainoskontaktit monipuolisesti ja helposti. Esimerkkeinä olkoon vaikkapa investoinnit display- ja videomainonnan ohjelmallisen ostamiseen sekä MTV:n digitaalisten mainostuotteiden tarjoaminen yhdessä muiden kotimaisten mediatalojen kanssa Adformin Automated Guaranteed -markkinapaikassa.

MTV:n tv-kanavien hintamuutokset vuodelle 2017

TV:n katselu muuttuu myös Suomessa, ja nuorten kohderyhmien tavoittaminen on joka vuosi hieman haastavampaa. Haluamme hinnoittelulla ohjata ostamista laajempiin ja ostovoimaisempiin kohderyhmiin.

MTV3-kanavan brutto-TRP-muutokset prime timessä:

  • MTV3-kanavalla kohderyhmäkaupan brutto-TRP-hinnat nousevat 4 % kohderyhmissä: 25-44, 25-44 miehet, 25-44 naiset
  • Vastaavasti brutto-TRP-hinnat laskevat -1 % kohderyhmissä: 10+, 25-54, 25-54 naiset, 25-54 miehet, 25-64, 45-64
  • Kohderyhmän POP<50 hinta säilyy ennallaan.


Subin kohderyhmäkaupan brutto-TRP-hinnat prime timessä:

  • nousevat 3 % kohderyhmissä 15-34 ja 25-44 naiset
  • muiden kohderyhmien, 25-44, 25-44 miehet ja POP<50, hinnat säilyvät ennallaan


Kehittyvän ja naisiin profiloituvan AVAn kohderyhmäkaupan brutto-TRP-hinnat prime timessä:

  • nousevat 7 % kohderyhmissä 25-44 ja POP<50.
  • 25-44 naiskohderyhmän hinta säilyy ennallaan

Muutostenkin jälkeen AVA:n hinta on erittäin kilpailukykyinen.

Off primen hinta nousee +1 % MTV3 -kanavalla. Subin ja AVA:n off prime -hinnat säilyvät vuoden 2016 tasolla.


Maksukanavien MTV MAX ja MTV Juniori hinnat säilyvät muuttumattomina.


Kausi-indekseihin teemme vähäisiä muutoksia, jotka eivät vaikuta merkittävästi asiakaskohtaisiin hintoihin:

  • Vuonna 2017 syksyn indeksikausi 107 alkaa 7.8.2017 (v. 2016 alkoi 29.8)
  • joulun ajan indeksikausi 80 alkaa 25.12.2017 (v. 2016 alkoi 19.12).


MTV3-kanavan aluemainonnan hinnat pysyvät muuttumattomina lukuun ottamatta hinnoittelukertoimia seuravilla alueilla:

  • Uusimaa (42,5 % -> 43,5 %)
  • Pirkanmaa (13 % -> 13,5 %)
  • Varsinais-Suomi (11,5 % -> 12 %)

Aluemainonnan muutosten syynä on väestön kasvu Uudellamaalla sekä mediamainonnan kysynnän kasvaminen.


TV-kampanjoiden kontaktitakuurajat laskevat seuraavien kanavien osalta:

  • MTV3 60 TRP ->50 TRP
  • Sub 25 TRP -> 20 TR
  • Juniori 20 TRP -> 10 TRP


MTV:n digitaalisen medioiden hintamuutokset vuodelle 2017

MTV:n verkkomedioiden vahvuuksiin kuuluu laadukkaan kotimaisen mediaympäristön ohella display-mainonnan mainoskontaktien 100 % inscreen-takuu sekä MTV Katsomon mainosspottien 95 prosenttinen loppuunkatselu.

Tulevan vuoden aikana keskitymme mainostuotteiden kehittämisessä mm. dataan sekä ohjelmallisen ostamisen mahdollisuuksien monipuolistamiseen.

Datan osalta haemme entistä ketterämpiä työkaluja räätälöityjen datasegmenttien luomiseen sekä käytettävissä olevan datan määrän voimakasta kasvattamista.

Kauan kaivatut interaktiiviset mainosmuodot ovat osa desktop-Katsomon mainostuotteistusta Q1/2017. Katsomon kohderyhmäkaupan varanto karkeasti kaksinkertaistuu ensi vuoden ensimmäisten kuukausien aikana, kun liitämme mobiiliapplikaatioiden varannon osaksi kokonaisuutta. MTV Oy:n kanssa tehdyt vuosisopimuksen edut ovat voimassa myös ohjelmallisen ostamisen markkinassa.

MTV Katsomo 

  • CPM-hinnat nousevat keskimäärin 1-2 %.
  • Käytämme jatkossa spottipituuskerrointa myös instream-mainonnassa
  • 30 sekunnin instream-spotin hinta ensi vuonna on CPM 55 € (v. 2016 CPM 54 €)


MTV Videoverkosto

  • hinnat pysyvät 2016 tasolla

MTV Videoverkosto kehittyy tasaisesti sekä kumppanien että inventaarin osalta. Yhteistyökumppaneita on tällä hetkellä kaksitoista, joista uusimpia ovat Kaleva, Pop Media sekä Moontv.


MTV.fi hakee vuodelle 2017 hieman aggressiivisempaa hintapositiota.

  • Desktop-paraatipaikan CPM-hinta laskee kautta linjan, esimerkkeinä ROS-kampanjoiden -7 % ja kohderyhmäkaupan -15 %.
  • Boksi-mainospaikan hinta nousee keskimäärin 5 %
  • Mobiilimainonnan hinnat säilyvät muuttumattomina

 

Yhteistyöterveisin,

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme