Second Screen rikastaa television katsomista

Sosiaalinen tv tutuksi osa 1

Second screen eli "toinen ruutu" tarkoittaa tv:n katselun rinnalle otettua tietokonetta, tablettia tai kännykkää, joiden avulla katsoja voi osallistua esimerkiksi ohjelman kommentointiin tai ohjelmaan liittyviin peleihin, saada tv-elämystä laajentavaa lisäsisältöä tai keskustella muiden kanssa. Second screen rikastaa tv:n katselua ja kasvattaa ohjelman näkyvyyttä.

2nd Screen -sovellus jääkiekon MM-kisoissa

2nd Screen Hockey Night Tuuletus

Jääkiekon MM-kisojen yhteydessä on ollut ladattavissa Hockey Night 2nd Screen -applikaatio, jossa käyttäjä voi tuulettaa, buuata, kommentoida peliä ja pelaajia tai tarkastella, kuka muu katsoo ottelua samaan aikaan.

"Hockey Night 2nd Screen on lisäpalvelu jääkiekkotarjontaamme, joka tekee MM-kisojen katsomisesta entistä hauskempaa ja sen avulla voi jakaa ottelun kotitunnelmat ystävien kanssa. Sovellus tekee jääkiekko-otteluiden seuraamisesta kotistudioissa sosiaalista", kertoo 2nd Screenin vastaava tuottaja Mari Rasimus MTV MEDIAsta.

Uudistunut sovellus kasvatti suosiota

Hockey Night 2nd Screen kasvatti suosiotaan 48 %:lla viime vuoteen verrattuna. iPhoneille sovellus ladattiin yli 20 000 kertaa, ja Windows Phone -puhelimiin lähes 18 000 kertaa.

Sovellusta kehitettiin käyttäjäpalautteen pohjalta. Tämän vuoden versiossa tuuletuksia pystyi kohdistamaan hurrausten tai buuausten muodoissa joukkueille tai yksittäisille pelaajille, ja pelitilastot olivat helpommin seurattavissa. Kokonaistuuletusmäärä kasvoi yli 24 miljoonaan.

"2nd Screenin käyttäjät olivat erittäin aktiivisia ja sitoutuneita, mistä kertoo huikeat yli 24 miljoonan tuuletusluvut. Myös jääkiekon tv-lähetyksissä huomioitiin kovimpia tuulettajia", kertoo Rasimus.

Yhteistyökumppanina olleen Gigantin koko sivun mainos (kts. kuva) näkyi aina otteluun kirjautuessa, joten mainosnäytöissä tehtiin hieno tulos: otteluihin kirjauduttiin yli 100 000 kertaa eli saman verran tuli mainosnäyttöjä.

2nd Screen Hockey Night Gigantt

Mainostaja osana elämystä

Second Screen on aina osa isompaa kokonaisuutta kuten tv-ohjelmaa tai urheilutapahtumaa. Sovellukset rikastavat katsojien elämystä ja mainostaja voi olla mukana osana tätä elämystä. Mainostaja tavoittaa second screen -käyttäjät esimerkiksi kiinteällä mainospaikalla tai erikoisratkaisulla kuten splash screen.

"Katsojien huomio jakautuu yhä enemmän kahden ruudun välillä kotisohvilla. Hockey Night -sovelluksen avulla olemme saaneet Second screen -tekemisestä arvokasta kokemusta. Olemme tehneet MTV MEDIAssa vuoden alusta asti aktiivisesti töitä uusien second screen -tuotteiden kehittämiseksi, joita esittelemme syksyn aikana", summaa Rasimus.

Lue lisää

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme