Liikkuvan kuvan vuosi 2016 - MTV:n hinnoittelu

Vuonna 2016 tavoitteenamme on, että MTV on asiakkaillemme liikkuvan kuvan mainonnan tärkein yhteistyökumppani, koska uskomme liikuvan kuvan olevan vaikuttavin kerronnan muoto riittävän suurille yleisöille.

Tästä syystä olemme panostaneet vahvasti tuotekehitykseen sekä televisiomainonnan että videomainonnan saralla. Uskomme, että tehokkaimmat mainonnan ratkaisut sisältävät näitä molempia tapauskohtaisesti sopivassa suhteessa.

Pystymme tarjoamaan sekä nopean tavoittavuuden suurille yleisöille että terävän kohdennuksen tarkoin valitulle kohderyhmälle.  

TRP-tilaus kohderyhmäkaupan ostamiseen

Muutosvauhti on jatkunut erittäin nopeana mediamaailmassa. Tämän muutoksen keskellä haluamme, että mediatilan ostaminen säilyy mahdollisimman selkeänä kaikissa medioissamme. Näin kaikki osapuolet välttyvät turhalta lisäanalyysityöltä hintamuutoksien osalta.

Tuomme televisiokanaviemme kohderyhmäkaupan ostamiseen helpomman ja nopeamman tavan eli TRP-tilauksen. Kuitenkin jatkuvuuden turvaamiseksi MTV3-kanavalla ja Subilla säilytämme myös kohderyhmäkaupassa aiemman ohjelmakohtaiseen valintaan perustuvan ostotavan, jota kutsumme wishlistiksi.

Uusi kohderyhmä MTV3-kanavalle

MTV3-kanavalle tuomme uuden kohderyhmän 25-64-vuotiaat. Tämä ryhmä kattaa 92% suomalaisesta työvoimasta.

Mainostajalle tämä laajempi kohderyhmä on järkevä valinta, sillä haastavina taloudellisina aikoina, ostovoima painottuu yhä enemmän vanhempiin ikäryhmiin.

Samalla kohderyhmä 15-34-vuotiaat poistuu MTV3-kanavan valikosta.

MTV:n televisiokanavien muutokset 2016

MTV3-kanavan sekä maksukanavien kohderyhmäkaupanbrutto-TRP-hinnat (prime sekä off prime) säilyvät 2015 tasolla.

Maksukanavista MTV Faktalle emme enää myy mainontaa vähäisen kysynnän vuoksi. 

Haluamme edelleen vahvistaa Subin kilpailuasemaa ja siksi laskemme TRP-hintaa yhden prosentin.

Vahvasti kehittyvän ja hyvin loppuunmyydyn AVAn kohderyhmäkaupan TRP-hintaa nostamme kaksi prosenttia.

TRP-hintoihin vaikuttavat muutokset kausien hinnoitteluindekseihimme (kaikki kanavat). Näissä on hyvin vähäisiä muutoksia, jotka keskimäärin eivät vaikuta asiakaskohtaisiin hintoihin.

Aluemainonnassa alueiden hinnoittelukertoimet pysyvät Uudenmaan kerrointa lukuun ottamatta samoina. Uudenmaan hinnoittelukerroin nousee 42,5 %:iin (2015 42 %). Tämän muutoksen syynä on erittäin kova kysyntä sekä alueen väestön jatkuva kasvu.

Lisäksi MTV3-kanavalla on seuraavat marginaalisemmat muutokset:

  • katkon viimeinen määräpaikkatuote poistuu valikoimasta
  • alueellisen katkoyhteyden (maksimissaan 2 mainosspottia) yhteenlaskettu maksimipituus on 30 sekuntia
  • valtakunnallisen katkoyhteysspotin yhteydessä voi olla maksimissaan yksi katkoyhteysspotti per alue.

MTV Oy:n verkkopalvelujen muutokset 2016

MTV Katsomon CPM-hinnat säilyvät muuttumattomina. Vuoden 2016 aikana tarjoamme Katsomon lyhyttä klippisisältöä, eli urheilua, uutisia, viihdeuutisia ja sääennusteita, entistä aktiivisemmin myös mtv.fi -sivustolla sekä MTV:n omien verkkopalveluiden ulkopuolella.

Videomainonnan mahdollisuudet ovat kuluvan vuoden aikana laajentuneet mm. inpage -mainosmuodolla, joka on nyt ostettavissa myös ohjelmallisesti.

Tammikuussa 2016 Katsomon mainosinventaari on ostettavissa Dive-itsepalvelutyökalun kautta.

MTV.fi ja m.mtv.fi -bruttohintojen kokonaismuutos on noin -2 %. Tärkeimpien mainostuotteiden, kuten kohderyhmäkauppa, CPM-hinnat säilyvät muuttumattomina. 

Mobiilimainonnan takuukampanjat toteutamme 2016 alusta alkaen inscreen-mainosnäytöillä ja tätä kautta MTV:n kaikessa display-mainonnassa on inscreen-takuu.

Lisäksi tuomme markkinoille ns. päätelaiteriippumattoman display-mainostuotteen, jossa kampanjan mainosnäytöt toteutetaan sekä mobiilissa että desktopissa.

Vuoden 2016 aikana digitaalisten mainostuotteiden kehittämisen fokuksessa on erityisesti kohdennetun datan määrän lisäämiseen sekä videomainonnan mahdollisuuksien monipuolistamiseen.

Luonnollisesti MTV:n kanssa tehdyt vuosisopimusedut ovat voimassa myös ohjelmallisessa ostamisessa.

Yhteistyöterveisin,

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme