Räätälöi tv-mainos verkkoon sopivaksi näillä vinkeillä

Merkittävä osa netti-tv-mainoksista on samoja, joita käytetään tv-kampanjoissa. Tämä on tehokasta ja kätevää, mutta mikäli netti-tv:llä on kuitenkin selkeä rooli kampanjassa, kannattaa harkita spotin räätälöintiä verkkoon sopivaksi. 

Kolme vinkkiä netti-tv-mainoksen suunnitteluun

Hyviä vinkkejä netti-tv-aineiston suunnitteluun oman kokemuksemme mukaan ovat:

1) Mitä pienempi ruutu, sitä lyhyempi sisältö

Mitä pienemmältä ruudulta ja mitä lyhyempää sisältöä käyttäjä kuluttaa, sitä tärkeämpää on, että mainos on lyhyt.

Esimerkiksi 61 % mobiilikäyttäjistä pitää tärkeimpänä digivideomainoksen katseluun vaikuttavana seikkana mainoksen lyhyttä kestoa (Lähde: Yahoo 2015/11: “The Migration to Mobile Video”).

MTV Katsomon mainosvideoista vuonna 2015 oli 15 sekuntia tai alle 56 % ja uskomme että tänä vuonna osuus kasvaa, kun suunnittelussa huomioidaan mobiilikäyttäjät aiempaa selkeämmin.

2) Jos haluat aktivoida netti-tv-mainonnalla, lisää kehoite

Netti-tv:stä katsotaan usein pidempää sisältöä kuten tv:n puolella. Netti-tv-mainonnassa prerollit (mainos ennen ohjelman alkua) ja midrollit (mainos keskellä ohjelmaa) esitetään sisällön yhteydessä ja katsoja ei aina edes miellä spotteja klikattavaksi digimainoksiksi.

Jos kampanjan tavoitteena on aktivoida kuluttajaa, kannattaa spotti räätälöidä verkkoon sopivaksi lisäämällä aineistoon kävijää aktivoiva kehote. Spottiin voi kustannustehokkaasti lisätä kuvilla ja tekstillä taktisia kehotteita, joilla ohjataan esim. koeajon tai matkan varaamiseen tai verkkokauppaan vaateostoksille.

Kun taktiset elementit lisätään suoraan videotiedostoon, aineisto toimii varmasti myös mobiilissa ja videoaineistosta voidaan helposti luoda kampanjan rakenteen mukaan useita eri versioita.

3) Varmista, että mainos toimii myös ilman ääniä

Jos videoaineistoa käytetään videosisällön ulkopuolella (out-stream), kannattaa varmistaa että viesti välittyy vaikka käyttäjä ei aktivoisikaan mainokseen ääniä. Aineistossa kannattaa käyttää tekstiä kertomaan ainakin kampanjan pääviesti ja jos spotissa on kerronnallinen tarina, koko spotin voi tarvittaessa tekstittää.

Räätälöi tv-mainos verkkoon helposti

MTV on sopinut mainostoimisto Barabran kanssa yhteistyöstä liittyen netti-tv-spottien räätälöintiin ja tuottamiseen. Barabra tuottaa tarvittaessa mainostajien tarpeisiin sopivat olemassa olevien spottien taktiset räätälöinnit tai tuottaa kevyitä 10 sekunnin mainosvideoita verkon taktiseen videotekemiseen.

Katso esimerkki räätälöidystä Katsomo Total videosta, jolla ohjattiin kuluttajia tilaamaan MTV Total Sport-pakettia. Katsomon desktop-versiossa räätälöinnin lisääminen kasvatti tilaussivulle ohjattujen kävijöiden määrää 60 %.

Lisätietoa tv-mainoksen räätälöinnistä

alla olevalla lomakkeella tai asiakasvastaavaltasi

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme