Latukahvila suunnisti Maikkarin nettiin

Äkäslompololainen latukahvila Elämänluukku markkinoi MTV3.fin sääosiossa kohdennetusti kävijöille, jotka hakivat säätietoja Ylläksen seudulta. Kampanja kasvatti myyntiä 40 %.

Latukahvila Elämänluukku

Elämänluukku on Ylläksen Äkäslompolossa toimiva latukahvila. Yrittäjäpariskunta Minna ja Markus Rask ovat pyörittäneet kahvilaa nyt kaksi vuotta, ja toiminta on vakiintunut talvi- ja ruskasesonkeihin keskittyvän kahvilatoiminnan lisäksi yksityistilaisuuksien järjestämiseen.

"Verkko on tärkeä sitouttava mediakanava"

Elämänluukun markkinointi on aiemmin koostunut paikallislehti-ilmoittelusta sekä Pohjois-Suomen eri tapahtumista ja messuista. Lisäksi pääsy Ylläksen latukarttaan luonnollisesti auttaa hiihtäjiä kahvilan löytämisessä. Tämän talven markkinointia Raskin pariskunta tehosti mainostamalla ensimmäistä kertaa MTV3.fi-sivustolla.

”Idea mainostamisesta valtakunnallisessa verkkomediassa tuli Maikkarin myynniltä. Luonnollisesti verkko on meidän tyyppiselle paikalliselle toimijalle tärkeä sitouttava mediakanava. Mitä enemmän saamme kuluttajia tutustumaan verkossa Elämänluukkuun, sen todennäköisemmin saamme heidät myös paikanpäälle kahvittelemaan."

"Meille tuli erittäin mieluisana yllätyksenä se, miten tarkkaan MTV3.fi-sivustolla voi kohdentaa mainontaa. Halusimme tavoittaa juuri meille pontentiaalisimmat asiakkaat”, kertoo Markus.

Latukhavila Elämänluukku

Kohdennettu verkkokampanja kasvatti myyntiä 40 %

Elämänluukun mainos näytettiin MTV3.fi-sivuston sääosiossa vain niille käyttäjille, jotka hakivat säätietoja Ylläkseltä, Äkäslompolosta tai muualta lähialueelta. Alun perin kampanjan oli määrä kestää vain hiihtolomasesongin, mutta hyvät kampanjatulokset innoittivat Minnaa ja Markusta jatkamaan näkyvyyttä koko hiihtokauden loppuun.

”Kohdentaminen oli kaiken kaikkiaan se juttu, miksi halusimme kokeilla verkkomainontaa. Tarkalla kävijöiden profiloinnilla tavoitimme juuri ne kaikkein potentiaalisimmat kuluttajat. Lisäksi kohdentamisen kautta mainosnäyttöjä ei kertynyt ylen määrin ja näkyvyydestä muodostui myös kustannustehokasta."

"Varmasti tulemme käyttämään Maikkarin nettiä myös ensi talvena. Kaiken kaikkiaan kulunut talvi oli Elämänluukun historian selvästi paras. Myyntimme kasvoi lähes 40 %, ja vuoden takaiseen verrattuna muutimme mediataktiikkaamme vain siten, että otimme Maikkarin netin mukaan valikkoon”, jatkaa Markus.

Yksinkertainen ja tehokas mediaratkaisu

Elämänluukun nettikampanjan tunnusluvut olivat hyvät. Klikkiprosentti oli jopa nelinkertainen MTV3.fin keskiarvoihin verrattuna, ja lähes 2 % mainoksen nähneistä klikkasi mainosta. MTV3.fi verkkomainonnan mahdollisuuksien kehittämisestä vastaava Pasi Raassina on mielissään paikallisten mainostajien löytäessä tiensä digitaalisiin kanaviin.

”Mielestäni Elämänluukun valinta mainostaa netissä perinteisen paikallisen printin vaihtoehtona osoittaa innovatiivista ja rohkeaa asennetta. Vielä kun kampanjatulokset olivat hyviä ja myös Maikkarin myymä mediaratkaisu oli yksinkertaisuudessaan jopa nerokas, uskon tämän tyyppisten esimerkkien rohkaisevan myös muita paikallisia mainostajia yhä enenevässä määrin kokeileman display-mainontaa”, Raassina toteaa tyytyväisenä.

Lue lisää

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme