Maikkari toi QR-linkit Tekstikanavalle

MTV3 Tekstikanava on ensimmäisenä Suomessa ottanut käyttöönsä QR-koodit, jotka toimivat linkkinä Tekstikanavan ja verkkosisällön välillä. Viikoittain miljoonayleisön tavoittava MTV3 Tekstikanava vahvistettuna QR-koodilla tuo mainostajalle mitattavat tulokset.

"QR-linkkien käyttö Tekstikanavalla lähti talon sisäisestä tarpeesta. Palvelun teknisten rajoitteiden johdosta Tekstikanavalla ei voida julkaista kuvia tai videoita. Tarvitsimme kätevän tavan yhdistää verkosta löytyvä sisältö Tekstikanavan sivuille", taustoittaa MTV3 Tekstikanavan tuottaja Tero Koivula ja jatkaa:

"Jo 1990-luvulla kehitetty, mutta vasta hiljattain älypuhelimien myötä yleistynyt QR-koodi tuntui olevan ratkaisu tähän. Se oli kuin puuttuva linkki Tekstikanavan ja verkkosisällön välillä. QR-linkki vie alle neljäsosan sivun pinta-alasta, joten samalle sivulle mahtuu leipätestiä linkin oheen varsin mukavasti."

QR-koodeja on aikaisemmin käytetty muun muassa Britannian yleisradioyhtiö BBC:n ja saksalaisen RTL:n tekstikanavilla. Palvelu otettiin käyttöön Maikkarilla tammikuun lopussa, jolloin Kimi Räikkösen uuden F1-auton esittelyä koskeneen uutisen ohessa oli QR-linkki auton kuvia esittelevään artikkeliin. "Ensimmäisen 24 tunnin aikana Räikkösen auton kuviin siirtyi QR-linkin kautta noin 700 päätelaitetta. Pidämme sitä hyvänä avauksena", Koivula iloitsee.

Mainostajalle uusi tapa tarjota mobiilioptimoitua sisältöä

QR-linkit tuovat mainostajille mielenkiintoisen uuden tavan tarjota erityisesti mobiililaitteille optimoitua sisältöä. Potentiaalisia käyttökohteita ovat esimerkiksi sovelluslanseeraukset tai verkkokaupat suorilla tuotelinkeillä.

Tekstikanava on myös otollinen kanava QR-koodin hyödyntämiselle. Tekstikanavaa käytetään tv:n katselun yhteydessä, ja tv:n katselun rinnalle on tullut älypuhelin tai tablet-kone, joilla molemmilla QR-linkkien käyttö onnistuu.

Lisätietoa MTV3 Tekstikanavasta

MTV3 Tekstikanava on Suomen suosituin kaupallinen teksti-tv-palvelu. Taloustutkimuksen syksyllä 2011 tekemän Tekstikanavatutkimuksen mukaan MTV3:n Tekstikanava tavoittaa reilu miljoona suomalaista viikoittain. Suurin yksittäinen viikkokäyttäjien ryhmä on miehet ikäluokassa 25−44 vuotta.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme