Adlibris kasvatti myyntiä laajalla tv-näkyvyydellä

Adlibris-verkkokirjakaupan monipuolinen tv-kampanjointi MTV:n kanavilla syksyllä 2014 tähtäsi myynnin kasvattamiseen sekä  brändimielikuvan ja tunnettuuden parantamiseen.

Case lyhyesti:

Tavoite:
Yhteistyön tavoitteena oli saada taktisella viestinnällä liikennettä verkkokauppaan ja kasvattaa myyntiä. Toinen tavoite oli brändimielikuvan ja tunnettuuden parantaminen.

Ratkaisu:
Loka-joulukuun 2014 välisenä aikana Adlibris-verkkokirjakaupalla oli useita eri teemojen ja sesonkien ympärille rakennettuja katkokampanjoita, ohjelmayhteistyötä ja tehoviikkoja MTV:n kanavilla.

Tulokset:
Liikenteen kasvu verkkosivuille sekä myynnin kasvu olivat parhaimmillaan yli +90 % edellisvuoden samaan ajankohtaan verrattuna.

MTV valikoitui päämediaksi, ja olemme yhteistyöhön enemmän kuin tyytyväisiä. Myynti sekä liikenne kasvoivat halutulla tavalla ja saimme rutkasti uusia asiakkaita.” - Marjut Määttä, Marketing Manager, Adlibris

Haluatko kuulla lisää vastaavanlaisesta ratkaisusta?

Lue menestystarina kokonaisuudessaan:

Adlibris on ollut Suomessa nyt jo kymmenen vuotta, eikä tunnettuuden eteen oltu koko aikana tehty oikeastaan mitään. Olimme tulleet siihen tilaan, mihin verkkokauppa pystyy kasvamaan ilman näkyvää mainontaa. Syksyllä 2014 päätimme panostaa tunnettuuden kehittämiseen ja uudelleenlanseerata Adlibris Suomessa”, taustoittaa marketing manager Marjut Määttä.

Yhteistyön tavoitteena oli ohjata liikennettä Adlibris-verkkokirjakauppaan  sekä viestiä Suomen suurimmasta verkkokirjakaupasta ja ilmaisesta toimituksesta. Kampanjaan varatusta budjetista kolmasosa käytettiin brändin ja tunnettuuden parantamiseen ja loput taktiseen viestintään.

Adlibris-verkkokirjakaupan pääkohderyhmä oli 25-54-vuotiaat naiset, mutta eri kirjoihin, sesonkeihin ja teemoihin perustuva suunnittelu huomioi hyvin myös muut kohderyhmät kuten miehet ja lapsiperheet.

Päämediaksi valittiin TV

TV-kampanjat pyrittiin rakentamaan monipuoliksi hyödyntäen erilaisia mainos-ja ohjelmayhteistyöratkaisuja. Mainos- ja tunnistetuotannon lähtökohtana oli hyväntuulinen ja tunteisiin vetoava mainonta, joka vaikuttaa kohderyhmään.

Yhteistyötä varten tuotettiin erilaisia spotteja, yhteistyötunnisteita sekä kanavailme-elementtejä, jotka kuitenkin olivat helposti tunnistettavissa ja Adlibris-verkkokirjakauppaan yhdistettävissä. Kaikki materiaali ohjasi kuluttajat verkkokirjakauppaan.

TV:n taktista viestintää varten koottiin kampanjakokonaisuus, joka sisälsi erilaisia katkokampanjoita sesonkiteemalla (esim. isänpäivä/joulu/ale), kohderyhmäteemalla (naiset/miehet) sekä kirjalähtöisesti.

Näiden teemojen yhteydessä Adlibris-verkkokirjakauppa otti haltuunsa viikoksi kerrallaan AVAn sekä Subin kanavailmeet.

Taktista viestiä tuotiin esiin myös sponsoroitujen ohjelmien yhteydessä jaetun ruudun mainonnalla (split screen). Ohjelmayhteistyöt oli koottu kirja- ja kohderyhmälähtöisesti ja ne jatkuivat läpi koko kampanja-ajan.

Ohjelmayhteistyötunnisteiden lähtökohtana oli parantaa brändimielikuvaa ja lisätä tunnettuutta. Brändimielikuvan ja tunnettuuden parantumista seurattiin säännöllisillä RAM-tutkimuksilla kampanja-aikana.

TV-kampanjan ohessa mainontaa oli verkossa ja MTV Katsomossa. Printti ja ulkomainonta noudatti myös samaa linjaa tv-mainonnan kanssa.

Tarkkaan suunniteltu kampanja kasvatti tunnettuutta tasaisesti

Kampanjan alusta lähtien Adlibris-verkkokirjakaupan sivuille saatiin koko ajan lisää liikennettä. Parhaimmillaan kasvu oli jopa yli +90 % edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Tulokset kertovat tv-mainonnan vahvuudesta tavoittaa massat ja saada viestit perille. Tarkkaan suunniteltu ja monipuolinen tv-mainonta ei myöskään ärsyttänyt ihmisiä.

”MTV valikoitui päämediaksi, ja olemme yhteistyöhön enemmän kuin tyytyväisiä. Myynti sekä liikenne kasvoivat halutulla tavalla ja saimme rutkasti uusia asiakkaita”, iloitsee Määttä.

Adlibris-verkkokirjakaupan tunnettuus kasvoi tasaisesti yhteistyön aikana.

Spontaani tunnettuus kasvoi kohderyhmässä 25-54-vuotiaat naiset yhteensä 21 prosenttiyksikköä. Henkilöiden, jotka eivät olleet kuulleet Adlibris-verkkokirjakaupasta, määrä väheni yhteensä 12 prosenttiyksikköä edellä mainitussa kohderyhmässä. Palvelun kokeilijoiden osuus kasvoi kampanja-aikana. (Lähde: RAM-tutkimus, 2014)

”Myös autettu tunnettuus kasvoi vuoden aikana 16 % - 39 % (Taloustutkimus Oy), tähän olimme myös todella tyytyväisiä”, lisää Määttä.

Loppuvuoden tv-kampanjan jälkeinen säännöllinen katkokampanjointi ja ajoittainen ohjelmakohtainen erikoisratkaisujen hyödyntäminen (kuten jaetun kuvaruudun mainonta ja ohjelmayhteistyö) on pitänyt sekä myynnin että verkkosivujen liikenteen noin +40 % korkeammalla tasolla edelliseen vuoteen nähden.

”Huomasimme myös, että meidän mainonnan myötä myös koko kirja-alan muiden toimijoiden autettu tunnettuus on kasvanut selkeästi”, kertoo Määttä ja jatkaa:

”Vuonna 2015 olemme jatkaneet top-of-mindin rakentamista ja tv:n rinnalle olemme ottaneet myös vahvemmin mainonnan MTV Katsomossa. Pyrimme olemaan asiakkaidemme ensimmäinen vaihtoehto kun he miettivät kirjaostoksia syksyllä 2015.”

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme