Miksi netti-tv-mainonta kannattaa ottaa mukaan kampanjaan?

Netti-tv mainonnan tehokkuutta on yleensä perusteltu kohdentamismahdollisuuksilla. On kuitenkin useita muitakin perusteluja, miksi netti-tv:tä kannattaa ottaa mukaan kampanjaan.

1. Kontakti netti-tv:n kautta on usein vaikuttavampi kuin kontakti televisiosta

Ohjelmien katselu netti-tv:n kautta on keskittyneempää ja tämä näkyy myös mainonnan vaikuttavuudessa. Aihetta on paljon tutkittu neuroscience-menetelmillä.

Tutkimuksesta saatavat tulokset ovat osoittaneet, että mainonta saa voimakkaammin sekä huomiota että tunnevaikutuksia, kun sitä katsotaan netti-tv:n kautta.

Tulokset vielä voimistuvat silloin, kun netti-tv:tä katsotaan pienemmältä ruudulta, kuten tabletilta. 

Vastaavia tuloksia saadaan myös tarkasteltaessa perinteisiä mainonnan vaikuttavuusmittauksia. Tulokset esim. ohjelmayhteistyötutkimusten osalta ovat osoittaneet, että netti-tv:n katselu lisää yhteistyön vaikuttavuutta.

Näkyvyys netti-tv:ssä kasvattaa mainonnan muistamista, tuotesijoittelun huomaamista ja yhteistyön kykyä herättää kiinnostusta. 

2. Netti-tv kanavien profiilit ovat erilaisia kuin lineaarisilla kanavilla

On aika itsestään selvää, että netti-tv-kanavat profiloituvat kuluttajiin, jotka hyödyntävät nettiä ostopäätöksen teossa ja ostavat tuotteita netistä.

Kanavien profiileissa löytyy kiinnostavia ja yllättäviäkin yksityiskohtia, jotka on hyvä huomioida suunnittelussa.

MTV Katsomon osalta esimerkiksi havaitsimme, että palvelun katsojat profiloituvat ihmisiin, jotka haluavat vaikuttaa ja vaikuttua verkossa.

MTV Katsomon katsojat ylipäänsä keskustelevat paljon tuotteista, suhtautuvat kuluttamiseen ja mainontaan erittäin positiivisesti.  

3. Netti-tv tuo kustannustehokkaasti tavoittavuutta kampanjaan

Yhä enemmän netti-tv:tä perustellaan myös sillä, että se tuo kustannustehokkaasti tavoittavuutta tv-kampanjointiin. Mittaristot ja analyysimenetelmät kehittyvät myös vauhdilla suuntaan, jossa online ja offline tekemistä on helpompi arvioida yhdessä.  

MTV on mukana kehittämässä ja testaamassa työkaluja monikanavaiseen mittaamiseen. Jos olet kiinnostunut kuulemaan lisää mittauksista tai tarvitset näkemystä netti-tv:n suunnitteluun osana muuta kampanjointia, ole yhteydessä meihin.

Lähde: TNS Gallup Mainonnan Atlas (joulukuu 2012 – maaliskuu 2014), TNS Gallup Atlas Q1 2014, n=3 733  (Katsomon katsoja* = katsoo kanavaa viikoittain), IP Eye Tracking Study Austria: Effectiveness and impact measurement of linear and non- linear tv advertising compared to print,  Esomar 2013 Standardising Touchpoint Analysis A cross media neuroscience study from China with real world investment tracking

Kysy lisää Netti-tv-mainonnasta:

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme