Big Brother vauhditti Second Screenin läpimurtoon Suomessa

Mobiilipalvelu BB Sykkeellä huippusuosio

Tiistaina 3. syyskuuta alkanut Julkkis Big Brother teki sekä Subin katsojaennätyksen että nosti suomalaisten Second Screen -käytön huippulukemiin.

Second screen eli "toinen ruutu" tarkoittaa tv:n katselun rinnalle otettua tietokonetta, tablettia tai kännykkää, joiden avulla katsoja voi osallistua esimerkiksi ohjelman kommentointiin tai ohjelmaan liittyviin peleihin, saada tv-elämystä laajentavaa lisäsisältöä tai keskustella muiden kanssa.

Mobiilipalvelu BB Sykkeellä huippusuosio

Vivus.fi tarjoaa Katsojan valinta -äänestyksen BB Syke -palvelussa.

Big Brotherin uudistetun mobiilisivuston BB Sykkeen kävijämäärät nousivat ensimmäisen päivän aikana (4.9.) 77 000 kävijään ja palvelussa tehtiin samaisen päivän aikana yhteensä huikeat 730 000 sivulatausta.

BB Sykkeessä kävijä pääsee osallistumaan omalla älylaitteellaan Big Brotherin tv-lähetyksiin, keskustelemaan toisten katsojien kanssa ja jakamaan videoklippejä BB-ohjelmista. Hienot luvut kertovat, että kävijät näyttävät viihtyvän palvelussa ja kuluttavan siellä paljon sisältöä.

Big Brotherin sisällönkulutus ja vuorovaikutus mobiililaitteilla kertoo myös kuluttajakäyttäytymisen siirtymisestä yhä vahvemmin perinteisestä tietokoneen käyttämisestä älypuhelimiin ja tabletteihin.

BB Sykkeen käytöstä noin 73 % tehdään puhelimilla ja 24 % tableteilla.

BB Sykkeessä on mukana myös kaupallinen kumppani: Big Brotherin pääyhteistyökumppani Vivus.fi tarjoaa palvelussa Katsojan valinta -äänestyksen, jolla voi vaikuttaa BB-talon tapahtumiin.

Big Brother teki sosiaalisen median historiaa

BB-taloon astuneet 12 julkkista saivat aikaan valtavan kuohun sosiaalisessa mediassa. Julkkis-BB tekikin tv-ohjelmien sosiaalisen median historiaa, sillä yhden päivän (3.9.) aikana #bbsuomi -twiittejä lähetettiin lähes 22 000.

Julkkis Big Brother -kilpailija Andy McCoy

Vastaavaa määrää ei ole aikaisemmin kirjoitettu yhden päivän aikana suomalaisen viihdeohjelman omalla hashtagilla. Twiittaushuippu koettiin, kun Andy McCoyn (kuvassa) esittelyvideo lähti käyntiin - tällöin twiittejä tuli huikeat 565 kappaletta minuutissa.

"Big Brother on aina ollut monikanavaisuudessa omaa luokkaansa ja nyt sen parissa tehtiin sekä sosiaalisen tv:n että 2nd Screen -käyttäytymisen historiaa Suomessa. Katsojien huikea some-aktiivisuus ja mobiilikäyttö kertovat paitsi kuluttajakäyttäytymisen muutoksesta, myös siitä, että live-tv-ilmiöt elävät edelleen vahvana hyvän sisällön ja sosiaalisen tv:n toimenpiteiden vauhdittamana", kertoo sosiaalisen tv:n ja Second Screenin vastaava tuottaja Mari Rasimus MTV MEDIAsta.

Bigbrother.fi vetää kävijöitä uutisilla ja videoilla

Myös Big Brotherin -nettisvuilla on ollut hyvin kävijöitä. Sivustolla kävi esimerkiksi 4.syyskuuta 145 000 eri kävijää, jotka tekivät yhteensä mahtavat 580 000 artikkelisivulatausta ja käynnistivät 84 000 videoklippiä.

(Lukujen lähteet: ComScore Digital Analytix)

Lue lisää:

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme