Vähänkäytetty.fin kohderyhmä tavoitettiin televisiokampanjalla

Tavoite: Vähänkäytetty.fi:n lanseerauksessa 2016 tavoitteena oli tuoda verkkokauppa suuren yleisön tietoisuuteen ja laajentaa toimintaa seuraavalle tasolle käyttämällä televisio- ja digimainontaa. 

Mitä tehtiin: Televisio- ja digikampanja MTV:n kanavilla.

Tulokset: Vähänkäytetty.fi-verkkokaupassa vieraili ennen televisiokampanjan alkua vain muutama tuhat ihmisiä päivittäin. Tammi-helmikuussa käyntejä oli yli 300 000. Kohderyhmä 25-55-vuotiaat naiset tavoitettiin televisiokampanjalla huomattavasti perinteistä digimainontaa paremmin.

"Valtakunnallinen televisomainonta ja MTV:n tarjoamat ratkaisut tulevat varmasti olemaan käytössämme myös tulevissa harppauksissamme kohti tavoitteitamme.” - Ossi Salo Suomen Nettikirpputorit Oy

Haluatko kuulla lisää vastaanvanlaisesta ratkaisusta?

Lue case kokonaisuudessaan

Oululainen Suomen Nettikirpputorit Oy lanseerasi syksyllä 2014 vertaiskauppaan perustuvan nettikirpputoripalvelun. Vähänkäytetty.fi on ilmainen ja täysin uudenlainen käytettyjen tavaroiden verkkokauppa, jossa myyjinä ja ostajina toimivat yksittäiset ihmiset.

Palvelun idea perustuu keskitettyyn logistiikkaratkaisuun, jolloin kaikki palvelussa myynnissä olevat tavarat ovat yhdessä keskusvarastossa. Asiakkaat voivat ostaa usean eri myyjän tuotteita yhdellä ostoskerralla ja saada tuotteensa yhdessä paketissa. Tämä helpottaa kaupankäyntiä sekä myyjän että ostajan näkökulmasta. Aivan kuten normaalissa verkkokaupassa, tilauksen pystyy myös maksamaan yleisimmillä verkkokaupan maksutavoilla ja tuotteilla on palautusoikeus.

Vähänkäytetty.fi:n verkkokauppakonsepti on uusi Suomen markkinoilla ja se on poistanut ison osan kuluttajien väliseen kaupankäyntiin liittyvistä ongelmista, kuten tavaroiden lähettelyn myyjältä ostajalle, maksuliikenteeseen liittyvät riskit sekä kyselyihin ja hintapyyntöihin vastailemisen.

"Vähänkäytetty.fi:n tavoitteena on pitää ja kasvattaa markkina-asemaa Suomessa sekä laajentua muihin Pohjoismaihin ja Baltiaan vuoden 2018 loppuun mennessä. Tavoitteena on olla Pohjoismaiden suurin keskitettyyn logistiikkaan perustuva käytettyjen pientavaroiden verkkokauppa", kertoo Ossi Salo Suomen Nettikirpputorit Oy:sta.

Kampanjalla tavoitettiin oikea kohderyhmä

Vähänkäytetty.fi avattiin syksyllä 2014 mutta lanseerattiin kunnolla vuoden 2016 alussa käyttäen televisiota ja digimainontaa. Tavoitteena oli tuoda Vähänkäytetty.fi-verkkokauppa suuren yleisön tietoisuuteen ja laajentaa toimintaa seuraavalle tasolle tehokkaalla televisiokampanjalla MTV:n kanavilla.

Kohderyhmä 25-55 -vuotiaat naiset tavoitettiin televisiokampanjalla huomattavasti perinteistä digimainontaa paremmin.

Kampanjan avulla palveluun siirtyneet asiakkaat viettivät palvelussa aikaa keskimäärin hieman yli 6 minuuttia ja katselivat 7,5 sivua käyntiä kohden.

Välitön poistumisprosentti koko kampanjan aikana oli vain 8,8 %.

"Sivuilla vietetty aika, sivun katseluiden määrä sekä erinomaisen pieni välitön poistumisprosentti kertovat sen, että kampanja tavoitti juuri oikean kohderyhmän ja sai heidät astumaan sisään uudenlaiselle nettikirpputorille", kommentoi Salo.

"Mainosmateriaalin toteuttajaksi valitsimme vahvan kokemuksen omaavan Intranzen, jonka kanssa mainosten tuottaminen sujui vaivattomasti. Heidän kokemuksensa ja ideansa mainoksen käsikirjoittamisesta tuotantoon saakka olivat merkittävässä roolissa kampanjan onnistumiselle", Salo jatkaa.

Vähänkäytetty.fi-verkkokaupassa vieraili ennen televisiokampanjan alkua vain muutama tuhat ihmisiä päivittäin. Tammi-helmikuussa käyntejä oli yli 300 000. Kampanjan tehokkuudesta kertoo se, että sivustolle siirtyi televisiokampanjan suunnitellusta kohderyhmästä yli 7 %.

Jokainen heistä kirjoitti selaimen osoiteriville tai hakukoneeseen vähänkäytetty.fi. Kampanjan todellinen tavoittavuus on siis todella hurja luku", kertoo Salo ja jatkaa:

”Yhteistyö MTV:n kanssa on sujunut loistavasti ja joustavasti koko kampanjan ajan. MTV:n yhteyshenkilömme Sakari Palsola on auttanut ja ideoinut sekä tuonut hyviä näkemyksiä kampanjamme onnistumiseksi. Valtakunnallinen televisomainonta ja MTV:n tarjoamat ratkaisut tulevat varmasti olemaan käytössämme myös tulevissa harppauksissamme kohti tavoitteitamme.”

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme