Tapetti eli taustakuva

Tapetti voi olla joko kertautuva tai käyttäjän koko näytön kokoinen.

Kertautuva taustakuva

  • pieni kuva, jota toistetaan sivuston taustalla
  • formaatti jpeg, gif tai png
  • max 50 kt

Iso taustakuva

  • ei kertaudu
  • formaatti jpeg, gif tai png
  • suositus 1920x1124 px
  • max 100 kt

Polite mode -latauskuva ja varakuva tapetin yhteydessä olevalle bannerille

  • Polite mode -kuvan tarkoitus on tuoda mainosviesti näkyviin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa sivulatausta, mikäli rich-median scriptit hidastavat varsinaisen bannerin latausta. Parantaa kampanjan inscreeniä noin 20-40 %.
  • Samaa banneria voidaan käyttää tarvittaessa kampanjan varakuvana, jos bannerin ominaisuuksissa on käytettyyn selaimeen sopimatonta tekniikkaa
  • formaatti jpeg, gif tai png
  • max 100 kt

Iso taustakuva voi olla skrollaava tai kiinteä. Skrollaavana tausta siirtyy bannerin kanssa pois näkyvistä vieritettäessä sivua alaspäin. Kiinteänä kuva pysyy paikallaan, kun sisältöä vieritetään.

Iso taustakuva toimii parhaiten, kun kuva-aihe on iso ja selkeä ja kuva näyttää tulevan esiin sisällön takaa. Suunnittelussa tulee huomioida sivun keskellä oleva 992 px leveä sisältöalue, joka peittää taustakuvan keskiosan. Tärkeimmät asiat on hyvä sommitella lähelle sisältöalueen reunoja, koska eri kokoisilla näytöillä näkyy eri määrä taustaa. Joskus käy niin että skyscraper-suurtaulut jäävät tapetin päälle oikeaan laitaan, joten vasen laita on turvallisin paikka kertoa tärkeitä mainosviestejä.

Taustakuva keskitetään sivusuunnassa eli pienellä näytöllä kuvan ulkoreunat rajautuvat pois. HUOM! Noin 20-25 % verkkosivuston desktop-käyttäjistä ei näe taustaa näytön pienen resoluution vuoksi.

Mikäli haluat kohdistaa taustakuvan ja bannerin kuvat keskenään, huomioithan, että sivuston yläreunassa sijaitseva mainos-sana painaa banneria ja sisältöä alaspäin 24 pikseliä. Tapetti asemoidaan aina alkamaan sivuston yläreunasta. 

Näyttävimmän ja helpoimman lopputuloksen saat, kun teet bannerista läpinäkyvän. Yleisesti käytetty tapa on sommitella kuvat tapettiin ja jättää teksti banneriin läpinäkyvällä taustalla, jolloin bannerin ja tapetin kohdistuksen ei tarvitse olla pikselintarkkaa.

Mainostajan on hyvä määrittää myös taustaväri. Jos taustakuva sulautuu liukuvasti sivuilta ja alhaalta samaan pohjaväriin, se näyttää hyvältä myös kaikkein suurimmilla näytöillä.

Tapetti voi olla myös klikattava. Jos haluat liittää klikattavan tapetin kampanjaasi, muista mainita siitä aineistotoimituksen yhteydessä. Paraati/panoraama ja tapetti -yhdistelmä voidaan toimittaa joko kahtena eri fyysisenä aineistona, tai niin että molemmat tulevat saman kolmannen osapuolen tagin takaa. Huomioithan myös, että emme pysty erottelemaan bannerin ja tapetin klikkauksia.

Aineistojen toimitus

Aineistot toimitetaan sähköpostitse digitrafiikki@mtv.fi

  • Valmis aineisto, GIF, JPEG-, PNG- ja HTML5 -bannereihin, on toimitettava kolme (3) työpäivää ennen kampanjan alkua.
  • Valmis aineisto, rich media-, interstitiaali- ja laajentuviin bannereihin, on toimitettava viisi (5) työpäivää ennen kampanjan alkua.
  • Valmis aineisto Katsomon videomainontaa varten on toimitettava kolme (3) työpäivää ennen kampanjan alkua.

Sähköpostiin liitettävät tiedot:

  • asiakkaan ja kampanjan nimi
  • kampanja-aika
  • aineisto displaymainonnassa, GIF-, JPEG-, PNG-, HTML5-muodoissa, Katsomon videomainos MP4-muodossa
  • URL-osoite, johon banneri ja tapetti linkitetään
  • tarvittavat mainoskohtaiset ohjeet

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme