MM-kisat lukuina

"Oli kunnianhimoinen tavoite lähteä ensikertalaisena televisioimaan kisoja kattavammin kuin koskaan aikaisemmin MM-jääkiekon historiassa. Kokonaisuudessaan kaikki sujui käsikirjoituksen mukaan ja voimme olla erittäin tyytyväisiä tähän projektiin", sanoo MTV MEDIAn MM-projektin johtaja Jorma Härkönen.

Alla kootusti faktaa kuluneista MM-kisoista.

TV-lähetykset

• 700 tuntia MM-jääkiekkoon liittyvää tv-ohjelmaa

• 270 tuntia suoria lähetyksiä kisojen aikana

• 17 vuorokautta kellon ympäri MM-jääkiekkoa CANAL+ MM-kiekko 24/7 -kanavalla

• 64 suoraa ottelulähetystä

• 170 suorat MM-uutiset

• 16 suoraa lähetystä Suomen joukkueen harjoituksista

• Lisäksi ohjelmistossa 24-osainen Leijonalegendat-sarja, edellisten pelipäivien parhaat palat ja ottelu-uusinnat.

Katsojamäärät

• AVAn ja MTV3:n lähetykset tavoittivat kisojen aikana 3,4 miljoonaa suomalaista (71 %).

• MM-jääkiekkoa esittäneet CANAL+-kanavat tavoittivat kisojen aikana 750 000 suomalaista (16 %). Parhaana päivänä (20.5.) kanavien päivätavoittavuus oli 550 000.

• Parhaimmalla vartilla (17.5. USA–Suomi) keskikatsojamäärä nousi lähes 1,8 miljoonaan.

• AVA:lla keskikatsojamäärä oli parhaimmillaan 1,4 miljoonaa ja CANAL+-kanavilla 360 000.

Katsojamäärät Suomen pelien aikana

20.5. Suomi–Tshekki (pronssiottelu)

260 000 (keskikatsojamäärä CANAL+), share 16,3 %, rating 5,5 %

850 000 (keskikatsojamäärä AVA), share 54,7 %, rating 17,7 %

1 110 000 (keskikatsojamäärä yhteensä), share 71,0 %, rating 23,2 %

1 310 000 (katsojia parhaimmillaan)

19.5. Venäjä–Suomi (välieräottelu)

260 000 (keskikatsojamäärä CANAL+), share 18,9 %, rating 5,5 %

830 000 (keskikatsojamäärä MTV3), share 64,0 %, rating 17,4 %

1 090 000 (keskikatsojamäärä yhteensä), share 82,9 %, rating 22,9 %

1 350 000 (katsojia parhaimmillaan)

17.5. USA–Suomi (puolivälieräottelu)

320 000 (keskikatsojamäärä CANAL+), share 14,2 %, rating 6,6 %

1 070 000 (keskikatsojamäärä AVA), share 49,2 %, rating 22,4 %

1 380 000 (keskikatsojamäärä yhteensä), share 63,4 %, rating 29,0 %

1 780 000 (katsojia parhaimmillaan)

14.5. Kazakstan–Suomi

290 000 (keskikatsojamäärä CANAL+), share 13,2 %, rating 6,0 %

770 000 (keskikatsojamäärä AVA), share 35,1 %, rating 16,1 %

1 050 000 (keskikatsojamäärä yhteensä), share 48,3 %, rating 22,1 %

1 320 000 (katsojia parhaimmillaan)

13.5. Suomi–USA

210 000 (keskikatsojamäärä CANAL+), share 13,4 %, rating 4,3 %

820 000 (keskikatsojamäärä MTV3), share 54,9 %, rating 17,2 %

1 030 000 (keskikatsojamäärä yhteensä), share 68,3 %, rating 21,5 %

1 270 000 (katsojia parhaimmillaan)

11.5. Suomi–Kanada

270 000 (keskikatsojamäärä CANAL+), share 12,6 %, rating 5,7 %

1 040 000 (keskikatsojamäärä AVA), share 48,9 %, rating 21,9 %

1 310 000 (keskikatsojamäärä yhteensä), share 61,5 %, rating 27,6 %

1 580 000 (katsojia parhaimmillaan)

10.5. Suomi–Ranska

310 000 (keskikatsojamäärä CANAL+), share 13,8 %, rating 6,4 %

890 000 (keskikatsojamäärä AVA), share 40,2 %, rating 18,7 %

1 200 000 (keskikatsojamäärä yhteensä), share 54,0 %, rating 25,1 %

1 430 000 (katsojia parhaimmillaan)

8.5. Suomi–Sveitsi

280 000 (keskikatsojamäärä CANAL+), share 12,4 %, rating 5,9 %

1 000 000 (keskikatsojamäärä AVA) , share 43,5 %, rating 21,0 %

1 280 000 (keskikatsojamäärä yhteensä) , share 55,9 %, rating 26,9 %

1 560 000 (katsojia parhaimmillaan)

6.5. Suomi–Slovakia

270 000 (keskikatsojamäärä CANAL+), share 15,3 %, rating 5,6 %

950 000 (keskikatsojamäärä MTV3), share 55,9 %, rating 20,0 %

1 220 000 (keskikatsojamäärä yhteensä), share 71,2 %, rating 25,6 %

1 500 000 (katsojia parhaimmillaan)

4.5. Suomi–Valko-Venäjä

270 000 (keskikatsojamäärä CANAL+), share 12,4 %, rating 5,6 %

920 000 (keskikatsojamäärä AVA), share 43,4 %, rating 19,3 %

1 180 000 (keskikatsojamäärä yhteensä), share 55,8 %, rating 24,9 %

1 390 000 (katsojia parhaimmillaan)

MTV MEDIAn Maksu-tv:n tilaajamäärien kehitys

(MTV3 Kanavapaketti ja CANAL+)

• 660 000 tilaajaa jääkiekon MM-kisojen päätyttyä.

• 160 000 tilaajan nousu MM-kisoja edeltäneen 12 kuukauden aikana.

MTV3.fi

• Parhaana päivänä MM-kisojen aikana 710 000 eri kävijää (4.5.).

• Ensimmäisellä kokonaisella kisaviikolla (viikko 19, 7.–13.5.) 2 020 000 eri kävijää, sivuston kautta aikain kolmanneksi paras viikko.

• MTV3.fi:n urheiluosio teki viikolla 20 uuden ennätyksen, 630 000 eri viikkokävijää.

Katsomo.fi

• 34 000 myytyä katsomisoikeutta.

Lähde (katsojamäärät): Finnpanel Oy, TV-mittaritutkimus

keskikatsojamäärä = lähetyksen minuuttiyleisöjen keskiarvo

share = katseluosuus (osuus lähetyshetken tv-yleisöstä)

rating = keskikatsojamäärä suhteutettuna väestön kokoon

ohjelman tavoittavuus = vähintään 5 min. yhtäjaksoista katselua

kanavan tavoittavuus = 1 min katselua

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme